Kat word steeds *ontvoerd*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Kat word steeds *ontvoerd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 21:55

Wij hebben een kat die gekatnept :+ word door mensen uit de buurt. Onze kat komt graag buiten en deze mensen houden veel van katten en de onze is denk ik favoriet.Ze laten haar binnen, geven haar melk, blokjes kaas etc. En ze laten de deur dicht waardoor ze dus niet meer terug kan naar huis...

Onze kat draagt een bandje met adres en telefoonnummer. Zodoende werd ik gebeld dat onze kat daar zat. Ik ben haar toen gaan halen en kwam er achter dat deze mensen erg dol op haar zijn en haar eigenlijk zien als hun kat. Ik heb toen afgesproken dat hun haar niet meer zouden voeren en binnen zouden laten. En dat we zouden kijken of de kat dan nog hun kant op zou komen, want de kat kiest zelf zijn baas vonden deze mensen.

Inmiddels zijn we we achter dat deze mensen haar alsnog binnen laten en nog steeds voeren. Als we aan de deur komen zeggen ze dat de kat niet bij hun is terwijl ze dan gewoon op de stoel voor het raam ligt... Wij zijn heel duidelijk geweest dat dit onze kat is en zij alleen maar bij hun komt omdat ze haar voeren. Dat we niet blij zijn dat ze haar in huis laten en dan de deur dicht doen en wij steeds op zoek moeten naar onze kat.

Wij zijn er op dit moment eigenlijk een beetje klaar mee. Onze kat liep altijd buiten zonder enige problemen, we proberen haar zo veel mogelijk binnen te houden nu, maar zodra ze buiten is wandelt ze naar die mensen en begint alles weer van voor af aan. Deze mensen zijn oud en nemen van ons dus niks aan.

Iemand advies hoe we dit op een fijne manier kunnen oplossen?

MamaMiesje

Re: Kat word steeds *ontvoerd*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:56

Heb je een tuin? Die dan omheinen of een ren bouwen en poeslief niet meer los buiten laten. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:57

Kat binnen houden. Simpel zat. Went vanzelf als je binnen genoeg uitdaging creëert. De tuin kun je erbij ook afzetten bijvoorbeeld.
Die andere mensen verander je niet, maar dat kun je zelf wel doen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:00

Hier is geen oplossing voor als je de kat los wilt laten rondlopen. Oudere mensen snappen dit vaak niet, en als ze het wel snappen luisteren ze toch niet. Het enige wat je kunt doen is als je een tuin hebt deze afschermen, en anders hem binnen laten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:03

Ah, daar heb je de "kat binnen houden" groep. :+

Wat ongelofelijk irritant, TS. Zou ik ook helemaal klaar mee zijn. Zeker als ze liegen dat 'ie er niet is en voor het raam ligt. Pffff. Zeg je dat dan ook? "Ik zie 'm toch liggen?" Wellicht is het een idee om het met de buurt te bespreken. Sociale controle kan heel goed helpen bij dat soort eigenwijze mensen. Of op het moment dat je 'm ziet liggen de politie bellen dat mensen jouw kat (jouw eigendom, en een dier wordt in de wet als voorwerp gezien) in huis houden en daarover liegen? In principe lijkt me dat gewoon diefstal.

Of inderdaad dreigen met het feit dat als zij jouw kat vasthouden je geneigd bent om hem binnen te houden wat ontzettend zielig is voor de kat, maar dat zij dat leed veroorzaken. Kan het niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks. Wat een ongelofelijke flapdrollen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-20 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:04

Tja dit gevalletje van diefstal kun je prima voorkomen. Met dezelfde reden zet je immers ook je fiets op slot in de stad, zou niet hoeven maar is tegenwoordig wel nodig. ;)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:06

Wijkagent misschien een keer inschakelen? Het is jouw kat en ik vind het echt bizar hoe die mensen reageren.

Zo is mijn zus haar twee poezen ook kwijt geraakt :=

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:06

Resistance schreef:

Wat ongelofelijk irritant, TS. Zou ik ook helemaal klaar mee zijn. Zeker als ze liegen dat 'ie er niet is en voor het raam ligt. Pffff. Zeg je dat dan ook? "Ik zie 'm toch liggen?" Wellicht is het een idee om het met de buurt te bespreken. Sociale controle kan heel goed helpen bij dat soort eigenwijze mensen. Of op het moment dat je 'm ziet liggen de politie bellen dat mensen jouw kat (jouw eigendom, en een dier wordt in de wet als voorwerp gezien) in huis houden en daarover liegen? In principe lijkt me dat gewoon diefstal.

Of inderdaad dreigen met het feit dat als zij jouw kat vasthouden je geneigd bent om hem binnen te houden wat ontzettend zielig is voor de kat, maar dat zij dat leed veroorzaken. Kan het niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks. Wat een ongelofelijke flapdrollen.

Nee ik ben niet voor binnen houden, ik ben voor tuin afschermen :).

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:07

Coconut schreef:
Wijkagent misschien een keer inschakelen? Het is jouw kat en ik vind het echt bizar hoe die mensen reageren.

Zo is mijn zus haar twee poezen ook kwijt geraakt :=

Het is ook bizar, en moet ook niet kunnen. Maar toch gebeurd het, en je kunt er helemaal niets mee.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:09

Dan blijft de optie met tuin omheinen of kat aan de lijn in de achtertuin over denk ik.

Eigenlijk te idioot voor woorden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:09

Ik zou gewoon echt iedere keer de politie bellen als je de kat daar ziet liggen. :j

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:10

Een tikkie sturen met de da kosten, zoals entingen en castratie :')

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 22:11

Ik ben het deels een met het advies om de kat binnen te houden. Wij laten haar naar buiten en dan heb je de kans dat er iets kan gebeuren of dat mensen haar voeren. Ik heb er geen bezwaar tegen dat ze daar komt en het voeren kan ik ook nog wel mee leven, maar laat haar niet binnen in je huis als ze daar uit zichzelf niet meer weg kan. Wij zoeken ons rot en je maakt je toch zorgen als je dier niet thuis komt.

Wijkagent is een goed idee, al vraag ik me af of ze hier ook voor ingezet worden. Maar kan het altijd proberen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:11

Resistance schreef:

Oooh daar hebben we de "een kat binnen is dierenmishandeling" groep :roll:

Echt, die opmerking raakt kant nog wal.

Als je een huisdier hebt, of dat nou een hond, cavia, kat, konijn, vogel of whatever is, dien je daar goed voor te zorgen en ja: het is NIET onmogelijk en/of zielig als je kat binnen leeft.
Tenminste: die van MIJ zijn alle drie niet zielig, komen door het héle huis en 's zomers in een kattenren. Ze slopen niks, ze pissen of kakken nergens en bovendien lopen ze geen gevaar buiten, zíjn ze geen "gevaar" buiten, kakken ze in niemand's tuin of lopen bij vreemden naar binnen.
Míjn huisdieren en daar hoeft niemand last van te hebben.

Maar goed TS: ik hoop dat je een passende oplossing vindt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:12

Misschien kun je met die mensen afspreken om met ze naar het asiel te gaan.

Dan kunnen ze een kat voor zichzelf uitzoeken en die van jou buiten laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:15

Maar als de kat daar zelf steeds heen gaat en op de stoel gaat liggen slapen etc... Dan kiest het beestje toch eigenlijk ook zelf?
Ik zou er niet te moeilijk om doen en juist blij zijn dat er als ze niet bij jou is ook goed voor gezorgd wordt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:15

Dat is het risico als je kat buiten loopt. Ik keur het zeker niet goed, maar ik laat bijvoorbeeld mn hond ook niet buiten de winkel wachten met het risico dat deze wordt meegenomen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:16

Tica, het is toch logisch dat een kat daar naartoe gaat als het kaas of wat dan ook krijgt? Als mijn overbuurman mijn hond gaat voeren gaat ie daar ook graag naartoe :Y)
Vind het wel erg kort door de bocht geredeneerd dat men het maar moet accepteren als die kat het daar goed heeft. Gaat om het principe dat die mensen ongevraagd andermans kat binnen halen en binnen houden.

Anoniem

MamaMiesje schreef:
Resistance schreef:

Oooh daar hebben we de "een kat binnen is dierenmishandeling" groep :roll:

Echt, die opmerking raakt kant nog wal.

Als je een huisdier hebt, of dat nou een hond, cavia, kat, konijn, vogel of whatever is, dien je daar goed voor te zorgen en ja: het is NIET onmogelijk en/of zielig als je kat binnen leeft.
Tenminste: die van MIJ zijn alle drie niet zielig, komen door het héle huis en 's zomers in een kattenren. Ze slopen niks, ze pissen of kakken nergens en bovendien lopen ze geen gevaar buiten, zíjn ze geen "gevaar" buiten, kakken ze in niemand's tuin of lopen bij vreemden naar binnen.
Míjn huisdieren en daar hoeft niemand last van te hebben.

Maar goed TS: ik hoop dat je een passende oplossing vindt.

Die van jou zijn het gewend. :D Als je een kat vanaf het begin binnenhoudt, is niet zielig inderdaad. Als ik mijn muizenvangend dier opeens 90% van zijn ruimte afneem, is dat wel zielig. Heel simpel.

Avalanche

Ik ben het ermee eens dat dit idd heel makkelijk te voorkomen is, hou je kat binnen of scherm je tuin af.

Anderzijds is het van de zotte dat een ander jouw kat binnenhoudt en voert ook nog. Wijkagent inschakelen is idd misschien een optie, maar ik zou eerst eens gewoon met die mensen in gesprek gaan, aangeven dat je het echt heel vervelend vindt (en misschien eens goed boos worden).

Resistance schreef:
Of inderdaad dreigen met het feit dat als zij jouw kat vasthouden je geneigd bent om hem binnen te houden wat ontzettend zielig is voor de kat, maar dat zij dat leed veroorzaken.

Dat vind ik dan wel weer manipulatief, punt 1 ben je zelf gewoon verantwoordelijk voor je kat, en ook voor het eventuele 'leed' wat je veroorzaakt als je ze binnen houdt.
Anderzijds is het ook belachelijk dat iemand zich door zulke mensen genoodzaakt voelt de kat binnen te houden, dat moet wel gewoon een vrije keus zijn, en geen moeten.

Resistance schreef:
Ik zou gewoon echt iedere keer de politie bellen als je de kat daar ziet liggen. :j

:') Na een keer of 10 zal dat idd best vervelend worden :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:17

magda_90 schreef:
Tja dit gevalletje van diefstal kun je prima voorkomen. Met dezelfde reden zet je immers ook je fiets op slot in de stad, zou niet hoeven maar is tegenwoordig wel nodig. ;)
Joehoe, we hebben het hier over een levend wezen, niet over een stuk metaal op 2 wielen :roll:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:19

Oh please bel meester Frank Visser <3

Nee geintje, supervervelend ts. Ik vind de tip van de wijkagent een goede.
Mijn ouders hebben zo trouwens ook een 'leenkat' van de buren een paar huizen verderop. Maar zij voeren het beest niet en het is in overleg met de buren. Als zij zijn werken of oo vakantie zijn loopt de kat naar mijn ouders om daar de hele dag te tukken en knuffelen. Als ze weer thuis of terugkomen gaat de kat weer terug. Schijnt voor hen allemaal prima te werken :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:19

Tin schreef:
Ik ben het deels een met het advies om de kat binnen te houden. Wij laten haar naar buiten en dan heb je de kans dat er iets kan gebeuren of dat mensen haar voeren. Ik heb er geen bezwaar tegen dat ze daar komt en het voeren kan ik ook nog wel mee leven, maar laat haar niet binnen in je huis als ze daar uit zichzelf niet meer weg kan. Wij zoeken ons rot en je maakt je toch zorgen als je dier niet thuis komt.

Wijkagent is een goed idee, al vraag ik me af of ze hier ook voor ingezet worden. Maar kan het altijd proberen.

Ik vind zelf voeren ook wel bezwaarlijk, ik voer mijn kat bewust rauw ivm het risico dat katten lopen op nierproblemen en blaasgruis, ik zou er echt niet over te spreken zijn als mensen hem brok gingen voeren.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:20

Dit doet me echt denken aan een aflevering van Frank Visser doet uitspraak :+
Ik weet niet precies meer wat de uitspraak was, maar misschien interessant om eens te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=7fGpcD1lYXI

Verder weet ik ook niet wat ik zou doen, ik vind het een belachelijke situatie. Succes!

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:21

Is een dergelijke zaak niet bij Frank Visser geweest? Die mensen gingen er ook mee naar de dierenarts... Sorry, je hebt niet zoveel aan mijn reactie. Wat een vervelende situatie!