Rouwproces van een poes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sitasgatje

Rouwproces van een poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 09:38

Hallo allemaal,

Vrijdag avond is jammer genoeg een van mijn poesjes aangereden, deze was op slag dood.
Nu zat haar zusje ernaast toen we het poesje gevonden hebben.

Tevens toen we het poesje hebben begraven zat het zusje ernaast.

Nu begon mijn katje gister ineens met zoeken, terwijl deze afscheid heeft kunnen nemen.
En sinds gister poept die ook ineens in huis, nu al 3x...

Heeft dit te maken met het rouwproces of zou dit wat anders kunnen zijn?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:43

Een kat neemt geen afscheid zoals mensen dat doen, ondanks dat het voor ons een fijne gedachte is dat ze het wel doen. Voor een kat is er geen later, er is alleen nu, afscheid nemen is je berusten in wat later zal komen. En als ze zoekt naar haar zus, dan mist ze gewoon op dat moment haar partner in crime.

Ik zou adviseren een katje erbij te nemen en je katten alleen op een veilige manier naar buiten te laten, om te voorkomen dat er weer ongelukken gebeuren, maar dat is je eigen keus. Sterkte met het verlies

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:46

Ik maakte ooit het zelfde mee, broer en zus en broer bleef alleen achter.Hij heeft weken op het straatje in de tuin lopen miauwen. Dat ging ook door merg en been was zo zielig. Het is normaal dat het gedrag verandert.

Ik zou er een andere poes bij nemen.

sitasgatje

Re: Rouwproces van een poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 10:08

Even een reactie op de bovenstaande berichten, een katje erbij nemen is momenteel niet mogelijk.
Ik woon weer in mijn ouderlijk huis en mijn ouders hebben ooknog een ouder katje welke moeite had met accepteren dat ik met 2 katjes weer thuis kwam.

Dus ik wil de kat van mijn ouders geen extra onrust aan doen.
Tevens moeten we binnenkort verhuizen omdat het huis verbouwd moet worden en dat is met een kitten ook lastig.

Ik woon in een rustige buurt alleen was er een uitruk van de brandweer en die mensen zijn met idioten en denken dat ze veel harder mogen rijden dan de wed toelaat...

Probeer nu het katje toch wat meer met de poes van mijn ouders in een ruimte te laten alleen ze negeren elkaar compleet dus denk niet dat het ooit maatjes gaan worden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:23

Sterkte met het verlies van je katje. Ik denk dat je andere kat er helaas gewoon aan moet wennen dat ze niet meer terug komt.

Overigens, als de brandweer moet uitrukken, dan mogen ze inderdaad harder dan is toegestaan. Vind jij ook fijn toch, als je huis sneller geblust kan worden, of je sneller uit een auto geknipt kan worden?

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:43

Sterkte met het verlies van je katje. Helaas iets wat een mogelijkheid is als je je katten naar buiten laat. Mijn eerste poes werd doodgereden, dus ik voel je verdriet :(:) Wat een leegte laat dat achter in huis..

Een kat erbij nemen (los van dat de situatie dat niet toelaat) geeft geen garantie dat het klikt met degene die haar zusje/vriendje zoekt. Zo maakte ik de situatie ooit alleen maar erger want mijn kat moest werkelijk niets van de nieuwkomer hebben en had daardoor nóg meer stress...

Ik vind je sneer naar de brandweer ook niet nodig.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:20

Heel veel sterkte met het verlies van je katje. Geef het even tijd.. Ik denk niet dat het helemaal abnormaal is dat ze zoeken. Mijn katten hebben dit nooit gedaan rauwen of uberhoudt afscheid nemen toen er een overleed. Dus ja misschien ook nog wel kat afhankelijk hoe en wat.

Een brandweer die uitrukt en zo snel rijdt is wel met een reden. Wie weet naar een brandend huis waar een gezin in vast zit bij wijze van spreken. Tuurlijk rijden die hard, ze zijn daar ook op getraind. Net zoals ambulance's en politie. En hoe naar ook, in zulke situatie zullen ze waarschijnlijk niet zomaar afremmen voor een kat. Niet op dat ze het leuk vinden maar omdat er op dat moment hogere prioriteiten zijn.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:57

Dat denken "die idioten" niet alleen, dat mogen ze ook gewoon. De brancherichtlijn van de brandweer schrijft voor dat zij 20 km per uur harder mogen dan is toegestaan als ze moeten uitrukken. Gelukkig maar, als je huis in de brand staat.

Sneu van je kat. Ik heb 11 jaar broer en zus gehad, toen Floris vorig jaar overleed is Lotje ook een tijdje aan het zoeken geweest. Na een tijdje vond ze echter haar draai weer, dus geef het even tijd als je geen andere kat er bij kan nemen. Lotje in inmiddels 12 en een happy little camper.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:30

Hopelijk komen de “idioten” ook op tijd als jouw huis in de hens staat, of als jij een ongeluk gehad hebt en vast zit in je auto. Of in het water. Zij mogen harder rijden en dat is maar goed ook. Elke minuut telt.

Vergeet niet dat jij degene bent die ten alle tijden verantwoordelijk is voor je huisdier en waar je die (los) laat. Sterkte met je kat, maar zo over hulpdiensten praten vind ik not done.

Ik denk dat je kat vanzelf zijn draai weer gaat vinden. Geef het even de tijd. Ik weet dat je voor honden een soort stekker hebt voor in het stopcontact wat een bepaalde geur uitscheidt, volgens mij is die er ook voor katten. Wellicht het proberen waard?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:54

Dames, ik denk dat TS het woord “idioten” meer gebruikt heeft uit onmacht en verdriet.
Ik denk ook dat ze nu wel snapt dat het niet helemaal tactisch is geweest, dus zullen we dat gedeelte nu laten rusten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:02

Ik lees het zo dat ze met idioten de mensen bedoeld die achter zo’n truck aan ook harder gaan rijden. Niet de brandweer zelf.

Sterkte TS, ik zou je kat gewoon tijd geven. Kan je niet de tuin afzetten om te voorkomen dat de andere ook dood gereden wordt?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:14

Ik kan je verdriet begrijpen en snap ook je uit haal naar de brandweer vanuit je verdriet. Maar de brandweer rukt uit voor een reden. En die rijden ook hard voor een reden. En die stoppen op zo'n moment idd niet voor een kat. Dat is voor jou en je kat ontzettend banketstaaf maar wellicht is iemand anders nog in leven door de snelheid van de brandweer. Dat maakt je verdriet niet minder. Maar ik hoop dat je het wel anders kunt zien na verloop van tijd.

Je kat zal waarschijnlijk nog wel een tijdje van de wap zijn. Geef haar de tijd. Het zal echt bij trekken maar dat duurt even.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:56

Daphara schreef:
Een kat neemt geen afscheid zoals mensen dat doen, ondanks dat het voor ons een fijne gedachte is dat ze het wel doen. Voor een kat is er geen later, er is alleen nu, afscheid nemen is je berusten in wat later zal komen. En als ze zoekt naar haar zus, dan mist ze gewoon op dat moment haar partner in crime.

Ik zou adviseren een katje erbij te nemen en je katten alleen op een veilige manier naar buiten te laten, om te voorkomen dat er weer ongelukken gebeuren, maar dat is je eigen keus. Sterkte met het verlies

Dieren rouwen echt wel ondanks wat mensen denken.
Ik heb dit meegemaakt met een hond. En we weten nu ook dat als de nu oudste hond sterft de middelste het enorm moeilijk gaat hebben, die was al erg onrustig toen de oudste een dag bij de dierenarts was voor een operatie.
Tevens ook meegemaakt met een paard wiens "partner" stierf. Ze heeft wel zelf afscheid genomen maar toen hij echt weg was heeft de merrie enkele dagen minder gegeten en ging afgezonderd staan.

Topicstarter veel sterkte met verlies van je kat. Het komt wel weer goed, geef haar vooral tijd om aan de nieuwe situatie te wennen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:35

Art_Ificious schreef:
Daphara schreef:

Dieren rouwen echt wel ondanks wat mensen denken.
Ik heb dit meegemaakt met een hond. En we weten nu ook dat als de nu oudste hond sterft de middelste het enorm moeilijk gaat hebben, die was al erg onrustig toen de oudste een dag bij de dierenarts was voor een operatie.
Tevens ook meegemaakt met een paard wiens "partner" stierf. Ze heeft wel zelf afscheid genomen maar toen hij echt weg was heeft de merrie enkele dagen minder gegeten en ging afgezonderd staan.

Topicstarter veel sterkte met verlies van je kat. Het komt wel weer goed, geef haar vooral tijd om aan de nieuwe situatie te wennen.

Lees nog maar eens goed wat ik zeg.
Ik had het ook niet over rouw, maar over afscheid nemen. Een dier neemt geen afscheid, omdat het geen concept heeft van nu en later, ofwel een besef dat wat nu dood is, er later niet meer zal zijn.

Als jij "het missen van" wil zien als rouwen, dan ben ik het daar wel mee eens, een dier kan echt zijn/haar maatje ontzettend missen, maar heeft daarbij niet meer het besef van de dood en dat ze "afscheid" hebben genomen ofwel het stoffelijk overschot gezien hebben, ze missen gewoon op dat moment hun maatje.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 09:57

Het in huis poepen is gelukkig over na wat dragen alleen ze is nu heel mauweig... Is het nu het beste om juist aan te halen? Die neiging heb ik wel, maar dat is natuurlijk ook omdat een van mijn maatjes weg is nu..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:44

sitasgatje schreef:
Het in huis poepen is gelukkig over na wat dragen alleen ze is nu heel mauweig... Is het nu het beste om juist aan te halen? Die neiging heb ik wel, maar dat is natuurlijk ook omdat een van mijn maatjes weg is nu..

Ja, lekker veel met haar knuffelen, dat zal haar hepen om sneller te wennen aan de nieuwe situatie. Speel daarnaast lekker veel met haar met verenstokjes en geef af en toe wat extra's te eten. Je zult zien dat het allemaal helpt om sneller aan de nieuwe situatie te wennen.