Spelagressie kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Spelagressie kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 23:32

Hoi allemaal,

Wij hebben nu ongeveer een maand een kitten in huis. Heb hem van stal meegenomen waar ze dacht dat hij ongeveer 4 maand was, nu denk ik dat hij toen 3 maand was. Hij had niesziekte en dit is ook de reden dat die mee is gegaan naar huis.

Hij is van wilde kat die niet te aaien was heel snel aangepast naar echte knuffel kat die snachts tussen ons in slaapt. Alleen nu is het probleem dat hij erg agressief speelt met ons uit het niets. Dit resulteert in pijnlijke krassen op mijn handen.
Nu spelen wij eigenlijk nooit met handen of voeten met hem en weet ik dus ook niet goed hoe dit gedrag ontstaan is. De tips die je leest zijn vooral niet straffen en handen en voeten stil houden. Echter valt hij mij ook aan als ik op de bank slaap en rent meestal meteen weer weg dan heeft het stil zijn geen nut.

Zijn er mensen met ervaring hierin en waarbij de kat ook echt is opgehouden?

Vleddertje1

Re: Spelagressie kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:36

Heeft hij een speelmaatje? Spel waarbij ze je geen pijn doen leren ze echt van elkaar...

Idd niet spelen met handen, voeten en verder plantenspuit bij de hand als hij aanstalten maakt... maar niks kan op tegen andere kat..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:44

Geen plantenspuit maar op dat moment een alternatief aanbieden. Zoek op youtube even naar kittenlady. Zij heeft een filmpje geweid hieraan… Speelmaatje zou helemaal fijn zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:52

Bij mijn kat werkt het nog steeds goed om hem even goed vast te pakken dan, en even boos te worden. Die flikt het na 14 jaar nog steeds om me soms flink te grazen te nemen Hahaha.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:06

Cowgirl schreef:
Geen plantenspuit maar op dat moment een alternatief aanbieden. Zoek op youtube even naar kittenlady. Zij heeft een filmpje geweid hieraan… Speelmaatje zou helemaal fijn zijn.

Plantenspuit etc gaan we idd niet doen. Ik zal het filmpje opzoeken, dankjewel

Speelmaatje is nog een punt hier thuis, budget is niet meer heel toereikend na deze kat en het achterstallige onderhoud. Ook zijn we bang dat het veel extra werk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:28

Tja sorry dat ik het zeg maar het is een kitten, wat verwacht je er van? Dat ie de hele dag in een mandje ligt te slapen? Dan kan je beter een oudere kat nemen en voor deze kitten een ander huisje zoeken..
Mijn ervaring is niet anders dan dat een kitten uit het niets rond sprint je voeten of whatever aanvalt. Een vriendin heeft ook een kitten lopen nu en die springt uit het niets op je voeten en gaat ermee stoeien.
Ja in mijn ogen is het een beetje kitten-eigen. En anders een speelmaatje er bij inderdaad maar die vriendin heeft ook andere katten lopen en die kitten speelt zowel met hun voeten als met de andere katten..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:31

Marije_1997 schreef:
Bij mijn kat werkt het nog steeds goed om hem even goed vast te pakken dan, en even boos te worden. Die flikt het na 14 jaar nog steeds om me soms flink te grazen te nemen Hahaha.

Dus dan werkt het niet goed, als hij het na 14 jaar nog doet.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:38

Ik ook gehad. Echt nog eentje erbij nemen! Dan leren ze van elkaar wanneer je écht te ver gaat. En uiteindelijk zijn twee katjes echt minder werk dan één, want ze hebben elkaar. Spelen samen, slapen samen..Je voelt je dan ook minder bezwaard als je bijvoorbeeld naar je werk gaat of naaar stal. Ik vond het ideaal!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:39

Ik heb vorig jaar ook een kitten meegenomen die bij ons op stal is geboren. Speelde ook heel ruw en beet in je handen en klom in je broek. Pure verveling. Ik kan als mens geen kattenvriendje vervangen. Dus toen na 4 weken zijn zus ook meegenomen naar huis. Na een dagje vechten was het helemaal goed. Samen spelen en slapen. Zo mooi om te zien hoe ze samen echt lekker kunnen spelen. En meer werk? Juist niet. Toen hij alleen was moest je hem veel meer bezighouden en samen spelen ze met elkaar zo vaak ze zin hebben. Ik zou echt een maatje zoeken. ( Het kan zijn dat ze in het begin wat vechten, maar omdat het nog kittens zijn komt dit bijna altijd goed. ) nu zijn ze dik een jaar en het is prachtig om te zien hoe mooi ze samen spelen en elkaar opzoeken, poetsen en samen slapen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:06

Als kittens te ruw met elkaar spelen begint er vanzelf eentje auw auw auw te gillen, teken dat het pijn doet. Bij onze kittens hielp het dus prima om auw auw auw te gillen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 02:38

Wij hebben 2 katten beide als zwerver kitten in huis gehaald een jaar na elkaar. Beide deden dit in het begin tot ongeveer een jaar. Ik stopte met spelen/aaien als ze te wilde werden en duwde ze weg. Nu geen enkel probleem meer nu ze volwassen zijn.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 03:07

Hier ook een kitten van bijna 4 maanden oud met hetzelfde gedrag.
Zo erg als hij heb ik niet eerder meegemaakt maar een duidelijk nee, tikje op de neus en wat anders aanbieden heeft ie met 2 dagen geleerd wat wel en niet mag.
Hij had ook de neiging om mijn gezicht aan te vallen met nagels uit en bijten. Dat is nu voorzichtig vastpakken en een wasbeurt geven.
Er komt er hier nog zeker een bij, stuk gezelliger voor hem en mij.
Nu heb ik momenteel ook gelukkig veel tijd om samen met hem te spelen.
Liefste heb ik er gelijk 2 tegelijk maar dit liep wat anders dan gepland.

Als je inderdaad financieel lastig zit voor een tweede dan beter niet doen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 08:51

Hard piepen als hij je pijn doet. Dat doen ze zelf ook een dat werkt hier altijd goed.

Maar inderdaad een speelmaatje doet wonderen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 10:00

Annet_Dottie schreef:
Tja sorry dat ik het zeg maar het is een kitten, wat verwacht je er van? Dat ie de hele dag in een mandje ligt te slapen? Dan kan je beter een oudere kat nemen en voor deze kitten een ander huisje zoeken..
Mijn ervaring is niet anders dan dat een kitten uit het niets rond sprint je voeten of whatever aanvalt. Een vriendin heeft ook een kitten lopen nu en die springt uit het niets op je voeten en gaat ermee stoeien.
Ja in mijn ogen is het een beetje kitten-eigen. En anders een speelmaatje er bij inderdaad maar die vriendin heeft ook andere katten lopen en die kitten speelt zowel met hun voeten als met de andere katten..

Spelagressie is iets anders dan gewoon katten gedrag en kan zich vormen naar andere vormen agressie. Heb zelf al eerder kittens gehad maar die hadden dit gedrag niet.

nynke55 schreef:
Als kittens te ruw met elkaar spelen begint er vanzelf eentje auw auw auw te gillen, teken dat het pijn doet. Bij onze kittens hielp het dus prima om auw auw auw te gillen.

meintje schreef:
Hard piepen als hij je pijn doet. Dat doen ze zelf ook een dat werkt hier altijd goed.

Maar inderdaad een speelmaatje doet wonderen.

Dit ga ik ook maar doen. Hopen dat het werkt.
Hij pakt je namelijk vast met de nagels en dan hou ik mijn handen stil maar dan laat hij niet los. En om hem los te halen moet ik iets bewegen dan gaat die alleen maar harder vastpakken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:36

Flink gillen als hij je pijn doet en je daarna wegdraaien.
En iets meer opletten, dat hij geen kans krijgt om aan je voeten of handen te hangen. Meestal zoeken ze een beschut plekje met overzicht en gaan een beetje kontschudden voor ze "in de aanval" gaan. Dat zie je duidelijk van te voren.

Mocht het zijn dat het echt tijdens het aaien ineens raak is, raak je hem misschien op een niet-fijn plekje aan (buikje laten zien betekent niet altijd buikje aaien :+ ).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 20:07

Het is uit het niks, soms is het te zien maar dan voorkom je het idd makkelijk.

Maar goed nieuws er is een nieuwe kitten bij. Mooie nieuwe dame die nog erg moet wennen maar onze max vind het allemaal niet zo interessant :')

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:28

Wacht maar, die slopen binnen no time samen je huis }>

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst **\O/**

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:20

Speelmaatje er bij van ongeveer hetzelfde kaliber is geen verkeert idee, anders, heel heel veel spelen met je kitten, laten jagen achter hengels. Slinger veren langzaam onder een kussen doortrekken en je weet niet wat je mee maakt, zo fanatiek worden ze daar van en ook voldaan daarna.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:46

Goed gedaan TS, een kitten erbij. Ook ver uit de leukste oplossing <3
Nu hopen dat ze samen gaan spelen ipv dat je straks 2 terror katten hebt :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:16

Ik lees met belangstelling de tips. Wij hadden een oude kat die je vanuit het niets ineens greep.Die hadden we overgenomen van de buren. Die zeiden dat je dan een plantenspuit moest gebruiken. Maar die is niet altijd bij de hand. Deze kat kon dus niet,zoals de kat van ts,op bed slapen want je had kans dat hij je greep terwijl je sliep. Deze kat is dit dus altijd blijven doen,wat ik heel vervelend vond. Er zijn ook katten die dit gedrag helemaal niet vertonen. Daar geef ik de voorkeur aan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:27

Gezellig samen spelen zit er hier (nog) niet in. De nieuwe dame zit alleen maar brommend te verstoppen en is nu boos op m gesprongen. Onze kitten gaat het steeds dichtbij een beetje uitdagen

Ben benieuwd hoelang het duurt. Ze hebben vannacht apart gezeten en weet niet of ik ze nu gewoon samen moet laten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:16

Ah goed zo! Spelagressie kun je eigenlijk op wachten bij een solitair kitten dus fijn dat het kitten niet meer alleen is. Hopelijk gaat het snel goed met het koppelen. Hoe oud zijn beide kittens?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 21:20

GDG schreef:
Ah goed zo! Spelagressie kun je eigenlijk op wachten bij een solitair kitten dus fijn dat het kitten niet meer alleen is. Hopelijk gaat het snel goed met het koppelen. Hoe oud zijn beide kittens?

Die we al hadden is ongeveer 4 maanden oud, komt bij de boerderij vandaan dus leeftijd is niet helemaal zeker. De dame die we gister hebben opgehaald is 6 maanden oud en heeft altijd met haar moeder en broertjes en zusjes geleefd.
Is een keer eerder herplaatst maar dit werd niks met de oudere kat daar van die zijn kant af

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:34

toen ik de 2e kitten kreeg had ik ze ook steeds apart gezet als ze in mijn ogen te erg gingen vechten. maar omdat ze dan iedere keer van voren af aan moeten beginnen met elkaar leren kennen, een kattendeskundige, ( heeft al 25 jaar opvang kittens en volwassen katten en herplaatst deze), gevraagd. die zei: kittens bij elkaar zetten en niet meer uit elkaar gaan zetten. ( met 2 oudere katten kan het anders zijn, maar bij kittens kun je dit het beste doen).
niet meer mee bemoeien, ook niet als ze "vechten". en dat had als resultaat dat ze na 1 dag samen voorzichtig speelden en de 2e dag lekker samen de boel onveilig maakten :D

uiteraard kan het soms langer duren, maar ze steeds apart zetten 's nachts is denk ik niet goed omdat ze dan weer opnieuw moeten kennismaken iedere keer dat je dit doet. zorg dat er genoeg plaatsen zijn zodat ze ergens op of onder kunnen gaan zitten en elkaar kunnen ontlopen. dan denk ik dat ze gauw gewend zijn.