Kitten alleen thuis laten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yallie

Kitten alleen thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:22

Hallo!

Sinds afgelopen maandag heb ik een hele lieve kitten (genaamd Riemer) in huis waar ik de hele dag mee speel en kroel. Ze is nu ruim 9 weken, wat erg jong is om niet meer bij haar moeder te zijn maar de vorige eigenaren wilden er echt van af. Het is mijn eerste eigen kitten, maar ik ben vroeger wel altijd met poezen om me heen opgegroeid en heb vaak voor de poezen van vrienden gezorgd als ze op vakantie gingen.

Nu heb ik een vraagje over wat ik het beste kan doen, en ik hoop dat er hier mensen met wat meer ervaring met me mee willen denken.

Ik ga morgen aan het eind van de middag naar mijn ouders om daar surprise te vieren met de familie en ik blijf hier ook slapen. Ik vind Riemer nog erg jong (en pas kort in haar nieuwe huisje) om zo'n lange tijd alleen te blijven, zeker gezien ze geen speelmaatje heeft en ze ook iedere nacht onder de dekens tegen mij aan slaapt.
Ik zou haar eventueel mee kunnen nemen, maar ik vraag me af of dat niet nog meer stress geeft dan wanneer ze hier alleen zou zijn. Er lopen daar in huis ook twee poezen rond en het is een omgeving die ze nog niet kent (incl. mijn familie die ze nog niet echt kent). Ik zou haar bijvoorbeeld wel in één kamer kunnen zetten, waar de andere poezen niet bijkomen. Maar ze zal ze ongetwijfeld ruiken/horen.
Een andere (minder voor de hand liggende) optie is eventueel dat ik in de nacht toch nog naar huis zou gaan met een taxi oid, maar dat heeft dus niet mijn voorkeur.

Aan de ene kant moet ze uiteindelijk leren dat ik niet altijd thuis ben, en aan de andere kant vraag ik me af of het nu dus misschien te vroeg is om haar zo'n tijd alleen te laten.
Ze is overigens wel zindelijk, eet en drinkt goed zelfstandig en verder ben ik heeel veel thuis met haar!
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover :)

Irene2

Re: Kitten alleen thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:25

Niet met katten slepen, al helemaal niet met een jong diertje dat nog bij jou moet wennen. Voldoende voer en water achterlaten en wellicht niet de nacht wegblijven? Hij zal zich ongetwijfeld redden. Meeslepen kost in ieder geval meer stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:25

Zolang een kat, jong of oud, eten en drinken heeft redden ze zich wel. Je kan prima even een dagje weg

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:27

Laat hem lekker in je slaapkamer met voldoende eten en drinken. Ruikt hij je geur in de dekens. S ochtends gewoon op tijd terug. Denk dat dit prettiger voor hem is dan verplaatsen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:27

Eerlijk gezegd zou ik er geen te groot probleem van maken, in mijn ervaring kunnen katten prima alleen blijven. Als je in de late namiddag weggaat en in de ochtend terug bent, lijkt me dat zeker te doen.
Wil je later wel je kat meenemen naar andere plekken? Dan kan je er misschien al mee beginnen, om het haar gewoon te maken. Maar ik zou haar persoonlijk gewoon rustig thuis laten.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:30

Is ook aan jezelf om in te schatten of het een katje is die liever mee wil dan alleen thuis blijft. Mijn kat vind alleen thuis blijven erger dan meegaan. Het is nogal een plakkerd. Dus ik neem mijn kat dan gewoon mee.

Je kitten is nu nog jong, dus een stuk flexibeler. Alleen zijn gaat vaak bij katten gewoon goed.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:54

Irene2 schreef:
Niet met katten slepen, al helemaal niet met een jong diertje dat nog bij jou moet wennen. Voldoende voer en water achterlaten en wellicht niet de nacht wegblijven? Hij zal zich ongetwijfeld redden. Meeslepen kost in ieder geval meer stress.

Waarom niet, als ik vragen mag? Ze kruipt zelf bij me en vind het voor de toekomst ook geen probleem als ze bij me slaapt.

Bedankt voor jullie reacties! Stelt me wat gerust, ik ga haar dan denk ik toch gewoon hier laten.
Ben nu al zo dol op haar dat ik snel bang ben iets niet goed te doen haha.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:06

xxxjanna schreef:
Irene2 schreef:

Waarom niet, als ik vragen mag? Ze kruipt zelf bij me en vind het voor de toekomst ook geen probleem als ze bij me slaapt.

Bedankt voor jullie reacties! Stelt me wat gerust, ik ga haar dan denk ik toch gewoon hier laten.
Ben nu al zo dol op haar dat ik snel bang ben iets niet goed te doen haha.

Er staat niet met katten slepen, niet slapen. :D

Zorg dat het veilig is voor je kitten. Geen snoeren, glas wat om kan vallen, giftige planten, etc. Als de omgeving veilig is kun je ze best even alleen laten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:14

Zo jong zijn ze flexibeler qua leren. Wil/moet je mogelijk in de toekomst meer met kat reizen (verhuizen ook), dan is haar meeneemen een goede oefening. Wel gescheiden houden van de andere katten, je wil die onrust niet voor beide partijen. Katten plakken meer aan lokatie dan mens, maar zo jong is alleen zijn niet normaal. Je moet er alleen zeker van zijn dat ze niet kan ontsnappen (tuigje + lijn om onderweg en alle deuren dicht houden daar).

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 13:20

Jessix schreef:
Er staat niet met katten slepen, niet slapen. :D

Zorg dat het veilig is voor je kitten. Geen snoeren, glas wat om kan vallen, giftige planten, etc. Als de omgeving veilig is kun je ze best even alleen laten.

Jeetje, goedemiddag :') Bedankt voor het verhelderen haha.
Ga vandaag denk ik idd even een rondje door huis doen om te kijken of er wat onveilige situaties zijn! Dankjewel:)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:23

Op zich kan een kat prima alleen blijven; wat anderen al zeggen; genoeg eten en drinken en een veilige plek ( snoervrij, zonder objecten die de kitten kan omstoten en planten in andere ruimte) en ze redden zich prima alleen voor een avondje/dag. Wat veilige kattenspeeltjes en ze vermaakt zich wel.
Persoonlijk zou ik met een kitten die ik net heb liever niet dr ook de hele nacht alleen laten, maar dat is meer menselijke emotie dan dat de kat er hoogst waarschijnlijk een probleem mee heeft.
Misschien een vriendin die wel een nachtje wil oppassen bij jouw thuis eventueel?

Maar in principe moet het geen probleem zijn. Ik neem aan dat je de volgende dag een beetje op tijd weer naar huis gaat en niet pas s'middags of nog later.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:25

Lekker thuis laten. Genoeg eten en drinken en eventueel op je slaapkamer en anders een oud shirt met jou geur op haar slaapplekje leggen als ze niet op de slaapkamer kan. Dan komt het helemaal goed. Kun jij lekker genieten en heeft poezel jou geur bij zich

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:26

Wat ik in het begin deed was niet het hele huis ter beschikking stellen voor zo'n kleintje. Wel waar ze bekend waren, maar niet het hele huis geven zegmaar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:27

Voor iedereen die het te lang vind, werken jullie niet??

Eten en drinken neerzetten en gewoon weggaan, wel op tijd weer terug.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:30

Onali schreef:

Uh er is niemand die zegt dat het te lang is? Iedereen zegt dat het prima kan. Er zijn een paar ( oa ikzelf) die aangeven met een kitten die er net is misschien er iets meer huiverig voor zijn om ook de nacht alleen te laten. Maar zoals ik zelf al zei; dat is meer de neiging van de mens om het teveel vanuit onze eigen emotie te kijken. 9 van de 10 katten hebben er 0,0 probleem mee om het bed van de baas de hele nacht voor hunzelf te hebben :P of de bank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:31

Onali schreef:

Maar tegen wie heb jij het nu dan? :o? Er staat geen enkele reactie waarin iemand zegt dat diegene het te lang vindt. :=

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:34

Ik zou haar thuis laten, en ook thuis komen slapen, maar goed ik ben wel een beetje een softie met dat soort dingen, en het hangt ook van je kitten af.

Toen ik mijn kat als kitten kreeg was hij 13 weken, dus al wel wat ouder. Maar hij hing erg aan mij in de eerste weken en bleef altijd in een straal van een meter om mij heen zo ongeveer. Als ik hem even in een andere kamer wilde houden dan was ie al duidelijk overstuur en voelde hij zich alleen.
Als ik in de eerste week een nacht weg was gebleven had hij zich echt heel alleen en bang gevoeld. Dus niet jong en dus flexibel zoals veel mensen hier aangeven, maar juist nog te jong om alleen te blijven in een nieuw huis.

Maar goed, als jouw kitten anders is, kan het misschien wel, dat kan je zelf het beste inschatten.

Ter info; nu mijn kat ouder is en ik een tweede kat erbij heb gaat het een stuk beter en ga ik wel gerust een nachtje weg, maar blij wordt hij er nog steeds niet van.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:35

Hmm, blijkbaar lees ik verkeerd :')

Misschien omdat er veel staat; moet kunnen/ kan best.
Ik bedoel je werkt over het algemeen 8 uur per dag, dan ben je sowieso van huis weg. Alleen draai je die uren nu om naar de avond/ nacht, plus een beetje extra.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:41

Het is wel heel veel extra. TS wil eind van de middag weg. Stel dat ze 17.00 uur weg gaat, en ze komt de volgende ochtend om een uur of 10 thuis, aangezien je na zo'n avond vast niet om 7.00 uur op wil staan en je ook reistijd hebt, dan is ze al 17 uur weg.
En zelfs als TS wel heel vroeg op zou staan, zit je al gauw op 14 uur of meer.

Daarbij nemen veel mensen vrij bij de eerste dagen van een nieuwe kitten, of wisselen gezinsleden elkaar een beetje af waardoor een kitten niet vanaf dag 1 elke dag 8 uur alleen is. Of er is een tweede kat bij, wat in dit geval ook niet zo is.
Dus om het te vergelijken met normaal werk je toch ook, vind ik niet helemaal op gaan hier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:48

Ik heb al veertig jaar katten en die redden zich echt wel, gewoon kattenbak, water(wat niet om kan vallen) en bakje brokjes op je slaapkamer , is echt geen probleem. Een pup is wat anders maar kittens redden zich prima.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 13:51

Het wordt idd eind van de ochtend dat ik op zondag weer terugkom, dus het is wel wat langer dan een normale werkdag. Ik twijfelde er dan ook vooral aan omdat ze hier dus nog maar net is, en ze duidelijk aan het wennen is.
Ik heb wel de indruk dat ze zich de afgelopen dagen steeds meer op haar gemak voelt en mij ook minder 'nodig' heeft, wat me ook wel geruststelt om haar hier te laten.

Ik heb overigens geen huis voor mijzelf alleen, heb een kamer van 30 m2 wat echt 'onze plek' is en verder als ik thuis ben kan ze ook in de keuken en woonkamer (en later ook naar buiten, nu natuurlijk nog niet).
Dus ze kan sws lekker in mijn bed kruipen en heb ook wat oude knuffels waar ze graag tegenaan ligt.

Jullie reacties stellen me ook gerust! Bedankt.
En het bevestigt ook het idee dat ik eigenlijk al had, namelijk dat haar meenemen waarschijnlijk nog meer stress geeft.

edit:
En ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het moeilijk vindt, ondanks dat dat wss niets met die kat te maken heeft haha.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:57

Ik snap je twijfel heel goed hoor!
Ik krijg zelf het idee dat veel reacties gebaseerd zijn op een volwassen kat in een bekende omgeving, dan kan je inderdaad prima een nachtje weg.
Maar dit is een kitten die eigenlijk al te jong verhuisd is en nu in een nieuwe omgeving zit, zonder een andere kat om zich aan op te trekken, dus dat vind ik wel een wezenlijk verschil.

Het scheelt dat je haar in je kamer kan laten en dat ze je al wat minder nodig lijkt te hebben. Leuk zal ze het niet vinden maar ze zal het wel overleven. En het lijkt me inderdaad beter dan meenemen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:05

Ik denk dat tamary wel een goed punt heeft... Over het algemeen worden kat echt niet blij van verhuizen / logeren. Maar áls je het doet, kun je er beter maar zo vroeg mogelijk mee beginnen. Genoeg verhalen van katten die gezellig met hun baasje mee gaan uit logeren of op vakantie. Is dat voor jou niet relevant in de toekomst, zou ik er ook voor kiezen om je kitten lekker thuis te laten bij de knuffels :) Veel plezier morgen!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:07

Ik zou hem wel meenemen, gezonde katten kunnen daar prima tegen en wanneer je ze er al vroeg aan wend dat thuis ook ergens anders kan zijn hebben ze daar op latere leeftijd al helemaal geen moeite mee als ze ergens moeten logeren of naar bv pension moeten met vakanties of noodgevallen.

Maar je nw omgeving moet wel veilig zijn voor een jong ding ent als thuis. Wen hem aan met zijn eigen mandje/dekentje speeltjes en neem die dan altijd mee

Er zijn katten die ook met hun baasjes het bos in gaan, de hond uit laten of gaan surfen etc. die zijn gehecht aan de baas en niet aan hun omgeving.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:08

Ik zou het beide niet doen en thuis slapen.
Maar ik ben zo'n tut die er nu al tegenop ziet om in juli mijn 11 jarige dame die dan een jaar het rijk alleen heeft nadat ze altijd met meerdere katten heeft gewoond,een nachtje alleen te laten.