Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 21:47

Ik wil het niet, ik wil niet geloven dat dit het zou zijn... :n

Waarom ik dit topic open, geen idee? Het van mij af kunnen schrijven, ervaringen horen en misschien samen met anderen hopen dat het niet zo is?

Dit is Dodge, hij is mijn allerbeste vriendje! :+: Hij heeft dit jaar 8 kaarsjes uitgeblazen!
Afbeelding

Een tijdje terug lag hij naast me op de bank en voelde ik ergens een zachte bult onder zijn huid. Ik dacht toen, hmm even in de gaten houden. Hij is namelijk twee keer eerder geopereerd, 1 keer een huidtumor en 1 keer bleek het gelukkig een vetbult te zijn. Dit in het achterhoofd gaf het me wel alertheid! Tot ik in de afgelopen maand steeds meer bulten begon te ontdekken Een paar kleine harde op zijn huid en de afgelopen 1,5 week opeens grotere beweegbare onder zijn huid. In mijn hoofd wilde ik er niet aan, maar diep van binnen wist ik dat het waarschijnlijk niet heel goed zou zijn. Iets richting weer huidtumoren?

Vanmiddag besloten bij de dierenarts langs te gaan.. En dat is niet zomaar een beslissing want Dodge is absoluut niét makkelijk bij de dierenarts. Grofweg 40 kilo die zich ten koste van alles verzet ga je niet voor zijn en je eigen lol meenemen. Gelukkig had de dierenarts de tijd en lukte het om de plekken aan hem te laten voelen en zien. Een opluchting, de kleine harde bultjes niks geks, een soort wratjes wat ook met de leeftijd komt. Tot hij zei, maar de andere bulten zitten allemaal bij de lymfeklieren. Ik kon daar uit opmaken dat dat niet gelijk veel goeds betekende. Nee, sterker nog.. grote kans op lymfeklierkanker.. Juist omdat de bulten allemaal op die plekken zitten en in de laatste korte periode zijn ontstaan. Ik kreeg pas besef toen hij zei dat een biopt nemen zeer sterk aan te raden was. Want als het dat zou zijn en je doet niks, is de prognose nog 4-6 weken..

Omdat er meerdere biopten moeten worden genomen en dat bij Dodge absoluut niet gaat lukken zonder enige verdoving moeten hij morgenochtend nuchter terugkomen en zullen ze dit doen als hij een roesje heeft gehad. Ook niet ideaal, maar wel de beste en enigste optie. En dan moeten we het afwachten..

Mijn vriendje verliezen, de gedachte alleen al. Natuurlijk is nog niks zeker tot het onderzoek/uitslag er is, maar eigenlijk zegt mijn gevoel dat ik het wel weet.. En wat ga je dan doen? Chemo vind ik geen optie, hij is al 8 jaar. Er werd ook prednison genoemd, maar daar heb ik me verder nog niet in verdiept. Natuurlijk hoop dit dat we er helemaal naast zitten en het wat anders is. Maar het enigste wat ik wil is dat mijn vriendje vrolijk blijft en geen pijn heeft, dat is het belangrijkste! <3


Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen met lymfeklierkanker bij honden is. Wat hebben jullie gedaan of hoe snel gingen dingen?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:54

Wat ontzettend naar dat je vriendje mogelijk zo ziek is. Ik wil je heel veel sterkte wensen :(:)

Wat betreft chemo, dat is bij dieren een stuk minder heftig dan bij mensen, dus als dat een optie kan zijn zou ik dat overwegen.

Nogmaals veel sterkte hoor, niks aan

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:02

Heel veel succes en sterkte morgen, wat een prachtig kereltje is hij! <3

Mag ik vragen waar hij precies deze bulten heeft zitten? Hier helaas een vergelijkbaar verhaal: de laatste weken aantal harde bultjes gevonden die duidelijk in/direct onder de huid zitten, maar helaas ook 2 iets grotere, zachtere bulten die dieper liggen. Gezien leeftijd van mijn meisje ook nog niet de moed kunnen verzamelen om richting dierenarts te gaan. :(

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:08

Heel veel succes en sterkte morgen.

Wat moet dit idd moeilijk zijn pff :(

Ik snap dat nu al gedachtes door je hoofd gaan met 'wat moet ik doen?' en zeker als je gevoel al aangeeft dat het niet goed zit. Ik hoop voor jullie beide dat je gevoel ernaast zit. Hoelang duurt het voor je de uitslag hebt?

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:14

O jeetje, zwaar ellendig dit soort diagnoses en zeker die onzekerheid nog erbij...

Mijn eerste argentijnse dog had maligne lymfoom ( lymfeklier kanker) , en nu werd laatst bij Red ook gedacht aan ML , maar gelukkig bleken de biopten negatief te zijn.

Mocht je hond het wel hebben , heb je eigenlijk 3 opties:

1. Niets doen, dan gaat de hond binnen 6 a 8 weken dood
2. Prednison geven, hond gaat ook binnen een aantal weken dood,maar voelt zich in die weken wat prettiger
3. Chemo, ML is een type kanker wat heel goed reageert op chemo, er zijn zelfs honden die erdoor genezen, maar dit is echt wel een kostbare aangelegenheid, maar dat moet je zelf weten of je dat wil betalen ja/nee.

Voel je onder zijn keel ook bulten?

Je hebt een prachtige hond overigens <3 , ik hoop voor je dat hij net als Red gewoon ML vrij is , mijn duimen draaien..

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 22:26

Bedankt voor jullie sterkte wensen :) Ik ben vergeten te vragen hoe snel ik de uitslag heb, dus dat wilde ik morgen ochtend vragen.

Hij heeft voor zo ver ik kan voelen onder zijn keel nog niet echt bulten. Ik heb nu het 1 en ander er over gelezen en de opties zijn inderdaad heel duidelijk. Eerlijk gezegd denk ik niet dat chemo een optie zou zijn gezien zijn leeftijd, maar ook heel realistisch met een flink prijskaartje. Ik wil morgen wel eens bij zijn verzekering checken hoe dat zit, gewoon om te weten.

schuimpie schreef:
Mag ik vragen waar hij precies deze bulten heeft zitten? Hier helaas een vergelijkbaar verhaal: de laatste weken aantal harde bultjes gevonden die duidelijk in/direct onder de huid zitten, maar helaas ook 2 iets grotere, zachtere bulten die dieper liggen. Gezien leeftijd van mijn meisje ook nog niet de moed kunnen verzamelen om richting dierenarts te gaan. :(

Wat vervelend.. Hij heeft plekken voor op zijn borst/schouder, elleboog en de knieholte. Het is lastig, maar ergens ben ik wel 'blij' dat ik dit nu weet. Je nare gevoel vooruit schuiven werkt ook niet fijn..


kimmie261 schreef:
Mijn eerste argentijnse dog had maligne lymfoom ( lymfeklier kanker) , en nu werd laatst bij Red ook gedacht aan ML , maar gelukkig bleken de biopten negatief te zijn.

Fijn dat Red negatief was :) Ik hoop dat dat hier ook zo gaat zijn!

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:33

Ah nee! Sterkte!

Helaas had mijn Jack-Russel, Nina, lymfeklierkanker. Bulten waren voelbaar in haar hals. We ontdekte het rondom 17-01-2015. Hierna is ze nog even aan de Prednison geweest, 1tabl per dag. Nina ging alleen na alle dierenarts onderzoeken zo ontzettend achteruit, nadat ze biopten hadden genomen en al die onderzoeken op de kliniek wat haar stress bezorgde viel ze kilo´s af.. Nina is uiteindelijk op 7 jarige leeftijd overleden, precies 10 dagen later hebben we haar in laten slapen: 27-01-2015. Ze liet op zijn laatst haar urine ook zomaar lopen omdat ze zwakker en zwakker werd.

Heel veel sterkte, en ik hoop dat jou lieve dierenvriend er nog even mag zijn <3

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:41

Chemo moet je inderdaad achter staan...maar geloof me, zodra die uitslag er is gaat het nog moeilijk worden, vooral omdat dit een enige kans is ..

Toen mijn dogo ML had waren ze nog niet zover met chemo om te kunnen zeggen in hoeverre de chemo wat zou doen, nu zijn ze er veel verder in, nu was die hond pas 4 , en ja, ik denk als ik toen had geweten wat ik nu weet, dat ik hem dus wel had laten behandelen met chemo...

Maar eerst maar die uitslag afwachten, daarna kan je evt gaan nadenken wat je wil....

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:03

Wat rot :( . Ik hoop voor jou dat het resultaat negatief is (maw, niks ernstig).

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:45

Heel naar. Ik hoop voor je dat er uit de biopten wat anders komt, bultjes kunnen je nog wel eens verassen, hopelijk in dit geval positief. Ik duim mee!

Met chemo moet je natuurlijk ook afwegen of dit voor je hond (en je omgeving, je portemonnee..) te doen is. Mijn hond is ook echt niet blij bij de dierenarts, dus haar zou ik het besparen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:55

Heel veel sterkte en succes
Ik ga duimen dat t geen lymfklier kanker is
Mijn hond was helaas al snel ver heen
Heb m laten gaan
4 weken na de diagnose

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 00:14

Ook ik ga duimen dat het geen lymfeklierkanker is.
Ik schrok van de levensverwachting als het dat wel is. Maar 4 tot 6 weken? Kan dat zo snel gaan? :oo
Zelfs wanneer je hond zich verder nu nog goed voelt?

Hopelijk krijg je de uitslag snel terug en valt het allemaal mee!

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 08:23

Bedankt voor jullie reacties :) Ik weet natuurlijk dat nog niks zeker is tot de biopten en uitslagen afgerond zijn, maar het is zo pijnlijk dat je gevoel zegt dat je het wel weet. Hier thuis zeiden we allemaal dat hij de laatste tijd zich al wat anders gedroeg, maar dachten meer dat hij 'eindelijk' iets rustiger werd omdat hij wat ouder begon te worden :+ Hij is zo'n verschrikkelijk vrolijke stuiterbal die niet moe te krijgen is, de hele dag aandacht wil en achter je aan loopt! Die geen genoegen nam met een keer een wandeling minder, maar de laatste tijd soms niet mee wilde en het genoeg vond om alleen op het erf achter je aan de hobbelen als je bezig was.

Heb toch echt wel wat tranen gelaten gisteren en ben nu eigenlijk gewoon gesloopt. Door het idee dat.. Om 9uur moeten we weer bij de dierenarts zijn, daar zie ik ook gewoon tegen op. Ik blijf bij hem tot hij echt onder narcose is, want anders raakt hij in paniek. Maar het hem dan daar achter laten en thuis zo leeg en stil vind ik echt vreselijk.. Ik probeer positief te denken, maar dat valt me toch zwaarder dan ik dacht ;(

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:14

Cayenne schreef:
Ook ik ga duimen dat het geen lymfeklierkanker is.
Ik schrok van de levensverwachting als het dat wel is. Maar 4 tot 6 weken? Kan dat zo snel gaan? :oo
Zelfs wanneer je hond zich verder nu nog goed voelt?

Hopelijk krijg je de uitslag snel terug en valt het allemaal mee!


Het gaat heel snel, mijn dogo heeft nog 3 maanden geleefd, en geloof mij, ik ging naar de DA omdat ie buikpijn had en die voelde een opgezette lymfeknoop bij zijn hak, nam er een biopt van en zei nog, het zal wel een reactie van de darmontsteking zijn, ik heb daarna niets meer aan de hond gemerkt, en heb na 10 dagen meer voor de netheid gebeld voor de uitslag, hond was nl toch gewoon weer beter..

En toen kwam die uitslag..

Daarna nog naar Utrecht geweest voor chemo ,maar dat was op dat moment allemaal nog zo experimenteel en daardoor ook nog zo duur dat ik voor de prednison ben gegaan...

Ik weet nog wel dat er een hoop gedokterd is in die 3 maanden, het is echt een rot ziekte.. ;(

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:16

Sterkte vandaag, altijd spannend. :(:)

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:21

Jeetje sterkte vandaag, ik duim voor je.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:35

Sterkte vandaag , het feit dat je ook opmerkt dat zijn gedrag is veranderd is wel zorgwekkend, ik duim voor je hond .

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:51

Heel veel sterkte <3

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:58

Heel veel sterkte vandaag. De duimen zijn gedraaid. En Kimmie jij ook veel sterkte er komt nu veel weer omhoog bij jou

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 11:33

Vanochtend nog even snel het bos in geweest voor we naar de dierenarts gingen :)
Afbeelding

Hij wilde al niet graag naar binnen, maar in de wachtkamer kon hij toch nog aardig vrolijk rondkijken en de aandacht trekken. Uiteraard was zijn trouwe knuffel Hoorntje de blauwe eenhoorn mee :+ Afbeelding

Toen hij werd geroepen ging hij vol in de ankers. Zo rot je hond dan echt mee te moeten slepen naar binnen.. Nog wat uitleg en toen kreeg hij zijn roesje. Hij was zo weg, slaapkop!Afbeelding

Daarna maar wat boodschappen gedaan en nu thuis wachten met een kop thee. We mogen hem rond 11uur weer ophalen :) De uitslag krijgen we volgende week. Dat worden toch lange dagen wachten..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:41

Wat een mooie fotos heb je gemaakt. Gelukkig heb je hem zo weer terug.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:04

Heel veel sterkte! Ik duim voor een goede uitslag

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Mijn beste vriendje, laat het niet zo zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:07

Sterkte met je lieve vriend hopelijk valt het allemaal mee! Spannende week wordt het dan

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:10

Wat erg om nu een week te moeten wachten! Heel veel sterkte, ik hoop op een goede uitslag!

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:23

Sterkte hoor, en hopelijk valt het toch mee, ik kan me inbeelden dat je hierom veel zorgen hebt. :(:)