Ideale gezinshond :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Ideale gezinshond :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:27

Lieve bokkers,

Ik overweeg serieus om over langere tijd (half jaar +) een hond aan ons gezin toe te voegen.
Ik heb 2 kinderen van 6&4 jaar en heb ruim ervaring met honden, ben er mee opgegroeid en altijd gehad. Ben me bewust van alles wat er bij komt kijken. Heb zelf altijd een dalmatiër gehad en momenteel hebben mijn ouders een pointermix uit spanje waar ik regelmatig op pas.
Voor vakantie en andere momenten dat er oppas nodig is kunnen mijn ouders inspringen.
Ik werk parttime (15 uur) voor een baas en daarnaast werk ik als zelfstandige in de buitenlucht met de mogelijkheid de hond mee te nemen.

Maar nu de vraag, wij zoeken een gemiddeld actief 'ras', eentje die wel van boswandelingen houdt maar niet iedere dag ontzettend actief bezig gehouden moet worden. Een hond uit het asiel/opvang zou ook welkom zijn. Een middelgroot formaat. En voornamelijk gezond gefokt. Honden met korte neuzen/ ronde hoofdjes/ slechte heupen ed niet. Nu heb ik zelf wel een klein beetje een idee welke richting uit te denken maar ik vroeg mij af of jullie nog tips hebben voor een ras waar wij zelf wellicht nog niet aan gedacht hebben. Of een instantie waar fijne gezonden honden worden opgevangen. Ik houd een aantal organisaties die vanuit Griekenland/Spanje werken in de gaten. Ook Nederlandse asiels maar daar heb ik toe nu toe nog niets gezien wat zou passen.

Alvast hartelijk bedankt *\o/*

lizy29

Re: Ideale gezinshond :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:30

Kijk eens naar een Toller, lijkt mij zeer geschikt voor jullie situatie.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:30

Ah leuk!

Wij wisten ook niet echt wat we wilden en vonden de ideale hond in Mila.. Roemeense straatschoffie.
Echt nooit gedacht :+

Heel veel succes en plezier met jullie zoektocht

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:32

Grote poedel/koningspoedel/standaard poedel (1 ras, 3 namen). Ze gaan van 55-75cm, officieel 45-63cm maar die kleinste maat zie je eigenlijk nooit en zeker de bonte reuen (officieel niet toegestaan in Nederland, maar wel in o.a. Duitsland) gaan nogal eens stevig over de bovenmaat heen, maar vaak wel goed te voorspellen door te kijken naar de ouderdieren.

Ze gaan van 18-30kg, afhankelijk van rankheid en schofthoogte.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:37

Als ik een Labrador of Golden Retriever voorstel dan heb je daar zelf ongetwijfeld ook wel aan gedacht.
Misschien te groot voor wat je in gedachten had maar ze bezitten zeker alle eigenschappen als ideale gezinshond.

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:44

Kijk is bij Dierenopvang Koningen in Balkbrug. Niet echt in de buurt maar zeker de moeite waard. Ze halen honden uit het buitenland. Die honden worden alleen eerst gedrag getest en geobserveerd en wordt dan een baasje voor gezocht. Een buitenlandse hondje dus met de voordelen van dat je zeker weet dat er naar gekeken is volgens de Nederlandse norm. Ze krijgen regelmatig nieuwe honden binnen dus als de match er eerst niet tussen zit kan het zo zijn dat nieuwe veel later die er wel zit.

Ik heb er stage gelopen, leuke mensen en ze hebben vaak hele leuke honden ook voor gezinnen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:04

Wij hebben een golden doodle (75% koningspoedel, 25% golden retriever) echt een schat van een hond. Zou nooit iemand iets kwaad doen, erg enthousiast met kinderen, wil altijd komen knuffelen. In het bos gaat hij helemaal los, maar als we gewoon een rondje bij ons wandelen is het ook prima. Wij hebben een groot formaat, maar er zijn ook kleinere te krijgen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:09

Friese stabij? Je zou eens kunnen kijken bij stichting zino, zij herplaatsen jachthonden stabij/ wetterhoun/ heidewachtel/retrievers enz..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:28

Mallow schreef:
Maar nu de vraag, wij zoeken een gemiddeld actief 'ras', eentje die wel van boswandelingen houdt maar niet iedere dag ontzettend actief bezig gehouden moet worden. Een hond uit het asiel/opvang zou ook welkom zijn. Een middelgroot formaat. En voornamelijk gezond gefokt.

Ik denk hierbij ook gelijk aan de jachthonden-range.
En dan zou ik geneigd zijn een toller voor te stellen of eventueel een welsh springer spaniel (ik vind die wat gematigder dan engelse springers). Cocker spaniel kan ook goed passen. Let bij de jachthonden wel op het verschil in fanatisme tussen de werk/veld lijnen en de showlijnen.

Ik heb zelf een podengo-mix, heel fijn hondje, maar die heeft als nadeel dat hij niet los kan lopen, en met 2 jonge kinderen die misschien ook de riem willen vasthouden, is het wel fijn dat een hond niet direct vertrekt als de riem op de grond valt :Y)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:38

Leuk hoor een hond erbij!
Ik zat zelf ook te denken richting een Friese stabij. Ik ben ze al zeer regelmatig tegengekomen als gezelschap voor de eigenaar tijdens het veldwerk. Ze zijn trouw en hebben een mooi maatje!
Anders zou ik ook bij opvangcentra langs gaan om gewoon te kijken wat er is en wat jullie aanspreekt. En zijn zoveel leuke mixjes, er moet wel iets geschikte tussen zitten.
Veel plezier met de zoektocht :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:42

Wij hebben een Finse Lappenhond. Onbekend, maar echt heerlijke gezinshonden die graag in zijn voor wat actievers.

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:07

Net zoals Mizora kan ook ik middenslag of grote poedel aanraden. Als je kiest voor een “effen” kleur zijn die maten wel relevant, idd de bonte/harlekijn of “nieuwe/niet-erkende” kleurslagen vallen groter uit. Sportief genoeg, cani-cross, agility kan allemaal.. maar even goed een dag ‘niks’ doen en die van mij is even gelukkig. Heel aanhankelijk, dus zolang ze iets met gezin kunnen doen zijn ze blij.

Voordeel is dat ze geen haar verliezen, maar wel wat intensiever in vachtonderhoud. Kwa kapsel kan je alle richtingen uit:kort, lang, beertje, Doodle-look,...

Ongeacht welk ras je neemt, lees je ook over het vachtonderhoud even in. Dat is iets dat mensen vaak vergeten. Als hondentrimmer kan ik alleen maar het belang (voor zowel baas als hond) ervan benadrukken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:11

Wij hebben een wolf's grauwe keeshond. Heel leuk.

Ik zou zelf in die situatie kiezen voor een 1 jarige hond ofzo, die de basis opvoeding heeft gehad.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:15

Ik zou ook niks anders meer willen dan en middenslag poedel <3 heel rustig in huis, slim hij kent ook allerlei trucjes en loopt bijna altijd los, je kunt er ver mee wandelen maar als het een dagje wat minder is zijn er geen frustraties, gehecht aan z'n baas. Poedels zijn wel zo gehecht aan hun baas dat het soms iets lastiger kan zijn met het aanleren om alleen te zijn. Kleine poedels zijn iets vocaler dan grotere poedels. Maar dit is mijn mening van wat ik zelf meemaak en wat ik zie een hoor bij andere met poedels. Vind de middenslag ook een perfecte maat, kan hem goed optillen, niet te klein niet te groot. Oja ze moeten wel soms maar de trimsalon, maar ze verharen niet een qua klitten vindt ik het ook erg meevallen omdat ze geen ondervacht hebben.

Als ander ras kun je ook kijken naar een kooikerhondje, heb er persoonlijk geen ervaring mee maar een er zijn er een aantal in de buurt als gezinshonden en die zijn er allemaal hartstikke blij mee.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:16

moonsparkle schreef:
Ik zou ook niks anders meer willen dan en middenslag poedel <3 heel rustig in huis, slim hij kent ook allerlei trucjes en loopt bijna altijd los, je kunt er ver mee wandelen maar als het een dagje wat minder is zijn er geen frustraties, gehecht aan z'n baas. Poedels zijn wel zo gehecht aan hun baas dat het soms iets lastiger kan zijn met het aanleren om alleen te zijn. Kleine poedels zijn iets vocaler dan grotere poedels. Maar dit is mijn mening van wat ik zelf meemaak en wat ik zie een hoor bij andere met poedels. Vind de middenslag ook een perfecte maat, kan hem goed optillen, niet te klein niet te groot. Oja ze moeten wel soms maar de trimsalon, maar ze verharen niet een qua klitten vindt ik het ook erg meevallen omdat ze geen ondervacht hebben.

Als ander ras kun je ook kijken naar een kooikerhondje, heb er persoonlijk geen ervaring mee maar een er zijn er een aantal in de buurt als gezinshonden en die zijn er allemaal hartstikke blij mee.

Kooiker zou ik niet zo snel aanraden. Ik ken er veel, en ze zijn vaak wat angstig/ eenkennig, en kunnen ook wel 'snappen' als het ze niet aanstaat. Met jonge kinderen zou ik daar niet gauw aan beginnen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:18

Skippy01 schreef:
Kooiker zou ik niet zo snel aanraden. Ik ken er veel, en ze zijn vaak wat angstig/ eenkennig, en kunnen ook wel 'snappen' als het ze niet aanstaat. Met jonge kinderen zou ik daar niet gauw aan beginnen...

Die ervaring heb ik juist weer met Tollers. Ken er best veel maar geen enkele daarvan is relaxed met kinderen.
Het zijn best flinke zenuwpeesjes.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:20

Cayenne schreef:
Skippy01 schreef:

Die ervaring heb ik juist weer met Tollers. Ken er best veel maar geen enkele daarvan is relaxed met kinderen.
Het zijn best flinke zenuwpeesjes.

Ow, echt? Ik ken er maar eentje die ik nerveus vind, veel anderen vind ik juist wel fijne honden.
Maar in dat geval zou ik het op de welsh springer houden :j Zijn wel echt speelvogels in hun jonge jaren, maar ik vind ze allemaal vrolijk die ik gezien heb :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:21

Een boerenfox? Erg leuke, gezonde en slimme hondjes!
Zelf ben ik groot fan van de Cavalier King Charles Spaniel, maar dan krijg ik weer heel Bokt over mij heen :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:29

Ik (mijn ouders) heb zelf een Toller. Hij is ontzettend lief met kinderen, maar hij is ook wel veel rustiger dan de gemiddelde Toller.
Mijn vriend zijn ouders hebben een labradoodle en die is meer mens dan hond. Zo ontzettend lief en rustig. Slaapt lekker de hele dag wanneer mensen weg zijn en thuis wil die graag knuffelen. Met wandelen is die lekker actief maar niet hyper.

Als ik zelf uiteindelijk een hond neem dan wil ik het liefst wel adopteren. Maar dan moet het wel een perfecte match zijn. Zeker als er kinderen aanwezig zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:32

Wij hadden een bouvier, geweldige hond en stapel op de kinderen.
Lag ook ‘s nachts voor de deur naar de slaapkamers van hun.
Het is dat ik het niet meer kan maar had er zo weer een genomen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:32

@emilyslaluna dan hebben de ouders van jouw vriend denk ik geluk. Mijn ouders hebben een labradoodle (kleine middenmaat) en die is in huis heel rustig, maar buiten wel écht een stuiterbal hoor! En zo zijn de meesten wel - we hebben er vrij veel in de kennissenkring en zitten een paar fokkers op niet al te grote afstand van labradoodles en goldendoodles. Bijna allemaal super lief, maar veel zijn ook best wel angstig. En ze lopen kleine kinderen zó omver :+
Het grote nadeel vind ik dat ze ook niet 'volwassen' lijken te worden. De meeste honden zijn de eerste 2/3 jaar heel druk, maar na de puberteit wordt dat minder. Doodles stuiteren met 8 jaar nog net zo hard is mijn ervaring.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:34

Berners ook :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:43

Ik zou kijken naar bijvoorbeeld iets in de richting van retrievers of een kruising daarmee (doedels etc.), als je die honden niet te groot vindt. Wel goed opletten qua gezondheid want dat is bij bijvoorbeeld de labradors en goldens niet altijd even best tegenwoordig, niet eens met de heupen e.d. maar er komt veel allergie voor. Zo ook bij doedels, want daar wordt heel veel gefokt puur om z.v.m. inkomsten te genereren, je moet echt wel een goed adres uitzoeken.
Jachthonden zoals staanders maar ook bijv de flatcoat zou ik links laten liggen want die zijn vaak wel heel erg energiek.
Met stabijs en tollers hangt het heel erg van het individu (en wrsl de foklijnen) af wat je in huis haalt, ik ken hele gezellige maar ook hele drukke nerveuze exemplaren.
Als het wat kleiner moet misschien een border terrier of wheaten? Die vind ik ook altijd wat chiller dan de rest van de terriers.

Zelf heb ik een koningspoedel en hoewel de poedels al behoorlijk vertegenwoordigd worden in dit topic kan ik ook zeggen dat ik het een super fijne hond vind. Super enthousiast en open naar alles en iedereen, kan eindeloos lopen als ik dat vraag maar binnen is het evengoed gewoon een luie zak. Hij kan gerust een dag minder lopen en dan ondervind ik daar helemaal geen hinder aan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:45

Border terriers en wheaten terriers zijn inderdaad ook hele fijne, gezellige honden. En niet zó kleine dat ze echt kwetsbaar zijn met druk spel met kinderen. Zeker wheatens zijn echt niet heel erg klein.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:51

Wij hebben een Engelse Basset / Basset Hound uit de opvang. Echt de meest lieve hond ever, enige minpuntje is dat sommige slecht alleen kunnen zijn en als ze de neus aan de grond hebben, niet zoveel meer horen haha. Maar hij is met alle dieren en kinderen fantastisch. Heel zachtaardig en erg slim.