Sinds Mei hebben wij een 2 jarige herplaatser, Max. Voelde zich al snel thuis en het is echt een tophond, enkel werd erbij gezegt dat hij bang is van vuurwerk. Andere harde geluiden en knallen deed hem niks. In het begin viel het inderdaad mee, hij keek op als de jagers aan het schieten waren in de verte maar dat was het wel.
Nu poept hij in z'n broek van een zachte knal in de verte.. Er is niks bijzonders voorgevallen zoals knallen van dichtbij of lang alleen buiten tijdens een onweersbui.
Hij zoekt gelukkig steun van ons en rent niet weg. Als hij losloopt in het bos, dan schiet hij een paar meter vooruit maar komt dan met de staart tussen de benen naar mij gelopen. Meestal sus ik hem met wat woorden, maar ik haal hem niet overdreven aan of praat overdreven gerustellend.
Thuis in de tuin rent hij snel naar de achterdeur waar hij dan ook blijft zenuwen. In huis kijkt hij op maar verder niks.
Nu knalt er sowieso van alles in de omgeving, geen idee wat maar niet enkel vuurwerk. Maargoed, over een maandje zijn we natuurlijk compleet de banketstaaf

Ik zoek iets kalmerends maar niet iets wat hem compleet stoned maakt.. iets wat hij meerdere dagen achter elkaar mag hebben zodat we hopelijk dat laatste week van December nog vrolijk wat kunnen wandelen. Het liefste iets van druppels, vandaar dat ik eerst zo rondvraag ipv naar de DA ga want die hebben meestal alleen ervaring met de medicatie die ze in huis hebben en wat meer verdovend is.
Iemand tips en tricks? Voor een goede training in Noord Brabant zijn tips ook welkom