Waarom gaan oren gedomesticeerde dieren hangen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Waarom gaan oren gedomesticeerde dieren hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 10:07

Interssante theorie

Katten leven meer instinctief nog, jgen, etc en paarden leven ook meer instinctief. Zouden ze daarom nog recht opstaande oren hebben?
Zijn hondenrassen als de husky instinctiever en daarom recht opstaande oren?

Stof tot nadenken

Grappige theorie

Kirania

Re: Waarom gaan oren gedomesticeerde dieren hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:20

Ik denk eerder dat sommige oren hangen omdat de mens dat 'schattig' dunkte, net zoals de heftig misvormde pugs die amper kunnen ademen :n

Daarbij zijn onze dwergkonijnen gewoon gekomen incluis rechtopstaande, alerte oortjes. Gerbils, fretten, hamsters... Geen hangoortjes.

En als het om hondeninstinct gaat, die idiote fox hunts in de UK gaan ook door met hangoor honden, nee? De meeste 'foxen' die ik ken hebben ook geen rechtopstaande oortjes meer maar worden vaak voor jacht of speurtochten gebruikt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:22

Idd, een theorie vind ik dit helemaal niet, is gefokt door de mens omdat het ‘mooi’ is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:23

Gedomesticeerd betekend dat de mens zich ermee bemoeit. En dan gaat er doorgaans van alles hangen, krimpen en indeuken.

Behalve bij onszelf natuurlijk. ;)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:28

Is het niet eigenlijk een foutje en wij mensen denken: oh he dat is een mooi foutje, fokken we mee door.

In de natuur waar ze normaal gesproken opgegeten worden door dieren omdat ze te veel opvallen, worden ze bij de mensen juist beschermd en dus fokken ze zich door.. Zoiets?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:36

Het is uit onderzoek gebleken dat mensen de neiging hebben om wolven/honden met hangende oren sneller bij te voeren en dat deze dieren ook uit zichzelf minder aggressie tonen. In een wilde populatie die bijgevoerd werd door mensen nam daardoor het aantal dieren met hangende oren per generatie toe en de hangende oren werden ook sneller tam. Deze worden in een volledig wilde groep juist uitgediscrimineerd door hun soortgenoten.
Dat is al een enorm oud onderzoek.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:51

tengeltje11 schreef:
Idd, een theorie vind ik dit helemaal niet, is gefokt door de mens omdat het ‘mooi’ is.

Je beseft je dat gedomesticeerde hondachtigen al lang lang lang lang bestonden voordat men zich ook maar druk maakte of een hond mooi is, toch?

De video is gebaseerd op een vossenonderzoek van Dmitry Belyayev (uit 1958) en legt uit hoe hondachtigen initieel tam werden gemaakt, met als gevolg het riedeltje van minder stress, kleinere bijnieren en van daaruit flaporen, stompe neusjes en vlekken (i.e. 'domestication syndrome').

Uiteraard is het de mens die vervolgens pas na eeuwen honden zijn gaan doorfokken op uiterlijk (kijk maar eens hoe een relatief jong hondenras als Duitse Herder er in 1899 uit zag (puur functionaliteit) in vergelijking met nu ('schoonheid')), maar dat was niet 't eerste uitgangspunt om honden te hebben/houden/fokken en dus reden waarom honden steeds meer gelaatstrekken uit het het zogenaamde 'domestication syndrome' kregen. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:25

Er is ook zoiets als toeval in de genenlotterij. Er liep (loopt?) Een langdurig experiment vossen te domesticeren. Iedere generatie werden vossen op dociel gedrag geselecteerd. Het bleek dat ze witte blessen en borstvlekken ontwikkelden zonder dat daar op werd geselecteerd. De pelsvos populatie waar ze uit werden beselecteerd ( leefden óók in gevangenschap!) Wellicht gelinkte genen. Maar spreekt tegen de hypothese in het filmpje.

Ook zijn mensen maf; Rare dysfunctionele mutatie? Ooooh, nieuw ras! Denk aan naakte katten, bracycephale honden, korte beentjes, geen staart etc etc.
"Meer instinctief leven" is nonsens. De dieren met een natuurlijker uiterlijk, worden iha voor functionele doelden gefokt. Als je schapen wil drijven, een slee trekken, of agility wil doen heb je weinig aan een pug.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:52

Kuggur schreef:
Er is ook zoiets als toeval in de genenlotterij. Er liep (loopt?) Een langdurig experiment vossen te domesticeren. Iedere generatie werden vossen op dociel gedrag geselecteerd. Het bleek dat ze witte blessen en borstvlekken ontwikkelden zonder dat daar op werd geselecteerd. De pelsvos populatie waar ze uit werden beselecteerd ( leefden óók in gevangenschap!) Wellicht gelinkte genen. Maar spreekt tegen de hypothese in het filmpje.

Dat is Belyayev's onderzoek, inderdaad. Maar het spreekt de hypothese niet tegen: het ís letterlijk de hypothese uit het filmpje. Heb je 't wel afgekeken? :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:58

Eerlijk gezegd een beetje overgevogeld. Ik had de indruk dat dit soort veranderingen gelinkt werden aan omgevingsfactoren, de neurologische gevolgen van de flight/fight reactie. Die vlieger gaat in het vossen onderzoek niet op gezien de populatie waar die dieren uit worden geselecteerd niet wild leeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:08

Bepaalde uiterlijkheden zijn genetisch gekoppeld aan gedrag.
Zo zijn konijnen met blauwe ogen gemiddeld moeilijker tam te krijgen en zijn hangoorkonijnen gemiddeld veel sneller mak en aanhankelijk. Sommige eigenschappen zijn samengebracht met gerichte fok (en is dus ook weer makkelijk weg te fokken) en sommige eigenschappen zaten gewoon altijd al op hetzelfde chromosoom.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:13

En ik vraag me af of in geval van die oren een bijkomende factor menselijke psychologie zou kunnen zijn; een hangoor ziet er docieler uit, dus we geloven dat het dier docieler is...? Zou een bijdrage kunnen leveren aan de selectiedruk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:17

Deels, maar niet volledig.
Er is voldoende bewijs dat liet zien dat deze eigenschappen in het wild gewoon minder vaak homozygoot voorkomen omdat ze niet ‚wild‘ genoeg zijn.
Viel me ook op in een oeps onder de grond nestje konijnen. Was niet in handen geweest en de stippen diertjes waren vrij snel mak maar de enige wild-kleur gilde echt je trommelvliezen aan stukken. Heb die toen maar zelf gehouden maar tam is ie niet geworden. Een paar maanden later is hij uitgebroken en weggelopen terwijl de ouders zaten te wachten tot ik het hek weer repareerde :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:21

Vandaar de uitdrukking " bijkomende factor" ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:23

Dit gaat bijvoorbeeld over uilen, de donkere zijn „Aggressiever“:
Citaat:
Darker eumelanic individuals are usually more aggressive, sexually active, immunocompetent and resistant to stress, traits that can be useful for bold individuals being explorative and taking more risks. Less eumelanic individuals might adopt the opposite strategy to derive the same fitness as dark conspecifics.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:45

Palmera schreef:
Gedomesticeerd betekend dat de mens zich ermee bemoeit. En dan gaat er doorgaans van alles hangen, krimpen en indeuken.

Behalve bij onszelf natuurlijk. ;)

_/-\o_ _/-\o_
Zo met je eens! Helaas heb je helemaal gelijk.

Al had 1 van mijn honden (middenslag onherleidbare kruising) wel rechtopstaande oren. <3 <3

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:48

En de franse bull dan? Als er nou 1 ras helemaal kapot gefokt is en dus zogenaamd gedomesticeerd is, zijn die het wel, maar de oren staan toch kaarsrecht overeind....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:56

Jongens, een koe is een zoogdier, maar een zoogdier is geen koe....
Niet ieder dier is automatisch levensgevaarlijk als hij opstaande oren heeft ;)
Het is gewoon 1 mogenlijk kenmerk die in bepaalde situaties met bepaalde genetische predisposities zo uitpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:59

neetoch schreef:
En de franse bull dan? Als er nou 1 ras helemaal kapot gefokt is en dus zogenaamd gedomesticeerd is, zijn die het wel, maar de oren staan toch kaarsrecht overeind....

Wel of niet gecoupeerd? }>

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:02

Ik denk niet dat de theorie over fokken altijd op gaat.
Sommige windhondrassen behoren tot de oudste rassen ter wereld, hebben nog een enorm instinct, maar de meeste windhonden hebben hangende oren.
In dit geval denk ik dat het komt doordat windhonden zichtjagers zijn, en dus nauwelijks hun oren gebruiken om te jagen.
Ik heb het idee dat de oren van mijn hond hangen omdat het een ras is dat uit de hoge bergen uit ijskoude gebieden komt, waar hangende oren en oorhaar het binnenoor beschermt tegen kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:03

Heeft het feit hangende oren niet iets te maken met het gevaar dat ze opstaand ergens achter blijven haken.
Weet dat bij paarden het met het klimaat te maken heeft kleine oortjes.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:58

Oh ja, dat van paardenoren en het klimaat had ik ook ergens gelezen :j interessant dat! Misschien zouden we echt gewoon terug moeten kijken naar de herkomst van hondenrassen met hangende oren?

Ik denk dat het niet een of-of verhaal is, eerder dat het er deels ingefokt werd want schattig, en deels een toevalligheid van dieren met hangende oren toen die tammer waren oid. De theorie van dat racisme binnen dieren lijkt me ook best interessant, want bij konijnen merk ik echt geen verschil op bij elkaar behalve dat hangoorkonijnen inderdaad wat 'lomer' zijn, zeg maar. Wél dat alle witte katten ongelofelijk geviseerd worden door een van de konijnen hier. Dat zijn niet eens de katten die de konijnen al eens durven pesten (lees: koppig blijven zitten als konijn zegt dat ze moeten opschuiven), maar net de katten die ze gerust laten. Bij de paarden merk ik ook geen verschil in kleurselectie oid.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:05

neetoch schreef:

Hier haal je fokken/kweken en domesticeren door elkaar. Domesticatie is van een wild dier een zogenaamd nieuwe soort te maken. Een hond was al lang gedomesticeerd voordat de Franse Bull gefokt werd. Hier is de Franse Bull het ras, en de hond de gedomesticeerde variant van de wolf. Rassen en soorten zijn twee verschillende dingen.

Die rechtopstaande oren zijn een resultaat van selecteren binnen rassen en heeft niets meer met domesticatie te maken. Binnen het beginproces van domesticatie bestonden er nog geen rassen met raskenmerken, maar waren hangende oren, vlekken en juveniel gedrag resultaat van domesticatie.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:07

Macs schreef:
neetoch schreef:

Hier haal je fokken/kweken en domesticeren door elkaar. Domesticatie is van een wild dier een zogenaamd nieuwe soort te maken. Een hond was al lang gedomesticeerd voordat de Franse Bull gefokt werd. Hier is de Franse Bull het ras, en de hond de gedomesticeerde variant van de wolf. Rassen en soorten zijn twee verschillende dingen.

Die rechtopstaande oren zijn een resultaat van selecteren binnen rassen en heeft niets meer met domesticatie te maken. Binnen het beginproces van domesticatie bestonden er nog geen rassen met raskenmerken, maar waren hangende oren, vlekken en juveniel gedrag resultaat van domesticatie.

Dan klopt er toch geen hout van de hele stelling in de OP? Wat precies het punt is wat ik probeer te maken...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 15:33