Hamster knaagt plastic bak kapot --> sambal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Hamster knaagt plastic bak kapot --> sambal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 00:16

Ik heb sinds kort weer een hamster
Alleen nu heeft hij de leuke gewoonte ipv aan de tralies te knagen aan het plastic te knagen..
Gevolg dat er nu al een flink gat zit.. beetje jammer want zo kan hij straks ontsnappen en ik vind t zonde van mn kooi
Tralies heb ik geen probleem mee overigens
Hamster heeft voldoende knaag en speelmogelijk heden
Maar zou het beschadigde plastic insmeren met sambal helpen?
Lijkt me pittig en dat het werkt als antibijt middel.. heb alleen geen idee of t te scherp is en of er anders andere opties zijn

MarlindeRooz

Re: Hamster knaagt plastic bak kapot --> sambal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:18

Wat voor hamster en wat voor hok heb je?

Ik denk dat je hamster in een te klein hokje zit!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:20

Wat vervelend dat je hamster dit gedrag vertoont.
Ik zou dan eerder naar de oorzaak zoeken in plaats van met irriterende middelen te gaan smeren. Daarom ook dat mijn vragen dezelfde zijn als die van mijn voorganger: hoe groot is het verblijf en wat is het voor hamster? En hoe groot is het looprad?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:25

Sambal?

Natuurlijk niet!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:31

Hamsters horen niet in plastic hokken.
Ga voor een grote glazen bak.
Bijv van een oud aquarium

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:54

Boras schreef:
Sambal?

Natuurlijk niet!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 01:14

Wat een vraag weer. Het antwoord zoals mijn voorgangers is nee.

Hoe ziet je bak eruit. Wat zit erin? Hoe groot is het? Wat voor hamster heb je?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 07:38

Ik zou ook eens kijken of je een mooi groot aquarium op de kop kan tikken.
Je hamster heeft waarschijnlijk meer ruimte en meer verstopplekken nodig.
Google eens op hamsterscaping, super gaaf!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 07:41

Sambal? Dat doet toch hartstikke zeer? Ik zou dat echt mishandeling vinden.
Wat een idee zeg. Hoe kom je erop :?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 07:57

Cayenne schreef:
Sambal? Dat doet toch hartstikke zeer? Ik zou dat echt mishandeling vinden.
Wat een idee zeg. Hoe kom je erop :?

Misschien heeft TS het gehoord voor honden. Want daar is het wel eens gebruikelijk om vicks of iets pittigs op iets te smeren zodat ze iets niet kauwen.

Zou ik echter niet zo snel met hamsters/konijnen doen.. dus heb verder niet veel advies.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 08:18

corientjuhh schreef:
Ik heb sinds kort weer een hamster
Alleen nu heeft hij de leuke gewoonte ipv aan de tralies te knagen aan het plastic te knagen..
Gevolg dat er nu al een flink gat zit.. beetje jammer want zo kan hij straks ontsnappen en ik vind t zonde van mn kooi

Zonde van je kooi is het waarschijnlijk niet want de kans is groot dat hij echt niet geschikt is voor je hamster, het is dan ook eerder zonde voor je hamster :) .

corientjuhh schreef:
Hamster heeft voldoende knaag en speelmogelijkheden

Ik denk dat het verstandig is als je alles uitschrijft want wat 'voldoende' is moet je wel kunnen inschatten en aangezien jij denkt dat jouw kooi ook voldoende groot is en geschikt terwijl hij dat waarschijnlijk niet is, is de vraag of je wel weet wat goed en voldoende knaagmateriaal en 'speel'mogelijkheden zijn. Heb je je al eens verdiept in hamsterscaping? Er is hier op bokt een onwijs mooi topic over met inspirerende foto's, echt heel gaaf om te zien en ik raad je aan om dat ook voor jouw hamster te gaan realiseren +:)+ .

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:06

Zoals andere zeggen, mooie glazen aquarium / terrarium nemen. En die leuk inrichten. Hamster blij, jij blij.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:08

Ik heb hier nog een terrarium liggen die je zo over kan nemen, maar Sambal zou ik inderdaad niet doen. Mocht je interesse hebben, PB me maar.:)

Wel leuk dat je weer een nieuw vriendje hebt.:)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:20

Ach nee... Dadelijk probeert ie het van z'n bekje te wrijven en smeert ie het in z'n oogjes... Niet doen hoor!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:31

Heb je een foto van je kooi?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:34

maava schreef:
Heb je een foto van je kooi?

:Y)

Zorg voor mooi stronken in je hok voor klimmen, klauteren en knagen
Plastic is geen natuurlijk leefomgeving voor cavia, hamster, muis

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:35

Hier al jaren een volledig plastic bak en dat gaat goed. Ik denk dat je bak gewoon niet hoog genoeg is voor voldoende bodembedekking. Hamsters graven het liefst in 20 cm waar het merendeel van de onderbakken 10 cm is. Ik heb overigens een plastic opbergbak als kooi, want die is makkelijker te verplaatsen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:38

Mijn hamster vrat zich ook altijd door de plastic bak. Proberen er altijd wel weer iets op te maken maar dan kwam er weer een nieuw gat ergens anders. Hier een ander aquariumbak genomen want het was op den duurt meer gaten dan nog plastic en hij liep steeds door het huis tussen de katten :P Hij bleef vreten aan het plastic.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:58

Ik weet nou eigenlijk niet of dat ik moet lachen .. of heel hard moet huilen. En ik weet ook eigenlijk niet of dat het zin heeft om een hele tekst te gaan typen. Als een hond bijt, of blaft, of zijn bench verrot maakt; dan gaan we nadenken wat er mis kan zijn. We gaan opzoek naar een oplossing. Meer hersenwerk? Actievere wandelingen? Zulk soort dingen.

Maar als het op een hamster aan komt dan zijn het maar rotdieren, zijn ze vervelend, is er nooit iets goed en 'niets helpt'. En dan in je titel 'sambal' zetten. Ja wellicht moet ik er wel een beetje om lachen...

Even los van het feit dat we niet weten wat voor hamster je hebt en in wat voor kooi jouw hamster zit. Het beestje kan helaas niet de hele nacht naar je gaan zitten schreeuwen (wat zou dat ideaal zijn) dat hij zich stierlijk verveelt en helemaal kneitergek wordt in de ruimte die jij zijn 'huis' noemt. Om er achter te komen hoe je dit soort dingen eens en voor altijd kan voorkomen is het van belang om je in te lezen wat een hamster nodig heeft.

Gelukkig heb ik dat vijf jaar geleden al voor je gedaan en heb daar mee het concept, 'HamsterScaping' bedacht. Een bepaalde manier van houden van je hamster in een zo natuurgetrouwe inrichting zodat natuurlijke gedragingen uitgevoerd kunnen worden. Zoals het er vijf jaar geleden uit zag is het ook niet meer hoor, ik ben verder gaan leren. Ondertussen gaat dit concept door heel Nederland, door Europa en ook daar buiten. De feedback die ik terug krijg is dat hamster gestopt zijn met negatieve gedragingen (tralie knagen, bak verrot maken, bijten, agressie), de hamster veel relaxter is, nieuwsgieriger & vriendelijker.
Een border collie is ook een veel leukere hond als je daar lekker mee aan de gang gaat ipv de hele dag in zijn bench doet.

Wanneer je de tijd heb zou ik je adviseren om eens te lezen op http://www.HamsterScaping.info, dit is inderdaad mijn website en daar leg ik uit wáárom een hamster doet wat ie doet. Een hamster is een schermer en nachtdier, een graafdier en een prooidier. Daarnaast zijn ze gigantisch actief en leggen ze meer dan 10kilometer per nacht af en dat is los van de activiteit die ze in het graven stoppen. Er zijn dus heel veel factoren die meespelen in het houden van een hamster. Ruimte, graafbodem, spullen, loopwiel formaat, etc etc.
Een minimale adviesmaat voor een dwerghamster is een oppervlakte van 2800cm2 (bijvoorbeeld een aquariumbak van 80x35x40, waarom een aquariumbak? Daar kan +/- 25cm en meer graafbodem in)
Een minimale adviesmaat voor een Syrische hamster/goudhamster is een oppervlakte van 5000cm2, bij voorkeur eigenlijk 6000cm2. (100x50x50 of 120x50x50).

Kortom! Even een beetje rondneuzen en de oplossing ligt voor je klaar! Of dat je er ook gehoor aan wilt geven op die manier, dat is natuurlijk een tweede :)

Zo maar even wat voorbeelden wat een hamstertje nou graag heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ohja en sinds kort fok ik zelf weer dwerghamsters (ben een jaar gestopt) en daar heb ik de Ikea SAMLA bak voor aangeschaft. Deze is net iets groter dan de minimale adviesmaat. Een plastic bak. Geen enkele hamster die negatief gedrag vertoont. Dus het is wel mogelijk *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 11:33

Ik zal even in t kort proberen te reageren
Sommigen zouden gaan huilen van mijn vraag, het is een vraag.. geen daad ;)
Misschien werd t wel eens gebruikt geen idee.. vandaar mijn vraag ook..
Ik lees veel reacties over een glazen bak. Denk dat ik dat dan maar ga doen :) als het goed is heb ik nog een hele mooie staan van 80x60x40 is dat voldoende?
Ik sta open voor alles
Dat hamsterscaping is echt wel heel vet, daar ga ik me in verdiepen :)
Ik heb trouwens een goudhamster.. en bij nader inzien denk ik idd dat mn hok toch te klein is, dus ga ik kijken naar een oplossing :)
Bij hamsterscaping bouw je puur op je bodembedekking? Dat ik niet truucs moet gaan uithalen met glazen platen aan t glas moet gaan lijmen? Mijn ervaring is daar niet zo goed mee, of ik moet t gaan laten doen
Er kwam ook nog een opmerking voorbij in de trant van honden kijk je wel naar een oplossing, hamsters niet. Dit vind ik wel jammer, want ook voor mn hamster wil ik voor een oplossing kijken. Misschien wat dit t, maar als ik t lees toch niet en ga ik kijken naar andere oplossingen..
Mijn vriend vind t leuk maar heeft er niks mee, maar ook hij ging gelijk zoeken op internet naar mogelijke oorzaken en heeft nog gisteren lang uit zn hok gehad (verveling stond er ook tussen dus is hij ermee gaan spelen en daarna was hij al een stuk rustiger)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:39

Er staat niet dat jij niet naar een oplossing zoekt. Er staat dat er over het algemeen snel op 'rothamster' geschoven wordt en bij honden wordt er vaak meer gezocht naar 'meer hersenwerk' o.a. :) Ik noem een voorbeeld die voor veel mensen begrepen wordt omdat veel mensen niet direct begrijpen dat konijnen, cavias, hamsters en vele andere dieren, hoe klein ook, behoefte hebben aan dingen zoals meer ruimte.

Ook de huisvesting 80x60x40 is voor een goudhamster te klein. Je komt dan uit op 4800cm2 en dat valt nog steeds onder de adviesmaat van 5000cm2. Een adviesmaat houd in dat negatief gedrag veelal afneemt, groter is altijd beter - maar ook die ruimte moet goed ingericht worden. Vandaar dat er voor goudhamster veelal geadviseerd wordt om naar een bak van 120x50x50 te kijken. Maar die zijn prijzig. Een lek aquarium of bakken van 123terrariumgigant of terrariumstunt zijn dan betaalbaarder.

Een goudhamster heeft ook behoefte aan een loopwiel van minimaal 28-30cm. In een kleiner wiel lopen ze met een kromme rug (banenenvorm) wat ze veel pijn doet. Een deel van hun energie kunnen ze dan al niet kwijt, wat het gedrag verklaart.

Succes met het vinden van een geschikte oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:46

Super dat je op zoek bent naar oplossingen voor je hamster! Ben benieuwd wat het gaat worden. Houd je ons op de hoogte?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 11:51

@xdenies
Dan is dat niet duidelijk geweest
Dan ga ik kijken of ik nog een grotere bak heb staan en anders ff rondneuzen op marktplaats enzo
Of ff vragen aanbod hier ergens boven wat dat voor bak is

@humpiedumpie zal ik doen!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:56

Ik las je openingspost en dacht “ ach die arme hamster”, maar gelukkig was het puur een vraag van je.
Mijn complimenten voor je reactie op alle opmerkingen en succes met het hamsterscaping.
Wellicht kun je hier iets mee? [BB-ITP] Hamsterscaping in thema's

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:02