lieveheersbeestjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

lieveheersbeestjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 01:58

Geen idee waar het moet staan, maar het zijn dieren, dus maar hier.

Waar komen ze op af?

Wij wonen hier nu ruim 3 maanden en huis had leeg gestaan. Het staat aan een bosrand met sloot ertussen.
Toen we hier net waren, hadden we echt al een hele zwerm lieveheersbeestjes. Er stond een grote ton onder de dakgoot en er waren er echt honderden.

Nu is het natuurlijk kouder en buiten zie ik ze nu niet, maar een enkeling wil binnen wonen. Ze komen vooral door het raam bij de douche. Is niet erg, maar daar is niks te vinden voor ze.

Ben echt benieuwd waar ze zo massaal op af komen.

JoyCiej007

Re: lieveheersbeestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 02:18

Kan wel eens "gewoon" een nest(je) zijn?

Ik heb het wel eens gehad in m'n toenmalige voortent van de caravan, onder de houten kleine palletvloer afgedekt met zeil.
Was echt een nestje, en met een caravan uit 1964 kwamen ze uiteindelijk ook heel gemakkelijk binnen.
Volgens mij eten de meesten voornamelijk bladluizen.

Een vochtig donker plekje (zoals bij jullie onder de ton bij dakgoot, en bij mij onder de vloer) is ideaal om een nest te bouwen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 04:02

Het zijn geen nesten.
Lieveheersbeestjes leggen hun eitjes tussen de bladluizen, hun larven eten nl veel luizen per dag.

Degene die je nu vindt zijn aan het overwinteren.
Ze vernielen niks, en in het voorjaar verdwijnen ze weer naar buiten opzoek naar bladluizen.
https://www.plusonline.nl/vervelende-be ... es-in-huis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 05:02

Idd, het is geen nestje maar het zijn overwinterende lieveheersbeestjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:46

Bij mijn moeder zitten er ook veel binnen bij het raam en in de gordijnen. Ik vraag me altijd af hoe ze binnenkomen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:30

Ah, je hebt de familieleden van mijn overwinteraars in huis genomen. Wij hebben ze inmiddels een jaar of 5. Ze zitten bij ons in de spouwmuur en er is niets aan te doen. Wanneer de zon op de muur staat worden ze wakker en zwermen ze uit, bij voorkeur bij mij naar binnen. Er is een moment geweest waarop ik vergeten was het raam dicht te doen toen ik boodschappen ging doen. Bij thuiskomst zag mijn plafond zwart......

Geen idee wat je er aan kunt doen, het is namelijk een Aziatisch beestje en het gedijt enorm goed in ons klimaat. Behalve stofzuigen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 12:45

Ik vind het niet erg dat ze er zijn hoor.

Maar toen we hier pas waren in Oktober waren het echte zwermen. Toen zaten ze vooral bij de ton onder de dakgoot, maar ook helemaal op en rond het huis.

Nu zijn er enkele soms binnen, maar daar hebben ze niks? Gaan in de douche zitten en daar zijn geen planten.
Ze zijn wel heel stoer. Had ze eerst in het raampje gezet zodat ze buiten weer een plantje zouden zoeken, maar komen meteen weer terug. Dus ik laat ze maar. Vind ook veel die het niet redden.

Rond het huis stonden niet veel planten, maar staat wel pal aan bosrand aan andere zijde.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:48

Als ze in overwinterstand gaan, hebben ze ook nauwelijks voedsel of planten nodig.

Alleen een plekje waar ze niet te idioot koud worden, en een plek waar ze niet te gemakkelijk dienen als voedsel voor andere soorten.
(Hoewel lieveheersbeestjes niet bij heel veel diëten op het menu staan)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:49

Ze vinden dat je een fijn huisje hebt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 12:56

Maar in de douche is echt niet handig. Als ik sta te douchen, gaan ze op de grond en voor hun is 1 mm water al zwemmen.

Een ander lag steeds op een sponsje, prima.

Ik heb daar een pakje zakdoekjes liggen. Ik pakte na het douchen eentje eruit en zat een beestje op. Dus ik leg dat zakdoekje even op het kastje.
Volgende dag was hij weg. Ik pak nieuw zakdoekje, zat ie weer in het pakje. Ja, sorry, dat zie ik niet.

Maar er moet toch een reden zijn dat er buiten zo ontzettend veel waren? Welke plant bijv??

Ons huis is wel wit en heel oud. Gaat wel verbouwd, dus rust gaan ze niet krijgen. Ons vorige huis was ook wit, maar in een woonwijk. Ook met bosrand achter.

Heb er echt nog nooit zoveel tegelijk gezien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:05

Als ze overwinteren hoeven ze ook niets. Bij mijn ouders thuis zitten er elk jaar 100en boven het raam binnen achter het gordijn. Ze hebben er nu ook huisjes voor ze gehangen. Je merkt niets van te, tot het warmer wordt. Dan worden ze weer actief en kunnen ze 'lastig' zijn want vind je ze overal. Dan willen ze gewoon weer naar buiten.

Was wel een reden dat ik hele jaar met klamboe sliep :')

Wij hebben ze ooit laten op halen voor onderzoek. Waren er rond de 500 achteraf.

Het gepubliceerde artikel: https://link.springer.com/article/10.10 ... 011-9394-2