Hersenwerk voor honden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Hersenwerk voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 11:34

Hi

Ik had nog geen topic gevonden over hersenwerk voor honden, als deze er al wel is excuses dan gooi deze maar op slot :D

Ik heb twee honden, een duitse x mechelse herder en een tamaskan wolfhond.
2 drukke vriendjes zullen we maar zeggen :')

Naast de dagelijkse beweging wil ik ze mentaal meer uitdagen, ik heb best wel wat puzzels in de kast liggen maar ik merk dat ik er toch nog te weinig mee doe.
Koda, de wolfhond is vooral gek op de moeilijkere puzzels ( bv deze https://petsplace.nl/trixie-dog-activit ... auw+1+stuk )
Donna, de herder vind de snuffelmat of de snuffelbak het leukste, de andere puzzels die ik heb vind ze toch te moeilijk.

Wat hebben jullie zoal, en welke puzzels / spelletjes raden jullie aan?

Gr van ons

Goof

Re: Hersenwerk voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:00

Ik lees even mee. Ik verstop veel voertjes in huis of in een snuffelmat, maar wil ook graag meer kunnen aanbieden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:06

Oooh, ik heb intussen al heel erg veel materiaal bijeen verzameld :D . Mijn hond - maar ook ik- zijn gek op hersenwerk :j .

Bestaande puzzels gebruik ik nooit. Ik heb een aantal lessen op de hondenschool gevolgd met mijn hond, en daarop verder gebouwd. Over 2 weken vat ik de begincursus tot instructeur aan.

Deze site vind je mss wel interessant:
https://hersenwerkvoorhonden.nl/

En verder kan je ook inspiratie halen uit de boeken van Helen Hagestein

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:11

Nog even toevoegen: mijn enthousiasteling aan het werk :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:51

Ik weet niet of ze een favoriet speeltje hebben, ik laat mijn hond in de gang zitten en verstop zijn speeltje, dan laat ik hem zoeken. Verder leer ik hem veel trucjes wat hij erg leuk vindt en wat ook nog handig kan zijn ook binnen het huis voor als mijn pantoffels bijvoorbeeld aan de andere kant van de kamer liggen :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:57

Ik heb ballenbakballen.
Ik gooi ze in een teil en dan voertjes erbij. Mag hond de voertjes zoeken.

Leeg plastic flesjes maak ik gaatjes in. Koekjes erin, dop erop en hond kan rollen.
Snuffelkleed vullen met lekkers.
Hondenpuzzel met schuifjes vullen met lekkers.

Koekjes verstoppen in huis.

Hond is erg gek op eten.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:30

Heb een spel voor onze golden. Vast bekend, met pinnetjes en laatjes. En hoe hij het snapt, geen idee. Maar hij trekt rustig de pinnetjes eruit, doet de laatjes open en eet de snoepjes op. Ik sta iedere keer weer vol verbazing te kijken. Zo raar dat hij dit snapt.
Onze boerenfox probeert het even en gaat er dan naar staren (net zoals ze bij een muizennestje kan gaan zitten wachten). Zo anders.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:44

Ik heb 1 hond die t echt niets kan schelen (als ik moet werken voor Mn eten, dan eet ik wel niet). De ander is wat enthousiaster. Ook bijv een kong vindt ze wel leuk als we er iets lekkers indoen. Ik werkte op aanraden van de puppycursus nog wel eens met een eierdoos maar dobermann vs eierdoos werd ongeveer 20-0 voor de lieve schattige puppy. Ze scheurde hem gewoon open, schudde zo de snoepjes eruit. Dus dat laten we nu maar :+ ik volg om te kijken of er nog leuke ideeen bij zitten!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:55

Wij hebben een abbonement op de honden speel i theek. Elke paar weken een nieuwe puzzel

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:42

Mijn hond eet liever uit de snuffelmat of kong wobler dan uit haar voerbak. Ik kan de voerbak gerust vol hebben staan en dan gaat ze eerst kijken of er niet wat in de snuffelmat of kong zit :D

Een leuk werkje vindt ze de opgerolde handdoek met voertjes er in, daarom heen een paar wc rolletjes en prutsen maar. Ze is er zo een halfuur zoet mee.

Afbeelding

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 00:00

Op facebook zit een hele fijne groep met veel uitleg, voor alle leeftijden van honden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 05:41

Leuk, ik doe elke maand een honden enrichment class voor mensen die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen voor de hond of alternatieven willen bieden om te snel eten en slopen te voorkomen.

Hier mijn altijd groeiende lijst van activiteiten. Vraag gerust naar uitleg voor bepaalde activiteit als je wilt. :)
Snuffle mat
Kong Wobbler
Puzzle station
Parmesan Cheese trail
Muffin tin with tennisballs on top
Agility tunnel
Bungee bottle
Whack A Mole
Weave poles
Hullahoop
Jumps
Flirtpole
Trick station (Crawl & Weave)
Balance station (tire, bucket/platform, wobble boards, green things)
Stuffed kong
‘Tasting Tray’ → costco egg holder
Egg carton
Pizza box with treats
Bubbles to catch
Folded closed toilet rolls
Towel roll
Cup game (to find treat)
Personal play
Tug → teaching an out
Teaching front/middle/some GRC stuff
Licky mat
Go find (in boxes)
Dragwork
Sandpit digwork
Pole work
Balance work
Box with toiletrolls standing up with food in the bottom
Shellpool with treats inside but filled with empty bottles or balls (ball pit)
Frozen kong
Pvc pipe with holes drilled in it
SNuffle Mat Target

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:23

Nagini, kun je wat meer vertellen over honden enrichment class voor mensen ? Of waar ik daarover iets kan vinden?

Hier wel spelletjes maar na 1 of 2x kent de hond het en dan is het geen hersenwerk meer. Snoepjes verstoppen.... Hij vind het binnen de minuut. Dozen versnipperen... Geen hersenspelletje maar een betere shredder heb ik nog niet kunnen vinden. :') Mantrailing is echt zijn ding. Daar heeft hij zijn koppie in ieder geval hard bij nodig en hij is daarna ook helemaal moe. Het is ook altijd weer in een voor hem vreemd gebied met andere "vermisten".

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:37

Nagini schreef:
Leuk, ik doe elke maand een honden enrichment class voor mensen die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen voor de hond of alternatieven willen bieden om te snel eten en slopen te voorkomen.

Hier mijn altijd groeiende lijst van activiteiten. Vraag gerust naar uitleg voor bepaalde activiteit als je wilt. :)
Snuffle mat
Kong Wobbler
Puzzle station
Parmesan Cheese trail
Muffin tin with tennisballs on top
Agility tunnel
Bungee bottle
Whack A Mole
Weave poles
Hullahoop
Jumps
Flirtpole
Trick station (Crawl & Weave)
Balance station (tire, bucket/platform, wobble boards, green things)
Stuffed kong
‘Tasting Tray’ → costco egg holder
Egg carton
Pizza box with treats
Bubbles to catch
Folded closed toilet rolls
Towel roll
Cup game (to find treat)
Personal play
Tug → teaching an out
Teaching front/middle/some GRC stuff
Licky mat
Go find (in boxes)
Dragwork
Sandpit digwork
Pole work
Balance work
Box with toiletrolls standing up with food in the bottom
Shellpool with treats inside but filled with empty bottles or balls (ball pit)
Frozen kong
Pvc pipe with holes drilled in it
SNuffle Mat Target

Staat het merendeel hiervan ook niet uitgelegd kn de (4? inmiddels) boeken van Helen Hagestein? Althans ze komen me bekend voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:40

Lukasje schreef:
Nog even toevoegen: mijn enthousiasteling aan het werk :

[ [url=m/UHFyoT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nMC8wg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rI3Gt3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lGh474.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk dit!!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:48

Ik lees mee! Als iemand tips heeft voor een border collie van 3 maanden oud, altijd welkom :D Snuffelmat en kong hebben we, maar daar is hij al heel vlot mee!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:55

Een handdoek met voertjes en dan een knoop er in wil ik nog wel eens geven. Intussen ook door hoe hij de strakke knoop snel los maakt. -O-

Net even de tip van het wc rolletje geprobeerd maar dan met een sok. Het rolletje gaat direct door de shredder en de sok gaat ook aan stukken waar het snoepje zit. :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:45

Lukasje geen idee. Ik ben niet up to date met nlse trainers. Kan best zijn dat veel ervan in haar boek staan.
Er zijn fb groepen vol over canine enrichment en je gebruikt/past aan wat werkt voor jouw hond.

Bravura; het is een les die ik 1x per maand doe. 8 honden + eigenaren kunnen dan 8 verschillende dingen uitproberen.

Ik zorg ervoor dat er iets voor iedereen is: puzzles, scent work, drive work en play.
Ik woon in Australie, dus de les bijwonen is lastig.

Heb er wel een blog over geschreven die kun je lezen op www.thecompletecanine.com.au

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:51

Haha Nagini, dat is idd een beetje ver voor een lesje :) . En nu je het zegt, herinner ik me plots a love story ...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:58

XxLMMxX schreef:
Wij hebben een abbonement op de honden speel i theek. Elke paar weken een nieuwe puzzel

Heb je wat foto's van die puzzels?

Ik heb bij de action toen een puzzel meegenomen en dat vond onze hond wel leuk

WendyKtH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:36

Wat onze kruising husky Schotse collie ook leuk vind is in een kleine kinder spijkerbroek de pijpen dicht te knopen en in de broek zijn brokken doen. Stop de broeken dan ook in de zakken. Ook is ze druk met een harde plastic bekers en daar brokken onder, snuffelmat en de bekende spelletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:20

Toen ik nog een tuin had gooide ik de bal weleens uit het raam de tuin in (soms vanop eerste verdiep) terwijl ik bijvoorbeeld de strijk deed. Moesten ze eerst de trap af, het huis door, tuin in, bal zoeken en dan weer naar boven. Erg leuk.

Wel enkel in de zomer, en met 100% zekerheid dat je hond niet door het raam springt :+ voor bokt zou ik dus zeggen: don't try this at home.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:22

En verder veel verstopspelletjes maar zo te lezen is dat voor sommige honden hier al snel geen uitdaging meer :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:39

Amandavd schreef:
Op facebook zit een hele fijne groep met veel uitleg, voor alle leeftijden van honden.

En hoe heet die groep? :)

Wij hebben een puzzel van Trixie. Vind hij erg leuk om te doen, alleen had ie vrij snel door hoe het werkt.
Ga zo eens wat brokjes in een plastic fles doen! Denk dat ie daar ook wel even mee zoet is.
We hebben een Berner sennen, formaatje bakbeest dus :+ zie wel eens leuke dingen voorbij komen maar dat sloopt hij zo kapot met z'n lompe poten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:17

Brokjes zoeken:

Afbeelding

Afbeelding