Hond met leverprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Hond met leverprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 15:52

Mijn vandaag 11 jaar geworden cavalier begint lichamelijk af te takelen.

Ze is bekend met een hartruis en krijgt daar medicatie voor.
Al jaren heeft ze wisselende ontlasting.
Afgelopen janauri is bekend geworden dat ze een lever probleem heeft. Ze neemt de eiwitten niet goed op en scheid deze uit via de urine.
Ze staat inmiddels op dieetvoer van Trovet na 2 andere merken te hebben geprobeerd die ze niet wil eten. Kon 24 uur haar bak laten staan.

Echter wordt het beestje mager want zowel de eiwitten als vetten neemt ze slecht op.
Nu krijgt ze er ook een droge huid bij.

Welke natuurlijke producten zou ik kunnen voeren om haar dikker te krijgen en de huid minder droog.

Wat ik op internet gevonden heb:
Yoghurt, kwark en soja, hangop en Hüttenkäse
pasta, rijdt, havermout
wortel en pompoen

Bovenstaande producten wil ik woensdag met de DA overleggen. Dan wordt er ook weer bloedgeprikt en laat ik ook een schraapsel van de schilfers maken voor het geval dat. Al krabt ze er zelf niet aan.

Van de brokken krijgt ze al meer dan de dubbele portie die is voorgeschreven.

dierenfan

Re: Hond met leverprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:04

Paardenvet van bijvoorbeeld duodog is een vlotte dikmaker. Verder voor de huid zou je eens kunnen kijken naar de producten van "puur"
https://www.nmlhealth.com/puur

Je kunt gerust contact met ze opnemen voor juist advies.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:10

Maar als de hond geen eiwitten en vetten opneemt, maakt het toch eigenlijk niet uit wat je erin stopt? Wat neemt de hond dan nog wel op en is dat voldoende om nog (enigszins) gezond door het leven te gaan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:28

Geef je ook mariadistel bij? Dat is goed voor de leverwerking :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:30

Als hij zo slecht voedingsstoffen opneemt zou ik lichtverteerbaar gaan voeren met bij elke maaltijd (4x p d) enzymen erbij zoals panzym, pancrex of zymoral. Kijken of je het daarmee opkrikt. Idem dito darmen ondersteunen met probiotica en collageen en dergelijke. Geef je ook anti-oxidanten voor de lever? Dat zijn supplementen met silymarin en sam-e etc.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:31

Ps: heb je ook al hills blikvoer geprobeerd? Oa hills id en ld . Mijn ervaring is dat blik nog wel eens flink kan schelen bij opname problemen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 22:55

Ze krijgt trouwt hepatic, rimadyl voor het hart, prednison om lever tot rust te brengen. Verder krijgt ze niet zoveel.
Momenteel wel blikvoer van RC hepatic dieetvoer. Dat vind ze smakelijk lekker.

Hills heb ik Niet geprobeerd geloof ik maar zal qua samenstelling niet veel schelen met de andere dieetvoeders voor de lever? Wat maakt volgens jou dat Hills beter opneembaar zou kan zijn?

Ik ga de andere tips verder bekijken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:20

Ook een hond gehad die geen eiwitten en vetten kon verteren. Deze moest op speciaal licht verteerbaar voer. Daarnaast kreeg hij zymoral.
Dit zijn enzymen om vet en eiwitten te kunnen verteren.
Daarna begon hij aan te komen en werd zn ontlasting en huid ook weer beter.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 13:42

Kleine update. Waarden waren iets beter maar nog steeds niet goed. Wel was ze 400 gram gegroeid in 5/6 weken wat positief is.
Prednison doet niet wat hij moet doen voor de lever dus gaan we verlagen in dosering.

Helaas had ze door een te lage weerstand mijt in de haren zitten wat dus voor overtollige huidschilfers zorgt dus dat wordt wassen met speciale shampoo.

Van de dierenarts mocht ik mariadistel proberen. Hij had er zelf geen ervaring mee maar het kon geen kwaad om te proberen.

Nou sprak ik vanmorgen een man bij de drogist die dat heeft als kruiden. Volgens hem kon ik dat los geven maar er ook thee van zetten. Iemand daar ervaring mee?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:28

Thee kun je vaak makkelijker geven als ze bijv stukjes kruiden laten liggen :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:30

Zou ik niet doen.
Je hebt veel werkzame stof nodig. Ik zou dus een geconcentreerd sylimarine product nemen. Kan oa met supplementen voor mensen maar je hebt ze ook speciaal voor honden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 16:03

Snel gegoogled betekend silmarine op zijn Engels Mariadistel.
Supplementen bevatten weer allemaal extra vulstoffen. Dat moet de lever ook weer afbreken. Welk voordeel zie jij dan in die supplementen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:05

belle_boef schreef:
Supplementen bevatten weer allemaal extra vulstoffen. Dat moet de lever ook weer afbreken. Welk voordeel zie jij dan in die supplementen?

Dan zou je bijv de lever compositum van de groene os kunnen proberen. Daar zit eigenlijk niet echt iets aan vulstof in :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:20

belle_boef schreef:
Ze krijgt trouwt hepatic, rimadyl voor het hart, prednison om lever tot rust te brengen. Verder krijgt ze niet zoveel.

Hills heb ik Niet geprobeerd geloof ik maar zal qua samenstelling niet veel schelen met de andere dieetvoeders voor de lever? Wat maakt volgens jou dat Hills beter opneembaar zou kan zijn?

Hier staan wat rare dingen.... Rimadyl is een nsaid ( pijnstiller en niet steroide ontstekingsremmer) die krijgt ze niet voor haar hart.

De combi rimadyl/prednison is ook bijzonder.... weet je zeker dat je je niet vertikt of verkeken hebt op de Rimadyl als iets wat ze krijgt??

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:21

Klopt, maar het woord silymarin (silymarine) geven ze vaak aan als gestandaardiseerd extract. Dus zoveel % silymarine (dat bestaat uit verschillende stoffen zoals silybinin).

AOV heeft bijv een vrij puur supplement zonder verdere vulstoffen.

En vertelde je nou dat er eiwit in de urine zit? Heeft ze last van haar nieren?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 16:29

Sjolvir schreef:
belle_boef schreef:

Hier staan wat rare dingen.... Rimadyl is een nsaid ( pijnstiller en niet steroide ontstekingsremmer) die krijgt ze niet voor haar hart.

De combi rimadyl/prednison is ook bijzonder.... weet je zeker dat je je niet vertikt of verkeken hebt op de Rimadyl als iets wat ze krijgt??

Oh wat suf idd geen rimadyl maar Vetmedin voor het hart. Rimadyl heeft ze inzet verleden wel gehad.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 16:30

Hannanas schreef:
Klopt, maar het woord silymarin (silymarine) geven ze vaak aan als gestandaardiseerd extract. Dus zoveel % silymarine (dat bestaat uit verschillende stoffen zoals silybinin).

AOV heeft bijv een vrij puur supplement zonder verdere vulstoffen.

En vertelde je nou dat er eiwit in de urine zit? Heeft ze last van haar nieren?

Klopt zoals ik het heb begrepen verwerkt de lever de eiwitten slecht en worden ze via de urine uitgescheiden. Nieren zijn niet optimaal maar kunnen het werk nog wel aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 16:33

kiwiwitje schreef:
belle_boef schreef:

Dan zou je bijv de lever compositum van de groene os kunnen proberen. Daar zit eigenlijk niet echt iets aan vulstof in :)

Daarbij staat wel duidelijk vermeld dat het niet bij zieke of verwante dieren moet worden gegeven. Door de prednison is haar weerstand al laag. Daardoor dus opeens mijten. Dan durf ik dat nu niet te geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:53

Ik zou daarover gewoon even een berichtje sturen naar de groene os!
Die helpen je graag verder en adviseren welke snacks passend zijn.
Ik vermoed dat ze dit als soort ''safety'' erbij zetten. Net zoals dat eigenlijk geen enkel supplement, ook die voor/rondom de dracht, ingezet mogen worden tijdens dracht. :)