Ontlastingonderzoek (wormen) hond betrouwbaar of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Ontlastingonderzoek (wormen) hond betrouwbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 10:16

Naar aanleiding van dezelfde vraag over mestonderzoek bij paarden op het domein medisch ben ik benieuwd naar dezelfde stelling over honden.

Het spijsverteringskanaal is van een hond niet te vergelijken met dat van een paard. Ook is er een andere infectiedruk en is de leefomstandigheid anders.

Het is eigenlijk appels met peren vergelijken, maar ik ben wel benieuwd naar jullie kennis en ervaringen.

Laten we er vanuit gaan dat er 4 x per jaar getest wordt, via een dienst waarbij je het poepmonster met de post verstuurd of afgeeft bij de dierenarts.

Betrouwbaar of niet?

Hannanas

Re: Ontlastingonderzoek (wormen) hond betrouwbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 17:45

Niemand die zijn hond al jaren checkt op wormen (laat checken) zonder te hoeven ontwormen en daar geen problemen mee heeft ervaren?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:56

De fokker van mijn honden is er nu mee begonnen. Die vond bij één wel ontwormde hond toch nog wormpjes. Ik denk dat het wel vrij specifiek is en als je het zelf doet kan je ook zelf bepalen wat je rendabel vind denk ik zo.

Bij mijn paard was het toen als er minder dan zoveel eitjes te zien zijn dan is het niet erg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 18:00

Ik laat mijn hond al zijn hele leven testen.
Echter, is het waterdicht? Of zou je net als de geluiden in paardenland hierover toch beter een jaarlijkse ontworming geven voor de zekerheid? Preventief ontwormen kan niet, maar wie zegt dat er ook in de honden ontlasting niet iets over het hoofd wordt gezien door periodieke uitscheiding?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:12

Ik ontworm pups vanaf 2 weken tot 12 weken iedere 2 weken. Dan op 4 maanden. De rest sla ik bij mijn honden en katten over. Ik ontworm pups zo lang omdat ik een pup gehad heb(gekocht) die helaas op 12 weken een flinke wormbesmetting bleek te hebben..
Meestal komt het er op neer dat ik ze 1x per jaar ontworm. Als soort van ''controle''. Meestal ontworm ik dan of de katten of de honden. tenzij ik iets vind. Maar dat is nog niet gebeurd.

Van de honden ontworm ik altijd dezelfde hond omdat die van buiten nog wel eens wat wil eten.
Eentje krijgt echt last van zn buik door ontwormen dus die probeer ik te ontzien.

''vroeger'' de paarden wel eens gecheckt via t woud. Maar helaas bleek dat niet betrouwbaar. Dus ik doe het met de honden ook niet.