2 katten broertjes, 1 daarvan overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

2 katten broertjes, 1 daarvan overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 19:10

Hallo allemaal,

Misschien kennen jullie Pino en Elmo nog wel van onderstaande topic

[BB] Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Helaas hebben wij gisteren afscheid moeten nemen van Pino. Hij is aangereden door een auto en heeft dit niet overleefd... we zijn er kapot van. We hebben Elmo de mogelijkheid gegeven om afscheid te nemen van Pino en hebben hem inmiddels ook al begraven.

Nu zijn wij mensen en kunnen we relativeren, wij zullen er met de tijd overheen komen. Maar zijn broertje Elmo blijft nu alleen achter. We weten niet goed wat we moeten doen.
De gehele reden om voor 2 katten te kiezen is omdat wij allebei werken. De gedachte hierachter was "dan hebben ze elkaar". En dat was zeker zo. Altijd samen spelen, slapen, elkaar wassen, samen naar buiten etc. We zijn dus enorm bang dat Elmo eenzaam zal worden zonder zijn maatje. Op het moment reageert hij niet heel veel anders dan normaal. Hij lijkt wat zoekend maar dit kan ook schijn zijn.

Ik wil dus graag van Bokt weten of zij ervaring hebben met een soortgelijke situatie en wat zij vervolgens gedaan hebben. Toch uiteindelijk een kat erbij of juist niet. Wat voor geslacht zou je erbij zetten? Pakte het goed uit, of juist totaal niet.

We willen alleen informatie verschaffen en zijn nog lang niet toe aan een nieuw maatje. We willen alleen kijken wat het beste zou zijn voor Elmo.

tamary

Re: 2 katten broertjes, 1 daarvan overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:36

Er zijn meerdere kattensoorten waarbij de broers samen blijven nadat ze zijn afgespeent. Bij leeuwen is dat nogal eens permanent bij cheetahs tijdelijk. Onverwante dieren zijn eerder concurrenten. Of een andere kat(er) met Elmo samen zal gaan is daarmee moeilijk te zeggen. Qua spelen is 2 van hetzelfde geslacht beter, qua match eerder het andere.
Sommige katten doen het beter alleen, sommigen juist met andere kat en sommigen zijn er vreselijk moeilijk in.
Eerst de situatie maar aankijken, hoe is de andere kat, zijn jullie er al aan toe en hoe veilig is buiten bij jullie gezien de reden overwegen kat erbij.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:39

Ach wat sneu! Een nieuw maatje zou zeker kunnen, al zijn uit het zelfde nest vaak echt maatjes en is 't met een nieuwe afwachten hoe het zal gaan. Ik had ook 2 broertjes wat echt maatjes waren en nu 1 van de broertjes met een poes. Het heeft echt lang geduurd en ze zijn nooit zo close geworden als de broertjes, maar vinden elkaar nu wel leuk/accepteren elkaar, liggen vlakbij elkaar (de broertjes waren 1 bolletje, lagen echt in elkaar) en soms een lik/kleine wasbeurt.

Ik zou kijken hoe elmo het over een tijdje in z'n eentje vindt. Nu zal hij misschien van slag zijn doordat z'n broertje er ineens niet meer is, maar wie weet merk je verder niks en vindt hij 't prima. Katten zijn in principe solitaire dieren en kunnen ook heel goed langs elkaar heen leven, dan heeft het voor hun weinig toegevoegde waarde.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:56

Arme Pino :(:) .

Bij ons is vorig jaar een van de broers overleden door een aanrijding. De kat die we nog hebben heeft geen afscheid kunnen nemen. Ze lagen ook vaak samen in de mand en dergelijke. Bij ons was het niet heel duidelijk dat hij zijn broer miste. Was in het begin net als bij jou misschien iets zoekend. Ze waren toen trouwens 3 jaar oud.

Misschien scheelt het dat we nog een hond hebben, maar deze is overdag niet thuis.

We zijn net een midweek op vakantie geweest, dat vond ik wel spannend. Hij was blij dat we terug waren, maar niet anders dan toen ze samen waren.

Ik zou het zeker gewoon even een tijdje aankijken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 20:02

tamary schreef:
Er zijn meerdere kattensoorten waarbij de broers samen blijven nadat ze zijn afgespeent. Bij leeuwen is dat nogal eens permanent bij cheetahs tijdelijk. Onverwante dieren zijn eerder concurrenten. Of een andere kat(er) met Elmo samen zal gaan is daarmee moeilijk te zeggen. Qua spelen is 2 van hetzelfde geslacht beter, qua match eerder het andere.
Sommige katten doen het beter alleen, sommigen juist met andere kat en sommigen zijn er vreselijk moeilijk in.
Eerst de situatie maar aankijken, hoe is de andere kat, zijn jullie er al aan toe en hoe veilig is buiten bij jullie gezien de reden overwegen kat erbij.

Lastige keuze dan! Bedankt voor je reactie.
We willen het sowieso even aankijken, het is allemaal zo vers en voor mij persoonlijk hoeft het niet persee. Maar de gedachte dat wij beide 40 uur per week niet thuis zijn + hij de nachten alleen zit vind ik zo sneu. Maar goed, dat is ook een fout. Dieren denken niet zoals mensen.
Eigenlijk hebben wij een "ideale" situatie om een kat naar buiten te kunnen laten. We hebben achter ons huis een gigantische wei waar 2 paarden in lopen. Aan de andere kant van die wei loopt een weg, waar officieel gezien maar max 30 gereden mag worden. Hij is helaas deze wei overgestoken en op die weg in de avonduren aangereden.

Of het dus echt veilig is, misschien niet, misschien ook wel. Het is een hele bosrijke omgeving op die ene weg na. En allebei genieten/genoten ze hiervan. Van in de boom klimmen tot op en neer racen door de wei heb ik liever dan ze binnen te houden.

flavlip schreef:
Ach wat sneu! Een nieuw maatje zou zeker kunnen, al zijn uit het zelfde nest vaak echt maatjes en is 't met een nieuwe afwachten hoe het zal gaan. Ik had ook 2 broertjes wat echt maatjes waren en nu 1 van de broertjes met een poes. Het heeft echt lang geduurd en ze zijn nooit zo close geworden als de broertjes, maar vinden elkaar nu wel leuk/accepteren elkaar, liggen vlakbij elkaar (de broertjes waren 1 bolletje, lagen echt in elkaar) en soms een lik/kleine wasbeurt.

Ik zou kijken hoe elmo het over een tijdje in z'n eentje vindt. Nu zal hij misschien van slag zijn doordat z'n broertje er ineens niet meer is, maar wie weet merk je verder niks en vindt hij 't prima. Katten zijn in principe solitaire dieren en kunnen ook heel goed langs elkaar heen leven, dan heeft het voor hun weinig toegevoegde waarde.

Wat sneu dat jou dit ook overkomen is... :(:)
Wel fijn dat ze ondanks de lange tijd toch een beetje zijn gaan matchen. We beseffen ons inderdaad heel goed dat het niet meer zal zijn zoals eerst maar willen voorkomen dat hij zich eenzaam gaat voelen.

olga schreef:
Arme Pino :(:) .

Bij ons is vorig jaar een van de broers overleden door een aanrijding. De kat die we nog hebben heeft geen afscheid kunnen nemen. Ze lagen ook vaak samen in de mand en dergelijke. Bij ons was het niet heel duidelijk dat hij zijn broer miste. Was in het begin net als bij jou misschien iets zoekend. Ze waren toen trouwens 3 jaar oud.

Misschien scheelt het dat we nog een hond hebben, maar deze is overdag niet thuis.

We zijn net een midweek op vakantie geweest, dat vond ik wel spannend. Hij was blij dat we terug waren, maar niet anders dan toen ze samen waren.

Ik zou het zeker gewoon even een tijdje aankijken.

Ook al zo sneu... en ook nog steeds erg jong 3 jaar! Het is zo lastig dat we niet weten wat hij wilt/voelt. Zo zit hij nu veel uit het kattenluikje te staren in de avond. Doet hij dat omdat hij zijn broertje zoekt of staart hij gewoon in het donker? Het zijn dingen waar we normaal niet op gelet hebben en waar we nu dus wel op focussen.

Voor nu ligt hij lekker bij ons op de bank. Ik hoop dat hij in de komende tijd niet teveel gaat veranderen en er iig niet teveel van merkt.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:07

Uit zijn kattenluik staren klinkt wel zielig. Maar inderdaad, misschien deed hij dat wel al of is hij inderdaad zoekend. Het blijft lastig dat ze niet kunnen praten ;) .

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:08

Maureen_M schreef:
Hallo allemaal,

Misschien kennen jullie Pino en Elmo nog wel van onderstaande topic

[BB] Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Helaas hebben wij gisteren afscheid moeten nemen van Pino. Hij is aangereden door een auto en heeft dit niet overleefd... we zijn er kapot van. We hebben Elmo de mogelijkheid gegeven om afscheid te nemen van Pino en hebben hem inmiddels ook al begraven.

Nu zijn wij mensen en kunnen we relativeren, wij zullen er met de tijd overheen komen. Maar zijn broertje Elmo blijft nu alleen achter. We weten niet goed wat we moeten doen.
De gehele reden om voor 2 katten te kiezen is omdat wij allebei werken. De gedachte hierachter was "dan hebben ze elkaar". En dat was zeker zo. Altijd samen spelen, slapen, elkaar wassen, samen naar buiten etc. We zijn dus enorm bang dat Elmo eenzaam zal worden zonder zijn maatje. Op het moment reageert hij niet heel veel anders dan normaal. Hij lijkt wat zoekend maar dit kan ook schijn zijn.

Ik wil dus graag van Bokt weten of zij ervaring hebben met een soortgelijke situatie en wat zij vervolgens gedaan hebben. Toch uiteindelijk een kat erbij of juist niet. Wat voor geslacht zou je erbij zetten? Pakte het goed uit, of juist totaal niet.

We willen alleen informatie verschaffen en zijn nog lang niet toe aan een nieuw maatje. We willen alleen kijken wat het beste zou zijn voor Elmo.

Heb tweemaal in dezelfde situatie gezeten. De eerste keer twee kittenkaters die echt onafscheidelijk waren. Een van de twee is kort voor zijn eerste verjaardag is doodgereden. Toen via internet een jonge kater gevonden die weg moest wegens allergie. Speciaal gezocht naar een kat met een vriendelijk karakter, omdat de overgebleven kitten heel zachtaardig was. Prima match, na een poosje ook weer onafscheidelijk. Helaas is de eerste, die we dus oorspronkelijk al hadden, rond zijn tweede verjaardag aan een hartkwaal overleden. Dus weer op zoek naar een maatje. Na een aantal katten bekeken te hebben, eentje gekozen met een heel lief karakter. Het gaat prima tussen de katers, alleen is de nieuwste aanwinst (nu al twee jaar geleden) nogal mensenschuw. Hij heeft kennelijk een of ander trauma. Maar langzamerhand gaat ook dat steeds beter.

Ik zou voor een kater gaan, die blijven langer speels dan poezen... zijn vaak betere maatjes voor een kater.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:09

Ach hoe stom, 1 wegje van 30km/h en wordt hij nog aangereden :( . Veel sterkte!

Goh, ik zou het even aankijken ... Een nieuwe kat is daarom niet per se een nieuw vriendje.
Ik heb steeds 2 katten gehad, om dezelfde reden als bij jou speelt, nl dat ze elkaar hadden wanneer wij weg waren. Maar eerlijk? De katten verdragen elkaar maar echte vriendjes in de betekenis van samen spelen, wassen, slapen, ... zijn geen van al de combinaties geworden. Het ging telkens om een kitten dat bij een oudere kat gezet werd omdat er een kat gestorven was.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 20:27

olga schreef:
Uit zijn kattenluik staren klinkt wel zielig. Maar inderdaad, misschien deed hij dat wel al of is hij inderdaad zoekend. Het blijft lastig dat ze niet kunnen praten ;) .

Ja het is ontzettend sneu. Ook wast hij zich heel erg veel. Iets waarvan we allebei denken dat het meer is terwijl het er misschien al was en we het nu pas zien.

Hevonen schreef:
Heb tweemaal in dezelfde situatie gezeten. De eerste keer twee kittenkaters die echt onafscheidelijk waren. Een van de twee is kort voor zijn eerste verjaardag is doodgereden. Toen via internet een jonge kater gevonden die weg moest wegens allergie. Speciaal gezocht naar een kat met een vriendelijk karakter, omdat de overgebleven kitten heel zachtaardig was. Prima match, na een poosje ook weer onafscheidelijk. Helaas is de eerste, die we dus oorspronkelijk al hadden, rond zijn tweede verjaardag aan een hartkwaal overleden. Dus weer op zoek naar een maatje. Na een aantal katten bekeken te hebben, eentje gekozen met een heel lief karakter. Het gaat prima tussen de katers, alleen is de nieuwste aanwinst (nu al twee jaar geleden) nogal mensenschuw. Hij heeft kennelijk een of ander trauma. Maar langzamerhand gaat ook dat steeds beter.

Ik zou voor een kater gaan, die blijven langer speels dan poezen... zijn vaak betere maatjes voor een kater.

He wat een super sneu verhaal!! :(:) Sterkte! ook al is het al even geleden. Zoiets blijft altijd pijn doen
Hebben jullie kort na de aanrijding een nieuw maatje gezocht of juist veel tijd eroverheen laten gaan?

Ik lees wisselende verhalen. De een zegt dat je er juist geen mannetje bij moet zetten en andere weer wel. Het lijkt mij ook een maf idee, een poes. Wellicht omdat ik mijn hele leven altijd katers heb gehad.

Lukasje schreef:
Ach hoe stom, 1 wegje van 30km/h en wordt hij nog aangereden :( . Veel sterkte!

Goh, ik zou het even aankijken ... Een nieuwe kat is daarom niet per se een nieuw vriendje.
Ik heb steeds 2 katten gehad, om dezelfde reden als bij jou speelt, nl dat ze elkaar hadden wanneer wij weg waren. Maar eerlijk? De katten verdragen elkaar maar echte vriendjes in de betekenis van samen spelen, wassen, slapen, ... zijn geen van al de combinaties geworden. Het ging telkens om een kitten dat bij een oudere kat gezet werd omdat er een kat gestorven was.

Ik denk dat de bestuurder of harder heeft gereden, of dat het heel ongelukkig was. Hij is helaas doorgereden dus daar zullen we niet achter komen. Een buurtbewoner heeft hem gevonden en de instanties ingelicht.

Wat jammer dat het nooit echte combinaties zijn geworden. Daar zijn wij dus ook bang voor, zullen we er goed aan doen of niet.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:32

Ik heb net om die reden 2 kittens in huis genomen. Mijn 6,5 jarige poes miste echt duidelijk een maatje. Was erg onrustig en lawaaierig.
Ik heb voor 2 broertjes gekozen omdat die nu elkaar hebben om mee te ravotten en toch gezelschap voor Nova.
Ze zijn er nu en week en het gaat echt heel goed.Nova is een stuk rustiger en de tactiek werkt perfect.
Overigens zijn mijn katten binnenkatten. Voor een buitenkat voelt het wmb anders. Die ontmoeten buiten “gesprekspartners” en hoeven dan denk ik niet perse een maatje.
Voor eenbinnenkat vind ik persoonlijk een maatje een must als je zelf werkt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:06

@ ikkedus: jij hebt dus bij een volwassen kat niet 1 maar 2 kittens gezet? En dat was een succes zoals ik lees!
Daaraan (2 kittens) had ik ook al gedacht, voor een volgende keer dan, maar of ik mijn man overtuigd krijg >;)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:12

Lukasje schreef:
@ ikkedus: jij hebt dus bij een volwassen kat niet 1 maar 2 kittens gezet? En dat was een succes zoals ik lees!
Daaraan (2 kittens) had ik ook al gedacht, voor een volgende keer dan, maar of ik mijn man overtuigd krijg >;)

Ja dat klopt.
Daar heb ik wel heel erg over getwijfeld hoor. Maar ik heb het er op gewaagd en tot nu toe gaat het boven verwachting geweldig goed.
Nova is ontspannen en zoekt de kittens ook gewoon op.
Ik heb voor de zekerheid mijn huis wel aangepast a la kattenfluisteraar. Dus ik heb een kattentrap met plankjes langs 2 muren naar een kast en een reuze kattenmeubel. Dus ze hebben een hoge route en een lage door de woonkamer voor als ze dat nodig hebben. Wordt tot nu toe totaal niet gebruikt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:26

Top zeg ! +:)+

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:07

Wat onwijs verdrietig, ze waren zo leuk samen!

Qua geslacht maakt in mijn ervaring niet uit wat je er bij zet, de klik onderling moet er zijn. Maar ik zou er zeker een kitten bij plaatsen, anders wordt de overgebleven kat met grote zekerheid erg eenzaam.

Heel veel sterkte met het verlies Y;(

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:36

Ik zie dit topic en meteen ook een advertentie op boktmarkt over een rood gratis aangeboden kitten...wat niet wegneemt dat het intens verdrietig is wat er is gebeurd.. sterkte hoor..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 01:14

ikkedus schreef:
Ik heb net om die reden 2 kittens in huis genomen. Mijn 6,5 jarige poes miste echt duidelijk een maatje. Was erg onrustig en lawaaierig.
Ik heb voor 2 broertjes gekozen omdat die nu elkaar hebben om mee te ravotten en toch gezelschap voor Nova.
Ze zijn er nu en week en het gaat echt heel goed.Nova is een stuk rustiger en de tactiek werkt perfect.
Overigens zijn mijn katten binnenkatten. Voor een buitenkat voelt het wmb anders. Die ontmoeten buiten “gesprekspartners” en hoeven dan denk ik niet perse een maatje.
Voor eenbinnenkat vind ik persoonlijk een maatje een must als je zelf werkt.

2 erbij en daarmee dus in totaal 3 is voor ons erg veel. Het zou qua ruimte e.d. gaan, ook omdat ze naar buiten gaan maar dan houden we het denk ik nog liever bij een. Wel fijn om te horen dat dat goed gaat!

picobello schreef:
Wat onwijs verdrietig, ze waren zo leuk samen!

Qua geslacht maakt in mijn ervaring niet uit wat je er bij zet, de klik onderling moet er zijn. Maar ik zou er zeker een kitten bij plaatsen, anders wordt de overgebleven kat met grote zekerheid erg eenzaam.

Heel veel sterkte met het verlies Y;(

Ja he... het voelt zo incompleet thuis. Een lege plek op de bank, geen 2 rode vlekken in de wei zien rondrennen, het breekt echt mn hart.
Als het er al een zou worden dan sowieso een kitten. We hebben echt van die tijd genoten. Net nog foto's gekeken van toen het nog kleine droppies waren....

Afbeelding

tootje71 schreef:
Ik zie dit topic en meteen ook een advertentie op boktmarkt over een rood gratis aangeboden kitten...wat niet wegneemt dat het intens verdrietig is wat er is gebeurd.. sterkte hoor..

Stom he, die zag ik ook al voorbij komen. Terwijl voor mijn gevoel er praktisch nooit kittens op de boktmarkt aangeboden worden!
Dankjewel _/-\o_

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:37

Ach wat verdrietig ;(
Ik herinner mij je topic nog toen je ze kreeg.

Ik heb destijds ook 2 kittens bij mijn volwassen kat genomen nadat zijn maatje ingeslapen was.
De kittens hadden samen dolle pret en ouwe opa vond het na een paar weken wel leuk om mee te doen :D
Ging echt helemaal goed.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:16

Maureen_M schreef:
Hevonen schreef:

He wat een super sneu verhaal!! :(:) Sterkte! ook al is het al even geleden. Zoiets blijft altijd pijn doen
Hebben jullie kort na de aanrijding een nieuw maatje gezocht of juist veel tijd eroverheen laten gaan?

Nee, we hebben dat snel gedaan. De eerste keer zat er ongeveer twee weken tussen. De tweede keer hebben we vrij veel jonge katten bekeken voor we eentje vonden die qua karakter geschikt was; dat duurde een maandje.

We hebben steeds voor een iets jongere kater gekozen en vooral erg op het karakter gelet. Dat was echt nummer 1. Wat wij verder van de kat vonden kwam echt op de tweede plaats.

beetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:47

Wij hadden ook twee broertjes. Eentje is toen aan blaasontsteking gestorven, dus de ander bleef over. Wij hebben toen geen andere kat genomen en dit heeft onze kat zelfs goed gedaan. Hij ging meer naar buiten, zocht meer contact en zelfs met onze hond ging het opeens goed. Het hoeft dus niet perse :)