Vraag over konijnen boek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Vraag over konijnen boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 07:26

Dag allemaal,

Mijn nichtje krijgt haar eerste eigen konijn!
Super leuk en leerzaam voor het kind.
Nu wilde ik haar een goed leuk informatief recent boek geven over konijnen. Maar welke is dat?!

Hebben jullie tips?
Of misschien wel een goed recent boek die je kwijt wil,dan hou ik me aanbevolen.

Dank!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:27

High five met je konijn?

Hopelijk krijgt ze er wel twee ipv 1. Een konijn alleen kwijnt echt weg.

Lottehorse27

Re: Vraag over konijnen boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:30

Eens met de reactie hierboven. High five met je konijn is echt een aanrader!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:49

Lang leve(n) konijnen van Ilse pos van het regionaal voorlichting bureau voor konijnen vind ik ook een goede.

Net als hierboven zijn de basis behoeftes zoals 2 konijnen, altijd hooi en geen standaard konijnenhok wel echt belangrijk

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:16

Ik weet geen boeken, maar op Internet is veel info te vinden over konijnen.
Er is ook een Facebook groep over het houden van konijnen.

Wat eerder is gezegd, een konijn moet een vriendje hebben. Maar het zijn rare beesten, want het moet wel klikken met het andere konijn en ze moeten wennen.
Het beste gaat een voedster (vrouwtje) en een gecastreerd mannetje die gekoppeld worden op neutraal terrein.

Het wordt nog ingewikkelder, want de voedster kan ook het beste geholpen worden (baarmoeder en alles eruit), dat is best een ingreep en ook duur. Als je dat niet doet houdt ze last van hormonen en is de kans op baarmoeder ontsteking of bepaalde vormen van kanker heel groot.

Dan het hok, zo'n standaard buitenhok (en al helemaal een binnenhok) is echt veel te klein. Ze moeten kunnen rennen. Een uurtje los is echt niet genoeg.

Weet ze ook dat lang niet alle konijnen willen knuffelen? Mijn ene konijn raakt compleet in paniek als je haar oppakt terwijl ze verder superlief is.
Het is een prooidier, dus vasthouden is heel spannend voor ze.

Dat een konijn een prooidier is heeft nog een belangrijk gevolg. Als ze zich niet lekker voelen dan laten ze dat pas heel laat merken.
Als een konijn dus niet eet dan moet je snel actie ondernemen, want ze kunnen in een dag dood zijn.

Sorry voor al deze, misschien ingewikkelde, raad. Als je hier allemaal rekening mee houdt zijn konijnen echt superleuk. Ik vind het heerlijk om naar ze te kijken en ze te verzorgen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:23

Het boek High Five met je konijn van Bernice Muntz is tot nu toe het beste boek dat ik over konijnen gevonden heb! Of in ieder geval toch degene waar het meeste juiste informatie in staat, want die boeken zijn schaars jammer genoeg..

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:34

Naast alle goed raad die hierboven al is gegeven. Konijnen vinden opgetild worden en knuffelen niet leuk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:56

High Five is idd een leuk boekje.

De fokker waar mijn konijnen vandaan komen adviseerde eerst het mannetje te halen omdat die het jongst gecastreerd kon worden en daarna pas een vrouwtje bij te zetten. Vrouwtje heb ik na een jaar laten castreren idd wegens bovengenoemde gezondheidsrisico's. Dat scheelt ook gelijk een hoop hok uitmesten, want eens de hormonen eraf, geen rommelige nesteldrang meer.

Haal ze bij een fokker waar ze vanaf het begin in de hand komen, dan zijn ze veel knuffelbaarder dan die je bij Intratuin weg haalt.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:02

jeetje77 schreef:
Naast alle goed raad die hierboven al is gegeven. Konijnen vinden opgetild worden en knuffelen niet leuk.

Ben ik niet helemaal met je eens in de zin dat ik dwergjes hebt die je gerust kan oppakken en op je schoot kan aaien. Ze gaan er lekker voor zitten. Zit deels ook in karakter.

Verder als tip, maak een zandbak. Kunnen ze lekker gaan graven en in de zomer gebruiken ze dit als verkoeling door de bovenste laag er af te graven. ( Evt het zand wat nat maken dan)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:08

elnienjo schreef:
High Five is idd een leuk boekje.

De fokker waar mijn konijnen vandaan komen adviseerde eerst het mannetje te halen omdat die het jongst gecastreerd kon worden en daarna pas een vrouwtje bij te zetten. Vrouwtje heb ik na een jaar laten castreren idd wegens bovengenoemde gezondheidsrisico's. Dat scheelt ook gelijk een hoop hok uitmesten, want eens de hormonen eraf, geen rommelige nesteldrang meer.

Haal ze bij een fokker waar ze vanaf het begin in de hand komen, dan zijn ze veel knuffelbaarder dan die je bij Intratuin weg haalt.

Ik fok nu 16 jaar konijnen (dwergen en franse hangoren). Mijn ervaring is dat een mannetje en vrouwtje uit het zelfde nest de beste klik hebben. Mannetje rond 3 maanden laten castreren en dan even 2 weekjes gaas ertussen.

Zelf castreer ik mijn rammen zodra de balletjes zijn ingedaald. Ze hebben dan nog geen dekdrang, als je er vroeg bij bent. Ik laat ze castreren en zet ze, als ze goed bijgekomen zijn weer bij de groep. Gaat altijd perfect. Maar dan moet je er wel goed oog voor hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:09

Een grote ren op het gras zetten en daar zelf in gaan liggen als het lekker weer is. Dan gebruiken ze je rug als hindernis en komen ook vaak gewoon op je rug zitten en in je haren knabbelen.

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:13

Wat leuk voor je nichtje!! Hoe oud is ze? :) want daar zal het soort boekje wel vanaf hangen denk ik :)

Toen ik 11 was kreeg ik mijn konijntjes en ik was zo enthousiast dat ik een boek had gekocht dat ik niet begreep en heb vervolgens alles gedaan via het internet :Y) Heb veel op het Bunnybunch forum gezeten voor vragen etc.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:15

High five met je konijn :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:27

nog een tip van mijn kant: haal ze bij de opvang, je krijgt daar veel hulp, ook met het koppelen en je helpt een dier aan een goed plekje. Vaak mogen ze ook nog geruild worden als ze ruzie houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:23

Zelf vind ik jonge bunnies juist erg schattig. Die eerste maanden in hun ontwikkeling zou ik niet willen missen.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:32

Idd eens met bovenstaande, 1 konijn is zielig.. Mijn konijnen komen bij een opvang vandaan, daar krijg je erg veel informatie mee. En idd het boek High Five met je konijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:52

Heb altijd mijn nijnen in koppels gehad. Gecastreerde ram en voedster (nooit laten helpen). Ging alle vier de keren prima, het koppelen. Mijn ram kwam uit de Wellkoop, omdat hij zo groot was, heb ik hem op een dag spontaan gekocht daar.... Niemand wilde zo'n groot konijn. Dus om hem de dood te besparen... Hij heeft 4 vrouwen gehad. Een van een fokker, twee van de opvang en een die we overgenomen hebben van iemand. Ging prima. Hij is 12 jaar geworden, de vrouwtjes 5, 13, 8 en eentje is onbekend, maar ze was niet zo jong meer. Heerlijke dieren, veel vrijheid gehad, lekker samen.... Nu konijnloos, maar ik mis ze wel. Hooi was het belangrijkste voedsel, veel groen, weinig korrels, die zijn niet zo goed voor ze. Het was veel werk, 2x per dag ruimden we alle keutels op in het hok en buiten. Let op vliegen, dat is gevaarlijk.... Hoop oprecht dat het nijntje er een vriendje/vriendinnetje bij krijgt, zoals het hoort....

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 17:20

Hallo allemaal,

Ik lees zo de reacties even goed door.

Het zijn twee konijnen die al 4 jaar samen zijn.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 17:32

Boek:
High five met je konijn, ga ik opzoeken. Bedankt!

De konijnen komen van vrienden die te weinig tijd hebben voor ze.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 23:00

Boek 2de hands gevonden, top!
Heel erg leuk en gaan mijn nichtje en ouders veel lees en leer plezier aan beleven.

Konijnen doen het goed en mijn broer is bezig met het maken van een nieuw konijnen walhalla :-D

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 02:43

Wat super!!

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 23:33

Konijnen walhalla in de maak.
En ze beginnen zich aardig op hun plek te voelen

Afbeelding

Afbeelding

SvS88