Na lange tijd weer actief op bokt.
En ik vroeg mij af of er nog meer hondensporters op bokt actief zijn.
Met mijn Mechelse herder doe ik knpv.
Brand los!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Hutcherson schreef:Wij hebben het geprobeerd met onze duitse herder maar die tak van sport (de herder vereniging) vind ik echt idioot.
Ik heb bewust mijn puppytraining (want die moest ik doen van vriendlief) gekozen op een gemengde puppenschool zodat onze hond gewoon zou leren wat andere pups ook moesten doen. Opzich groot succes daar. Ware het niet dat onze hond geen 3 seconde zn aamdacht bij ons weet te houden en we inmiddels kotsbeu zei van de zin 'jij moet het leukste zijn van alles en iedereen'. Facking hell geloof me ik heb ALLES geprobeerd. Hoge stemmetjes, speeltjes, koekjes, voertjes, kaas, worst, dansjes, klickers, balletjes, touwen, knuffels, alles! Hond vind alles leuker dan mij. Tenzij hij een zere poot heeft of ziek is, dan is moeders het enige dat bestaat.
Maar we zijn een aantal keer naar de trainingen geweest van DHV. Echt ik had het de eerste keer al aan de stok met de trainer. Er moest een pikband komen voor meer controle. Nou, echt niet.
Als hond niet luistert: vastpakken bij ketting en omhoog trekken. Nou, echt niet.
Wij zijn zeker consequent en hij krijgt echt eens een flinke correctie als die oren erop staan voor de sier maar een hond strotten omdat ie niet luistert? Niet mijn stijl.
Ik ben gewend een paard van 500kg op te voeden. Die til je ook niet even op om op zn rug te leggen. Die moet je omkopen en belonen. Zo leert ie. Nee dat was geen goede match. Alles moet daar hard en heftig. Aparte uitspraak ook 'jij kiest voor je hond wat ie moet doen in de africhting'. Terwijl ik denk: 'ik ga onderzoeken wat de hond leuk vind en wat ie kan en daar borduren we op voort'. Dat zag ik verkeerd aldus meneer trainer. Ik moest niet zo resultaat gericht denken.
Nou we zijn uiteindelijk gestopt met daarna toe gaan. Onze hond luisterd beter dan de twee honden van de buurman die al jaren traint op die club. Ik vond het echt niet mijn ding en mijn partner ook niet. Wij trainen zelf. Werkt een stuk beter.
Mijn hond kan mijn sokken uittrekken, keukenkasten dichtdoen, post uit de brievenbus pakken en brengen, deuren open maken. Best handig.
love_western schreef:Heb 5 jaar ipo getraind met mijn honden. Maar door verkeerde training, is de reu mij te machtig geworden. Nog wel geprobeerd dit weer beter te krijgen. En nu ben ik zelf ook niet tegen een prikband of teletac. Maar zoals ik de reu moest aanpakken, begon mij tegen te staan.
[ [url=m/xBxK9s.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5mN9Na.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xo2xwK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Merk nu wel dat ik het begin te missen. Heb al aantal normale hondenclubs aangeschreven voor gehoorzaamheidscursus. Maar ben nergens welkom. Omdat ze reactief kunnen reageren of ze denken dat ze geen voldoende uitdaging kunnen bieden.
Nu speur ik nog wat bij mijn schoonouders op het land. Maar ik en de honden beginnen ons nogal te vervelen.
EJuniorJoost schreef:love_western schreef:Heb 5 jaar ipo getraind met mijn honden. Maar door verkeerde training, is de reu mij te machtig geworden. Nog wel geprobeerd dit weer beter te krijgen. En nu ben ik zelf ook niet tegen een prikband of teletac. Maar zoals ik de reu moest aanpakken, begon mij tegen te staan.
[ [url=m/xBxK9s.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5mN9Na.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xo2xwK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Merk nu wel dat ik het begin te missen. Heb al aantal normale hondenclubs aangeschreven voor gehoorzaamheidscursus. Maar ben nergens welkom. Omdat ze reactief kunnen reageren of ze denken dat ze geen voldoende uitdaging kunnen bieden.
Nu speur ik nog wat bij mijn schoonouders op het land. Maar ik en de honden beginnen ons nogal te vervelen.
Misschien een idee om een knpv club te zoeken? Weet niet waar je woont? Zou inderdaad niet gewoon gehoorzaamheid doen daar halen dit soort honden weinig voldoening uit.
love_western schreef:Ze zijn 4 en 5. Zullen ze daar inmiddels niet te oud voor zijn?
amies100 schreef:love_western schreef:Ze zijn 4 en 5. Zullen ze daar inmiddels niet te oud voor zijn?
Het zal moeilijker worden om ze nog de goede plek aan te leren qua bijten omdat ze IPO gewend zijn maar als je een club kan vinden die respecteert dat jij traind voor de hobby dan lijkt mij dat het wel moet lukken met wat meer geduld
Vanillia schreef:Ik heb samen met mijn vriend een Beauceron teef waar ik op termijn graag wat mee zou willen gaan doen. Kan iemand me het verschil uitleggen tussen KNPV en IPO? Heb al wel wat gegoogled maar kom er niet helemaal uit.
Het lijkt me leuk om wat meer met haar te doen, ze leert heel snel en werkt graag voor me. Vind het alleen lastig te bepalen wat dan. Bijten stimuleren (ook al is het op commando) vind ik geen prettig idee ivm bedrijf waar ze losloopt waar veel paarden, mensen en ook kinderen over de vloer komen.
@love_western; ik ben echt een totale leek, op welke manier is je reu te machtig geworden door het trainen?
Urona447 schreef:Mijn ervaring is wel dat je met een opgeleide hond altijd extra op moet blijven letten en dat is wel de vraag of je dat wilt. Ongeacht of de hond het programma heeft afgemaakt of niet trigger je toch bepaalde zaken die ze niet snel vergeten.
Ik heb een Hollandse herder als herplaatser en zodra die mensen in het zwart ziet rennen staat die op scherp en moet ik haar echt dondersgoed in de gaten houden. Als iemand wegrent zal ze daar ook altijd achteraan gaan.
Zou je voor de leuk gaan trainen houd het dan lekker bij IPO en wil je verder en ook daadwerkelijk je hond verkopen ga dan verder met knpv maar besef dan ook dat je keuzes moet maken als de hond niet zo succesvol is als je verwacht.
Die van mij is uiteindelijk naar Amerika verkocht omdat hij niet consequent genoeg bevestigde dat hij de oefeningen beheersde. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik me destijds vergist heb in de hoeveelheid werk die erin zit. Toen ik g&g trainde was ik afgezien van de lessen elke dag 15 minuten aan het trainen en daarnaast 1 a 2 keer per week les van 1 uur. Met knpv was dat een hele woensdagavond ,hele zondagmorgen en elke dag het trainen daarnaast.
EJuniorJoost schreef:Knpv is:
Je hond africhten zoveel mogelijk gericht op de praktijk. Het stukje Apel en ‘zoeken’ is minimaal vergeleken bij igp (voorheen ipo). In het bijten is het veel meer testen op belastbaarheid. Daarnaast bijten zij op een pak. Meestal wel afgericht op 1 plek (arm en been).
Ipo is dressuur binnen de hondensport. Het stukje Apel is heel erg belangrijk. Het is allemaal erg technisch. Naast Apel speur je volgens een uitgelegd spoor. Dit spoor mogen ze niet af. Als ze iets vinden moeten ze erbij gaan liggen. Bij knpv wordt op een veld 3 kleine zoek stukjes weggelegd (sleutel,kogel etc). Deze moeten ze gewoon zelf zoeken en apporteren.
Het bijten is enkel op een mauw en moet ook op een dressuur matig niveau. Het heeft vrij weinig met de praktijk te maken.
Daarnaast is ipo voor elk ras toegestaan maar moet er wel een stamboom aanwezig zijn (voor de wedstrijden). Bij knpv herders, bouviers, boxers,rottweilers en dobbermans. Ook zijn dit juist vaak kruisingen.
Urona447 schreef:Mijn ervaring is wel dat je met een opgeleide hond altijd extra op moet blijven letten en dat is wel de vraag of je dat wilt. Ongeacht of de hond het programma heeft afgemaakt of niet trigger je toch bepaalde zaken die ze niet snel vergeten.
Ik heb een Hollandse herder als herplaatser en zodra die mensen in het zwart ziet rennen staat die op scherp en moet ik haar echt dondersgoed in de gaten houden. Als iemand wegrent zal ze daar ook altijd achteraan gaan.
Zou je voor de leuk gaan trainen houd het dan lekker bij IPO en wil je verder en ook daadwerkelijk je hond verkopen ga dan verder met knpv maar besef dan ook dat je keuzes moet maken als de hond niet zo succesvol is als je verwacht.
Die van mij is uiteindelijk naar Amerika verkocht omdat hij niet consequent genoeg bevestigde dat hij de oefeningen beheersde. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik me destijds vergist heb in de hoeveelheid werk die erin zit. Toen ik g&g trainde was ik afgezien van de lessen elke dag 15 minuten aan het trainen en daarnaast 1 a 2 keer per week les van 1 uur. Met knpv was dat een hele woensdagavond ,hele zondagmorgen en elke dag het trainen daarnaast.