Hond hijgt in de avond veel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Hond hijgt in de avond veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 23:09

Wist even geen andere titel, maar onze Golden van 12,5 heeft een verleden met voer problemen en niet alleen dat.
Wij hebben hem nu 4,5 jaar en heb al eerder over hem vragen gesteld.

Sinds wij de hond hebben heeft hij altijd al veel gras gegeten zonder daarna over te geven, van brok over gegaan naar blikvoer dit ging stuk beter maar toch ook weer problemen, toen over op vers vlees, 1 diersoort per dag. Ruim 2 jaar terug door andere oorzaak erachter gekomen dat hij voorwerpen in zijn maag had, deze via endoscopie verwijderd. Bleek dat wat er in zijn maag zat er al langere tijd zat. Vanaf dat moment meer problemen met zijn maag.

En ook in gedrag, blaffen om 5 uur in de ochtend of om 23.00 uur als we net op bed lagen, niet mee willen wandelen met mijn vriend, in de avond niet alleen thuis kunnen zijn enz. En nu dus na zijn avond eten veel hijgen en slikken( meestal teken van misselijkheid) soms wil hij idd gras vreten en soms niet. Afgelopen vrijdag bij de da geweest en daar is hij erg gezellig maar het waarom van hijgen, slikken, poot of kleed likken is niet duidelijk vooral omdat het alleen in de avond is. Overdag ligt hij relaxed.

Pijn is uitgesloten en heeft ook pilletjes tegen misselijkheid en heeft een periode maagtabletten gehad. Anti stress in verschillende vormen en merken, enz.

Kortom we weten het niet meer, voor de hond vind ik het heel vervelend en zelf trek ik het soms ook niet. Het aantal keer in de nacht mijn bed uit of op de bank slapen eist wel zijn tol van zowel de hond als van mij.

We hebben al zoveel geprobeerd en gedaan maar we komen er niet achter. Reguliere da, holistische da maar ook voor hun een vraagteken, de maag komt er wel uit maar het waarom van het hijgen enz. blijft onduidelijk.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:23

Wat naar zeg! Ik zou het helaas niet weten, hoop wel voor je dat er wat duidelijkheid komt..
Gras eten doet mijn hond ook wel veel, zonder over te geven.
Ze heeft ook een periode (vooral in de avond) veel gehijgd. Maar zij krijgt Forthyron voor haar te traag werkende schildklier. Het hijgen kwam toen wss omdat de dosis te hoog was. Na de dosis omlaag te hebben gehaald was het over. Je hebt er waarschijnlijk niets aan.. Sterkte!

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:26

Gezien de leeftijd, begin van dementie? Onze golden van ruim 13 heeft tegenwoordig ook een verschoven ritme, in de nachten ineens wakker maar niet hoeven te plassen. Geen zin meer om te wandelen etc.

Ook langere periode pijnstilling geprobeerd? Hond van die leeftijd heeft zeer waarschijnlijk wat ongemak door slijtage.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:28

Pica (eten van vreemde voorwerpen) en hijgen/slikken kunnen allemaal symptomen van stress zijn. Wellicht kan een medisch gedragstherapeut helpen? Soms is het stress wat pijn veroorzaakt of pijn dat stress veroorzaakt. Hoe is pijn uitgesloten?

kiwiwitje

Re: Hond hijgt in de avond veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:34

Heeft hij al eens een supplement gehad voor maag oid?
Of een kalmerend supplement (bijv adaptonicum, rust of relax van de groene os)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:03

Wat vervelend zeg. Is er wel eens aan cushing gedacht? Bij onze hond gaf dat veel onrust en sommige dingen die je schrijft komen mij bekend voor. Zij kreeg na verloop van tijd overigens ook wel duidelijkere symptomen waar jij niets over schrijft, dus het kan net zo goed totaal iets anders zijn, maar ik noem het toch maar even.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:25

mag weg,
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 16-12-19 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:26

Ik herken het wel van onze Basset. Die ging ook vaak, vooral ‘s avonds als het rustig was, heel erg hijgen, trillen en rondwandelen. Een beetje vergelijkbaar met wat een hond doet die bang is van onweer. Een stuk of 4 dierenartsen gezien die “gewone” medicatie geven tegen toch wel “een beetje” arthrose-pijn, o.a. tramadol. Dit hielp niet dus pijn leek in eerste instantie niet de oorzaak. Maar uiteindelijk kwamen we bij een dierenkliniek terecht waar ze ernstigere arthrose herkenden en Gabapentine voorschreven, ook een type pijnstiller en medicatie tegen epilepsie, die meer neurologisch zou werken. Sindsdien is onze hond helemaal opgeknapt. Misschien de moeite om eens na te vragen?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:26

Mijn vorige hond kreeg van sommige kant en klaar voer dat hij enorm hijgde, later bleek dat het te zout was.

En als er pica is, dan zou het buikpijn kunnen zijn.
Dat zou ook het hijgen verklaren.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 00:28

Hij heeft langere tijd pijnstillers gehad maar had geen effect op zijn gedrag, dementie is iets waar we zeker aan denken en waar we nog verder naar gaan kijken.

Hij eet bij ons geen vreemde voorwerpen hebben we getest maar als hij gras moet eten en dat gaat niet kan dat natuurlijk wel maar gelukkig zit er niks in de maag.( toen dit begon zo'n 4mnd terug weer een echo laten maken.

Stress is echt een trigger voor hem was ik vergeten te melden. Deze hond heeft snel stress van diverse dingen maar wat vandaag stress geeft is morgen geen aanleiding. We proberen hem een zo'n geregeld mogelijk leven te geven met vaste tijden voor uitlaat, eten enz. Maar 100% is niet mogelijk.

Diverse stress druppels geprobeerd groene os, phytonics. Heeft ook maagmedicatie gehad en het werd dan alleen erger.

Je wil ook niet alles door elkaar geven omdat de werking dan niet goed kan worden vastgesteld.

Cushing of schildklier nog niet aan gedacht ga ik overleggen met de da.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 00:32

De pijnstillers tegen artrose die je noemt ga ik ook meenemen. Ga weer afspraak maken in MCD Amsterdam en neem jullie info mee.

Hij krijgt nu oervoer dat is verder niet bewerkt als het goed is dus zou te zout niet moeten kunnen maar ga ik nog op studeren.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 00:39

Hij ligt nu rustig maar toch regelmatig soort slikken, bek aflikken.
Zal kijken of ik morgen filmpje kan maken als hij het weer doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:47

Gezien de maagproblemen, is er een verband met hoeveel uur na het eten hij dit doet? Is meer kleinere maaltijden per dag een oplossing om te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:53

Hijgen kan ook komen door een vergroot hart, kan ook verklaren waarom de hond niet graag mee gaat wandelen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 08:37

De hond krijgt zijn eten verdeeld over 3x en in de avond de kleinste portie.
Rond 18.00 uur zijn laatste portie en eigenlijk een klein half uur later begint het hijgen.

Een vergroot hart kan ik ook naar laten kijken maar tijdens de echo zoń 4 maanden terug is hier ook naar gekeken, hij heeft wel een lekkende hartklep maar volgens die man zag dat er normaal uit voor een hond van zijn leeftijd maar ik neem het nog een keer mee.

Wat ik mij dan oprecht afvraag waarom alleen in de avond dit gedrag waarom niet overdag?
Ik heb een camera en ik kijk hier regelmatig op en dit gedrag zie ik overdag nooit.

Hij gaat 2 dagen in de week mee met de uitlaat als hij terug komt krijgt hij eten van haar en daarna gaat hij liggen slapen, loopt zo nu en dan naar zijn waterbak en gaat ergens anders liggen.

Genoeg om te vragen aan de arts en ik hoop dat er wat uit gaat komen.
Tot zover bedankt voor het meedenken.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:15

rumay schreef:

Reversed sneezing?
Dat wordt ook wel getriggerd door stress.

Of heeft hij het misschien te warm?

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:51

rumay schreef:

Doet mijn hond als ze misselijk is. Haar bied ik dan wat water aan en dat lijkt te helpen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 13:13

Als hij rustig ligt maar toch slikken enzo dan wil hij verder niks.
Afspraak gemaakt om hem eens een flinke check te geven. Volgende week maandag

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:48

Succes Maandag!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 22:14

Gisteren is onze hond uitgebreid onderzocht, het is nog niet helemaal duidelijk maar waarschijnlijk zit het probleem echt in de maag. Verder is er geconstateerd dat hij spondylose heeft op 2 punten, schouders en bij de heupen. Maar in principe is dit vastgegroeid en zou het er daarom niet heel last van mogen hebben.
Hart heeft mog steeds lekkende hartklep maar minimaal.
Waarom hij dus specifiek na zijn avondeten last heeft is onduidelijk.

Vanaf zaterdag zijn we in ons vakantiehuisje en zaterdagavond geen gehijg ofzo maar zondagavond was een drama incl. veel gras willen eten. Dit maandag ook meegenomen in het gesprek en zijn vele heftige graseten.
Maar ook dit heeft waarschijnlijk verband met die maag.
Wat wel eruit kwam dat hij moeite heeft met zijn maag te legen, ca 4 uur na eten moet de maag zich legen en dat gebeurt bij onze hond pas na nog veel langere tijd. Waarschijnlijk daarom na avondeten zit zijn maag te vol en daarom het hijgen.

We zijn ooit al van verschillende soorten brok overgegaan naar blikvoer en nu op kvv. Op de brok veel overgeven en dan meestal hele brok eruit. Blik kwam hij voedingsstoffen tekort.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:53

al eens bloed laten controleren? hier hond gehad altijd misselijk veel likken, gras eten overgeven kokhalzen. na aandringen bloedonderzoek en kwamen nierfalen uit(en nog veel meer) nierfalen komt blijkbaar bij heel veel oudere honden voor en symptomen zijn niet altijd hetzelfde.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:22

Vergeet ik nog bloed is afgenomen uitslag komt nog.
Maar goed om rekening mee te houden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:27

Is het mogelijk om de avond portie in 2x te doen? Dus bijvoorbeeld rond 17.00 en dan net voor t slapen om 22.00/23.00(of hoelaat je normaal gaat slapen)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:35

Dat is ook een optie ga ik uitproberen wat dat doet.