Hond obsessief voor katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Hond obsessief voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 14:29

Hoi! Ik pas vandaag een dagje op de hond van mijn ouders. Een Engelse springer met een groot jacht instinct. We hebben zelf ook een hond, die kan goed met katten want daar is ze van pup af aan mee groot gebracht. De hond van mijn ouders daarentegen is compleet obsessief met katten. Wij hebben zelf 2 katten in huis en wilde vandaag dus een keer kijken hoe het gaat zodat we in de toekomst eventueel vaker op kunnen passen en de hond niet naar het pension hoeft. Hij is nu binnen en staat compleet strak als hij de katten ziet, hij wil er graag op af maar als hij er dan bij is grijpt ie ze verder niet ofzo. Hij piept alleen heel erg gespannen en staat dus inderdaad strak. Hebben jullie tips om het iets “normaler” voor hem te maken? We laten ze sowieso niet alleen in 1 ruimte maar het zou zo mooi zijn als hij het wat meer gaat accepteren :)

BigOne

Re: Hond obsessief voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:46

Gewoon vaker doen, zolang de katten niet wegrennen en blijven zitten gebeurt er niet zo veel.

dierenfan

Re: Hond obsessief voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:13

Verstarring is moeilijk gedrag zonder het in werkelijkheid te zien. Kan na verstarring besluiten weg te lopen van de kat maar kan er ook in 1 seconde opeens vol in klappen.
Zou sowieso oppassen, lijn er aan houden en proberen verstarring te voorkomen of kijken of je hem eruit kan halen

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:37

Ben dit nu zelf aan het mee maken vanaf de zijlijn, wat ik gedaan zou hebben is de hond wat meer aanpakken/gedrag aanpakken, maar is mijn hond en mijn huis niet. Hard hoofd in dat dit nog goed gaat komen.

Sommige honden zijn hier heel hardnekkig in. Heb het zelf ook gehad met een herplaatser, Grote Zwitserse Sennenhond, toen zelf nog geen katten, maar buiten en 50 kilo hond aan de lijn die een kat eerder zag dan ik was wel een dingetje. :') Met training konden we er zonder kleerscheuren wel langs.

Is een gedragsdeskundige om hulp vragen een idee?