Mijn hond heeft in haar oren een knik, waardoor het kraakbeen daar volledig irriteert en het zelfs een gat vormt.
We smeren ons suf met medicatiezalf om de oren rustig te houden, maar de irritatie blijft en ook de gaatjes in het oor blijven.
Dit betekent dus een blijvend probleem.
Optie 1. Blijven smeren, maar het zal niet verdwijnen. Conclusie: irritatie aan het oor blijft.
Optie 2. Operatie, stukje wegsnijden en hopen dat het niet weer herstelt als dat het oor was. Conclusie: grote kans dat het oor gewoon weer in het puntdakje gaat vallen. Operatie voor niks dus en onnodige pijn voor de hond omdat het een loze operatie was en de hond met hetzelfde probleem blijft lopen.
Optie 3. Oren couperen, het oor wordt afgesneden tot aan het puntje en zo behoudt ze toch een licht opstaand oortje. Conclusie: in mijn ogen de beste optie.
Nu moet ik volgens mij dierenarts een brede rug hebben wat betreft het couperen van mijn hond omdat er een heleboel vooroordelen tegen mijn hond zullen komen en ook tegenover mij. Wat zouden hoor zelf doen?
Ergens ben ik fel tegen couperen, maar mijn hond is mijn alles en die moet geen pijn hebben. Alle ingrepen zullen pijn doen, maar de ene boekt voor mij het meeste resultaat en de andere zijn probeersels.