Hoe houd ik koolmeesjes uit ons huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Hoe houd ik koolmeesjes uit ons huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 11:07

Wij hebben last van een beetje vreemd probleem en ben benieuwd of dit vaker voorkomt.

Vanmorgen hadden we weer een kool/pimpelmees als huisgenoot op zolder zitten. Gezellig hoor, maar het betekend vooral vers vlees voor de katten, en dat laatste willen we graag voorkomen.

Die van vandaag is nummer twee die we levend uit huis hebben kunnen loodsen, maar heb twee keer eerder enkel veertjes en een pootje gevonden en helaas ook een keer niet kunnen redden uit de pitbull kaken van één van de katten.

Zomerdag leek het alsof ze via het open kiepraampje naar binnen zijn gevlogen, maar vandaag staat er niets wijd genoeg open. Kunnen ze onder de dakpannen en aftimmering doorkomen? Onze zolder is niet afgewerkt, dat staat voor dit jaar op de planning, en eenmaal binnen...

Helaas kunnen we de zolder niet afsluiten en staat ie in open verbinding met de rest van het huis. Ook daar is afsluiten lastig. Maar ook met oog op verbouwing, hoe voorkom je dat ze naar binnen kunnen komen en vast komen te zitten tussen de isolatie bijvoorbeeld?

Oftewel, herkent iemand dit probleem, hoe heb je het opgelost? En waarom willen ze naar binnen? Holletje idee? We hebben we meerdere nestkastjes hangen en wonen in bosrijke omgeving.

PimxBotje

Re: Hoe houd ik koolmeesjes uit ons huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:28

Af timmeren van de zolder lijkt me toch de oplossing.
Als de deur van de serre bij ons openstaat komen ze ook binnen en ze vangen dan de insecten (vliegjes etc)die op de ramen zitten misschien is dat bij jou ook het geval.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:30

Komen ze niet onder de pannen door naar binnen? Dan zou je t van buiten dicht kunnen maken met gaas onder je pannen bijv

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:33

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:54

Onder de dakpannen inderdaad.
Hier doen ze dat gezellig samen met de mussen :D
Elk jaar herfst en winter eerst wat isolatie verwijderen en dan lekker kamperen.

Scheelt dat mijn poezen niet op zolder kunnen natuurlijk. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:00

Kan idd best dat ze onder de dakpannen komen. Als je het dak toch gaat renoveren, zou ik ook nieuwe dakpannen gaan nemen. Je hebt pannen die vogels buiten houden. Wij hebben deze ook op het dak, en er komt geen vogel, muis, rat of vleermuis meer binnen.

Volgens mij zijn deze pannen wel ietsje duurder (geen idee of het nog steeds zo is hoor), maar het is het wel waard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:20

Ik zou, eventueel naast andere oplossingen, ook wat vogelhuisjes ophangen. Koolmeesjes zijn nu op zoek naar nestplekjes, en als ze een vogelhuisje uitkiezen dan komen ze minder snel naar binnen hopelijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 12:43

Geen plannen om het dak te vernieuwen helaas, of niet, want het dak zelf is gewoon goed. Ook niet van ons zelf, maar van de VVE. Wel gaan we binnen aan de slag en komen er dakkapellen. Wat ik zou willen voorkomen is dat ze uiteindelijk tussen de dakpannen en dicht getimmerde isolatie vast komen te zitten, dan zouden die ‘pinnen’ wel een mooie optie zijn. Wel kostbaar om te instaleren gezien we drie hoog zitten..

Nestkastjes hebben we hangen en ook al twee jaar met veel plezier eitjes en kleintjes die uitvliegen. Ze zijn dus meer dan welkom, alleen liever niet binnen :=
Al beweren de katten vast dat ze dat geen probleem zouden vinden..