Clickertraining met kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JHRox

Clickertraining met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 23:20

Hey!

Ik heb een lieve binnenkat van bijna 3 jaar. Ze is slechtziend. Omdat ze altijd binnen is, probeer ik heel veel met haar te spelen en haar uit te dagen. Nu lijkt het mij heel erg leuk om mentaal te trainen, door middel van clickertraining. Zijn er mensen op bokt die clickeren met katten?

Ik vind het super leuk om filmpjes te zien en om tips en tricks met elkaar te kunnen delen.
:D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:03

Jaa ik!
Is echt ontzettend leuk om te doen.

Die van mij kunnen nu een high-five, een soort zwaaien en op een belletje slaan. Oh en zitten op commando.

Afbeelding

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:34

Ik moest even heeeeeelll hard lachen, een kat iets leren... :') Maar het kan dus.. Ik wil mijn binnenkatten ook graag wat meer uitdaging bieden dus ik volg even. :D

Poekkie

Re: Clickertraining met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:54

Een kat dingen aanleren :wow: :wow: voor al die dingen hebben ze toch personeel? :=

Nee, alle gekheid op een stokje, ik denk dat het heel moeilijk is omdat ze maar weinig 'will to please' hebben. Misschien wel de meer aanhankelijkere rassen als de sphynx, siamees, ragdoll, heilige birmaan? Ons is het in elk geval nog nooit gelukt :P

Ik gok dat voer misschien beter helpt dan een clicker. Maar veel succes! Ben wel benieuwd naar het resultaat!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:56

Wat super leuk! Ik had er zelf ook nooit aan gedacht. Hier een semi-binnenkat. Maar dat is een beetje een dikke luie kater hahaha. Ben benieuwd wat andere mensen dan zoal doen haha, super leuk!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:59

Ja, ik doe het. Heb vooral nuttige dingen aangeleerd. Tandenpoetsen en nagels knippen.
Ene kat was echt doodsbang van het reismandje, die loopt er nu op commando in +:)+ Hij moet af en toe twee uur in de auto mee, dus is wel fijn als het zonder stress is. Hij kan ook zit, aankijken en poot geven :D Kat is heel erg op eten. Andere kat totaal niet en die kan dus ook niks :+

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:02

Poekkie schreef:
Een kat dingen aanleren :wow: :wow: voor al die dingen hebben ze toch personeel? :=

Nee, alle gekheid op een stokje, ik denk dat het heel moeilijk is omdat ze maar weinig 'will to please' hebben. Misschien wel de meer aanhankelijkere rassen als de sphynx, siamees, ragdoll, heilige birmaan? Ons is het in elk geval nog nooit gelukt :P

Ik gok dat voer misschien beter helpt dan een clicker. Maar veel succes! Ben wel benieuwd naar het resultaat!

Dan heb je geen ervaring met een clicker als je deze reactie plaatst..

Hartstikke leuk! Ik train al mijn dieren met de clicker! (paard,hond, kat, grasparkiet(overleden) )
Ook bij mijn oude werkgever, ratten, muizen getraind om te targetten zelfs gambiaanse hamster ratten op. Geur buskruit op laten sporen met. Behulp van de clicker en deze dieren zijn slecht tam te maken en erg mensen schuw en toch is het gelukt, juist met dank aan de. Clicker!

Ohja en fretten, papegaaien en lama's. ;)

Ik ben van mening dat wanneer je de juiste methode toepast je een heel eind komt. En ook een kat is altijd nieuwschierig en bezig, dus ook hij/zij zal interesse hebben om. Wat nieuws te leren, een nieuwe prikkel!
Misschien moet je alleen soms even zoeken hoe en waarheen, beetje creatief zijn!

Mijn kat kan, zit hier, op, poot ;)
Hij heeft overigens ook staat met 1 oog ;)

Ik. Ben momenteel met mijn paard bezig haar zelf haar achterbenen op te laten tillen. Ze heeft namelijk kramp benen en momenteel kan ik deze niet meer uitkrabben hierdoor. Laat staan bekappen.

Na 3 trainingen ben ik al zover dat ze ze 15cm optilt en ik het been ook kan vasthouden en de krabber er tegenaan kan tikken!! Zonder kramp!!

Dus met de juiste mindset en stappen, kun je echt, echt heel veel aan je dieren leren!!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:08

Nadiine__x schreef:
Poekkie schreef:

Hartstikke leuk! Ik train al mijn dieren met de clicker! (paard,hond, kat, grasparkiet(overleden) )
Ook bij mijn oude werkgever, ratten, muizen getraind om te targetten zelfs gambiaanse hamster ratten op. Geur buskruit op laten sporen met. Behulp van de clicker en deze dieren zijn slecht tam te maken en erg mensen schuw en toch is het gelukt, juist met dank aan de. Clicker!

Ik ben van mening dat wanneer je de juiste methode toepast je een heel eind komt. En ook een kat is altijd nieuwschierig en bezig, dus ook hij/zij zal interesse hebben om. Wat nieuws te leren, een nieuwe prikkel!
Misschien moet je alleen soms even zoeken hoe en waarheen, beetje creatief zijn!

Ik. Ben momenteel met mijn paard bezig haar zelf haar achterbenen op te laten tillen. Ze heeft namelijk kramp benen en momenteel kan ik deze niet meer uitkrabben hierdoor. Laat staan bekappen.

Na 3 trainingen ben ik al zover dat ze ze 15cm optilt en ik het been ook kan vasthouden en de krabber er tegenaan kan tikken!! Zonder kramp!!

Dus met de juiste mindset en stappen, kun je echt, echt heel veel aan je dieren leren!!

Ik heb idd amper ervaring met een clicker...
Het klinkt wel heel erg leuk zo! Mag ik vragen hoe je dat clickeren dan juist toepast bij de wat 'moeilijkere' soorten?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:11

Poekkie schreef:

Van de 6 katten waar ik mee geclickerd heb vonden 5 het geweldig (allemaal htk) dus ik denk dat het met de meeste katten moet lukken.

Bij mijn katten kan Gin op het moment zit, poot, high five en het begin van het volgen van een target. Nummer twee Aoi leerd super snel en kent zit, lig, poot, high five, opzitten target volgen en ik ben begonnen met slalommen door de benen en door een hoepel (taartvorm :+ ) springen.

Mijn vorige kat Suki (helaas veel te jong overleden) kenden zit, poot, high five, touch, op de kruk zitten en door me armen springen. Hier een foto + filmpje

Afbeelding

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:29

Oh wat leuk! Meer die clickeren met hun katten!

Ik heb mijn kat leren zitten op commando en een high five met clickeren! Ben even aan het bedenken wat ik nu wil aan gaan leren. Maar het is zo leuk om te doen! Ik clicker al jaren met de paarden en het is zo leuk om eens een ander diersoort te trainen, heel leerzaam ook!

En ik dacht eerst echt "dit gaat me nooit lukken" want ik heb echt een onwijs uitgekookte kat, maar voor die beloning is toch veel mogelijk hihi!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:37

Het is nat3dier afhankelijk waar de. Motivatie achter zit. Dus dat is aan de trainer om te achterhalen ;)

Zo konden de gambiaanse hamster ratten mega goed ruiken en waren gek op walnoten en banaan. Dus dan zorg je dat ze dat ruiken, dat is hun motivatie om te komen. Zo smeerde wij de target in met banaan, en na loop van tijd hadden ze door dat als ze de target aanraakte ze een stukje banaan kregen.

Maar stap 1 is natuurlijk altijd zorgen dat de clicker de beloning word. Dus verdiep jezelf eerst in de clicker, en hoe je deze training opbouw, zodat je dier niet in verwarring komt en vooral begin heeeel klein!

Voorbeeld, mijn paard zijn been optillen.
Ik weet dat hij ze been op moet tillen zonder kramp, maar vraag ik ze hoef krijgt hij kramp, dat wil ik dus niet belonen.. Paard kramp, pijn, stress, allemaal punten die je wilt voorkomen. Dus mijn 1e beloon punt was wanneer er gewicht verplaatsing was van het been af. Daarvoor clickte ik en dat was een beloning.

Hierdoor had mijn paard geen kramp en werd bezig zijn met haar benen weer positief, er zit. Nog 20 misschien wel. 50 stappen tussen gewicht verplaatsing en daadwerkelijk bekappen. Maar dit is stap 1. ;)

Maar voordat je überhaupt kan beginnen moet je dier in dit geval dus kat! Eerst leren wat de clicker is en wat het doet. (belonen op het juiste moment, snoepje komt later maar wat er na die clicker gebeurt maakt dan voor de kat niet meer uit, hij heeft het click geluid gehoord, dus heeft het goed gedaan!)

Een blinde kat trainen word een uitdaging, vooral voor de baas.
Ik denk dat je het beste op stem. Kunt gaan werken.
Luistert ze naar je stem? Herken je het als je bijv. Zijn naam. Noemt?

Dan zou je bijv. Als 1e oefening kunnen leren "naam dier" en dan "aandacht" of "kijk is" en dan als reactie dat het dier zijn aandacht bij jou heeft, kopje omhoog/schuin, dat je ziet dat ze naar je luistert.

Dat is zo klein, en een goede oefening om te starten denk ik, want dan kun je altijd haar aandacht vragen.

Dat kun je dan uitbouwen met "hier", "zit", "op zitten" dit zij. Commando's die te trainen zijn met geur, een lekkere geur volgen en zo een bepaalde houding op stem. Commando zetten.

Ik denk dat als je creatief bent, je een heel eind komt!

Heb geduld, houd je stappen klein, en lees je goed in over de clicker voor je begint.

Voor de ervaren clickers;
Van opjekt naar opjekt springen
Ergens onderdoor kruipen
Liggen
Hier komen
Volgen
Praten/mauwen
Adopteren
Targetten
Wachten

Ik zeg niet dat ze makkelijk zijn, maar ook zeker niet onmogelijk ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:40

Adopteren _O-
Moest, apporteren wezen. :=

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:49

Sourire schreef:
Ik moest even heeeeeelll hard lachen, een kat iets leren... :') Maar het kan dus.. Ik wil mijn binnenkatten ook graag wat meer uitdaging bieden dus ik volg even. :D

Hahaha, heel makkelijk zelfs. Ja honden hebben het voordeel dat ze sws al een flinke will to please hebben, maar katten leren verder eigenlijk op dezelfde manier.

Als je maar goed aanleert dat click betekent voer. :D

JHRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 20:17

Nadiine__x schreef:
Poekkie schreef:

Wow wat veel dieren heb jij al mee clickertraining gedaan, heel leuk! Fiep luistert heel goed naar mijn stem en is gelukkig heeeeel nieuwsgierig en actief, dus dat werkt in onze voordeel.

Ik weet hoe moeilijk het is om hoeven uit te krabben van een paard met krampigheid. Mijn paard heeft ook twee krampwerend achter.

JHRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 20:18

Superleuk om te zien dat er zoveel mensen actief zijn met clickeren met de kat en zo enthousiast zijn. *\%/* Ik zal binnenkort een filmpje plaatsen als we iets kunnen haha

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:44

Mijn katten hebben niets met eten/snoepjes. Hoe kan ik ze dan belonen? Denk dat ze voor reen aai over hun bol hun best niet gaan doen. Die denken, die krijg ik sowieso wel :')

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:00

Needje schreef:
Mijn katten hebben niets met eten/snoepjes. Hoe kan ik ze dan belonen? Denk dat ze voor reen aai over hun bol hun best niet gaan doen. Die denken, die krijg ik sowieso wel :')

Dat is lastiger ja. Evt kun je dan nog belonen met een speeltje. Maar ik geef toe, het is makkelijker als ze van eten houden :’).
Gekookte kip ofzo ook geen hit?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:26

Misschien als ik wacht tot ze honger hebben en dan met hun brokjes proberen. :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:38

Needje schreef:
Misschien als ik wacht tot ze honger hebben en dan met hun brokjes proberen. :D

Oh dat is sws slim! Niet dat je ze teveel honger moet laten hebben (dan worden ze vooral boos is mijn ervaring haha. Hebben ze geen geduld). Maar iets minder geven kan wel helpen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:57

Staan je katten op onbeperkt brok?
Want dan word het inderdaad lastig ze te motiveren.

Wat je dan kan doen is iets zoeken waar ze een moord voor doen, bijv. Tonijn uit. Blik (op water basis) is hier echt een hit! Of inderdaad gekookte kip.

Wat je ook kunt doen is 1 a 2 uur voor de training de brokjes weghalen. Een kat hoeft namelijk niet de hele dag door te eten maar zou zelfs zijn eten 1 a 2x per dag ook prima aan kunnen. Dus even 2 uur weghalen, zodat ze iets Gemotiveerder zijn kan echt geen kwaad voor ze ;)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:21

mijn kat kan op commando zit, pootje, kusje geven en high five.
heel soms gaat het niet helemaal volgens plan en heb ik een high five in mijn gezicht :p maar krijg daarna toch altijd nog wel een kusje

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:30

Leuk topic!

Ik doe ook al een hele tijd clickertraining met mijn kat.

Ze kent nu zitten, high five (beide pootjes), high ten, 'steigeren', rondje draaien, liggen, omrollen, over iets heen springen, hand volgen (en daarbij ook van object naar object springen etc), pootje ergens opleggen en kopjes geven :D Als jullie het leuk vinden kan ik wel een filmpje maken van de kunstjes die ze kent!

De laatste tijd heb ik haar niet zoveel meer geleerd maar aanleren om een reismandje in te lopen is echt een mega goed idee! Daar ga ik binnenkort eens voor zitten.

Afbeelding

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:33

Wat leuk allemaal. :D Dat van dat reismandje is echt een goed idee, één van mijn katten is er echt panisch voor als die dicht gaat.

Hoe hebben jullie al die dingen aangeleerd? Zijn er websites of boeken met goede omschrijvingen?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:38

Fris schreef:
Leuk topic!

Ik doe ook al een hele tijd clickertraining met mijn kat.

Ze kent nu zitten, high five (beide pootjes), high ten, 'steigeren', rondje draaien, liggen, omrollen, over iets heen springen, hand volgen (en daarbij ook van object naar object springen etc), pootje ergens opleggen en kopjes geven :D Als jullie het leuk vinden kan ik wel een filmpje maken van de kunstjes die ze kent!

De laatste tijd heb ik haar niet zoveel meer geleerd maar aanleren om een reismandje in te lopen is echt een mega goed idee! Daar ga ik binnenkort eens voor zitten.

[ [url=m/aSw6xk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heb jij dat liggen aangeleerd? Ik krijg ze niet zover dat ze gaan liggen :+

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:39

Ze ging altijd op de grond voor mn voeten liggen als ze heel blij was en geaaid wilde worden :+ Daar ben ik op een gegeven moment bij gaan clicken en heb er een commando bij gegeven (met mn vingers tikken op de grond). Het duurde even maar uiteindelijk legde ze de link en nu gaat ze direct liggen als ik op de grond tik :)