Hamster drinkt heel... creatief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Hamster drinkt heel... creatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 10:36

Mijn dwerghamster heeft overdag een waterbakje en flesje en 's nachts alleen een bakje (ik slaap in dezelfde kamer :+ )

Maar ze gebruikt d'r flesje nauwelijks meer. Eerst 'likte' ze gewoon het wateroppervlak van haar bakje. Nu steekt ze d'r pootje in het water, likt de druppel eraf en doet dat een paar keer. Of ze spat het een beetje op en likt dan van de rand.

Ik vroeg me af of ze ergens last van kan hebben (tanden?), of ze gewoon creatief is? Lijkt verder goed te eten en voldoende knaagmateriaal (hout en karton) in de kooi.

Femke_Tweety

Re: Hamster drinkt heel... creatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:38

Uit een bakje lijkt me ook gewoon prettiger drinken dan uit zo'n fles...

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:54

Soms zit het flesje "verstopt" omdat het kogeltje niet meer draait, vast zit. En kunnen ze er geen water meer uit krijgen, dat zou ik even controleren.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:58

Ik zou volledig overgaan op het waterbakje dan, het flesje geeft altijd een onnatuurlijke drinkhouding. Kennelijk vindt ze het gewoon leuk om op die manier te drinken. Mijne drinkt gewoon normaal uit haar bakje, maar banjert er per ongeluk wel eens doorheen. Dat heb je met een blinde hamster.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:10

Hoe zit het met hamsters en hun tanden, blijven die hun hele leven door groeien net als sommige andere diersoorten? (ik weet het oprecht niet, vandaar de vraag). Mijn eerste gedachte is dat ik de tandjes zou willen controleren, als die te lang worden kan de tong er aan de voorkant niet meer uit en moeten ze zichzelf andere manieren aanleren om toch hun water en voer binnen te krijgen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:24

Zoals ik lees drinkt de hamster juist uit het bakje?

Ik zou eens proberen een ondieper bakje neer te zetten, of gewoon een schoteltje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 11:58

Isabel schreef:
Zoals ik lees drinkt de hamster juist uit het bakje?

Ik zou eens proberen een ondieper bakje neer te zetten, of gewoon een schoteltje.

Klopt, maar niet direct uit het bakje, ze steekt eerst d'r pootje erin en likt daar het water vanaf. Dat vond ik apart...

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:06

Hoe oud is je hamster? Als ze al wat ouder is, kan het zijn dat het wat lastiger is geworden voor haar om voorover te buigen om op de 'normale' manier te drinken.
Als je het vermoeden hebt dat er iets met dr tandjes is, kun je die het beste even laten controleren door een dierenarts met verstand van knaagdiertanden.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:11

Hoe staat het drinkbakje? Bovenop je strooisel of ingebouwd?

Zelf bouw ik de drinkbak voor mn konijnen in tussen het strooisel, ik merk dat die van mij dat prettiger vinden! Misschien jouw hamster ook wel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:50

Oh dat doet mijn kat ook :+

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:06

Die van ons drinkt ook uit een bakje. Hij stopt niet alleen zijn pootjes erin...soms zit meneer gewoon met zijn achterwerk(je) in het waterbakje :D Denk niet dat er wat mis is met jouw hamster hoor.

Lottehorse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:09

Klinkt een beetje als mijn hamster, zij begint met normaal drinken en daarna begint ze heel de rand van dr waterbakje af te likken :') . Om vervolgens precies hetzelfde nog een paar keer te doen. Ik maak me er niet zoveel zorgen om, doet ze al vanaf het begin en ze heeft genoeg knaagmateriaal.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:23

Heb niet zo veel ervaring met hamsters, maar wel met andere dieren die creatieve manieren bedenken om te drinken...

Mijn kat likt ons bad uit, likt beslagen ramen af, drinkt uit onze glazen.... :') Andere kat steekt ook eerst zijn poot in de waterbak om hem vervolgens af te likken. Met als gevolg dat alles in de straal van 2m één groot waterballet is....

Denk dat je het flesje het beste achterwege kunt laten en gewoon uit een bakje laten drinken. Alleen uitkijken dat ie er zelf niet in gaat zitten :+

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:34

antje_vip schreef:
Oh dat doet mijn kat ook :+

Hier nog zo'n kat :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:36

Heb meerdere hamsters gehad die dit deden. Is gewoon normaal gedrag. Zou trouwens het flesje weg doen. Is niet natuurlijk en onhandig voor het beestje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:44

Hamsters zijn grappige dieren, sommige drinken zo, klopt (mijn kat trouwens ook).
Tanden groeien hele leven door en kiezen ook, tanden kan je makkelijk controleren of die netjes aansluiten door je hammie in zijn nekvel beet te grijpen en van voren te bestuderen.
Overigens verwacht je dan eerder eet dan drink problemen.

Ik zou combi flesje en bakje doen, reden is, dat soms hele bakje begraven wordt onder zooi (en sommige mensen hebben hele licht gewicht bakjes, die gooien ze wel eens om) en er dan geen water meer beschikbaar is, dus ook flesje ophangen, dan kan hammie in geval van nood daar nog uit drinken.
(als je thuis bent natuurlijk makkelijk te zien, maar stel dat je weggaat overdag, dan is flesje wel handig)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 19:22

Bedankt voor de antwoorden :D Zal wel normaal gedrag zijn dan ja!

Ik laat het flesje liever hangen, soms graaft ze zo enthousiast dat d'r bakje onderligt, dan heb ik liever dat ze het flesje nog heeft. Zeker als ik een keer een nacht weg ben.