Flight volunteer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Flight volunteer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 07:53

Heeft er hier iemand ervaring als flight volunteer?
Ik zag net een oproep op een Facebookpagina die ik volg, van een gezin dat een hondje uit Thailand wilt adopteren en iemand zoekt die dus als flight volunteer wilt dienen. Nou ga ik precies in de gewilde periode weer terug naar Amsterdam en lijkt het mij wel mooi om dat voor deze mensen te doen.
Ik heb een beetje gekeken en als het goed is wordt alles door de stichting geregeld en hoef ik het dier alleen maar mee te nemen door de douane en op Schiphol aan het gezin te geven. Toch wil ik, voordat ik definitief beslis, weten of er wellicht toch nog haken en ogen aan zitten. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:29

De stichting waar ik vrijwilligerswerk voor doe maakt ook regelmatig gebruik van flight volunteers.
De doodsimpele reden is financieel, anders moet er een vrijwilliger van ons meevliegen wat natuurlijk absurd is.

Wij willen de gegevens van de volunteer, maken al het papierwerk in orde, zorgen voor een correcte bench en brengen zelf de hond naar de luchthaven, laten deze daar zelf nog even uit en blijven erbij als er ingecheckt word om waar nodig te helpen of e.e.a te verduidelijken.

Op de bestemming is het enige wat er gedaan moet worden op de hond wachten bij de uitgifte en deze meenemen in de ontvangsthal waar de nieuwe baasjes of een vrijwilliger al staat te wachten.

Ik heb nog nooit gehoord dat er een hond niet opgehaald is. Wij appen of smsen altijd even ongeveer twee uur nadat de vlucht geland is, om te horen of alles goed gegaan is.
En mensen hebben ook een nummer om contact op te nemen.

Ik zeg doen, TS, zeker bij dergelijke lange vluchten is het heel moeilijk om volunteers te krijgen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:37

Ik had er nog nooit van gehoord, maar naast dat het een mooi initiatief is, er gaan gelijk alarmbellen af (drugssmokkel). Of gaat dit altijd via officiële instanties en wordt hetgeen wat vervoerd moet worden altijd uitgebreid gecheckt voor vertrek? Zeker via Facebook pagina's zou ik dat niet zo vertrouwen (misschien teveel Border Security programma's gezien) :D.

Kuggur

Re: Flight volunteer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:20

Ik dacht dat je je hamster aan een vuurpijl had gebonden...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:27

Zoiets heet gewoon een vlucht begeleider.

Ik denk dat het vooral belangrijk te weten is met wat voor organisatie je te maken hebt. Hebben ze dit al vaker gedaan en kun je daar recenties van vinden.

Ik heb het gedaan voor de stichting in mijn onderschrift en dat is gewoon betrouwbaar.

Er is ook een fb speciaal voor vluchtbegeleiders. Misschien kun je daar eens navragen of mensen de stichting kennen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:36

Klinkt hartstikke leuk, is ongetwijfeld vanuit nobele doelstellingen, maar is hartstikke niet toegestaan.
Als dieren vanuit het buitenland naar NL worden gehaald, met als doel overdracht naar een nieuwe eigenaar, dan valt dit onder handelsverkeer. Daarvoor gelden andere regels dan voor dieren die met een eigenaar meevliegen en wat onder gezelschapsdierenverkeer valt. Onder andere is er een extra medische controle nodig en een aanmelding in TRACES. Kost allemaal geld en moeite, daarom ontwijken stichtingen dit 'probleem' door met vluchtbegeleiders te werken.

Edit: linkje met extra info: https://www.licg.nl/de-aanschaf-van-een-buitenlandse-zwerfhond-of-kat/#wet-en-regelgeving-bij-import-van-een-dier

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 20:41

Roadracer schreef:
Klinkt hartstikke leuk, is ongetwijfeld vanuit nobele doelstellingen, maar is hartstikke niet toegestaan.
Als dieren vanuit het buitenland naar NL worden gehaald, met als doel overdracht naar een nieuwe eigenaar, dan valt dit onder handelsverkeer. Daarvoor gelden andere regels dan voor dieren die met een eigenaar meevliegen en wat onder gezelschapsdierenverkeer valt. Onder andere is er een extra medische controle nodig en een aanmelding in TRACES. Kost allemaal geld en moeite, daarom ontwijken stichtingen dit 'probleem' door met vluchtbegeleiders te werken.

Edit: linkje met extra info: https://www.licg.nl/de-aanschaf-van-een-buitenlandse-zwerfhond-of-kat/#wet-en-regelgeving-bij-import-van-een-dier

Oeh, bedankt voor de link en uitleg!