Kat ervaart veel stress. Help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LienC

Kat ervaart veel stress. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:24

Aangezien ik het echt niet meer weet, open ik dit topic.

Zo'n 2 jaar geleden hebben we twee katten opgehaald, destijds 5 maanden oud. Het zijn broertjes, blauwe rus (geen stamboom o.i.d.).

Sinds het begin is kat1 (even voor het gemak) met flinke tussenpozen niet zindelijk. Zo heeft hij wel eens op het boxkleed geplast (2 jaar geleden, in totaal denk ik iets van 4x). Eens per zoveel maanden gebeurt dit nog steeds, maar dan op andere plekken in huis.
Iedereen kan zich wel voorstellen dat je daar niet blij van wordt.

Inmiddels is er een tweede kindje onderweg en zitten we nog wel even in een verbouwing. Niet fijn voor de katten, heel logisch. Dus een keer één extra ongelukje snap ik heel goed.
Helaas is het niet één keer en niet alleen meer urine :(

Uitgesloten/uitgezocht:
- dierenarts geeft aan dat het niet medisch is, maar dat kat1 veel gevoeliger is dan kat2
- aantal kattenbakken is in orde
- kattenbakken zijn allemaal schoon
- katten komen binnen en buiten, helaas geen luikje vanwege kunststof, dus als ze miauwen bij de deur doen we de deur open zodat ze naar binnen of buiten kunnen
- kattengrid is in orde, het gaat dus ook soms weken/maanden goed
- netjes ontwormd, ontvlooit etc.
- overal Feliway, helaas geen resultaat. Ik dacht even dat het beter ging, tot ik zijn nieuwe plas plekje ontdekt had..

Ik ben er stiekem wel een beetje zat van. Het is een super lieve kat, ze hebben beide engelengeduld met een peuter van 2, slapen het liefst op je schoot, echt lief. Maar als je de deur open doet, eerst moet kijken of je wel naar binnen kan lopen zonder vieze voeten; niet leuk.

Heeft iemand nog tips of een advies?

Ik overweeg inmiddels iets van asiel/MP, omdat ik helaas geen stressvrije situatie kan creëren in huis. De peuter was er eerder (grapje, die gaat sowieso niet weg) en met een tweede op komst komt er denk ik meer stress. De verbouwing gaat wel over natuurlijk. Toch vind ik het zielig dat hij zoveel stress ervaart, vandaar ook de twijfel.

Ik hoop echt dat iemand een gouden tip heeft of een perfect huisje :(
Laatst bijgewerkt door LienC op 24-12-19 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:35

Geen tips helaas. Snap je frustratie. Maar vind het wel een beetje vreemd dat je overweegt om ze naar het asiel te brengen. Waarom ga je gewoon niet bij kennissen en vrienden horen of ze geïnteresseerd zijn? In een asiel gaan ze zeker niet stressvrij zijn.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:38

In mijn directe omgeving heb ik uiteraard al gevraagd ;) familie met boerderij leek me ideaal, maar helaas geen optie. Dit heb ik zelfs maanden geleden al gevraagd, voor verbouwing. Maar helaas kan dat niet. Daarnaast hebben veel vrienden en kennissen al katten, of waar ze niet naar buiten kunnen (bijvoorbeeld in de stad of een drukke weg). Aangezien hij graag buiten is vind ik dat ook sneu.

Daarom staat er ook asiel/MP. Ik snap dat verhuizen ook stress oplevert, begrijp me niet verkeerd. Maar daarna 15 jaar met minder stress lijkt me wel fijn voor hem. Of een oplossing voor thuis :)

Edit: ik zie dat je 'ze' typt, maar dat is weer een heel ander dilemma. Haal je ze uit elkaar of niet? :(

CalipsoLover

Re: Kat ervaart veel stress. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:43

Nou, ik zou als je echt om je katten geeft geen asiel overwegen. Stress kan zich vaak omvormen in FIP wat overigens nog altijd bij de meerderheid lelijk eindigt en zeker in een asiel, ook al is het maar voor een maandje, ga je je katten niet blij maken. Ik zou persoonlijk totaal niet op m'n 2 oren kunnen slapen, dan heb ik nog liever dat ze mijn bank vol pissen dan dat ik mijn katten in een asiel achterlaat. Maar oké, daar staat iedereen anders in zeker. Je kan een oproep zetten op Facebook, er zijn een tal van kattengroepen en zeker voor raskatten.

Ik heb net een nieuw boek over het gedrag van katten. Ik kijk er morgen eens in of ik je wat tips kan geven die daarin staan.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:49

Ja, via Facebook of marktplaats zou inderdaad het meest fijn zijn.
Mbt de bank vol plassen, ik snap je punt maar ik vind dat ivm kleine kinderen toch even iets anders ;) neemt niet weg dat ik je punt begrijp. Eén keer de vorige 2 katten naar een pension gebracht tijdens vakantie, nooit weer. Gewoon iemand die thuis komt is zoveel fijner.

Bedankt! Ik hoop dat er iets in je boek staat :)

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:55

Bij onze oude kater die snel gestressed is helpt valeriaan. Hier worden de meeste katten relaxeder van.
Je kan dit als losse kruiden op plekjes strooien, maar er zijn ook druppels voor op hun kop.
Dit is geen permanente oplossing, maar zou jullie wel komende maand(en) door kunnen helpen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:58

La_Lune schreef:
Bij onze oude kater die snel gestressed is helpt valeriaan. Hier worden de meeste katten relaxeder van.
Je kan dit als losse kruiden op plekjes strooien, maar er zijn ook druppels voor op hun kop.
Dit is geen permanente oplossing, maar zou jullie wel komende maand(en) door kunnen helpen.

Bedankt! Ik zal even kijken of ik dat kan/mag combineren met Bach (ivm het aankomende vuurwerk) of juist 1 voor 1 uit proberen.

Edit: dit kwam ik ook nog tegen: https://www.discusgoes.nl/beaphar-no-stress-band
Heeft iemand hier ervaring mee? Je hebt bandjes, spray etc.

Rebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:06

Mijn zeer gestresste en bange kat (kneus uit het asiel, geen achtergrond bekend) is een stuk relaxter geworden met Royal Canin Calm droogvoer in combinatie met dagelijks een capsule Zylkene door een beetje natvoer. Zeker het proberen waard!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 01:24

Rebelletje schreef:
Mijn zeer gestresste en bange kat (kneus uit het asiel, geen achtergrond bekend) is een stuk relaxter geworden met Royal Canin Calm droogvoer in combinatie met dagelijks een capsule Zylkene door een beetje natvoer. Zeker het proberen waard!

Ik lees goede recensies. Dat is zeker het proberen waard. Bedankt! Ze krijgen nu beide Almo Nature, maar ik kan wel iets mengen of even uitvogelen hoe ik ze apart eten kan geven. Ik bedenk me net dat ik ze ook al eens op puur vlees (barf/kvv) heb gezet, dat loste het niet op in ieder geval.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:49

Hoe gaan de katers onderling? Hoe zit het met de ruimte die ze moeten delen binnen? Kunnen je katten omhoog door middel van klimbomen/hoge krabpalen?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:07

Goh, blauwe russen, mijn favo's. Jammer dat ik het niet eerder wist, heb net katten uit het asiel gehaald en wij wonen buiten..... Maar ja, daar heb jij niks aan. Je zou ze misschien via ""verhuisdieren"" elders kunnen plaatsen? Succes!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 11:32

Onderling gaat het super, spelen samen, slapen samen, eten samen. Ze kunnen zeker omhoog en we hebben een vrij grote benedenverdieping. In de bijkeuken staan de bakken, hier hebben ze alle rust (lees: deur met luikje, dus geen kinderen o.i.d. die storen bij de kattenbak. En buiten natuurlijk :)

Begrijp ik uit jullie bericht en dat jullie ze samen zouden verhuizen? Ik vind het zo naar, wil eigenlijk altijd dieren tot hun dood houden. Kopen is ervoor zorgen en nu voelt het dubbel.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:08

jammer dat het blijkbaar zo stressvol is voor je katten.
je zou eerst nog een gedragstherapeut voor katten kunnen vragen. die zouden meer ervaring moeten hebben met dit soort problemen.
mocht je uiteindelijk toch besluiten ze weg te doen, zou ik ze samen herplaatsen. zeker omdat ze zo close zijn met elkaar.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:14

Ik ga mee met het advies hierboven; misschien kan een (goede!) kattentherapeut helpen. Tijdens mijn studies heb ik hier veel cases van gezien die vaak wel opgelost konden worden. En als blijkt dat het niet opgelost kan worden binnen jouw gezin omdat daar gewoon te veel onvermijdelijke stressfactoren zijn, dan is dat in ieder geval bevestigd. Op die manier is het naar jezelf meer te verantwoorden om ze naar iemand anders/een asiel te doen, en ze zijn met de opgedane kennis van de therapeut waarschijnlijk ook beter te herplaatsen. Hoe dan ook sterkte met de situatie!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:17

Hier staan diverse gedragstherapeuten; https://www.tinleygedragstherapievoordi ... euten.html

Stress bij katten is lastig, ik heb er nu 7 en sommige hebben ook wel eens een ongelukje.
Je zou ook eens kunnen kijken naar Bach bloesems en die toedienen ( op hun pootje doen dan likken ze het er wel af en dan wel de alcohol vrije variant.

Mocht er geen enkele optie overblijven zou ik een asiel zeker niet doen; er zijn ook andere opvang mogelijkheden zoals https://kattendorp.nl/

Overigens moet je niet vastbijten in het naar buiten moeten van de katten. Ik heb mijn katten hoofdzakelijk binnen ( ze kunnen hier wel in een ren ) en daar zitten katten bij die echt alleen maar buiten hebben geleefd ( zwerfdieren dus). Die liggen het meest hier voor de kachel :o .
Katten zijn meesters in het zich aanpassen van omstandigheden ( zeker als ze stressloos binnen kunnen wonen). Verbouwingen zijn voor katten echt een drama; ze voelen zich dan ontheemd in hun eigen omgeving. Heb je niet een kamer over die je voor ze kan inrichten? Waar je niets veranderd en speeltjes, voer en bak neerzet? Als jullie dan aan het verbouwen zijn hebben ze daar hun eigen, veilige plek.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:47

Op welk moment plast je kat in huis? Ben je dan thuis? Of is het 's nachts/als jullie van huis weg zijn? Heeft hij het hele huis tot zijn beschikking? Gebruikt hij wel ook de kattenbak of helemaal niet?

Hier wel ervaring met een ronduit verpeste asielkat, die bij ons kwam vanuit een asiel toen ze ongeveer 5 jaar was en nooit had geleerd om zindelijk te zijn. Die is nooit zindelijk geworden, maar mijn ouders hebben met maatregelen wel kunnen voorkomen dat ze haar behoefte in huis deed. Ze is uiteindelijk 20 jaar geworden, 15 jaar nog bij ons gewoond. Was ook echt een schat met kleine kinderen. :)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 16:07

Liseef schreef:
Op welk moment plast je kat in huis? Ben je dan thuis? Of is het 's nachts/als jullie van huis weg zijn? Heeft hij het hele huis tot zijn beschikking? Gebruikt hij wel ook de kattenbak of helemaal niet?

Hier wel ervaring met een ronduit verpeste asielkat, die bij ons kwam vanuit een asiel toen ze ongeveer 5 jaar was en nooit had geleerd om zindelijk te zijn. Die is nooit zindelijk geworden, maar mijn ouders hebben met maatregelen wel kunnen voorkomen dat ze haar behoefte in huis deed. Ze is uiteindelijk 20 jaar geworden, 15 jaar nog bij ons gewoond. Was ook echt een schat met kleine kinderen. :)

Verschillende momenten, zowel thuis als weg, overdag en nacht. Hele benedenverdieping hebben ze tot beschikking. Hij gebruikt de kattenbak dus ook gewoon, soms maanden prima en soms dus niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:11

Ik snap niet waarom je het asiel overweegt zonder ook maar eens een gedragstherapeut te overwegen? Dat lijkt mij de juiste stap. Een link hierboven is al gegeven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:04

Heb je ook ten tijde van onzindelijkheid wel eens urine laten testen en steriel urine op kweek laten zetten?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:17

Hm, oké. Hij doet het dus ook als je thuis bent en is dan beneden, maar doet hij het ook echt als je erbij bent?

Onze voormalig asielpoes had ook alleen de benedenverdieping tot haar beschikking en vertikte het überhaupt om een kattenbak te gebruiken. Als je erbij was, wilde ze naar buiten om in de tuin te plassen. Als je niet aanwezig was deed ze het in huis, ook als er een (schone) kattenbak aanwezig was. Zij werd dus altijd buiten gelaten op het moment dat we weggingen of 's nachts als we gingen slapen. Als het echt heel slecht weer was en heel koud en ze mocht binnen blijven, dan kon ze opeens wel haar plas ophouden 's nachts (ook dan gebruikte ze geen kattenbak). Als het dan weer iets mooier weer was, begon ze direct weer in huis te plassen als ze binnen bleef 's nachts. Zij was daar heel bijdehand in. Niemand op de benedenverdieping betekende dus haar naar buiten. Geen ideale situatie, maar op zich werkte het wel voor de kat en voor ons.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:11

Nog een toevoeging: onze vroegere kater (dus een andere dan de poes waar ik het in mijn vorig bericht over had) had last van stress door een verhuizing en werd daardoor tijdelijk niet meer zindelijk. Dit bleek te komen door een blaasontsteking. Onze dierenarts vertelde dat dit vaker voorkomt bij katers wanneer zij stress ervaren. Alleen was hij normaal gesproken wel goed zindelijk.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:32

Amandavd schreef:
Ik snap niet waarom je het asiel overweegt zonder ook maar eens een gedragstherapeut te overwegen? Dat lijkt mij de juiste stap. Een link hierboven is al gegeven.

Er staat dat ik op zoek ben naar tips, ik breng ze heus niet morgen naar het asiel. Dat is echt niet de eerste optie. Het liefst heb ik ze nog 15 jaar. Ik plan vrijdag even een afspraak in voor de gedragstherapeut. Ik heb er één gevonden in de buurt :)

Na wat research kom ik ook een optie tegen voor een kattenluik die wel in 1 van de 3 deuren zou passen, beetje lastig maar wie weet kan iemand dat maken. Tips zijn welkom ;) Zelf denk ik dat dat misschien wel iets zou helpen, neemt de stress niet weg, maar biedt wel de mogelijkheid om weg te gaan.

Hij doet het niet als ik erbij ben.

Na de feestdagen gaan we weer naar de DA. Als het goed is, is dan de vuurwerk stress voorbij, is de bijkeuken helemaal af voor de katten en is de aannemer weg. Dus veel minder stress. Even checken hoe het dan gaat :)

Overigens wel handig, één van de dingen op de lijst qua verbouwing is de bijkeuken. Dit is de ruimte waar de katten vanaf vorige week echt hun eigen ruimte hebben (eerder ook, maar was meer een hok met stenen, koud). En vanaf volgende week mag de vloerverwarming aan en kan ik ook echt warme slaapplekjes en meer hoge plekken kan creëren. Daar is ook de deur waar dus wel een luik ik kan (hoop ik). En dus de plek waar niemand verder komt. Wie weet is het dan ook snel weer beter..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:52

Ik snap je idee van herplaatsing heel goed. Klinkt als stress en dan is herplaatsen een goede oplossing maar een gedragstherapeut is het proberen waard! Al zijn katten vaak stront eigenwijs en ken ik weinig katten die van plasproblemen af zijn gekomen.
Via bepaalde Facebookgroepen ben je ze zo kwijt, en ook écht wel aan goede mensen. Er zal ook vast wel een Blauwe rus-groep bestaan.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:59

casperzazoe schreef:
Ik snap je idee van herplaatsing heel goed. Klinkt als stress en dan is herplaatsen een goede oplossing maar een gedragstherapeut is het proberen waard! Al zijn katten vaak stront eigenwijs en ken ik weinig katten die van plasproblemen af zijn gekomen.
Via bepaalde Facebookgroepen ben je ze zo kwijt, en ook écht wel aan goede mensen. Er zal ook vast wel een Blauwe rus-groep bestaan.

Bedankt voor je bericht.
Ik zou af en toe een plasje of poepje niet zo erg vinden, maar meer dan de helft van de dagen is niet leuk ;) hoop dat de gedragstherapeut iets weet, als het na een paar keer per jaar een ongelukje gaat ben ik tevreden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:08

Zijn ze gecastreerd of nog intact?