Oudere hond nog laten opereren? (labrador)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Oudere hond nog laten opereren? (labrador)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 09:59

Mijn 2 oudste labradors broers worden volgende maand alweer 12jr *\o/* <3 Nu heeft een een grotere bult en paar kleintjes, de dierenarts zegt vetbulten kunnen geen kwaad tenzij hij er last van heeft, de krijgen de meeste oudere labjes ze kunnen het weghalen, dierenarts had dit ook bij haar ouders hond gedaan, maar vaak komen ze weer terug. de operatie kost €400 nu is dat geen probleem maar vind het zo eng gezien zijn leeftijd hij heeft er nog geen last van.

twijfel wat ik moet doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Re: Oudere hond laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:01

Wat is de locatie van de bulten en hoeveel kans zit er in dat hij er last van krijgt?

Ik had een cavalier met een mama tumor, dierenarts wilde de tumor alleen niet weghalen, (enkel incl alle melklijsten, maar die operatie vond ik te zwaar voor een toen 12 jarige hond).
Ik wilde de tumor alleen eruithalen toen die nog klein genoeg was, helaas geen medewerking met als gevolg dat het ding zo groot geworden is dat ze er uiteindelijk wél last van had, en toen was het door haar algemene gezondheid te laat om nog te opereren.

Ik zou dus kijken op welke plaats ze zitten en in welke mate de hond er last van zou hebben als ze groeien, indien er last verwacht wordt zou ik ze gewoon laten weghalen, indien niet zou ik ze laten zitten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:05

Onder zijn voorpoot je ziet het op de eerste foto al, het is best een bult wat snel gegroeid is, merk niet dat het groter wordr hij rent er gewoon mee loopt niet moeilijk. Vind een operatie nu zo eng dierenarts zegt met de narcose van tegenwoordig geen probleem.. maar stel dat nu net hier mis zal gaan dat vergeef ik mezelf nooit ook gezien hij er geen last van heeft..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:06

Afbeelding

hij is verder super vrolijk en nog actief

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:07

ik heb een labrador van 15 jaar... die heeft ook verschillende vetbulten. zelfde verhaal, zolang ze er geen last van heeft laat ik er niets aan doen. Ze is nog speels en vlot. Hoeft niet meer onder het mes van mij.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:13

Wauw 15 jaar hoop dat mijne ook zo oud mogen worden. had nog een lab die is maar 4 jr geworden had longkanker.

Heb nu 5 honden nog.

2 broers van 11
1 choco teefje van 10
1 zwart teefje van 1.5
en een golden retriever reu van 7mnd

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:14

Vetbulten waar ze geen last van hebben zou ik laten zitten, ik heb meerdere oude honden laten opereren , zelfs 1 met hartproblemen en dat is allemaal goed gegaan, zeker met gasnarcoses gaat het eigenlijk wel goed, maar ik zou pas opereren als ze er last van krijgt..

Duhelo

Re: Oudere hond nog laten opereren? (labrador)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:15

Bult onder een voorpoot is een moeilijke. Is de schatting dat hij nog veel groter zal worden of zou die stabiel blijven? Hou er rekening mee dat hoe ouder hoe moeilijker te opereren, stel dat die bult binnen 2 jaar wél in de weg zit, dan is het risico van een operatie al groter (als ze nog huid genoeg hebben om te kunnen opereren, de wonde moet nl weer dichtkunnen ook.

SecretLIN

Re: Oudere hond nog laten opereren? (labrador)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:22

Gevoel dat het nu niet echt groter meer wordt. misschien nog een andere dierenarts laten kijken voor second opinion

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:31

Ik zou vooral zorgen dat de hond in een zo goed mogelijke conditie is (of je hem nu laat opereren of zo laat lopen), dan heeft hij de beste kansen. Op de foto's lijkt hij flink aan de maat dus als dat klopt zou ik hem goed af laten vallen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:36

Ligt aan de plek waar het zit , heeft de hond er last van en hoe is de conditie?

Onze labrador was rond de 13 jaar toen ze een rare plek bij haar oog kreeg en daar dus echt dagelijks last van had,
Ze is toen eerst gecheckt door de dierenarts en daarna heeft ze een OK gehad.
Best stevig: haar rond ogen weggeschoren, narcose, etc
Ze is er goed doorgekomen, ik vond de genezing idd langzaam gaan.
Op 14,5 jarige leeftijd is ze overleden

Als ik erop terug kijk is de OK goed geweest, maar zelf zou ik alleen een OK laten doen als er echt alleen hinder voor het dier is.
En ze het conditioneel nog aankunnen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:42

GDG schreef:
Ik zou vooral zorgen dat de hond in een zo goed mogelijke conditie is (of je hem nu laat opereren of zo laat lopen), dan heeft hij de beste kansen. Op de foto's lijkt hij flink aan de maat dus als dat klopt zou ik hem goed af laten vallen.

klopt hij is altijd al stevig, zijn broer is wel slank heel apart. hij krijgt niet veel extra's 2x per dag farm food brokken afgewogen. en veel beweging ze lopen hier los op het erf en gaan regelmatig mee naar het bos of zwemmen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:29

Mijn vorige hond is 13,5 jaar oud geworden en had al jaren last van vetbulten op verschillende plekken. Hier heeft hij nooit last van gehad verder (ook mijn DA heeft me nooit geadviseerd om hier operatief iets mee te doen), dus ik zie niet goed in waarom je een hond hieraan zou moeten laten opereren. Vetbulten zijn in principe onschuldig. Tenzij je echt denkt dat je hond er last van heeft, zou ik ze laten zitten. Ik zou het risico met narcose op die leeftijd niet nemen voor een operatie als deze, wat imo niet nodig is. Het is de eerste keer dat ik een DA ook hoor adviseren om ze operatief te verwijderen. Normaal gesproken blijven DA's hier gewoon vanaf omdat ze idd onschuldig zijn - als ze tenminste echt weten dat het vetbulten zijn. Als je twijfelt, zou ik een second opinion halen - al mag ik aannemen dat elke DA wel weet wat een vetbult is en wat niet, maar toch.