Metacam paard aan poes geven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Metacam paard aan poes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 22:28

Hoi allemaal,

Onze poes heeft regelmatig last van haar urinewegen. Hier krijgt ze sinds kort speciaal voer voor, we hebben een waterfontein en proberen haar zoveel mogelijk vocht te geven. Ze is een Maine Coon die erg stressgevoelig is.

Onze buren zijn aan het verbouwen en zijn flink in de weer met de drilboor tegen onze muur aan. Poes is hierdoor erg onrustig geworden afgelopen dagen.

Ze is chagrijnig, loopt af en aan naar de bak om te plassen en miauwt klagelijk. Vervolgens gaat ze weer slapen en begint het overnieuw. De symptomen voor last van haar blaas herkennen we inmiddels.

Op advies van de dierenarts geven we haar dan wat meta-of Novacam. Dit dan een paar dagen totdat ze zich wat beter voelt. Verder kriigt ze ook sinds kort homeopatische druppels van Puur voor de ondersteuning voor de urinewegen.

Het probleem is nu alleen dat de Novacam op is. Morgen en maandagochtend hebben we niks meer. Ik heb nog een verpakking Metacam op stal liggen voor mijn paard. Weet iemand of ik daar mijn kat iets van kan geven qua sterkte?
Ze weegt 3kg en ik dacht anders geef ik bv voor 1,5kg morgen als het sterker is.

Natuurlijk als het slechter wordt gaan we naar de acute post. Zolang zij zich maar goed voelt maken de centjes niet uit, maar ik loop zelf tegen 30 weken zwangerschap en mijn dierenarts zit om de hoek dus als ik een ritje naar Utrecht kan voorkomen doe ik dat!

Dank je wel! Groetjes van poes Minoes die nu lekker aan het slapen is.

Afbeelding

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:30

Kat is 0,5mg/ml, waar paard 15mg/ml is, dus dat is bijna niet te doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:33

Metacam voor katten is heel anders gedoseerd dus ik zou ermee oppassen.
Je hebt zo overgedoseerd....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:33

Concentratie zal veel hoger zijn. dat maatje ter grootte van 2 erwten wat voor 50kg is(kleinste dosering meestal voor grote dieren) delen in ong. 16 gelijke porties is ronduit lastig.

Romeo2007

Re: Metacam paard aan poes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 22:35

Ik hoor het al; hier ga ik dan niet aan beginnen!
Straks overdoseer ik haar!

Ik ga dan even bij mijn ouders hun restje Novacam maar even ophalen. Is niet anders en dan maandag de dierenarts bellen

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:36

Even op een plaatselijke Facebook groep vragen of iemand het nog in de kast heeft staan voor katten? Misschien dat een paar straten verderop iemand je wel even uit de brand kan helpen

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:57

Metacam kat is 0.5mg/ml, die van paard 15mg/ml => 30x zwaarder dus.
Kweenie hoeveel je je kat normaal geeft? Theorie kan het, maar niet doen als je geen goede spuitjes in huis hebt (niet via die grote paardenmetacamspuit dus).

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:59

Feliway classic?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:24

Solidago van A Vogel werkt heel goed bij blaas en nierproblemen.Het is een natuurproduct dus je kan het langere tijd geven.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:59

Ts waar woon je ? Ik heb staan voor de kat dus mag best wat komen halen.
Weet niet hoe de dienst bij jullie dierenarts geregeld is. Maar wij kunnen in dit soort gevallen wel bellen en dat zetten ze het klaar in het afhaalkastje als ze toch keer op de praktijk zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:22

Metacam paard geef ik gerust aan de honden maar moet dat al door 10 delen dus 40 kg hond moet ik van paard maar 4 kg geven. Lijkt mij dus bijna onmogelijk een kat van 3 kg dat te geven dan wordt het hooguit 1 druppel maar zou doodsbang zijn dat zelfs dat een zware over dosis is. Duss had beter opgelet of laatste dosis meer verdeeld dus i0v elke 24 uur dan maar 36 uur er tussen of halve dosis ipv volledige