Welke vissen in mijn aquarium?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Welke vissen in mijn aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 20:36

Hallo!

Gister heb ik bij het verhuizen van mijn broer een nieuw aquarium gekregen.
Dit zijn de specificaties van het aquarium:

Specificaties Super Fish aquarium Panorama 35 wit.

Afmeting: 38 x 26,5 x 39,5 cm
Inhoud: 35 liter
Lamp: AquaLED 5, 12 volt, 5 watt LED-verlichting
Inclusief: Aquarium achtergrond poster
Inclusief: Topfilter met panorama pomp met een capaciteit van 320 liter per uur.

Ik heb echter eigenlijk geen ervaring met vissen en ik ben bang dat bij de meeste tuincentra's en dierenwinkels niet altijd een eerlijk advies wordt gegeven, dus vandaar dat ik het hier vraag!

Ik weet dat je koud en warm water vissen hebt. Ik denk dat ik voor koudwatervissen wil gaan, maar welke en hoeveel zijn geschikt voor dit aquarium? Ik denk dat mijn voorkeur uit gaat naar goudvissen/sluierstaarten. Kunnen deze ook samen? Zo ja, wat is juist voedsel voor deze vissen?

Naast decoratie en steentjes op de bodem lees ik ook over zuurstofplantjes. Welk plantje is geschikt en hoeveel zijn er nodig?

Verder lees ik ook veel over de kans op veel alg in het aquarium. Wat is slim om te doen met alg naast het schoon houden van het aquarium?

Ik weet dat het veel vragen zijn maar ik wil niet zomaar wat vissen in het aquarium zetten dus alle tips zijn welkom :j

maralyn

Re: Welke vissen in mijn aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:37

35 liter zou ik eigenlijk alleen voor garnalen willen gebruiken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:39

Zéker geen goudvissen. Veel te klein aquarium.
Paar guppies?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:40

Ah, die heb ik ook.
Bij een dierenwinkel waar ze echt veel verstand hebben van vissen (van die dure, met koraal enzo wordt er verkocht en werken van die echte vissen jongens haha).
Wij mochten in dat aquarium;

5 algeneters (de saaie grijze).
5 mini garnaaltjes (rood) (eten ook algen)
5 Neon Tetra (ik heb de kleinere versie)
5 Kegelvlekbarbeel
en een mini kikkertje.

Meer dan dit mocht niet, dat zou zielig zijn.
Maar als ik de reactie hierboven van Maralyn lees, is dit ook dierenmishandeling. -O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:42

Voor een vis moet je uitgaan dat ze horen in een aquarium wat een breedte heeft van minimaal 10x hun maximum lengte. Een goudvis kan zo'n 30cm worden. Realistisch is 15cm, dus die horen in een aquarium van minimaal 150cm.

Voor het kleine bakje wat jij hebt zou ik eens kijken naar wat garnaaltjes oid :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:45

milou123 schreef:
Ah, die heb ik ook.
Bij een dierenwinkel waar ze echt veel verstand hebben van vissen (van die dure, met koraal enzo wordt er verkocht en werken van die echte vissen jongens haha).
Wij mochten in dat aquarium;

5 algeneters (de saaie grijze).
5 mini garnaaltjes (rood) (eten ook algen)
5 Neon Tetra (ik heb de kleinere versie)
5 Kegelvlekbarbeel
en een mini kikkertje.

Meer dan dit mocht niet, dat zou zielig zijn.
Maar als ik de reactie hierboven van Maralyn lees, is dit ook dierenmishandeling. -O-

Zo bedoelde ik het niet :(:)

Goudvissen hebben eigenlijk n meter ruimte nodig.

Guppen ook al 60 cm

Sluierstaarten 30 liter per vis maar horen in kleine groepjes gehouden te worden.

Dit zijn de vissen waar ik toen in verdiept heb.

Met 35 liter kun je niet heel veel is mij toen verteld.

Straks na verhuizing willen wij minimaal 120 cm bak, of zelf één maken :')
Uit de hand gelopen hobby

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:48

Kempvis

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:48

35 liter is maar een klein bakje.

Meeste koudwatervissen worden aardig groot, dus daar zou ik niet aan gaan beginnen. Guppy's kunnen in koud water en worden niet zo groot.

Warm water geeft meer keuze, voor 35 liter heb je echt maar een hele kleine verwarming nodig, als de bak in kamer staat met redelijk stabiele kamertemperatuur dan is het niet eens echt nodig.

Je zou kunnen kijken voor een combinatie van garnaaltjes (bv vuurgarnalen of crystal black's) met microvisjes (bv. kleine rasbora soorten, kardinaaltetra's, endler guppy's of met een enkele betta (Kempvis, prachtige dieren maar erg agressief naar andere vissen, met garnalen kan wel).

Planten nemen koolstof op om te groeien en daarbij komt zuurstof vrij, dat geldt eigenlijk voor alle planten. Er zijn ontzettend veel waterplanten te vinden, kijk even wat je mooit vind en kies makkelijke planten. Anubias doen het goed en kunnen ook op een mooi stuk kiemhout groeien.

Dan nog een belangrijk dingetje: Als je je bakje hebt ingericht is het belangrijk dat je er niet gelijk vissen in doet. Wij hanteren als regel eerst inrichten met plantjes enzo, en dan 4 weken laten 'draaien' voordat je er vissen in doet.

Succes en veel plezier met uitzoeken!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:49

Aaah, ja ik had mijn sluierstaarten (2) in een kom van 30 liter.
Met iedere week een andere invulling omdat ze anders depressief zouden worden en op zand. Dacht echt goed bezig te zijn. Tot de katten ze (na 2.5 jaar) uit de kom viste en ik een kom met deksel ging halen. Zei die jongeman daar dus doodleuk dat ze waarschijnlijk al jaren depressief waren, veel te klein. Dus toen werd het dit en hij zei dat dit kon, werd een week later door een ander bevestigd (die wilde ze niet meegeven omdat ik geen water mee had genomen zodat ze het daar konden testen (wel thuis getest, was goed en draaide al een paar weken).

Nou, ik hoop dat deze zich blij voelen, ook zo sneu anders. ;(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:55

Wat een slechte adviezen worden hier gegeven. Zelfs voor guppen of tetras is dit te klein. Ook voor een enkele kempvis is dit te klein! Een kempvis mag dan een rustige zwemmer zijn maar heeft wel ruimte nodig. Dit bakje is leuk voor een scape met garnalen. Niet voor vissen. :)

Overigens is een goudvis 50l per vis met een start van 100l op 1 vis.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:09

Wat de meeste hier al zeggen, sorry voor vissen is het aquarium te klein.
Je zou er bv een klein leuk bakkie met aqua scaping in kunnen maken met wat garnalen maar dan houd het helaas echt op.

Zie hier voor wat ideeën betreft aqua scaping https://www.google.com/search?q=aquasca ... 00&bih=789

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:11

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik had nooit gedacht dat goudvissen zoveel ruimte nodig zouden hebben!

Welke koudwater diertjes zijn allemaal geschikt voor dit formaat aquarium? Ik koop liever geen groter aquarium omdat ze op mijn kamer komen te staan :o Dus het worden voor mij of goed passende visjes of helemaal niks.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:10

Wat goed dat je hier info komt vragen in plaats van te luisteren naar de 'profs' die vaak verkeerd advies geven. :Y)

Helaas is je bakje echt te klein voor welke vis dan ook.
Als je er iets in wilt zetten dan kun je denken aan dwerggarnalen zoals vuurgarnalen. Of 1 of meer sierslakken deze kunnen ook bij de garnaaltjes leven. Een aantal van de dwerggarnalen soorten kunnen op kamertemperatuur (minimaal 20 graden).
Oh en begin altijd met een stuk of 10 garnaaltjes het zijn groepsdiertjes en ze voelen zich fijner als ze met meer zijn. Ze planten zich ook gemakkelijk voort.

Als bodem kun je het beste een relatief fijne korrel pakken. Dus niet zoals dat grove 'aquarium grind' wat ze ook in allerhande knallende kleuren verkopen. Hier komt veel vuil tussen te zitten en dat is alles behalve handig.

Wat je tegen alg moet doen is een lastige aangezien iedere soort alg voorkomt uit zijn eigen probleem/onbalans in je aquarium. Het aquarium is een klein ecosysteem op zich en als er ergens iets niet klopt dan krijg je problemen zoals bijvoorbeeld alg of zieke en dode dieren.
Dit is een fijne duidelijke blog over hoe algen werken: https://planted-box.com/algen-bestrijde ... -aquarium/
En deze is misschien ook handig voor je om door te lezen: https://planted-box.com/aquarium-beginnen/
Zoals je zult lezen zijn planten en algen ook met elkaar verbonden.

Mocht je meer planten advies willen kan ik altijd even met je mee kijken maar een van de makkelijkste planten is toch wel de waterpest. Deze neemt veel voedingstoffen op en groeit snel, je kan hem in de bodem planten, tussen het hout steken of laten drijven dit plantje vind alles wel prima. Als hij te groot word knip je hem simpelweg af en plant je de top weer terug.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Aquariums zijn heel simpel en toch zo ingewikkeld dus het is lastig om advies te geven zonder 10 bladzijdes vol te typen.

Oh en Ilse_123 heeft helemaal gelijk over het indraaien!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:17

Ik heb ook zo'n soort bakje gehad en had er vuurgarnalen in. Nu wonen die al weer jaren in een 60x30 bak, leuke beestjes zijn het :). Heb er wel een verwarmingselementje in, want helemaal zonder werd het toch te koud.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 22:22

Heel erg bedankt! Ik ga mij eens verdiepen in de garnaaltjes!