Oosterse korthaar niet op gewicht te krijgen/blijven

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky91

Oosterse korthaar niet op gewicht te krijgen/blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:20

Hallo!

Ik heb een oosterse korthaar van nu 2.5 jaar oud.
Tenminste, eigenlijk is het een kruising Siamees/Oosterse korthaar.

genaamd: Vladimir.
Hij apporteert, kraakt denkspelletjes van de hond, kroelt(extreem), mauwt de hele dag door alsof die nooit geaaid word :')

Maar ik zit met een probleem en ik had gekeken, maar blijkbaar is er geen topic over oosterse kortharen?

Mijn kleine poes... komt niet aan, eet slecht, maar valt ook niet af...
Hij heeft een voerbak op chip zodat mijn brit(die veel te dik word) er niet bij kan...

Hij heeft geen tandproblemen/darmproblemen of andere issues, hij word elk jaar gecheckt door de dierenarts.

Ik hoop dat jullie een tip hebben? Of dit herkennen van een eigen kat?

Als baby
Afbeelding

Zijn vacht, aan de onderkant wit(van de siamees) bovenkant bruin
Afbeelding

hier was die denk ik 6 maanden
Afbeelding

hier 2 jaar
Afbeelding

En afgelopen kerst.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Oosterse korthaar niet op gewicht te krijgen/blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:25

Hoeveel weegt hij? En heb je een foto waar zijn bouw goed op te zien is?
En als hij niet afvalt lijkt het me niet zo'n probleem? Het zijn nou eenmaal slanke katten.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de duidelijkste foto's die ik nu heb.
Ik heb hem eigenlijk niet gewogen, omdat ik dat (net als bij mensen) niet echt een goede vergelijking vind.

Je ziet zn ribben niet, maar je voelt ze wel.
Als die zit/ligt dan voel je zn ruggengraat soms heel erg en soms niet. Dus ik heb het idee dat hij misschien wel wisselt in gewicht? al is het niet veel?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:42

De hamvraag: heb je een dierenarts bezocht?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:47

magda_90 schreef:

Uiteraard, anders zou ik t topic niet eens durven openen :')

EDIT: hij heeft ook geen last van zn tanden/darmen of iets dergelijks

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:59

Ik vind hem er op de foto's niet direct heel dun uit zien. Katten met een oosterse achtergrond zijn vaak wat slanker. Is hij gecastreerd?

Waarschijnlijk overbodig, maar ik zou kijken of ik wat proefzakjes brokjes kan ktijgen om een brok te vinden die hij wel erg lekker vind. Of experimenteren met KVV of hoogwaardig natvoer.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 12:05

zonnebloem18 schreef:
Ik vind hem er op de foto's niet direct heel dun uit zien. Katten met een oosterse achtergrond zijn vaak wat slanker. Is hij gecastreerd?

Waarschijnlijk overbodig, maar ik zou kijken of ik wat proefzakjes brokjes kan ktijgen om een brok te vinden die hij wel erg lekker vind. Of experimenteren met KVV of hoogwaardig natvoer.

Hij is inderdaad gecastreerd.

Ik vind het vooral lastig, hij heeft het altijd koud, dat kost natuurlijk ook weer meer energie, maar hij eet heel weinig.

Dat is misschien wel een idee om te proberen, misschien is het een kat die graag afwisseling wilt... :') meneer de koning :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:10

Nicky91 schreef:
magda_90 schreef:

Uiteraard, anders zou ik t topic niet eens durven openen :')

EDIT: hij heeft ook geen last van zn tanden/darmen of iets dergelijks

Dacht ik al, maar ik denk ik help je even voordat men daar op springt. :P

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:15

Vindt de dierenarts hem ook te mager?

Ik ken deze rassen eigenlijk niet anders dan wat ranker, een beetje het whippet idee bij de honden.

Zo op de foto's vind ik het niet schokkend, én glimt hij als een spiegel.

De andere kat die je hebt is geen eerlijk vergelijk natuurlijk, die zijn van nature veel minder rank.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 12:17

Femke_Tweety schreef:
Vindt de dierenarts hem ook te mager?

Ik ken deze rassen eigenlijk niet anders dan wat ranker, een beetje het whippet idee bij de honden.

Zo op de foto's vind ik het niet schokkend, én glimt hij als een spiegel.

De andere kat die je hebt is geen eerlijk vergelijk natuurlijk, die zijn van nature veel minder rank.

Nee, de dierenarts heeft er niks over gezegd.
Het is eigenlijk meer dat ik het vreemd vind dat die zo weinig eet..
Terwijl er eigenlijk altijd brokken staan..

en misschien komt het ook omdat ik een brit er naast heb, die wilt altijd eten... Die krijgt het afgewogen op zn gewicht 2 x per dag.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:24

Als ik kijk naar mijn Sphynx, zij heeft onbeperkt toegang tot Acana en krijgt om de dag nog een vleesje erbij. Desondanks blijft ze rond de 3 kg. Ze eet precies wat ze nodig heeft. Afbeelding
Afbeelding

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 12:38

magda_90 schreef:
Als ik kijk naar mijn Sphynx, zij heeft onbeperkt toegang tot Acana en krijgt om de dag nog een vleesje erbij. Desondanks blijft ze rond de 3 kg. Ze eet precies wat ze nodig heeft. [ [url=m/sPQy0q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KEO47l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb Natural Health Carnivore en ik heb ook Orijen gehad.
Oleg doet het beste op NHC dus ik houd hem daar maar op en Vladimir maakt het niet uit wat die krijgt die doet het overal goed op dus die krijgt ook gewoon NHC.

Misschien dan inderdaad iets extra's geven. Wat geef jij qua vlees?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:43

Ik wil je niet bang maken of zo, maar laat eens een heel goede hartcontrole doen. Wij hebben twee katten gehad (waarvan een met veel oosters bloed) die een hartprobleem hadden en die waren ook niet dik te krijgen, vooral die met het oosterse bloed was altijd broodmager.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:48

Ik heb ook een oosterse korthaar (en Siamees). Ik vind die van jou op zich goed op gewicht hoor. Het zijn ranke katten en ze hebben juist vaak overgewicht omdat mensen ze te veel voeren. Mijn oosterse woog 3,5kg toen hij kwam (net gecastreerd, was dekkater) en inmiddels 4,4kg. Hij is nog steeds slank maar ik vind hem nu goed op gewicht. Wel een hele slechte en moeilijke eter. Ik ben er achter gekomen dat hij heel goed eet als ik hem brokjes uit mijn hand voer, misschien werkt dat bij die van jou ook. Het zijn vaak actieve katten en ik merk bij die van mij dat hij niet echt de tijd neemt om goed te eten. Steeds even een paar hapjes tussendoor. Maar op schoot uit mijn hand eet hij wel rustig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:05

Nicky91 schreef:
magda_90 schreef:
Als ik kijk naar mijn Sphynx, zij heeft onbeperkt toegang tot Acana en krijgt om de dag nog een vleesje erbij. Desondanks blijft ze rond de 3 kg. Ze eet precies wat ze nodig heeft. [ [url=m/sPQy0q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KEO47l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb Natural Health Carnivore en ik heb ook Orijen gehad.
Oleg doet het beste op NHC dus ik houd hem daar maar op en Vladimir maakt het niet uit wat die krijgt die doet het overal goed op dus die krijgt ook gewoon NHC.

Misschien dan inderdaad iets extra's geven. Wat geef jij qua vlees?

Wisselend. Kippen nekken, pens, vis, zakjes natvoer. Ik kies meestal bij de AH iets uit voor haar.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 13:22

Daan_O schreef:
Ik heb ook een oosterse korthaar (en Siamees). Ik vind die van jou op zich goed op gewicht hoor. Het zijn ranke katten en ze hebben juist vaak overgewicht omdat mensen ze te veel voeren. Mijn oosterse woog 3,5kg toen hij kwam (net gecastreerd, was dekkater) en inmiddels 4,4kg. Hij is nog steeds slank maar ik vind hem nu goed op gewicht. Wel een hele slechte en moeilijke eter. Ik ben er achter gekomen dat hij heel goed eet als ik hem brokjes uit mijn hand voer, misschien werkt dat bij die van jou ook. Het zijn vaak actieve katten en ik merk bij die van mij dat hij niet echt de tijd neemt om goed te eten. Steeds even een paar hapjes tussendoor. Maar op schoot uit mijn hand eet hij wel rustig.

Dit is het inderdaad..
Ik hoor aan de voerbak dat die eet, maar dan net 2 hapjes en dan hoor ik het weer dicht gaan..

Snoepjes vind die heerlijk :')

Hij is heeel actief, maar kan ook echt heel lui zijn. Het is ook net een hondje, loopt de hele dag achter je aan :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 13:23

Hevonen schreef:
Ik wil je niet bang maken of zo, maar laat eens een heel goede hartcontrole doen. Wij hebben twee katten gehad (waarvan een met veel oosters bloed) die een hartprobleem hadden en die waren ook niet dik te krijgen, vooral die met het oosterse bloed was altijd broodmager.

Je maakt mij niet zomaar bang ;)

Ze moeten binnenkort weer voor de enting, ik zal dan nog eens met de dierenarts overleggen. Dankjewel voor de tip.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:37

Ik heb twee Devon Rexen, de (ex) kater is heel schriel en weegt maar 3,7 kilo. Hij eet ook niet zo goed (vindt brokjes niet lekker..), het is ook wel zijn bouw en karakter (actief dier).
De (ex) poes is wat zwaarder, die eet ook beter (wel minder trouwens) maar zij ligt 23 uur per dag op de bank, luiwammes :D

Mijn katten (en volgens mij oosters korthaar ook) hebben een dunne vacht, daardoor zien ze er ook dunner uit dan een met 'echt' haar.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:27

Sommige katten zijn heel rank van zich zelf en hrbbrn weinig voer nodig. Ontworm je hem ook. Als hij wormen heeft en je weet het niet kunnen ze ook weinig eten en of afvallen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:43

Wat voer je nu?
Je zou kunnen lezen over eiwitten, vetten en koolhydraten in kattenvoeding. Bepaalde katten zitten sneller vol van oa koolhydraten, als een snel verzadigingsignaal door de stijgende bloedsuiker, en eten daardoor minder. Etc etc
Ik zou eens spelen met de hoeveelheid eiwitten en vetten.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:00

Hannanas schreef:
Wat voer je nu?
Je zou kunnen lezen over eiwitten, vetten en koolhydraten in kattenvoeding. Bepaalde katten zitten sneller vol van oa koolhydraten, als een snel verzadigingsignaal door de stijgende bloedsuiker, en eten daardoor minder. Etc etc
Ik zou eens spelen met de hoeveelheid eiwitten en vetten.

Ik voer nu NHC, maar het maakt niet uit wat ik voer.

Hij is nu 2,5 en ik probeer al 2 jaar dingen uit.. vanaf dat hij 6 maanden is eet hij minder goed, daarvoor geen probleem.

Toen ben ik vanaf NHC, Orijen gaan voeren, verschillende smaken geprobeerd, dat ging dan even 'goed' en daarna ging t weer zoals nu..
Toen heb ik nog is nat voer tussen door geprobeerd(wel gewoon de goede kwaliteit) ook verschillende soorten/smaakjes. Dat vind die wel lekker, maar die dikke ook en daar is het niet goed voor. :')

En hij eet niet alles op, dus ik kan t ook niet laten staan, want andere poes en ivm bacteriën.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:02

Oké, duidelijk, en stel dat je natvoer in gesloten etensbak gaat voeren en je dat drie x daags geeft/ververst?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:08

Hannanas schreef:
Oké, duidelijk, en stel dat je natvoer in gesloten etensbak gaat voeren en je dat drie x daags geeft/ververst?

Dan eet hij nog niet genoeg, wat Daan_O ook schreef, heeft hij ook, hij eet niet genoeg in 1 x...
Hij neemt niet de tijd om rustig te eten, loopt dan weg om weer wat anders te doen..

EDIT: Ik heb een surefeed etensbak, zodat hij de hele dag toegang heeft tot eten.. maar zelfs dat maakt geen verschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:44

Onze siamezen en oosterse krijgen 150 gr +- per dag aan rauw voer (BIBI). Zijn nooit te dik.
Ik vind jouw kat helemaal niet te dun? Je weet dat het een zeer atletisch ras is he?
Zijn niks bij (veel al te dikke) britten... :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:45

Ik vind hem er niet slecht uitzien hoor.
Onze clair was ook een kruising siamees/ oosterse korthaar maar was ook niet vet.
Me-Ow was een siamees maar ook heel slank op het magere af.
Ik had en heb nog steeds onbeperkt brokjes staan en in de avond krijgen ze natvoer.
Mijn 3 katten zijn niet te dik en eten de dag naar behoefte door.
Dit heb ik altijd met al mijn katten gedaan.

Clair
Afbeelding

Me-Ow
Afbeelding