Paniek/onrust bij hond

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Paniek/onrust bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 13:58

Omdat ik een beetje hopeloos ben open ik een topic, wie weet komt er een goeie tip voorbij.

Sinds vorig jaar februari wonen ik en mijn vriend met onze hond Karel in dit huis (daarvoor met zijn drieën in een huurhuis).
Het gaat om een 13 jarige JackRussel. Welke ik al vanaf pup af aan heb.

Mijn vriend werkt kantoor uren en ik werk onregelmatig (voornamelijk) avonddiensten. Dat houdt in dat als ik moet werken om 15 uur vertrek van huis. Mijn vriend komt dan om 17.30 weer thuis. Dus nooit erg lang alleen. Als hij wel een dag alleen komt te zitten dan brengen we hem naar mijn ouders (waar hij ook heeft gewoond/is opgegroeid).

Nooit problemen gehad, tot december...

December begonnen we te merken dat Karel onrustiger was al hij alleen was. Hij plaste dan ook in huis. Omdat hij in het verleden een blaasontsteking heeft gehad, dacht ik daar het eerst aan. Dit laten controleren, daar mankeerde hij niks. Dierenarts vond hem verder er ook gezond uit zien. Hij glanst, eet goed, ontlasting is prima, etc.

Maar de onrust werd groter. Ook 'snachts. Karel slaapt 's nachts gewoon beneden. Daar heeft hij 2 manden en de bank tot zijn beschikking. Met normaal de voorkeur tot de bank :j Maar nu merkte we dat hij als het ware in hoekjes probeert te kruipen. Met als gevolg; prullenbakken omver of verschoven, stoelen verschoven, wasmand in badkamer omver, deuren allemaal wagenwijd open (wcdeur, kelderdeur). Dus als het op een kiertje stond dan was hij er geweest in de nacht.

Toppunt was toen wij na een uit etentje thuis kwamen en hem helemaal overstuur aantroffen. Hij hing aan een mouw van een jas te trekken (die aan de kapstok hing). Verder was er nog veel meer kapot gemaakt. Dat wij thuis kwamen kalmeerde hem niet. Hij stond te hijgen, kon niet rustig gaan liggen, leek steeds te schrikken. Dit heeft echt een paar uur geduurd.

We dachten toen, misschien geschrokken van vuurwerk vlakbij o.i.d. Wel gek want hij is niet bang voor vuurwerk. De dagen erna leek hij hier ook niet op te reageren. Omdat hij echt was gaan slopen hebben we een bench in de woonkamer gezet. Daar moest hij dan in als wij weggingen. Ik had 3 weken vakantie en heb in die tijd geoefend, na een lange wandeling daar voor een uurtje ingelegd als wij gewoon thuis zijn, en langzaam uitgebouwd naar in de bench zijn als wij weggaan.

Halverwege januari leek het allemaal voorbij, en was alles weer als normaal. Daarom zijn wij ook laks geworden in het gebruik van de bench. Misschien toch echt vuurwerk o.i.d. geweest dachten we..

Tot eergisteren.. ik kom thuis, weer van alles kapot en hond erg gespannen..
De bench is dus weer terug in gebruik. Maar dit is niet de oplossing want hij ligt ook gespannen in de bench. Ik wil gewoon weer dat de hond kan ontspannen! Wie heeft er een goeie tip?

Heel erg bedankt voor het lezen in ieder geval!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Paniek/onrust bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:05

Kan het dementie zijn? Bij honden komt, geloof ik vaker vasculaire dementie voor, die zich kenmerkt door afwisselend goede en slechte tijden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:08

Wij hebben ook een Jack Russel van 7 jaar oud die dit probleem kort geleden heeft gehad.

Begon met een doosje met plastic handschoenen en bouwde uit met een kast helemaal van binnen verbouwen. De eerste keer waren we ook een lange dag weg geweest dus toen vonden we het niet heel vreemd. Daarna begon het met knutselspullen en mijn nieuwe sjabrak ( schade viel gelukkig mee haha). Logische reden achteraf van mijn vader kreeg een hartinfarct en we hebben het idee aan haar gedrag te zien dat ze iets aan voelde komen ze was al een aantal dagen zeer onrustig.

Daarna hield het ook even op maar begon het weer. Dit keer nog veel erger. We dachten eerst wie wordt er nu weer ziek of krijgt iets. Het vuurwerk afsteken begon al in november en ook hier reageerde ze af en toe op. Als wij thuis waren natuurlijk niks aan de hand.

Wij hebben de woonkamer hond-proof gemaakt. Geen spullen laten liggen die makkelijk stuk konden. Tussendeur vast gemaakt met een ijzerdraadje en een kong speeltje gekocht waar we vlees in deden. Dit leek heel erg te helpen want ze was zo druk met het speeltje dat ze niks meer sloopte. We waren op het punt een bench aan te schaffen maar dit is nu niet meer nodig. Ook het vuurwerk is nu weer over dus ze is weer rustig. Toch doen we alle deuren nog dicht als we weggaan. Dus probeer eens een speeltje. Ook zeggen we geen doei meer als we weggaan. Dit deden we eerst maar dat geeft een hond teveel bevestiging als je weggaat stond op internet. Dit lijkt ook wel te helpen.

Succes het is erg zoeken naar zoiets en vooral erg vervelend voor beide...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:10

mysa schreef:
Kan het dementie zijn? Bij honden komt, geloof ik vaker vasculaire dementie voor, die zich kenmerkt door afwisselend goede en slechte tijden.

Ik vind dat een moeilijke vraag. Want als wij thuis zijn dan merken we helemaal niks aan de hond. Als het iets medisch is dan zou het toch zo zijn dat we ook wat moeten werken als wij er bij zijn?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:15

Toen min vorige hond dement werd liet zij gelijksoortig gedrag zien maar dan s nachts( niet kapotmaken maar wel blaffen hijgen piepen).

Het zou ook epilepsie kunnen zijn. Daar kunnen honden ook heel onrustig van worden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:17

AnnexUdith schreef:
Wij hebben ook een Jack Russel van 7 jaar oud die dit probleem kort geleden heeft gehad.

Begon met een doosje met plastic handschoenen en bouwde uit met een kast helemaal van binnen verbouwen. De eerste keer waren we ook een lange dag weg geweest dus toen vonden we het niet heel vreemd. Daarna begon het met knutselspullen en mijn nieuwe sjabrak ( schade viel gelukkig mee haha). Logische reden achteraf van mijn vader kreeg een hartinfarct en we hebben het idee aan haar gedrag te zien dat ze iets aan voelde komen ze was al een aantal dagen zeer onrustig.

Daarna hield het ook even op maar begon het weer. Dit keer nog veel erger. We dachten eerst wie wordt er nu weer ziek of krijgt iets. Het vuurwerk afsteken begon al in november en ook hier reageerde ze af en toe op. Als wij thuis waren natuurlijk niks aan de hand.

Wij hebben de woonkamer hond-proof gemaakt. Geen spullen laten liggen die makkelijk stuk konden. Tussendeur vast gemaakt met een ijzerdraadje en een kong speeltje gekocht waar we vlees in deden. Dit leek heel erg te helpen want ze was zo druk met het speeltje dat ze niks meer sloopte. We waren op het punt een bench aan te schaffen maar dit is nu niet meer nodig. Ook het vuurwerk is nu weer over dus ze is weer rustig. Toch doen we alle deuren nog dicht als we weggaan. Dus probeer eens een speeltje. Ook zeggen we geen doei meer als we weggaan. Dit deden we eerst maar dat geeft een hond teveel bevestiging als je weggaat stond op internet. Dit lijkt ook wel te helpen.

Zo'n speeltje vind ik wel het proberen waard. Wat voor vlees doe je hier dan in? En hoe lang zijn ze met het speeltje 'zoet'? Wij dachten ook dat we de ruimte wel 'sloopproof' hadden gemaakt, maar er blijkt toch genoeg te slopen -O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:18

Klinkt als iets van dementie of een andere 'kortsluiting' in het koppie, waarbij dingen als serotonine tekorten of epilepsie ook een optie kunnen zijn. Dementie ook met het oog op de leeftijd. Zeker als hij nooit eerder problemen gemaakt heeft van bepaalde gewoontes of geluiden. Kan heel beangstigend zijn voor een hond (of ander dier) om dergelijke klachten te krijgen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:18

Sjong schreef:
Toen min vorige hond dement werd liet zij gelijksoortig gedrag zien maar dan s nachts( niet kapotmaken maar wel blaffen hijgen piepen).

Het zou ook epilepsie kunnen zijn. Daar kunnen honden ook heel onrustig van worden.

Hoe zag het verloop van zo'n dementie er verder uit? Kan je dat door de dierenarts laten testen, of is het n.a.v. gedragingen?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:22

En wat als het dementie is.. ? Waar moet ik dan aan denken/regelen?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:25

ELpatcho schreef:
En wat als het dementie is.. ? Waar moet ik dan aan denken/regelen?

Wat je kunt doen is een stukje geborgenheid en bezigheid bieden: dus juist één ruimte aan de hond geven en niet het hele huis bijv. En bijvoorbeeld iets te eten/ spelen wat altijd hetzelfde is voor je weg gaat. Muziek aan. Kleine dingen die een gevoel van zekerheid/ vastigheid geven.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:26

Medicatie kan goed helpen.

Bij mijn hondje hielp het niet. Zij werd heel onrustig en kon niet meer alleen zijn (overdag nogiets eerste instantie nog wel met een van de andere honden) maar ook niet meer op "onbekend" terrein ( zoals bij mijn moeder) dan plaste ze overal binnen en piepte de hele dag. Ze heeft toen op onze slaapkamer gelegen totdat ze in de nacht ging dwalen en ons wakker hield. Mijn man heeft daarna een half jaar in de woonkamer geslapen ( zodra ze onrustig werd). Toen ze ziek werd (longontsteking) heb ik haar laten inslapen. Ze was toen 16. Maar achteraf had ik het misschien eerder moeten laten doen want ondanks dat ze op haar manier nog best lol in het leven had, was ze al een hele tijd niet meer de hond die ze altijd was. Eerlijk gezegd was haar overlijden ook een opluchting. Pas toen merkten we hoeveel rekening we altijd met haar moesten houden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:43

Ik kreeg destijds een bloedvatverwijder voor onze hond.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:15

ELpatcho schreef:
AnnexUdith schreef:

Zo'n speeltje vind ik wel het proberen waard. Wat voor vlees doe je hier dan in? En hoe lang zijn ze met het speeltje 'zoet'? Wij dachten ook dat we de ruimte wel 'sloopproof' hadden gemaakt, maar er blijkt toch genoeg te slopen -O-

Mijn hond krijgt Edgard Cooper vlees omdat ze van ander vlees altijd misselijk wordt en moet overgeven. Ze is er vaak nog mee bezig als we een dagje weg zijn bij sommige stukken komen ze niet helemaal goed bij dus daar blijft ze wel zoet mee.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:17

Het alles omver gooien/duwen en gespannen zijn klinkt wel erg bekend vanuit onze hond die dement is. Ze probeert echt een hoekje te vinden en kan als ze bij mij logeert echt geen rust vinden, gelukkig sloopt ze niet maar ze is 's nachts wel echt een maraton aan het lopen in huis (en ze loopt da gewoon door dingen heen, want ze vergeet dat ze er staan xD Ze is zelfs een paar keer in der drinkbak gaan staan en dan gewoon doorlopen alsof er niks aan de hand is :P)

De dierenarts kan het met wat simpele testen vast stellen, en er zijn verschillende suplementen die kunnen ondersteunen. Maar genezen van dementie kan helaas niet. Nu is die van ons al bijna 15, dus we hebben langzaam aan geaccepteerd dat haar hoofd er sneller mee op gaat houden dan haar lichaam.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:59

Sanne_com schreef:
De dierenarts kan het met wat simpele testen vast stellen, en er zijn verschillende suplementen die kunnen ondersteunen. Maar genezen van dementie kan helaas niet. Nu is die van ons al bijna 15, dus we hebben langzaam aan geaccepteerd dat haar hoofd er sneller mee op gaat houden dan haar lichaam.

Aan wat voor soort supplementen moet ik hier aan denken?

Momenteel is hij verder nog erg fit. Loopt nog veel en lange rondes met ons, is nog speels en vrolijk. Ook gebeurt er niks geks/vreemds als wij erbij zijn.

Omdat jullie allemaal in deze richting denken ga ik mij zeker inlezen, en kijken hoe we het zo aangenaam mogelijk kunnen laten verlopen. In ieder geval de bench dus als 'zijn plekkie' gaan creëren. Ook met een speeltje(inclusief snoepjes) kijken of we hem bezig kunnen houden en dus de 'lege' momenten niet verwarrend voor hem laten. Iemand nog meer tips om er mee om te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:06

Wat ik wel eens bij onrustige honden doe, is wanneer ze in de bench alleen thuis zijn, dat ik er een kleed over doe. Zeg maar er een holletje van maak, vaak voelen ze zich dan veiliger en is het plekje wat ze moeten overzien een stuk kleiner.

In het begin geef ik dan een kong gevuld met wat leverpastei.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:52

ELpatcho schreef:
Sanne_com schreef:

Aan wat voor soort supplementen moet ik hier aan denken?

Momenteel is hij verder nog erg fit. Loopt nog veel en lange rondes met ons, is nog speels en vrolijk. Ook gebeurt er niks geks/vreemds als wij erbij zijn.

Poehh dat moet ik thuis even vragen, is een supplement wat de verbindingen in de hersenen helpt.

Dat heeft die van ons trouwens ook, je maakt haar super blij met een paar uur goed wandelen en als ik weer eens thuis ben om te slapen, is ze 100% gelukkig maar we merken langzaam aan dat het niet altijd even goed gaat. Maar zij heeft de diagnose nu al 2 jaar of zo? Heeft er verder geen last van, behalve dus dat we dingen die ze kan bewegen weg moeten schruiven of ze worden aan de kant geduwt :P

Een hol creeren met een deken zou denk ik wel goed kunnen werken ja! En eten om ze bezig te houden zeker ook!

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:25

Wij hebben inderdaad ook een demente Jack Russell gehad. Die ging ook rare dingen doen als achteruit lopen? Heel bijzonder. Uiteindelijk toen het te erg was en verder niets aan te doen was, ook laten inslapen. Soms is het koppie inderdaad sneller op, ook al zijn ze verder nog fit. Het is dan ook oneerlijk om ze zo te laten leven vind ik zelf.