Mini schildpad op kamers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Mini schildpad op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 22:23

Ik ben altijd gek geweest op mini-schildpadden. Nu zit ik in mijn eerste jaar van mijn opleiding en ben ik aan het nadenken over de mogelijkheden van het aanschaffen van zo'n schildpadje. Ik wil mij wel eerst goed informeren, maar aangezien elke bron op internet niet even betrouwbaar is vraag ik het hier :P Heeft iemand ervaring met zo'n schildpadje op kamers? Hoelang kunnen ze alleen blijven? Wat zijn dingen waar ik echt aan moet denken bij het aanschaffen?

Ik heb 12 uur per week school, dus ik ben wel veel thuis. Vrijdag avond ga ik naar huis en maandag ochtend ben ik weer op kamers. In de vakanties ben ik thuis, maar dan zou hij gewoon mee kunnen.

Goof

Re: Mini schildpad op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:26

Mini-schildpadjes bestaan niet. Althans, maar heel kort, want die groeien gewoon flink en worden gewoon grote schildpadden die veel ruimte en verzorging nodig hebben.
Kortom, lekker niet doen dus.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:28

Echte mini schildpadjes bestaan niet.
Wil je een water of landschildpad?
Over het alleen thuis blijven.. een schildpad heeft totaal geen interesse in aaien knuffelen of een mens als vriendje. Het enige wat ze van je willen is voer.
Ik zou er wel 2 nemen omdat ze ondanks dat het wel gewoon kan alsnog graag in een groepje leven.
Heb zelf 2 kleinblijvende waterschildpadden. (Muskus)
En 2 Griekse landschildpadden. Landschildpad zou ik zeker gezien de ruimte niet aanraden. Maar ook voor de waterschildpadden moet je rekening houden met een bak van min 80cm.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 22:29

Goof schreef:
Mini-schildpadjes bestaan niet. Althans, maar heel kort, want die groeien gewoon flink en worden gewoon grote schildpadden die veel ruimte en verzorging nodig hebben.
Kortom, lekker niet doen dus.

Mijn huisgenootje heeft ook enige tijd al een schildpadje en die is wel best klein :o Ik weet dat ze groter worden, maar een groot aquarium is geen probleem.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:44

Groot aquarium is een understatement. Veel van de schildpadjes in de dierenwinkels halen met gemak 30 cm. Dus dan kom je al aan een vijver ;)

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:53

Bedoel je een waterschildpad of een landschildpad.
Wat waterschilpadden betreft blijft de muskus schildpad heel klein.
Ze hebben wel ruime behuizing en specifieke verzorging nodig.
Nadeel van waterschildpadden vind ik wel dat ze snel gaan stinken .

Mijn zoon heeft een landschildpad op zijn kamer staan om een ruim terrarium.
Een Russische vierteen schildpad die ook relatief klein blijft.
Deze ruime je helemaal niet, persoonlijk vind ik die leuker dan waterschildpad.
In de zomer woont ze buiten in de tuin en in de wintermaanden dus op slaapkamer van mijn zoon.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:55

muskus schildpad word niet super groot, iig niet zo groot als de geelwang etc.

Maar een muskus schildpad heeft ook een groot aquarium nodig...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:18

Mini schildpadden bestaan wel.
Muskusschildpad worden ongeveer 14 cm als volwassen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:26

Maar dan nog. Een schildpad moet kunnen zwemmen. En veel, daar zijn ze voor gemaakt. Misschien in een 2 meter bak dat je er een beetje lol van kunt hebben.
Buiten dat zijn het varkens, dus je moet er een flink filter op hebben om het enigszins schoon te houden...

Ik vind het geen huisdieren.. landschildpad tot daar aan toe, die hoeven niet te zwemmen en kunnen hun kilometers wel maken als je ze los laat wandelen. Maar een waterschildpad is sneu in een klein aquarium, hoe je het ook bekijkt.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:33

Ik heb zelf zo'n 13 jaar twee waterschildpadden gehad. Deze waren bij aanschaf zo groot als een twee euro kunt en waren bij mij niet groter geworden dan 12cm. Echter bij het brengen naar de schildpadden opvang werd er mij verteld dat ze al lang >30cm hadden moeten zijn op die leeftijd. Blijkbaar hebben ze toch iets tekort gehad bij mij al deed ik erg mijn best om ze de beste huisvesting te geven die ik aan kon bieden. Mijn onderbuikgevoel klopte dus wel; ik kon ze niet meer alles geven en ze waren beter af bij de opvang.

Als ik jou was zou ik het niet doen. Ik heb zelf veel genoten van ze maar ik baal als de stekker dat ik zo lang slecht geïnformeerd ben geweest.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:05

Sternotherusjes blijven best wel klein, maar welzijnstechnisch zet je daar ook een bak van een meter voor. Anders niet doen.
Maar informeren naar 'minischildpadden' is vaak een teken van erg weinig achtergrondkennis. Via fb kan je veel info vinden via de land- en waterschildpaddengroep.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:08

Ik heb muskusschildpadden gehad in een groot aquarium. Ik vond ze erg leuk maar het kostte veel geld (filters, elektriciteit, speciale lampen etc) en het stonk ook best wel. We hebben ze uiteindelijk dus verkocht. Ik zou ze niet aanraden als huisdier. Hoe leuk ze ook waren want ik kon er echt wel uren naar kijken <3

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 06:49

Wij hebben rusissche landschildpadden en die worden best flink aan de maat én kunnen heel oud worden. Ook hebben ze een speciale lamp nodig voor warmte en uv. Qua terrarium moet je denken in meters. Wij hebben uiteindelijk zelf een terrarium gemaakt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 07:11

Ik heb een schildpaddenopvang gehad, 20 jaar.
Gedumpte schildpadden die te groot waren geworden en dan in de sloot of ergens anders gedumpt waren.
Dierenbescherming kwam ze dan brengen.
Ik ben er vorig jaar mee gestopt, veel werk.

Afbeelding
Dit was buitenverblijf voor zomers.

Afbeelding
Dit binnenverblijf voor in de winter.

Ts ik zou even nadenken voor je er aan begint.
Het zijn smeerkezen,na een week stinkt de bak een uur in de wind.
Of je moet een dure filter hebben die het aankan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:22

Pluttersput schreef:
Ik vind het geen huisdieren.. landschildpad tot daar aan toe, die hoeven niet te zwemmen en kunnen hun kilometers wel maken als je ze los laat wandelen. Maar een waterschildpad is sneu in een klein aquarium, hoe je het ook bekijkt.

Dit dus. Gewoon geen beestjes in een bakje doen voor je eigen plezier...

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 17:34

Oke, dan wordt het dus geen schildpad. Zijn er wel andere dieren die je op kamers fatsoenlijk zou kunnen houden? Hij hoeft niet aaibaar te zijn, maar gewoon een beestje met niet al teveel eisen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:46

Hamster, gerbil, muis of anders een aquarium of terrarium. Maar ook voor al deze dieren geldt: ze worden het best in een (glazen) bak gehouden en deze moet groot genoeg zijn. 80-100cm breedte is echt het minimum voor eender welk dier.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:50

Een tweedehands aquarium kopen en n hamsterscape maken :D ontzettend leuk!

Wel rekening houden met het formaat, mooiste is een bak van minimaal 80 cm. Maar je kan het zo leuk om mooi maken als je wilt. En in mijn ervaring weinig onderhoud.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:52

Afbeelding
Onze bak voor onze syrische hamster, inmiddels weer anders ingericht en een groter renrad. Bak is 91cm breed, voor een syrische hamster moet je ook niet veel kleiner willen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:06

Een slang. :) Of een landschildpad zoals eerder genoemd. Volgens mij zitten daar ook wel kleinere soorten tussen.

Ik weet persoonlijk niet of ik op kamers aan een hamster of dergelijke knaagdieren zou beginnen... Zeker als ze 's nachts actief zijn kunnen ze wel wat lawaai maken. Al kan het lawaai met zo'n grote hamsterbak (waar ze diep in kunnen graven) wel beperkt worden denk ik? Ben er niet zeker van, een loopwiel kan soms al gigantisch veel lawaai maken naar mijn ervaring. := Dus dat is ook iets om in overweging te nemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:11

Maar reptielen zijn niet super makkelijk (goed) te houden. Dus dan is het zaak om je dat enorm in te gaan verdiepen en ik heb begrepen dat ze ook vrij prijzig zijn (de toebehoren) over het algemeen.

Maar er is geen (haalbaar) dier dat je zelf zou willen? Want dan zou ik er niet eens aan beginnen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:30

Een aquarium met garnalen? Die heb je in leuke kleurtjes ook.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:51

Een hamster zou ik super leuk vinden, maar ik ben ook bang dat ze teveel lawaai maken. Aan garnalen of kleine visjes heb ik ook gedacht! Ik heb alleen geen idee hoe lang die beestjes alleen kunnen blijven.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:54

Reuzenslakken, geen herrie geen stank en best leuk

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:12

DezeNaam schreef:
Een slang. :) Of een landschildpad zoals eerder genoemd. Volgens mij zitten daar ook wel kleinere soorten tussen.

Ik weet persoonlijk niet of ik op kamers aan een hamster of dergelijke knaagdieren zou beginnen... Zeker als ze 's nachts actief zijn kunnen ze wel wat lawaai maken. Al kan het lawaai met zo'n grote hamsterbak (waar ze diep in kunnen graven) wel beperkt worden denk ik? Ben er niet zeker van, een loopwiel kan soms al gigantisch veel lawaai maken naar mijn ervaring. := Dus dat is ook iets om in overweging te nemen.

Landschildpad? Weet je wat die kosten.
Ik heb er 2 met papieren, zonder niet te koop.
Waren net uit het ei, kosten me 50 euro per stuk.
Zit ook een hoop werk aan, buitenverblijf en binnen verblijf.
Aparte bodem, cocopeat moet minstens 60 cm diep zijn.
Vaak als je ze in winterslaap laat komen ze er niet uit.
Warmtelampen nodig en uv lampen.