Mijn vriend heeft een kat van 11 a 12 jaar oud. Hij heeft altijd alleen met mijn vriend gewoont en is dus niets gewend. Als ik alleen bij mijn vriend ben, komt hij tegenwoordig wel tevoorschijn en soms mag ik hem zelfs even aaien. Maar zodra mijn kinderen er zijn laat hij zich niet meer zien. Wij zouden in de toekomst graag samen willen gaan wonen. En nu zit ik al een beetje te bedenken hoe we de kat het beste aan ons kunnen laten wennen.
De kat kan sowieso naar boven. Mijn hond zal daar niet naar boven mogen. Hond en kat hebben elkaar trouwens nog niet ontmoet, omdat mijn vriend meestal bij mij is ivm mijn kinderen. Mijn hond heeft bij katten gewoond, nu sinds ruim een jaar niet meer. Maar op straat gaat ze het liefste achter katten aan, dus zij zal sowieso aangelijnd moeten worden in het begin. De kat heeft beneden een hoge krabpaal tot zijn beschikking, zodat hij hoog kan zitten.
We willen eigenlijk de boven verdieping bij mijn vriend op gaan knappen zodat wij daar kunnen slapen in de weekenden, voordat we echt samen gaan wonen. Hopelijk went de kat dan ook meer aan ons.
Hebben jullie tips om dit zo goed mogelijk te laten verlopen?
Wij hebben sinds de kerst een kat die al een aantal keer in korte tijd verhuisd is.
Na 4 weken kwam ze eindelijk tevoorschijn. Na 6 weken spint ze als ze ons hoort en komt ze tevoorschijn bij zowel ons als de kinderen. Ze blijft staan als de hondjes langs lopen. (die gaan buiten achter de katten aan (we hebben nog 3 katten), want die rennen zo leuk weg )
Hopelijk blijft zich dat zo ontwikkelen en komt ze ooit beneden.
Als hij zich nu aan laat halen, zal het vast goed komen!
Ik zou blijven latten de eerstkomende jaren. Op 'n gegeven moment gaat de kat dood en de kinderen het huis uit.
TinkerTreas
Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-20 14:10
elnienjo schreef:
Ik zou blijven latten de eerstkomende jaren. Op 'n gegeven moment gaat de kat dood en de kinderen het huis uit.
Dat is geen optie
Hebben jullie ervaringen met feliway. Doet dat echt wat?
Doutz16
Geplaatst: 07-02-20 14:48
elnienjo schreef:
wat een nuttige opmerking
Duhelo
Geplaatst: 07-02-20 14:48
Gewoon tijd geven en grenzen geven. In dit geval is de kat het "zwakke" dier. Ik zou dus in eerste instantie zorgen dat de kat een ruimte heeft waar die naartoe kan (bij mijn moeder is dit bv de zolder. Een van de volwassen kat klikt niet met mijn hond, en als de hond daar in de voormiddag is blijft de kat lekker op de zolder.) Richt deze ruimte in tot een veilige plek, met eten, kattenbakken, krabpalen, alles wat de kat nodig heeft. En heel belangrijk, die ruimte is verboden terrein voor hond en kinderen!
Daarnaast, grenzen leren, leren aan de kinderen dat ze de kat moeten negeren, niet aanraken, niet pesten, niet optillen, niet ... Enkel als de kat zélf aandacht komt vragen, mogen ze aaien of spelen. Idem voor de hond, hond niet laten jagen. Ik heb onze hond en de katten ruim 2 jaar apart gehouden. Katten konden in het ganse huis, hond enkel in woonkamer en keuken, en als we sliepen in de bench. Als de katten in de woonkamer kwamen ging de hond aan de leiband, om te zorgen dat ze geen kans kreeg om te jagen. Nu leven ze met zijn 4 tjes mooi samen in het ganse huis.