Hamster is kapot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Hamster is kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 21:19

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe hamster, timmy. Ontzettend leuk, pluizig en ontdeugend beestje, maar ik maak me eerlijk een beetje zorgen
Het viel me namelijk op dat hij sinds de laatste paar weken ontzettend lang in het loopwiel blijft rennen, soms wel tot een kwartier (denk ik??) achter elkaar, waarna hij echt kapot is en gaat slapen in zn huisje.
Ik heb het wiel uit de kooi gehaald wat zich resulteerde in nog meer frustratie zoals het bijten van de tralies, wat niet echt gezond is!
Wanneer ik overdag weg ben mag hij wel altijd uit de kooi, maar ik weet niet wat hij dan doet.
Nu was het altijd al een vrij bewegelijke hamster, maar ik heb niet echt het gevoel alsof dit heel gezond is voor het beestje.
Hebben nog meer bokkers bewegelijke hamsters zoals de mijne? En wat doen jullie er tegen?

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:23

Ja, deden die van mij ook, vooral als ze nog erg jong waren. Ik zou het rad terugplaatsen, zo kan hij zijn energie niet kwijt.

En overdag uit de kooi? Waar laat je hem dan? Hamsters zijn nachtdieren en horen overdag te slapen. :)

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:25

Hee,
Is je hamsterkooi wel groot genoeg? Ik heb voor mijn dwerghamster een hamsterkooi van 70x40. Ik heb gekozen voor een grote plastic bak van de ikea, want ik vind tralies eng als ze gaan klimmen. Ik zou zo snel mogelijk zijn radje terugzetten. Ik ben ook totaal geen dierenarts, maar mij lijkt het allemaal niet zo ernstig. Beestje moet gewoon zijn energie kwijt.

Voor slecht 15 euro
https://www.ikea.com/nl/nl/p/samla-bak- ... -90102971/

Ook kan je voor de inrichting naar deze volgende site gaan:
https://www.hamsterscaping.nl/

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:32

Hamsters zijn nou eenmaal beesten die graag bewegen vooral savonds / snachts. Die van mij rende gerust de hele avond. Met af en toe een pauze waarbij ze ging graven etc. Volgens mij gewoon normaal hoor ze zijn normaliter erg energiek. :j

Edit : zorg wel voor voldoende ruimte en plekken om te graven en knagen. Ze houden er ook van om bezig te zijn.
Laatst bijgewerkt door ElinaSK op 11-02-20 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:32

Verdiep je eens in hamsterscaping! Dan kan je hamster zijn energie kwijt door middel van het vertonen van natuurlijk gedrag zoals graven. Bovendien ziet een verblijf waarin hamsterscaping is toegepast er (imo) mooier uit dan een traliekooi.
Het lukt even niet om een linkje te plaatsen, maar er is een topic over hamsterscaping actief hier op bokt, makkelijk te vinden via de zoekfunctie.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:33

Hamsters kunnen in het wild per nacht wel 10 km rennen, het is dus heel normaal gedrag! Radje echt terug doen hoor, da's z'n uitlaatklep.

huricane

Re: Hamster is kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:34

Dani

Re: Hamster is kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:41

Deze vraag hoort op [BB] Beestenboel omdat het over een huisdier gaat, ik verplaats je topic.