Welk ras voor licht allergische vriend?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9669
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:23

Oke dus een hond weken te logeren nemen geen probleem maar een hobd of pup nemen en mogelijk moeten herplaatsen is het einde van de wereld en dan ben je enorm slecht.

Vanuit de hond bekeken, wat is het verschil?

Daarnaast ben ik zelf allergisch. Heb roedel, zelfs husky's, inmiddels 2 jaar medicatie vrij. Werk met honden, soms 80 honden rond mij de hele dag. Had ik dit niet moeten beginnen omdat ik allergisch was?? Mag ik misschien leven zoals ik wil??

Sommige mensen kunnen heel makkelijk praten... Tot je zelf in een bepaalde situatie terecht komt. Liep zelf op mijn 4de al met 2 herders. Hele dagen lang. Vanaf mijn 8ste met ook boxers en vlot meer rassen. Vanaf mijn 15de in het dierenasiel en aan de medicatie. Inmiddels vele jaren verder en medicatie vrij.
Sons is door gaan met leven zoals je wil ook een optie en dat kan gewoon goed gaan

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:30

Ga toch gewoon langs de dokter langs voor een allergietest :? . Ik vind het echt sneu om een pup “uit te proberen”.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 15:09

Lukasje schreef:
Ga toch gewoon langs de dokter langs voor een allergietest :? . Ik vind het echt sneu om een pup “uit te proberen”.


Met een pup van 8 weken zouden we het inderdaad niet op deze manier aanvliegen nee! We zien wel of de fokker openstaat voor een logeerpartij van een paar weken :)

Zoolgangster

Berichten: 9725
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:07

dierenfan schreef:
Oke dus een hond weken te logeren nemen geen probleem maar een hobd of pup nemen en mogelijk moeten herplaatsen is het einde van de wereld en dan ben je enorm slecht.

Vanuit de hond bekeken, wat is het verschil?

Daarnaast ben ik zelf allergisch. Heb roedel, zelfs husky's, inmiddels 2 jaar medicatie vrij. Werk met honden, soms 80 honden rond mij de hele dag. Had ik dit niet moeten beginnen omdat ik allergisch was?? Mag ik misschien leven zoals ik wil??

Sommige mensen kunnen heel makkelijk praten... Tot je zelf in een bepaalde situatie terecht komt. Liep zelf op mijn 4de al met 2 herders. Hele dagen lang. Vanaf mijn 8ste met ook boxers en vlot meer rassen. Vanaf mijn 15de in het dierenasiel en aan de medicatie. Inmiddels vele jaren verder en medicatie vrij.
Sons is door gaan met leven zoals je wil ook een optie en dat kan gewoon goed gaan



Het verschil is dat een pup in je huis opgroeit, en daardoor een veel uniekere band heeft met iedereen in dat gezin, het opgroeien vormt als het ware de wereld van zo'n pup,erg zuur als zo'n hond dan weer afgedankt wordt omdat 100% allergeenvrije honden niet bestaan, alleen in verkooppraatjes van fokker/verkopers van "allergeenvrije" rassen en kruisingen.

Honden zitten zelf niet te wachten op overplaatsing/dumping, is erg stressvol en soms een noodzakelijk kwaad, maar ik vind het nogal egoistisch om een hond op proef te nemen, want als iemand al allergisch is, kun je er al bijna vanuit gaan dat de hond de dupe wordt.
Ook oudere honden die van baas naar baas gaan worden er niet vrolijker op. Kunnen zelfs verlatingsangst en gedragsproblemen ontwikkelen. (En dan zeker die hond dumpen omdat ie te lastig is...)
Leuk dat het gelukt is met de husky's en die "80" andere honden, maar voor de meeste mensen met allergische verschijnselen betekent allergie toch dat de hond wegmoet.

Zoolgangster

Berichten: 9725
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:11

Lukasje schreef:
Ga toch gewoon langs de dokter langs voor een allergietest :? . Ik vind het echt sneu om een pup “uit te proberen”.


Dit dus.

A dog is for life, not only for Christmas.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:19

Zoolgangster schreef:
dierenfan schreef:
Oke dus een hond weken te logeren nemen geen probleem maar een hobd of pup nemen en mogelijk moeten herplaatsen is het einde van de wereld en dan ben je enorm slecht.

Vanuit de hond bekeken, wat is het verschil?

Daarnaast ben ik zelf allergisch. Heb roedel, zelfs husky's, inmiddels 2 jaar medicatie vrij. Werk met honden, soms 80 honden rond mij de hele dag. Had ik dit niet moeten beginnen omdat ik allergisch was?? Mag ik misschien leven zoals ik wil??

Sommige mensen kunnen heel makkelijk praten... Tot je zelf in een bepaalde situatie terecht komt. Liep zelf op mijn 4de al met 2 herders. Hele dagen lang. Vanaf mijn 8ste met ook boxers en vlot meer rassen. Vanaf mijn 15de in het dierenasiel en aan de medicatie. Inmiddels vele jaren verder en medicatie vrij.
Sons is door gaan met leven zoals je wil ook een optie en dat kan gewoon goed gaan



Het verschil is dat een pup in je huis opgroeit, en daardoor een veel uniekere band heeft met iedereen in dat gezin, het opgroeien vormt als het ware de wereld van zo'n pup,erg zuur als zo'n hond dan weer afgedankt wordt omdat 100% allergeenvrije honden niet bestaan, alleen in verkooppraatjes van fokker/verkopers van "allergeenvrije" rassen en kruisingen.

Honden zitten zelf niet te wachten op overplaatsing/dumping, is erg stressvol en soms een noodzakelijk kwaad, maar ik vind het nogal egoistisch om een hond op proef te nemen, want als iemand al allergisch is, kun je er al bijna vanuit gaan dat de hond de dupe wordt.
Ook oudere honden die van baas naar baas gaan worden er niet vrolijker op. Kunnen zelfs verlatingsangst en gedragsproblemen ontwikkelen. (En dan zeker die hond dumpen omdat ie te lastig is...)
Leuk dat het gelukt is met de husky's en die "80" andere honden, maar voor de meeste mensen met allergische verschijnselen betekent allergie toch dat de hond wegmoet.


Vaak is met medicatie een boel te bereiken.

wendy1987

Berichten: 6972
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:44

Niet alles is te testen he... Iedereen heeft makkelijk praten maar je kan ook echt voor de 1 wel allergisch zijn en voor de ander niet. Ken in mijn vriendengroep alleen al 3 mensen die dat hebben. Wel voor andere honden, niet voor die van mij of in ieder geval in mindere mate..

Daarbij kan je soms ook nog antistoffen opbouwen tegen 1 specifieke hond, dus de hond waarbij je altijd bent.

En een test is nooit 100%..

TS geeft toch ook aan dat ze goed alles wil uitzoeken..

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:53

Het valt me erg op dat een hoop mensen volledig vertrouwen op een allergie test, ik ben een aantal keren getest en de resultaten zijn elke keer weer verrassend anders.
Ik kijk, voel en probeer gewoon zelf uit waar ik goed en slecht op reageer, anders zou ik niks meer kunnen.
Vroeger was ik ook extreem allergisch voor vogels, maar heb nu al jaren een opvanger in huis en merk er niks van.

Ik zou als ik jullie was echt een aantal nesten af gaan om te kijken hoe de reactie is, testen in de auto lijkt mij ook wel een goed idee bij de pup waarvan je vriend denkt dat het misschien door het stof komt en bij twijfel liever verder kijken voor een ander nest en/ of misschien een ander ras.

Zelf heb ik een poedel, vriendin van mijn neefje is erg allergisch voor honden, maar heeft een keer met haar hele gezicht in haar vacht gesnuffeld toen ze uitriep dat ze dan misschien toch een hond konden nemen! :D

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:06

Inderdaad. Ik heb als ik klein was 1 jaar lan super allergische reacties gehad, moest naar het ziekenhuis voor spuiten etc. Ze dachten door aardbei of chocolade. Hebben een test gedaan en ik was voor niets allergisch. Heb ik vaak allergische reacties gehad aan zeep en kon maar enkele gebruiken. Nu heb ik geen enkele reactie niet meer, enkel aan Dove. Dus die test was echt niets waard.

Ik hoop dat je een geschikte hond vind TS !

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:50

Het hangt echt af van je arts en ziekenhuis hoe grondig ze testen. Bij mij was het bloedtesten, dagboek bijhouden, krasjes test, test in een geïsoleerde kamer ( was voor meerdere medicijnen en een paar van mijn top allergieën ) en contact test. ( paar dagen met meerdere pleisters rondlopen en kijken op wat ik reageerde ) dit hele traject heeft zeker een jaar gekost, daarna nog medicatie afstemmen wat wederom een jaar heeft gekost.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:06

Dat het nu goed gaat wil niet zeggen dat het goed blijft gaan.. Ik heb toen ik jonger was ratten gehad als huisdier. In het begin nergens last van, maar allergie bouwt op, en na 3 jaar was het zo erg dat ik niet in mijn eigen woonkamer kon zijn zonder benauwd te worden.

Daarnaast wilde ik nog toevoegen dat het niet zo gek is dat je vriend allergisch reageert op katten en konijnen, ook al raakt hij ze niet aan. Veel mensen zijn niet allergisch voor haren maar huidschilfers, en die zitten simpelweg overal als je dier los rondloopt in huis.

dierenfan
Berichten: 9669
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:37

Tuurlijk geeft een test verschillende uitslagen. Waarschijnlijk voor ik ongesteld wordt ben ik vatbaarder dan een week daarna. Net als een normale verkoudheid voor mij een regelrechte ramp is. Verkouden betekent namelijk dat ik gelijk een "allergie aanval" er bovenop krijg. Naast honden ook allergisch voor katten (werk ik ook mee) en huisstofmijt (is overal aanwezig oh ja en tegenwoordig ook een paard dus stro en hooi inclusief stof) weerstand omlaag betekent gewoon grote problemen. Gelukkig omdat ik nu medicatie vrij ben kan ik het vlot onder controle krijgen tegenwoordig maar dan wel 5x daags medicatie, weken lang. Heb het er graagggg voor over. Moet niet denken aan een leven zonder dieren.

Ken maar weinig honden die problemen hebben na herplaatsing moet ik zeggen. Wij plaatsten in het asiel zo'n 250 honden per jaar en kregen er gemiddeld 10 per jaar terug die om diverse redenen het niet goed deden bij de nieuwe eigenaar. Meestal gewoon verkeerde match. Heb zelf 7 herplaatsers gehad en niet 1 heeft iets van verlatingsangst gehad. Allen zijn enkel veel beter terecht gekomen als dat ze gewend waren. Een dier zit wat dat betreft simpel in elkaar hoor. Daar waar het leuk en gezellig is daar is het helemaal oke. Maar weinig pension honden vinden het vervelend of vreselijk om bij ons aan te komen en afscheid van de eigenaar te nemem. 80 procent loopt zonder omkijken zo mee naar de kennels

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 20:43

Fokker gesproken, als het niet goed gaat mag de hond terug. Dus een logeerpartij die hopelijk gewoon permanent wordt :Y)

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 09:07

Meet Bobbie! Sinds gisteravond ons nieuwe vriendje.

Afbeelding

En... so far so good. We zijn 2 uur bij de fokker geweest met 3 honden in een kleine ruimte, toen 2 uur in de auto met de hond tussen zijn benen. Bobbie was best angstig dus we hebben hem in de bench op onze slaapkamer laten slapen, en nog steeds geen reactie! Nog niet te vroeg juichen maar bij andere honden had hij nu wel een allergische reactie gehad. Heel apart, maar z'n vacht ruikt ook anders? Niet naar hoe hond normaal ruikt.

Anyway, hopelijk blijft het goed gaan want wat is het een leuk beest <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:19

Mloes schreef:
Meet Bobbie! Sinds gisteravond ons nieuwe vriendje.

[ [url=m/xnSC9t.jpg]Afbeelding[/url] ]

En... so far so good. We zijn 2 uur bij de fokker geweest met 3 honden in een kleine ruimte, toen 2 uur in de auto met de hond tussen zijn benen. Bobbie was best angstig dus we hebben hem in de bench op onze slaapkamer laten slapen, en nog steeds geen reactie! Nog niet te vroeg juichen maar bij andere honden had hij nu wel een allergische reactie gehad. Heel apart, maar z'n vacht ruikt ook anders? Niet naar hoe hond normaal ruikt.

Anyway, hopelijk blijft het goed gaan want wat is het een leuk beest <3


Wat een leukerd! Ik hoop mee dat het goed gaat!
Mijn moeder heeft van haar doodle nul komma nul last, en van mijn stokharige podengo ook héél weinig last. Van onze spaniel had ze zoveel last dat ze 9 jaar medicatie geslikt heeft. Zij reageert heel heftig op halflang/lang hondenhaar. De hond écht goed voeren, wil ook wel iets uitmaken weten wij inmiddels: goed voer met een hoog vleesaandeel, of visaandeel (zalmolie is goed voor de huid) - vers visje en wat verse groente/ fruit op zijn tijd, en weinig granen is vaak al een goede start. Ik zie best veel honden die oprecht slecht in hun vacht zitten en schilferig zijn waarbij in gesprek met eigenaren blijkt dat die pedigree of bonzo te eten krijgen... tjah... ;) Doe er je voordeel mee: goed voer :D

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:28

Wat een leukerd, welk ras is het nu ?
Skippy: welk voer was dat dan waardoor ze minder reageerde?

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 09:29

Doen we zeker, graanvrije brokken met hoog percentage vlees en aangevuld met Barf op advies van de fokker. Hebben ook een hele lading kippenkarkassen meegekregen van de fokker, even kijken of we dat hier ook bij de poelier vandaan kunnen halen. Maar idd, wat je er in stopt komt er op verschillende fronten ook weer uit!

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 09:29

xLaraaj schreef:
Wat een leukerd, welk ras is het nu ?
Skippy: welk voer was dat dan waardoor ze minder reageerde?


Spaanse Waterhond! Reutje van 8 maand.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:35

xLaraaj schreef:
Wat een leukerd, welk ras is het nu ?
Skippy: welk voer was dat dan waardoor ze minder reageerde?


We hebben diverse merken geprobeerd, maar vooral een merk zoeken met een hoog vleesaandeel/visaandeel.
Ik voer zelf meestal Renske, maar we hebben ook Wolf of Wilderness gevoerd, Lukkulus, Taste of the Wild - er zijn er meer natuurlijk. Vers zou misschien nog wel beter zijn, maar dat is niet per se handig om praktische overwegingen bij ons. We voeren als snack wel gedroogde vissenhuid bijv.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 09:48

Wolf of Wilderness adviseerde de fokker inderdaad dus dat hebben we nu ook gekocht. En dat voeren we dan, aangevuld met vers vlees. Toch even kijken hoe hij het gaat doen, maar voor nu sluit dit aan bij wat hij bij de fokker kreeg.

meggiemeg

Berichten: 12248
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:41

Mloes schreef:
Wolf of Wilderness adviseerde de fokker inderdaad dus dat hebben we nu ook gekocht. En dat voeren we dan, aangevuld met vers vlees. Toch even kijken hoe hij het gaat doen, maar voor nu sluit dit aan bij wat hij bij de fokker kreeg.

Denk dat je daar goed aan doet, zeker als de hond het goed eet. Er zijn nu al zoveel veranderingen voor hem dat je daar niet aan moet willen beginnen.
Veel plezier met deze knapperd, mooie donkere kleur!

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:22

Och wat een leukerd! Prachtige kleur ook! Hopelijk blijft het goed gaan met je vriend want je hecht je veel sneller dan je ooit had kunnen denken :)

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:28

Wat ziet die er leuk uit! <3 Hopelijk blijft het goed gaan, houd je ons op de hoogte? *\o/*

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:37

Wat een leukerd! Gefeliciteerd met jullie (hopelijk blijvende) aanwinst.

Klopt dat je voor sommige honden wel allergisch kunt zijn en voor anderen niet. Ik heb zelf een foxterriër (draadhaar) gehad waar ik absoluut niet allergisch voor was. Voor kortharige honden vaak wel (Duitse Staander, rottweiler, labrador.. Daar reageer ik wel op met niezen en soms zelfs piepen).
Op mijn werk loopt een Australian shepherd x poedel waar ik niet allergisch voor ben.

Suusjepluus

Berichten: 792
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:51

Heel veel plezier samen met jullie nieuwe vriendje! Blijf vooral foto's plaatsen :))