Pup 7 maanden eet slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Pup 7 maanden eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:36

Hoi Bokkers!

Onze Toller pup van 7 maanden eet slecht. We voeren Sams Field puppy brokken. Ze mag hiervan 300 gram per dag. Als ze dag 1 alles op eet, eet ze op dag 2-5 (ongeveer, nog niet precieze dagen bijgehouden) met veel geluk 150 gram. Ik roer er dan ook Sams Field nat voer door (zalm). Dit vind ze heel lekker, maar ze eet het dus niet per se daardoor op.

Met 6 maanden zijn we bij de dierenarts geweest voor de controle: ze woog toen 10 kg. Afgelopen week zijn we opnieuw bij de dierenarts geweest omdat ze vaak last heeft van bloedend tandvlees. Ze woog toen 11,3 kg. Ze is dus in (ongeveer) een maand 1,3 kg aangekomen. De dierenarts vond dit wat weinig en we moeten dit in de gaten houden, maar er is ook geen probleem met de tanden geconstateerd.

Wat is concreet de vraag? Dat zijn de volgende;

1. Wat kan ik doen om de hond beter te laten eten? Ik overweeg over te stappen op de Sams Field Zalm brokken. Deze zijn echter voor volwassen honden... kan dit gewoon?
2. Heeft iemand ervaring met bloedend tandvlees bij honden? Het gebeurt vooral als ze bijvoorbeeld op een tennisbal of zo’n (vreeeeeeselijke! :') ) rubber kip bijt.

Beestje is verder vrolijk, speels, actief en een heerlijk ding! <3

Bedankt voor het meedenken alvast!
Laatst bijgewerkt door LieveLoes op 02-01-20 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Pup 7 maanden eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:38

Heeft de DA verder gezocht naar de oorzaak van bloedend tandvlees of het slechte eten?
Als je alleen op beter eten insteekt, kan het zijn dat je dingen over het hoofd ziet.
Sterkte ermee.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:41

[code][/code]
rien10 schreef:
Heeft de DA verder gezocht naar de oorzaak van bloedend tandvlees of het slechte eten?
Als je alleen op beter eten insteekt, kan het zijn dat je dingen over het hoofd ziet.
Sterkte ermee.

Dierenarts zag niets geks aan de tanden! Dat was ook zo lastig. Ik denk ook niet dat er echt een tand provleem is. Op die ene dag dat ze zeg maar alles eet, eet ze ook alles achter elkaar. Ze krijgt gedurende de dag ook veel kauwmateriaal en dat gebruikt ze allemaal heel goed. Geen tandpijn dus lijkt het. Alleen heeft ze nu dus bloedend tandvlees...

Het slechte eten kon ook te wijten zijn aan de loopsheid die er misschien aan zit te komen. Maar behalve dat zijn er geen andere dingen die ik zie die wijzen op loopsheid!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:44

Teven kunnen inderdaad goed in de war zijn van de (eerste) loopsheid.
Het kan zijn dat het tandvlees nu zo geirriteerd is, dat de hond niet pijnvrij kan eten.
Wat ik doe bij slechte eters is overgaan op Tinlo. Dit wordt goed gegeten en verteerd. https://webshop.barfmenu.nl/

Ik vind 10 KG voor een Toller van 7 maanden ook wel licht hoor.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 02-01-20 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:44

11 kg met 7 maanden voor een toller lijkt me een beetje weinig.

Mijn hondje woog zn kg of 18 met 7 maanden en die heeft nu een volwassen gewicht van 22 -23 kg.

Misschien helemaal overstappen op vers vlees?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:46

mvdeende precies! Heeft de DA ook bloedonderzoek gedaan TS? Leverwaarden, nieren etc gecheckt? Urine en ontlasting ingeleverd? Het klinkt als een summier onderzoekje wat je DA gedaan heeft.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:48

Bedankt voor de reacties!
Met 6 maanden 10kg was een goed gewicht volgens de dierenarts. Nu 1,3 kg aangekomen en dat was dus inderdaad wat weinig. De normale groeicurve weet ik niet. We gaan sowieso over 2 weken terug om opnieuw te wegen en na te kijken.

Kan het dan zijn dat ze nu loops gaat worden en dat ze daar last van heeft?

Wb vers vlees: dat is voor ons (voor nu) geen optie.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:49

rien10 schreef:
mvdeende precies! Heeft de DA ook bloedonderzoek gedaan TS? Leverwaarden, nieren etc gecheckt? Urine en ontlasting ingeleverd? Het klinkt als een summier onderzoekje wat je DA gedaan heeft.

Nee dat is niet gebeurd. Ze heeft ene prik voor misselijkheid gehad, maar ik denk niet dat ze misselijk is geweest.

Dierenarts zag voor nu blijkbaar geen reden tot verder onderzoek. Over 2 weken gaan we terug.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:50

Heb je überhaupt wel eens ander voer geprobeerd buiten Samshield? Dat is het eerste wat ik zou proberen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:50

LieveLoes schreef:
rien10 schreef:

Nee dat is niet gebeurd. Ze heeft ene prik voor misselijkheid gehad, maar ik denk niet dat ze misselijk is geweest.

Dierenarts zag voor nu blijkbaar geen reden tot verder onderzoek. Over 2 weken gaan we terug.

Wil je het nog 2 weken aanzien?

Grizlzy zalmolie over het voer doen wil ook wel helpen om het smakelijker te maken. https://www.medpets.nl/grizzly+zalmolie/

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:57

Simbaa schreef:
Heb je überhaupt wel eens ander voer geprobeerd buiten Samshield? Dat is het eerste wat ik zou proberen.

Ja! Aan het begin zat ze op Caro Croc maar daarmee poepte ze 7x per dag echt bizarre hopen. Nu op Sams Field poept ze 3x per dag een normaal keuteltje. Ander voer kan, maar ben erg tevreden over deze en blijf graag bij deze als het niet anders hoeft. (behalve dat ze nu dan niet eet. De Caro croc eet ze ook niet) daarbij lijkt vaak wisselen van voer me ook niet per se wenselijk.

2 weken aanzien; absoluut. Ze blijft actief, blij en speels. Ik blijf haar goed in de gaten houden. Vertrouw hierin op het oordeel van de dierenarts.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:58

Wat zegt je DA over voeren?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:59

Als echt vers geen optie is, probeer dan eens Renske Gestoomd of het zelfde van een ander merk.

Het is duur, maar je hondje moet toch eten.

Ik geef ook liever niet volledig vers vlees, maar mijn hond stopte ook met het eten van de brokken. Hij kreeg er waarschijnlijk buikpijn van want hij had iedere keer weer diarree. Giardia was negatief trouwens.

In één keer overgezet op vers vlees en het gedonder van niet willen eten was gelijk over.

In de supermarkt kan je Smuldier kopen, dat zijn kleine pakjes dus geen hele grote vriezer nodig.

Als we een dagje weg gaan oid krijgt Skip of blikvoer of brokjes. Zo af en toe brokjes gaat prima hier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:02

Waarom is vers vlees geen optie voor je?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:05

Ik zou toch eens ander voer proberen. Jij kunt wel tevreden zijn maar misschien je hond niet. Ik heb er hier 1 die staat op kvv. Maar krijgt af en toe brokken waarom om hem de afwisseling te blijven geven. Anders eet hij ook niet meer, ja als hij maar honger genoeg heeft eet hij zijn bak wel weer leeg.

Pakt ze verder wel snoepjes aan of dat ook niet? Hoe voer je? Je zou ook nog eens kunnen kijken of je het met een spelletje kan doen als ze niet wil eten. Maak er een zoek spelletje van of haal een snuffelmat.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:06

Dit had mijn topic kunnen zijn. Hier een reutje van 7 maanden die ook met perioden slecht eet.
Met stug doorzetten en gewoon weghalen is ie inmiddels weer gewoon aan t buffelen.

Soms geeft ie zelfs nu savonds al eerder aan als hij honger heeft.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:12

Mijn toller vond puppy brokken verschrikkelijk dus die heb ik op 3 maanden al over gezet op volwassen brokken. Overigens vind ik 10kg met 7 maanden niet echt schokkend. Die van mij woog volwassen rond de 18kg.
Ik zou dus zeker wel een andere brok proberen. Voelt ze ook mager/zeer schraal of valt dat mee?

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:13

11,3 kilo ligt toch binnen de groeicurve lijn van een hond met een eindgewicht van 10-25 kg?

Kan ook zijn dat ze af en toe last heeft van haar kiezen die op deze leeftijd doorkomen. Zolang ze speels aktief en blij is zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Bij mijn groenendaeler teven die ook af en toe periodes hebben dat ze slecht eten zonder verdere klachten maak ik wel eens een beetje vleesbouillon poeder met een beetje warm water aan en schenk dat over het voer. Echt maar een heel klein snuifje (anders is het te zout) in wat warm water. Door die geur gingen ze vaak uiteindelijk na wat likken toch aan de brokken.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:25

Ook onze pup at slecht, zowel brok als vlees.

We hebben nu graanvrij voer van wolf of the wild, dat werkt wel. Lijkt er op en de da denkt ook dat hij overgevoelig is voor granen en dus na het eten pijn kreeg.
Nu hebben we geen problemen meer.

Zou het dus wel in de gaten houden.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 16:28

rien10 schreef:
Wat zegt je DA over voeren?

Niets! Vermoedelijk loopsheid en in de gaten houden.

Bedankt voor de verdere tips! Ik blijf sowieso bij deze brokken tot we weer bij de DA geweest zijn en afhankelijk van wat de DA dan zegt. Wel denk ik dat ik de zalm brokken ga halen om te mengen.

Voeren gewoon in haar voerbak. Snoepjes en andere lekkernijen doet ze een moord voor, neemt ze goed aan en eet ze direct op.

Barbadientje, fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem. Vind het zo lastig omdat ze het verder zo goed doet.

Lizy29: ze voelt niet schraal aan! Kan de ribben goed voelen maar er zit ook echt wel een laagje spek op. Eigenlijk voelt ze niet anders dan een maand geleden met de 10 kg. Heb toen samen met de dierenarts goed gevoeld om het zelf in de gaten te houden en te weten waar ik op moet letten.

MiekeFS: ik zag inderdaad ook een curve waarin ze prima past; niet aan de boven of onderlijn. Maar vraag was meer omdat de dierenarts gewicht in de gaten wil houden en dat ze dus slecht eet. Heb nu ook contact gezocht met de fokster om daar ervaringen op te vragen! Wb kiezen: DA zei dat ze alles al wel had gewisseld, komen er daarna dan ook nog kiezen? Boullion tip is ook de moeite waard, bedankt!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:36

Als ze slecht eet kan t ook gewoon dat ze deze brok niet lekker vind.
Gezien je keuze voor SamsField voer je t liefst graanvrij.

Probeer eens een zakje Wolf of Wilderness. Te bestellen bij zooplus. :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 16:38

kiwiwitje schreef:

Eens! Maar ze vreet ze de ene dag echt als een bouwvakker weg en de andere dag dus heel weinig. En dat is dus het lastige hierin!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:38

kiwiwitje schreef:

Dit dus. Aangezien de snoepjes er wel in gaan.

Maar snap dat je het lastig vind. Je wil graag het beste voor je hond.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:40

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:42

LieveLoes schreef:
kiwiwitje schreef:

Eens! Maar ze vreet ze de ene dag echt als een bouwvakker weg en de andere dag dus heel weinig. En dat is dus het lastige hierin!

Ik heb zo 1,5 jaar gerommeld met mijn hond. Tot ik overstapte naar wolf. Sinds dien gaat de bak gelijk leeg.

Ik zou wel opzoek gaan of je iets kan vinden waar ze wel stabiel op eet. Sommige blijven wisselend.

Hoeveel geef je aan snoepjes en snacks?

Hoevaak voer je haar? Op dezelfde tijdstippen (ongeveer? )