Hond wil ineens kamer niet meer in met slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Hond wil ineens kamer niet meer in met slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 23:01

Ik heb een hond welke morgen 1 jaar oud wordt.

Als pup bij ons gekomen, gezien het feit dat mijn moeder allergisch is en hij dus niet op de bank mag slaapt hij in de avond in de achterkamer, ook als we allemaal even van huis zijn en hij alleen moet zijn gaat hij in deze kamer.

In het begin in de bench, ging allemaal prima.

De bedoeling was dat hij als mijn vader naar bed gaat de hond daarin gaat ( rond 00:30 ) en om 7:30 er weer uit.

Is nooit een probleem geweest, de hond wou al vrij snel zelf om 22:00 naar bed ( echt tussen mijn vader en de deur heen en weer lopen net zolang tot we hem naar bed brachten).

Nou is er 3 weken geleden in de nacht een lampenkap naar beneden gekomen en daar is hij uiteraard van geschrokken.

Echter wil hij sinds 2,5 week zijn bench niet meer in, nou prima dan gaat zijn mand gewoon mee en mag die los in die kamer.

Maar hij wil nu helemaal de kamer niet meer in, we moeten hem echt overeind duwen en dan die kamer in duwen, en dan alsnog gaat hij voor de deur liggen i.p.v. in zijn mand, pas na gerust 2 uur kiest hij wel voor zijn mand.

Je hoort hem overigens niet janken dan hij is dan wel stil.

Overdag is er geen probleem dan gaat hij vrolijk die kamer in en ook als hij daarin moet omdat wij even weg gaan ( is echt max 3/4 uurtjes en niet heel vaak) vind hij die kamer geen enkel probleem, het is dus puur in de avond waar het mis gaat.

Iemand enig idee hoe we dit kunnen oplossen? Dit is nu al 1,5/2 weken dus bezig en ik vind het zo ontzettend sneu om hem elke avond die kamer in te moeten duwen, echter kan hij echt niet in de woonkamer blijven vanwege de allergieën.

sasja0705

Re: Hond wil ineens kamer niet meer in met slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:05

Heb je al geprobeerd om een lampje aan te laten? Zo een als voor kids bvb?
Ik neem aan, dat toen de lamp en het lawaai in het donker gebeurt zijn?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 23:07

sasja0705 schreef:
Heb je al geprobeerd om een lampje aan te laten? Zo een als voor kids bvb?
Ik neem aan, dat toen de lamp en het lawaai in het donker gebeurt zijn?

Ja hebben we geprobeerd! Maar helaas maakt dat niks uit, hij wil gewoon zijn mand in de woonkamer al niet uit, ongeacht of het vervolgens licht of donker in de kamer is.

Dacht eerst dat het misschien met de kou te maken had dus kacheltje neergezet welke zelf aan/uit springt voor goede temperatuur maar dat maakt helaas ook geen verschil.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:08

Zorg dat hij t s avonds daar juist leuk vindt, speel er een tijdje met m en beloon hem dan...succes met oplossen

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 23:12

Yavanna schreef:
Zorg dat hij t s avonds daar juist leuk vindt, speel er een tijdje met m en beloon hem dan...succes met oplossen

Dit heb ik ook geprobeerd maar hij heeft dan helemaal geen oog voor speeltjes en wilt absoluut niet spelen.

Zelfs koekjes pakt hij niet terwijl hij altijd wilt eten en koekjes wilt!

Daarnaast ligt hij graag op schoot ( is hij eigenlijk veelste groot voor en hij weegt ruimt 30kg), dus ik ben er ook een keer 45 minuten bij blijven zitten maar ook dan blijft hij voor de deur zitten/liggen en komt hij niet bij mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:16

Kun je hem daar gaan voeren?
Dan gaat hij de ruimte weer associëren met iets leuks.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 23:20

Brainless schreef:
Kun je hem daar gaan voeren?
Dan gaat hij de ruimte weer associëren met iets leuks.

Dit kan ik wel proberen, voeren kan daar prima.

Vraag me alleen af of het werkt omdat hij er overdag dus geen problemen mee heeft, ( was opvouwen wordt ook in die kamer gedaan dus als ik daarmee bezig ben ligt hij ook in die kamer rustig te slapen of ergens mee te spelen ).

Maar kan het altijd uittesten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:45

Probeer toch nog eens daar te gaan spelen en dan vervolgens niet daar op te sluiten. Je moet de cirkel doorbreken met de negatieve associatie

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:56

Kan je niet gewoon een doek oid op de bank leggen ‘s nachts, zodat er geen haren op komen? Of kussens zo neerleggen dan het hem tegenhoudt om op de bank te gaan?
Hij voelt zich duidelijk niet fijn in de andere kamer en wel in de huiskamer. Ik zou toch proberen om hem lekker daar te laten dan..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:57

En de bank 's avonds afdekken zodat hij gewoon in de kamer kan zijn waar hij wél op zijn gemak is?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 00:04

Als de optie er is dat hij in beide vertrekken kan komen de deur open laten staan en daar zijn mand neer zetten. Zo heeft hij de keus waar te slapen en denk dat je er even niet te veel druk er op moet leggen.
Daar iets lekkers geven en leuke dingen doen helpt uiteraard wel.

Dat die lamp naar beneden is gekomen op zijn vertrouwde plek heeft zijn vertrouwen iets beschadigd. Dit komt vast goed maar niet met te veel druk.

Succes!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:24

Ach arm, die zal wel geschrokken zijn ja!

Misschien zou je in de loop van de avond, ieder halfuur ofzo, iets lekkers in de kamer neer kunnen leggen, een plakje worst ofzo, iets wat goed ruikt. En dan zelf de kamer uit gaan, geef hem de tijd en ruimte om zijn onzekerheid te overwinnen en zelfstandig die ruimte in te gaan.

Het zou kunnen dat hij nu toch spanning opbouwt naarmate het later in de avond wordt, zo kan je de kamer gedurende de hele avond interessant voor hem houden.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:37

Als hij nadat de lamp gevallen is nog wel een paar nachten daar heeft geslapen dan denk ik dat je een verband zoekt dat er niet is. Hij is 1 zeg je, ik denk dan eerder aan uitproberen hoe ver hij kan gaan en dat gaat best goed dus. Als ie verder niet piept zou ik m lekker naar binnen schuiven en zo normaal mogelijk doen, naar alle waarschijnlijkheid is het gedrag na een tijdje weer over. Je maakt er nu een heel feest van aandacht van, dat gaat niet helpen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:52

Och wat sneu. Onze jonge hond heeft ook zoiets, die speelt altijd met een buurhondje bij hun achter huis. Nu is er laatst een fiets omgevallen en nu durft ze er niet meer op het erf te komen. Ze hebben nu ook een leeftijd dat ze wat onzeker en sneller angstig zijn volgens mij. Ik heb geen andere dan de tips die al genoemd zijn. Ik wens je veel succes, hopelijk krijgt hij weer vertrouwen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:30

JesdaJinn schreef:
Dat die lamp naar beneden is gekomen op zijn vertrouwde plek heeft zijn vertrouwen iets beschadigd. Dit komt vast goed maar niet met te veel druk.

Dat denk ik ook en het is specifiek de associatie van die kamer terwijl het buiten donker/nacht is met het vallen van de lamp (=onveilig). Er zijn meerdere dingen die je kunt doen, bij elk daarvan: goed kijken of het wel een positieve uitwerking heeft op je hond (want bij druk gaat dat hem niet worden).

Ten eerste zou ik voor nu de bench in de huiskamer zetten en hem 's nachts daar doen ipv in de achterkamer, even alle druk van die kamer af (in de nacht dan). Dan overdag gewoon zo verder gaan, dus hem wel in die kamer doen als hij dat gewoon vertrouwt.
Ga zelf geregeld in die kamer zitten en dan met name vlak vóórdat het donker wordt, laat hem er lekker bij en laat het donker worden. Stop voordat hij nerveus wordt en ga samen die kamer weer uit. Dat ga je rustig uitbouwen.

Staat die kamer 's avonds gewoon open? Zo nee, voorlopig openzetten. Leg geregeld iets lekkers neer in de achterkamer, begin wel op een afstand die hij prettig vindt! Dus mogelijk is dat zelfs in de huiskamer, van daaruit werk je heel rustig richting de achterkamer en zo steeds meer de achterkamer in. Ga niet te snel want dan doe je het juist teniet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:59

Als je hem daar kan voeren, het voermoment gewoon (tijdelijk) steeds verschuiven. Tot je hem pas voert als hij gaat slapen. Of standaard in zijn bench voeren en dan de bench daar weer terug zetten.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:51

Iedereen bedankt voor de reacties hier heb ik zeker iets aan!

Dekens etc op de bank wil mijn moeder echt niet, maar eventueel de bench voor een tijdje naar de woonkamer verplaatsen is dan wel weer een optie!

In die kamer zitten tot het donker wordt is ook wel een goede, kan daar wel gewoon even stoel neerzetten en dan op de laptop tv kijken i.p.v. in de woonkamer.

Ik kan overdag de deuren naar die kamer wel open laten, ook nog het proberen waard.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:09

Wat ook wel helpt is in de bens van ieder een gedragen trui, sok of kleding stuk in de bens te leggen de hond moet weer vertrouwen krijgen

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:17

Aanlijnen en netjes laten lopen aan de lijn. Paar rondjes door de woonkamer, paar keer de deur door, doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is (en dat is het ook). Kent hij de beheersingsoefening? Baasje zet voet op de riem, hond biedt vanzelf een keer een rustpositie aan (zit of lig) en dan belonen met een voertje tussen de pootjes.

Wat je ook kan doen is brokjes uitstrooien in de moeilijke kamer. Door te snuffelen komt de hond tot rust en hij krijgt er een positieve associatie bij.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:58

Ik zie hier veel tips met betrekking tot het aanleren van gedrag, het maken van positieve associaties en het trainen van gehoorzaamheid. In situaties waarin een hond niet begrijpt wat je van hem wilt of waarin een hond verkeerd gedrag heeft/is aangeleerd, is dit zeker een oplossing. Een positieve associatie creëeren in combinatie met een onbekende situatie is ook een goed idee, in combinatie met een traumatische ervaring zou ik dat zelf iets anders aanpakken.

Honden kunnen op verschillende manieren leren, in dit geval heeft deze hond een 'one-trial learning' ervaring gehad, dit is 1 specifieke ervaring die zo heftig was dat de hond alle associaties die hij met die ervaring heeft gemaakt, ziet als onveilig en dus uit alle macht zal vermijden. Een soort ptss voor honden. Als je bij deze hond training en trucjes gebruikt om hem te leren de kamer in te gaan, dan zal je uiteindelijk een hond krijgen die super gehoorzaam doet wat je zegt en nog steeds doodsbenauwd is. Het probleem is namelijk niet dat hij niet luistert, maar dat hij bang is.

Dus: wat moet je hieraan doen?
Ten eerste de hond absoluut niet meer in dezelfde situatie zetten, punt 1: verslechter je je band met je hond omdat jij, zijn veiligheid, hem dwingt een voor hem onveilige situatie in te gaan en punt 2: hij wordt alleen nog maar banger op deze manier.
Ten tweede moet je uitvinden wat hij nu eng vindt. Is het dat het donker is? Dat hij opgesloten zit? Dingen die vallen en herrie maken? De kamer zelf? Al deze dingen misschien wel? Dan pak je 1 voor 1 deze dingen in kleine stapjes aan, door op andere plekken vallende dingen, donker, kleine ruimtes 'leuk' en veilig te maken. Zo maak je positieve associaties om later te gebruiken en te combineren. Als je direct de trauma situatie (kamer in het donker die dicht is) probeert te overstemmen met positieve associatie, dan moet je een positieve associatie hebben die zo hard binnen komt dat het de 'one-trial learning' overstemt en dat is een behoorlijke uitdaging. In kleine stapjes is dit fijner en efficiënter aan te pakken.
Als dit vervolgens is gelukt, dan kun je zelf in de kamer gaan zitten met de deur open en het licht aan rond dezelfde tijd als dat hij er normaal heen zou moeten en je maakt het LEUK. Koekjes, speeltjes, maakt niet uit. Als die plek maar de leukste plek op aarde is. Het is belangrijk dat de hond zelf kiest om bij je te komen en ook zelf mag kiezen om de situatie te verlaten als hij deze niet aan kan. Een goede test om te kijken of je associatie training is gelukt, is om hem een koekje aan te bieden op dit punt. Neemt hij het aan? Dan ben je op de goede weg. Doet hij dit niet? Dan zet je een stapje terug in je proces, want dan kan hij deze situatie nog niet aan.

Nu ken ik deze hond niet en is het van afstand moeilijk inschatten hoe hij gaat reageren, dus dit zijn tips die ik kan geven op basis van wat ik gelezen heb. Ik hoop dat je er iets aan hebt :j. En onthou goed: hoe snel ben jij over een trauma heen?

Als je vragen hebt, pben mag altijd ;) .