Inrichten kippenren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Inrichten kippenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:40

Ik kon geen recent topic vinden hierover, dus vandaar dit nieuwe topic.

Mijn kipjes liepen tot afgelopen zondag los over zo'n 1500m2. Helaas is mijn favoriete kip bruut vermoord op klaarlichte dag door vermoedelijk een steenmarter en zijn de overige kipjes opgesloten in de ren.
Aanstaande zaterdag bouwen we onze nieuwe ren af, deze is 7 ( L ) x 3 ( B ) x 2 ( H ).

Ik vind alleen zo'n kaal stukje niets aan voor ze, en dus ben ik benieuwd naar jullie inrichting (foto) van de ren.
Mijn kippen zaten graag onder een coniferen haag. Hebben jullie inspiratie voor een leuk mini haagje binnen de ren?

Sting

Re: Inrichten kippenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:49

Wat verdrietig van je favo-kip... :(

Heb je een oude boom(stam)? De takken zijn leuk om op te klimmen, er kruipen beestjes onder die de kippen weer erg lekker vinden en je kan er een keer een krop sla aan hangen als je lol wil :P. Deden wij regelmatig en als we het dan zat waren kwam er een nieuwe.
Wat heb je voor kippen? (ivm formaten ;) ).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:51

Sting schreef:
Wat verdrietig van je favo-kip... :(

Heb je een oude boom(stam)? De takken zijn leuk om op te klimmen, er kruipen beestjes onder die de kippen weer erg lekker vinden en je kan er een keer een krop sla aan hangen als je lol wil :P. Deden wij regelmatig en als we het dan zat waren kwam er een nieuwe.
Wat heb je voor kippen? (ivm formaten ;) ).

Grote marans hennen.

Afbeelding

Hm, heb vooral veel levende bomen, maar ik kan ergens langs de randen van de buitenweg hier vast wel wat oude stronken vinden.
Heb je misschien een foto met hoe dat bij jullie eruitziet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:55

Kippen zitten graag ergens op, paar boomtakken doen het hier goed.

Afbeelding
Ook ideaal voor middagtukjes.
Let wel op dat je ze zo ophangt dat je zelf nog overal bij kan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:58

tamary schreef:
Kippen zitten graag ergens op, paar boomtakken doen het hier goed.

[ [url=m/SQr9hG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook ideaal voor middagtukjes.
Let wel op dat je ze zo ophangt dat je zelf nog overal bij kan.

Leuk! Zoiets kan ik ook wel maken ja.
Hoe doen jullie dat met de ondergrond? Die wordt natuurlijk snel bevuild nu op zo'n relatief kleine oppervlakte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:59

Ach wat sneu van je lievelingskip :(:)

Ik heb geen goede foto van mijn ren, maar als de kipjes een paar dagen binnen moeten blijven dan gooi ik er altijd een paar kruiwagens bladeren in, en daar wat meelwormpjes tussen. Daar kunnen ze uren zoet mee zijn :D

Vlinderstruiken en rozenstruiken zijn niet gevaarlijk voor kippen en kun je mooi omhoog en langs de bovenkant van de ren leiden zodat ze wat meer verstopt kunnen zitten.
In mijn ren heb ik vooral boomstronken en grote takken liggen. Ze kunnen er bovenop klimmen, ze kunnen er onder scharrelen..
En een zandbad is ook leuk om te maken. Vinden ze hier heerlijk. Van dat zachte, witte zand, bijvoorbeeld met wat stenen er omheen alsof je een kampvuurtje maakt. Dan blijft het beter op de plek liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:09

Flink bladeren er bij (eerst tijdje op een hoop gelegen, dan komt er vanzelf van alles in wat kipjes leuk vinden).
Mijn ren moet ik zsm trouwens eens helemaal leegtrekken, maar de onderbodem is 2 lagen tegels ivm buitenhouden ratten, etc. laag bladeren, zand, etc. is dus niet zo diep en breekt niet genoeg af om te blijven liggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:09

*nnemiek, stomme vraag misschien maar eten de kippen van de vlinderstruik/rozenstruiken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:14

Bij ons eten ze er niet van, maar onze kippen lopen dan wel overdag los op de wei. Het voordeel van vlinderstruik en klimroos is dat ze flink de hoogte in gaan, en dus kan het minder kwaad als ze de onderste halve meter zouden opeten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:18

OK, dank voor je antwoord! We gaan binnenkort verhuizen en dan komt er ook een kippenren die ik zo goed mogelijk wil inrichten voor ze.

Ik blijf dus even meelezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:28

De bloemblaadjes van de rozen schijnen wel lekker te zijn (ook gezond, maar mooie bloemen zijn dus minder waarschijnlijk).

@Ir111 Begin bij een goed muis/rat/vogel/roofdier proof stuk, want anders voer je een groeiend aantal mee-eters incl. overlast ervan. Kijk al meteen naar een verharde bodem bv en de andere 5 zijdes voilieregaas (kippengaas beschermd mooi je groentes in de moestuin, maar niet je kippen). Dak over de ren is ook heel fijn, droog werkt goed tegen stank en parasieten. Wil je groter, dan kan je ze overdag daar buiten laten scharrelen, maar bij problemen (vogelpest, lang slecht weer, vakantie, roofvogels, etc. is een stuk waar ze gewoon veilig zijn en het voer & water ook redelijk afgeschermd is ookal staat de deur soms open heel practisch.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:30

Wij hebben in de ren (18m2) 2 bodembedekkende coniferen van elk ca 1m2 doorsnee. Deze groeien erg langzaam en worden niet te hoog voor de ren. Ook blijven die het hele jaar groen, dat ziet er leuk uit. Hier eten ze niet van. De kippen zitten er graag onder voor schaduw. Verder een grote boomstronk. uitkijkpunt voor de haan. En het overdekte gedeelte van de ren is mul zand, heerlijk voor zandbadjes. Een paar x per jaar spit ik de ren helemaal om, zodat er weer ""schone"" grond boven komt.

Buiten de ren hebben we binnen een omheind gedeelte oa een hulsthaag, vlinderstruiken, taxus. Ook dit wordt allemaal niet gegeten. Ook staan hier appel- en pruimenbomen. Het valfruit wordt door de kippen jaarlijks lekker opgeruimd. Gras en onkruid heeft verder geen enkele kans, dat wordt allemaal opgegeten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:41

tamary schreef:
@Ir111 Begin bij een goed muis/rat/vogel/roofdier proof stuk, want anders voer je een groeiend aantal mee-eters incl. overlast ervan. Kijk al meteen naar een verharde bodem bv en de andere 5 zijdes voilieregaas (kippengaas beschermd mooi je groentes in de moestuin, maar niet je kippen). Dak over de ren is ook heel fijn, droog werkt goed tegen stank en parasieten. Wil je groter, dan kan je ze overdag daar buiten laten scharrelen, maar bij problemen (vogelpest, lang slecht weer, vakantie, roofvogels, etc. is een stuk waar ze gewoon veilig zijn en het voer & water ook redelijk afgeschermd is ookal staat de deur soms open heel practisch.

Dank voor je tips, daar kan ik wat mee!

Bedoel je dan dat de buitenren ook helemaal verhard moet zijn? Wat kipjes willen toch ook lekker wroeten in de aarde?

We zijn van plan om ze na een tijdje overdag ook los te laten lopen in de wei en op het erf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:53

tamary schreef:
@Ir111 Begin bij een goed muis/rat/vogel/roofdier proof stuk, want anders voer je een groeiend aantal mee-eters incl. overlast ervan.

Tegen ongedierte hebben wij deze voerautomaat: KLIK
<3 Dat ding werkt echt fantastisch!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:01

Ik heb een opstaande rand van tegels er omheen, dus het wordt een soort bak waar ze in kunnen scharrelen. 1x/jaar uitscheppen en naar de composthoop/moestuin er mee. Zat bladeren nu voor een mooie nieuwe laag om mee te spelen voor ze. Vaste plek voor de kippen betekent ook alle mest op 1 plek en dat kost je je bodem op de langere termijn.
Verharde ondergrond maakt boel ratproof en dus geen verlies aan kuikens en legkorrel (a 50-75% per zak).
Compost/mest voor de moestuin scheelt mij weer iets kopen (kringloop gesloten) en de bladeren moeten ook ergens naar toe (idem, en geen bodembedekking hoeven kopen enkel nog voor de legnesten).

8nnemiek schreef:
tamary schreef:
@Ir111 Begin bij een goed muis/rat/vogel/roofdier proof stuk, want anders voer je een groeiend aantal mee-eters incl. overlast ervan.

Tegen ongedierte hebben wij deze voerautomaat: KLIK
<3 Dat ding werkt echt fantastisch!

Ook met krielen van mischien 750gram? Daarnaast als ik mijn kippen los liet, dan was het macdonalds voor de buizerd hier. Ze wonen op de wei, niet naast mijn huis, roofdieren hebben lang tijd om er in te komen. Dit is voor mij de manier om vrijwel zorgeloos kippen te houden zonder mega voerkosten of meerdere kippen moeten vervangen elk jaar ivm vraat.
(er verdwijnen er meestal wel een aantal de vriezer in, maar dat is gevolg van eitjes laten uitbroeden en dus haantjes)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:17

Ik heb een paar cochin krieltjes gehad die ook prima met de voerautomaat overweg konden :j
Je kan ook instellen hoeveel gewicht nodig is om hem open te krijgen, maar de standaard instelling is voor onze kippen prima.