Hond bang van knallen / vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Hond bang van knallen / vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 20:12

Hallo,

Sinds Mei hebben wij een 2 jarige herplaatser, Max. Voelde zich al snel thuis en het is echt een tophond, enkel werd erbij gezegt dat hij bang is van vuurwerk. Andere harde geluiden en knallen deed hem niks. In het begin viel het inderdaad mee, hij keek op als de jagers aan het schieten waren in de verte maar dat was het wel.
Nu poept hij in z'n broek van een zachte knal in de verte.. Er is niks bijzonders voorgevallen zoals knallen van dichtbij of lang alleen buiten tijdens een onweersbui.

Hij zoekt gelukkig steun van ons en rent niet weg. Als hij losloopt in het bos, dan schiet hij een paar meter vooruit maar komt dan met de staart tussen de benen naar mij gelopen. Meestal sus ik hem met wat woorden, maar ik haal hem niet overdreven aan of praat overdreven gerustellend.
Thuis in de tuin rent hij snel naar de achterdeur waar hij dan ook blijft zenuwen. In huis kijkt hij op maar verder niks.

Nu knalt er sowieso van alles in de omgeving, geen idee wat maar niet enkel vuurwerk. Maargoed, over een maandje zijn we natuurlijk compleet de banketstaaf -O- ik wil dit graag dmv een training gaan aanpakken maar voor oud en nieuw zijn we te laat.

Ik zoek iets kalmerends maar niet iets wat hem compleet stoned maakt.. iets wat hij meerdere dagen achter elkaar mag hebben zodat we hopelijk dat laatste week van December nog vrolijk wat kunnen wandelen. Het liefste iets van druppels, vandaar dat ik eerst zo rondvraag ipv naar de DA ga want die hebben meestal alleen ervaring met de medicatie die ze in huis hebben en wat meer verdovend is.

Iemand tips en tricks? Voor een goede training in Noord Brabant zijn tips ook welkom :)

Ibbel

Re: Hond bang van knallen / vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:16

Adaptil tabletten. Onze angsthaas lag vorig jaar heerlijk te snurken door alle herrie heen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:21

De Sanal relax mag je langere dagen gebruiken en wordt voor heel veel dingen toegepast. Je mag hier voor het moment supreme ook iets meer geven (niet overdrijven natuurlijk..). Is op basis van L-tryptofaan en dat is een lichaamseigen stof.
https://www.wesdijk.nl/dieren/stresspre ... 02504.html

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken. Dit is overigens voor grotere honden, je hebt ook de variant voor katten en kleinere honden. Wel op tijd van te voren beginnen, het moet een soort spiegeltje opbouwen. Maar er zijn ook mensen die het voor scheren gebruiken en dan boeken ze ook al resultaat.

Je hebt inderdaad ook de Adaptil tabletten. Adaptil halsband & verdamper, maar die laatste is voor buiten lastig. Je hebt ook Pet Remedy verdamper, doekjes (kan je om de halsband doen) en verstuiver.

Succes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:26

casperzazoe schreef:
Hij zoekt gelukkig steun van ons en rent niet weg. Als hij losloopt in het bos, dan schiet hij een paar meter vooruit maar komt dan met de staart tussen de benen naar mij gelopen. Meestal sus ik hem met wat woorden, maar ik haal hem niet overdreven aan of praat overdreven gerustellend.
Thuis in de tuin rent hij snel naar de achterdeur waar hij dan ook blijft zenuwen. In huis kijkt hij op maar verder niks.

Counter conditioning (of simpel gezegd: koekjesfeest). Zoek maar eens een uitleg erover op. Wat je wil bereiken is dat de knal een geconditioneerde trigger wordt voor iets positiefs/een positieve emotie ipv voor de geconditioneerde angst.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:49

Adaptil of telizen! De regels qua medicatie zijn dit jaar weer anders dus je dierenarts heeft dit vast op voorraad. Is op natuurlijke basis, maar voor een goed effect moet je wel nu al beginnen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 21:30

Bedankt allemaal! Van Adaptil ken ik alleen de verdamper en dat schijt super te werken dus ik zal eens naar de tabletten kijken.

Vind het zo lastig want het is natuurlijk niet elke dag dat er een knal is maar hij kan soms wel lekker zenuwpezen om niks. Verder is het een hele drukke blije hond dus zou het jammer vinden als hij daarin onderdrukt wordt dmv tabletten. Maar voor de decembermaand wel de beste oplossing en hopelijk vinden we iemand die ons kan helpen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:55

Puur tranquil /rust mag je lange tijd geven en haald de scherpe randen weg

Puur nervo of phytonics stress kun je gerust de laatste 3 weken van december gebruiken in combinatie met de tranquil.

Doe beide middelen 2x daags over voer bij de honden die het nodig hebben.

Verder zelf samengesteld bach bloesem in drinkwater. Dit doen wij inmiddels al een paar jaar en de jaarwisseling gaat zo best relaxt voor de honden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 01:20

De Sanal Relax kreeg ik doorgestuurd van zijn oude baasje dus ze sturen wat verpakkingen op! Ze weten alleen niet meer hoe hij er op reageerde, maar niks geks in iedergeval.
Ik hou van het merk Puur dus de puur tranquil ga ik ook eens doorkijken.

Had eigenlijk plannen met oud &nieuw maar blijf denk ik maar lekker thuis.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:22

casperzazoe schreef:
De Sanal Relax kreeg ik doorgestuurd van zijn oude baasje dus ze sturen wat verpakkingen op! Ze weten alleen niet meer hoe hij er op reageerde, maar niks geks in iedergeval.
Ik hou van het merk Puur dus de puur tranquil ga ik ook eens doorkijken.

Had eigenlijk plannen met oud &nieuw maar blijf denk ik maar lekker thuis.

Sanal relax heb ik vroeger ook eens gebruikt. Had het idee dat het weinig deed en is behoorlijk prijzig bij grote honden. Dan ben ik persoonlijk stuk meer tevreden over puur. Mijn jongste hond ging net angst fase in begin december vorig jaar ... Dat gaf het resultaat 1 knal ergens in de wijk en puber compleet onbereikbaar en gigantisch over de zeik. Kreeg hem daar ook niet uit. Enige optie was optillen en vooral niet meer terug op straat zetten hoe gek hij ook deed. Opgetilt bleef de paniek namelijk. Heb toen gelijk de tranquil ingezet en de nervo. Een week later schrok hij nog steeds, raakte in paniek en kwam daar weer uit gelukkig. Eerdat we richting eind december gingen reageerde hij vrijwel niet meer op vuurwerk.
Voor de zekerheid dit jaar al gestart met de tranquil en loopt hij enkel nog los in de overzichtelijke polders of op omheind gebied. Zit weer dubbel aangelijnd s avonds maar hij lijkt gelukkig de paniek niet terug te krijgen. Hij vind het absoluut niet fijn maar meer dan gedrukt mee lopen geeft hij niet als reactie.
Ik loop overigens s avonds niet meer door de woonwijk en in de weekenden en buitenom schooltijd ook niet. Dan maar vaak de auto pakken maar neem geen risico.
Hier ga ik al jaren niet weg rond oud en nieuw. Met werken gaan ze alle 5 mee en kunnen daar veilig omheind spelen en buitenom werk zijn we in de polders of in huis.
Ook met kerst breng ik ze naar een vriendin als ik weg ga of zij brengt die van haar naar mij en jaarwisseling zelf zijn we altijd samen met de complete roedel. Die nacht laten we uit op industrieterrein wat ideaal is qua rust en goed verlicht. Inmiddels heb ik een vriend en zal daar zijn dit jaar met de honden. Iedereen is welkom die we kennen maar weg gaan zullen we zelf niet doen.