Ik woon op een schiereiland. In mn achtertuin loopt mijn beestenboel en in mn voortuin heb ik een moestuin. Echter hebben de buurtkatten besloten dat dit de plaatselijke kattenbak is geworden. Niet zo fris dus naast mijn verse groentes.
Ik ben begonnen met cacaodoppen, maar behalve dat het onhandig werkt tijdens het tuinieren blijven de katten nog niet weg. Over geuren hoor ik nogal gemengde verhalen, soms werkt het perfect, soms helemaal niet.
Dus ik zat te denken aan ultrasone geluid.
Ik heb zelf 3 katten, een wisselend aantal kippen en een hond. Nu blijft de beestenboel wel in de achtertuin, maar zouden ze er dan last van hebben? Plus dat ik mijn hond uiteraard meeneem met wandelingen en dan langs de moestuin loop. Ze zeggen dat je die dingen kan richten naar de andere kant maar heeft mijn hond er dan niet iedere wandeling last van?
Dus ik zoek ervaringen met ultrasone verjagers of andere verjaag methodes zodat mijn moestuin kat vrij blijft!
goeroe
Geplaatst: 15-12-19 12:03
Wat een vervelend probleem. Mijn ervaringen met ultrasone verjagers zijn niet goed. De 'buurman' (van een paar huizen verderop) bij mijn moeder had zo'n ding en we konden niet eens meer normaal achter het huis zitten zonder die rotpiep. Zelfs in huis met een raampje open konden we het horen. Ik weet niet of al die apparaten hetzelfde werken, maar met deze kan ik mij niet voorstellen dat je eigen dieren (en jijzelf) er niet gek van worden.
Ik vrees dat het nog wel eens lastig kan worden om iets te vinden dat goed werkt en geen fortuin kost. Een luchtbuks misschien? Hond in de voortuin? Als je genoeg ruimte hebt zou ik gaan voor een stekelige heg, meidoorn bijvoorbeeld. Het plantseizoen is begonnen, plantjes kosten geen drol, dus dat is misschien het overwegen waard.
Een ultrasoon geluid is echt heel vervelend voor je eigen dieren. Ik snap je probleem maar dat lijkt me niet de oplossing die je zoekt.
Ocean_Child
Geplaatst: 15-12-19 12:07
Je hebt ook apparaatjes die bij beweging met water spuiten. Daarmee weet je zeker dat je eigen dieren er geen last van hebben en lijkt me best effectief...
En als je de eigen katten ook in de voortuin laat? Katten hebben een eigen territorium, dus als je eigen katten de voortuin opeisen dan zullen andere katten er niet snel meer in komen. Een bewegingsdetector met waterspuit werkt ook goed, en is ook nog fijn tegen duiven in de moestuin
Stekelige heg heb ik al maar daar lopen ze gewoon onderdoor en omheen.
Waterplant tot de voortuin moet ruim 20 meter afleggen. Kan wel maar ik wil liever niet continue een tuinslang dwars over mn terras hebben.
Hond/kat in de voortuin zou kunnen. Maar ten eerste gaan mijn katten dan ook naar andermans tuinen wat ik wil voorkomen en de hond is binnen als wij niet huis zijn.
Sateprikkers heb ik ook gelezen, maar dan heb ik best wel heel erg veel sateprikkers nodig (ruim 40m2)
Wat vervelend! Heb je al met je buurtjes gepraat over hun katten?
goeroe
Geplaatst: 15-12-19 19:44
Wat voor een heg is het? Misschien kun je hem leggen of snoeien zodat hij aan de onderkant weer dichter wordt? Desnoods met gaas werken? Maar zoiets werkt inderdaad alleen als je het volledig afsluit, anders lopen ze er natuurlijk gewoon omheen. Even compleet omdenken dan. Kun je niet een plekje opofferen en daar zo'n aantrekkelijk poepplekje van maken dat ze uit je groentes blijven? Katten zijn volgens mij vooral gek op vrij los zand. Als je een soort zandbakje maakt zullen ze die plek hopelijk verkiezen, helemaal als je de grond rondom je groentes goed bedekt houdt met een dikke laag mulch.
Ik zou de hond er toch een paar keer laten lopen (met wat geluk zelfs als er een kat zit). Als het rustige kakplekje ineens niet meer zo relaxed is, laten ze het op den duur wel.
eclair98
Geplaatst: 16-12-19 17:38
Koffiedik neerleggen op de plekken waar ze veel lopen wil ook nog wel eens helpen? Dit irriteert de pootjes en dan blijven ze wel weg
Koffiedik inderdaad neerleggen, satéprikkers leggen en misschien stenen er op leggen? Het blijft lastig. Mijn schoonmoeder heeft allemaal grind in de voortuin en op het enige stukje grond, gaan ze altijd lekker in zitten.
Ik las op internet ook het volgende:
Mottenballen Citroenenschillen Peper
Equisync
Geplaatst: 16-12-19 17:58
eclair98 schreef:
Koffiedik neerleggen op de plekken waar ze veel lopen wil ook nog wel eens helpen? Dit irriteert de pootjes en dan blijven ze wel weg
Mijn oude kat werd juist helemaal wild van koffiedik en ging er het liefst uitgebreid in rollen.. Dus dat lijkt me niet de meest ideale oplossing haha
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Geplaatst: 16-12-19 17:58
Gini schreef:
Ik zou de hond er toch een paar keer laten lopen (met wat geluk zelfs als er een kat zit). Als het rustige kakplekje ineens niet meer zo relaxed is, laten ze het op den duur wel.