Hondensport: door de bomen het bos niet meer zien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Hondensport: door de bomen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 14:09

Ik kon alleen een HK topic vinden, maar ik wil gewoon een leuk informatief topic openen...

Voor mijn Keeshond kruising van 2j zoek ik iets leuks om te doen, maar er zijn zoveel mogelijkheden, dat ik echt niet weet wat eerst te proberen.

Een basis/puppy cursus hebben we gedaan, en daar vond hij vooral de voerbeloningen leuk. Het liefst trekt hij een grote trukendoos open voor een snoepje.

Ik heb hem meegenomen naar een paar hoeper-trainingen. En hij deed wat ik hem vroeg, maar werd er overduidelijk niet enthousiast van.

Flybal en frisbee zijn de favoriete sporten van de buurhond (en zijn beste vriend). Mijn hond vind dit heeeel leuk, maar hij kan het niet. Niet. Niet. Het lukt hem niet om een object in de lucht te pakken. Eens op de grond vanzelf, apporteren ook geen probleem, maar in de lucht zit hij er elke keer gigantisch naast. Dus dit houden we voor de leuk, maar gaan we ook geen sport-sport van maken.

Jachttraining en speuren wil ik wel eens proberen, maar lijkt hij niet helemaal het type voor.

Agility ga ik nog een club in de buurt zoeken om eens te proberen, want op-over-onder vind hij wel leuk.

Maar er is vast nog veel meer mogelijk...

Dus bokkers, deel jullie ervaringen met de verschillende hondensporten...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:15

Wij frisbeeen fanatiek met de honden. Heb je wel eens een paar lessen of een workshop gevolgd? Vangen is namelijk iets wat ze zeker wel kunnen leren, dus als hij het wel heel leuk vindt en de frisbee terugbrengt zou ik zeker kijken of het met wat hulp wel lukt. Het is zo'n leuke sport!

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:16

Mijn ervaring is dat de hond iets leuk vindt als jij enthousiast bent.
Mijn hond wordt super blij van hoopers omdat ik zo enthousiast ben als een moeilijke lijn lukt.
Als jij als een dooie je hond door de hoopers loodst dan loopt hij zijn lijntje wel maar haalt er weinig voldoening uit.

Kies iets wat bij jou past, waar jij blij van wordt en beloon uitbundig en laat je hond merken dat jij blij wordt van wat je hond doet. Dan komt het plezier bij je hond vanzelf.

Steppe

Re: Hondensport: door de bomen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:23

Als je hond enthousiast wordt van voertjes kan je gaan clickeren of hersenwerk. Het is lichamelijk niet super inspannend maar geestelijk wel en ook daar worden ze moe van. Of impulstraining.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:27

Bij mij is het andersom: ik kijk waar de hond blij van wordt, dan word ik dat ook.
Dus doe ik met de ene obedience, met de ander praktijkspeuren, flyball en behendigheid, en met de derde obedience en behendigheid.
Ik zou zeggen wordt lid van een pc en probeer het gewoon uit.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:53

Hier sinds kort bezig met praktijkspeuren en de hond lijkt het heel leuk te vinden, ze doet het ook super goed.
Daarnaast doen we thuis tricktraining en ben ik recent begonnen met canicross.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:29

mijn honden worden blij van trekwerk, dus wij doen weightpulling en canicross. Ik wil nog een mooie kickbike aanschaffen en dat er naast doen.

Het canicrossen is ook voor mijzelf, zo blijf ik toch beter op gewicht :+ overigens vind balto speuren ook erg leuk das wel zijn favoriete ding om te doen

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:58

KarmaChansy schreef:
mijn honden worden blij van trekwerk, dus wij doen weightpulling en canicross. Ik wil nog een mooie kickbike aanschaffen en dat er naast doen.

Het canicrossen is ook voor mijzelf, zo blijf ik toch beter op gewicht :+ overigens vind balto speuren ook erg leuk das wel zijn favoriete ding om te doen

Hier canicross ook voornamelijk voor mezelf, omdat ik verder (naast wandelen) anders geen lichaamsbeweging krijg :')
Verder vind ik de combi canicross en speuren erg fijn, omdat ze zowel lichamelijk als geestelijk genoeg uitdaging krijgt.

Overigens is mijn hond erg onzeker en ik had gehoord dat speuren hier erg bij kan helpen, vandaar de keuze voor speuren.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:00

Ik doe agility, erg leuk! Dogdancing misschien?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:13

Normaal gezien vind een kees speuren leuk,agillity.
De mijne doet GG en apporteer sport en speuren

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:20

Canitrailen, net iets relaxter dan canicrossen.
Geen tijdregistratie en ook wat langere afstanden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:48

Grappig, mijn hond vond hoopers ook helemaal niks terwijl ze een erg enthousiaste hond is.

Wat vindt zij (en ik !) wel erg leuk :

- praktijkspeuren. Het is echt zalig om samen met je hond door het bos een spoor te volgen en een “vermiste” terug te vinden. Spannend, lekker buiten bezig en ontzettend (geestelijk) vermoeiend voor je hond. Nadeel: ik deed dit prive en dat is vrij prijzig.

- detectie. Opnieuw neuswerk wat vele honden toch erg leuk vinden. Voordeel: goedkoper dan praktijkspeuren en je kan het ook binnen beoefenen. Eens je hond goed op de geur staat, kan je dit ook thuis doen. En opnieuw: je hond is nadien bekaf omdat hij zich echt moet concentreren.

- hersenwerk, en dan bedoel ik niet de kant-en-klare spellen maar de huis-tuin-keuken spellen. Ook hier weer iets wat je makkelijk in huis kan spelen. Neem eens een kijkje op de site van Hersenwerk voor Honden.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:41

Ik doe met mijn honden obedience.
Daarnaast af en toe praktijkspeuren en met een van de 2 momenteel een cursus schapendrijven.
Veel hangt ook af van de manier waarop iets getraind wordt.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 03:20

Wij doen canicross en canitrails,in de zomer wat dogsurvivals. Erg leuk als je het niet erg vind om vies te worden. Daarnaast doen we ook speuren. Misschien is voor jou en je hondje hoopers ook leuk.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 04:12

Ik weet dat Jachttraining vaak begint als een spelletje voor de hond en dat het later pas fanatiek sporten wordt. Je hebt dus genoeg tijd om het op te bouwen voor je hond.
Agility vinden bijna alle honden ook leuk en das ook een hondensport ;)