Tips voor katten apart voeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Tips voor katten apart voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 12:46

Mijn oudste kater is zojuist wat kostbaarder geworden, hij moet op nierdieet en mag geen andere voeding meer.

We hebben drie katten en ik heb altijd 24/7 brokjes staan voor ze, dit zijn ze allemaal van kitten af aan zo gewend.
Natvoer geef ik bij voor de "lekker" en de laatste tijd dagelijks omdat de kater zo inviel. Hij kreeg een volle bak, de andere twee een kwartje op een schoteltje voor het idee.

Nu moet hij dus andere brokken en ander natvoer. Dat natvoer zit ik niet zo over in, dat kan ik op dezelfde manier blijven aanbieden.

De brokjes is een ander verhaal. De andere twee mogen best het dieet voer eten maar dat wordt een kostbaar grapje. :+ Ze moeten alledrie nog heel wat jaren mee dus ik zou toch een wat andere oplossing zoeken.

Ze hebben altijd het hele huis tot hun beschikking. Het zijn binnenkatten die als we thuis zijn graag buitenspelen in de voor hen afgesloten tuin. Ze gaan dus nooit aan de wandel.
Mijn man werkt fulltime en ik ben drie dagen per week van huis, wat maakt dat er drie dagen lang tussen 7.30 en 18.30 niemand thuis is. Nooit een probleem, ze hebben altijd brokjes.

Ik kan hem voor de nacht apart in een eigen kamer houden met voer en een eigen kattenbak, maar langer dan dat en overdag vind ik dat zielig.
Hij is ook graag bij de rest.

Voerrondes is dus niet haalbaar, gezien ik 3 dagen niet kan voorzien en ik ook niemand in de omgeving heb die dat zou kunnen doen.
Ook vraag ik me af hoe haalbaar dat is met katten die hun leven lang gewend zijn aan kleine beetjes brokjes per keer de hele dag door.

Ik ben vast niet alleen met dit probleem, dus wie weet heeft iemand goede tips.
Ik ben ook aan het kijken naar bijvoorbeeld bakjes met chip lezer maar geen idee hoe betrouwbaar dat is.

Tips heel welkom!

zonnebloem18

Re: Tips voor katten apart voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:49

Ik heb een surefeed gekocht en ben daar heel tevreden over. In een ideale wereld komt er nog 1 bij, maar daar vind ik ze net wat te duur voor. Er moeten wel behoorlijk wat batterijen in, maar verder ontzettend tevreden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:49

Ik heb dat probleem ook en bij mij krijgen ze gewoon in 3 beurten eten. 1 voor ik weg ga, 1 als ik thuis komen en 1 als ik naar bed ga. Dat werkt hier prima. En dan kun je ze ook goed apart eten geven.
Andere optie is iedereen op nierdieet. Dat kan geen kwaad, is alleen wat kostbaar :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:52

Hier hetzelfde probleem gehad onlangs. 2 katten en nu beide ander voer omdat eentje blaas/nierproblemen heeft. Ze hadden de gehele dag voer tot hun beschikking en dat kon nu niet meer.

Hier krijgen ze nu in de ochtend eten en daarna pas weer als we thuis komen. Ze hebben er even aan moeten wennen maar het gaat ze nu echt prima. Beide werken fulltime maar ze waren er zo aan gewend. In het weekend zeuren ze niet eens. Ze eten in de ochtend brok en kregen dan in de avond weer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:55

Ik denk dat voerrondes juist wel haalbaar zijn.

Hier krijgen ze gewoon 2x per dag te eten. Sochtends als ik ontbijt krijgen hun op 3 plekken (ruim uit elkaar) hun voer en savonds voordat ik ga slapen krijgen ze weer op 3 plekken hun voer.
Dit zou jij ook kunnen (laten) doen als jij die 3 dagen weg bent. Want voor 07.30 is er wel tijd om te voeren en na 18.30.

Als je perse 3 rondes wil doen dan zou ik direct om 18.30 eerst voeren en dan voordat je gaat slapen er nog een kleinere ronde achterna doen.
En grote kans dat je online goedkoper uit bent met je voeding dan bij de dierenarts (mocht je dat nog niet doen )

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:57

Ik heb een diabeet, dus die mag niet van het voer van de andere 2, mijn vader heeft in de kast van de bijkeuken en extra hokje gemaakt met een chipluik, waar de andere 2 kunnen eten en in de deur naar de schuur ook een chipluik voor de diabeet :)
Zo iets is vrij simpel te creëren met 2 kisten.

Afbeelding
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:06

Wij hebben ook microchip voerbakken, werkt prima. Behalve dat de dieetvoer kat op dit moment er niet uit wilt eten, maar goed dat ligt aan de kat zelf... Bij ons zijn de dieetvoer brokjes eigenlijk net zo duur als de gewone brokken, vandaar dat de andere kat ook dezelfde brokken nu krijgt. Wel ander natvoer.

Qua batterijen valt het hier heel erg mee, sommige bakken gaan al meer dan een jaar op dezelfde batterijen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:09

Ik heb mijn beide katten op anti niergruis brok van royal canin, terwijl eentje het maar nodig heeft.

Bij mij ook geen optie om ze apart te voeren.
Kosten vallen nog best mee hoor, zak van 9 kilo is 60 euro van royal canin. We doen daar drie maanden mee. Onze katten krijgen samen maar 75 gram brok per dag, niks anders en ze zijn nog wat te zwaar (wel binnenkatten).

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:13

Heb ze zelf niet, maar die voerbakjes op chip schijnen heel goed te werken. Is wel even een investering.

Misschien dat je als alternatief voor je twee gezonde katten een luikje op chip kunt maken naar de berging/bijkeuken/gangkast/... waar je gewone brokken neerzet. Oh iemand boven me post net hetzelfde, spuit 11 }:0
Dieetvoer is een stuk minder smakelijk dan gewone brokken (althans dat vond onze patiënt 20/15 jaar geleden), dus met aan beetje mazzel blijven ze daar netjes vanaf.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:14

JorineV schreef:
Heb ze zelf niet, maar die voerbakjes op chip schijnen heel goed te werken. Is wel even een investering.

Misschien dat je als alternatief voor je twee gezonde katten een luikje op chip kunt maken naar de berging/bijkeuken/gangkast/... waar je gewone brokken neerzet. <Oh iemand boven me post net hetzelfde, spuit 11 }:0 >

Dieetvoer is een stuk minder smakelijk dan gewone brokken (althans dat vond onze patiënt 20/15 jaar geleden), dus met een beetje mazzel blijven ze daar netjes vanaf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:14

Letizia schreef:
Ik heb een diabeet, dus die mag niet van het voer van de andere 2, mijn vader heeft in de kast van de bijkeuken en extra hokje gemaakt met een chipluik, waar de andere 2 kunnen eten en in de deur naar de schuur ook een chipluik voor de diabeet :)
Zo iets is vrij simpel te creëren met 2 kisten.

[ [url=m/5fp1jI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Fpw9Nx.png]Afbeelding[/url] ]

Wauw, fantastische oplossing! Heel simpel te realiseren eigenlijk.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:15

Oh suf, wilde een typo aanpassen, per ongeluk m'n eigen bericht gequote. Sorry ts voor de puinhoop!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:17

Het simpelste zal zijn is om een aparte ruimte te voorzien voor hem, met een kattenluik met chipherkenning in.

die ruimte kan bv ook een ruime kast zijn oid..
Oh, maar wacht, hij mag de gewone brokken natuurlijk niet meer eten ...
Dan kan je het ev omgekeerd proberen, de gewone brokken achter het kattenluik, de speciale brokken voor iedereen, en hopen dat de andere katten de gewone brokken lekkerder vinden.
Indien niet, 2 ruimtes/kasten met 2 luiken op chipnr..

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:39

Onze katten kregen vanaf kitten onbeperkt eten. Zo deden we dat ook altijd met onze vorige katten. Totdat onze huidige 2 ineens veel te zwaar bleken! >;) Dus op advies van de dierenarts op dieet gedaan, met 2 voerbeurten, 's morgens en 's avonds. Dierenarts zei dat het voor katten veel natuurlijker is om een paar keer een beetje te krijgen dan de hele dag door te kunnen eten.

Onze kater vrat overigens vervolgens het bakje van onze poes leeg omdat zij rustiger at. Dus hij viel niet af en zij werd mager. Uiteindelijk geven we nu in aparte ruimtes hun eten. Ze zijn op gezond gewicht en overdag bedelen ze niet om eten.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:48

Hier ook 2 katten waarvan eentje op nierdieet. Wij geven 2 keer per dag gewoon brokjes en als ze gedaan hebben dan zetten we de bakjes gewoon terug weg. Gaat prima zo, juist dat je 2 keer per dag voor brokjestijd nogal opdringerige katten hebt :Y) .

De ene eet trouwens in de living, de andere in de berging. Ze hadden dit systeem al na een paar dagen door :). Ohja, en ze zijn perfect van gewicht !

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:18

De twee minst bewerkelijke opties zijn al gegeven: chipbakjes of chipluikjes (de laatste icm een aparte ruimte of hokjes).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:51

Heel erg bedankt voor het delen van ervaringen en tips +:)+

Komende dagen ga ik sowieso op voerbeurten, kan even niet anders.
M'n vriend is van de handige knutsel en zegt wel wat te kunnen met luikjes met chiplezers en aparte voerkamers. Helemaal top, daar gaan we voor dus. Hopelijk gaat het werken. :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:00

Inderdaad met chipbakken werken.

1 voor het nierdieet en 1 voor het gewone voer.
Stel beide zo in dan die op het dieetvoer alleen in die bak kan en die andere twee alleen aan het gewone voer en het probleem is opgelost!

Ik heb ook een Surefeed omdat mijn oude kat ook nierdieet voer moest hebben(dat en omdat hij maar hele kleine beetjes at terwijl ik ook een vreet-tank had zitten die alles naar binnen slurpte dat ze tegenkwam) en was/ben erg tevreden.
Momenteel heb ik de bak uitgeleend aan een vriendin omdat ik zelf nu geen speciaalvoer katten meer heb. Maar weg gaat hij niet meer hoor.

Haloooww123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:06

Let wel op met die surefeed bakken, wij hebben drie katten met allemaal een eigen bak. Het enige punt is dat één van de katten 'meehengelt' met één van de andere katten. Zodra ze het geluid van het bakje hoort springt ze op en rent ze er heen (ook als ze ligt te slapen). Dan gaat ze naast onze etende kat zitten en trekt zo een hele poot voer uit de voerbak. Aangezien ze een maine coon is trekt ze er zo een stuk of 20-30 brokjes uit :'). Gelukkig is het niet erg dat zij dat doet, want zij staat niet op speciaal dieet voer. Als dit andersom zou gebeuren zou het wel heel vervelend zijn. Dit is dus wel een ding om rekening mee te houden :))

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:07

zonnebloem18 schreef:
Ik heb een surefeed gekocht en ben daar heel tevreden over. In een ideale wereld komt er nog 1 bij, maar daar vind ik ze net wat te duur voor. Er moeten wel behoorlijk wat batterijen in, maar verder ontzettend tevreden.

Hier ook een Surefeed staan, een van mijn katten staat op onbeperkt overdag en de andere kan dat niet handelen (met andere woorden, eet alles op wat los en vast zit :+) en dat is een ideale oplossing. Even een grote investering in een keer, maar het wel waard.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:11

Wij hadden gewoon twee bakjes naast elkaar staan, eentje met speciaal voer, eentje met gewoon. De kat met nierproblemen at alleen het speciaalvoer en de andere twee aten vrijwel alleen het gewone voer. Hadden ook 24/7 brokjes klaarstaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 17:18

Haha dat durf ik dan weer niet aan, niet persé vanwege de kater maar vanwege onze bodemloze put poes die waarschijnlijk gewoon zo veel mogelijk meepikt. :')

Voor nu staan zijn maaltijden afgewogen klaar en de rest krijgt vanavond en morgenochtend en de rest van de dag even niet, tot de chipluikjes binnen zijn en geinstalleerd zijn. :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 23:38

Even een update hier:

Vorige week is onze nieuwe voer"kast" voorxien van chipluiken en twee compartimenten in gebruik genomen. Een paar keer per dag zitten oefenen met de katten en inmiddels hebben ze het alledrie goed door.
De twee poezen eten gezamenlijk en de kater heeft zijn privé eetkamer. :') Het lijkt heel goed te werken allemaal.

Ondertussen komt hij ook weer goed bij in gewicht en is hij qua gedrag weer helemaal de oude gelukkig <3 over twee weken moet hij terug voor controle van zijn bloedwaardes maar ik ben alvast opgelucht dat hij het zo goed doet.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:28

Wat fijn om te horen! Hopen op goede waardes, succes :)