Hond plast en poept ineens in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Hond plast en poept ineens in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 21:31

Hallo medebokkers
Ik begin eigenlijk een beetje radeloos te worden.
Wij hebben sinds januarie een kruising (lijkt iets van border collie in te zitten) en eigenlijk verliep alles vanaf het begin heel goed. Hij paste zich goed aan, luistert vrij goed etc. Maar sinds een week of 8 is hij ineens begonnen met plassen en poepen in huis.
Hij wordt 3 tot 4x per dag uitgelaten, en veel gevarieerd qua hoelang en bv met de fiets.

In eerste instantie begon het een keer overdag toen ik terug kwam van het werk, hij had op de kamer van mijn zoontje geplast en gepoept. Het kan natuurlijk een keer gebeuren, dus niet zoveel aandacht aan geschonken. Alles opgeruimd en klaar. Dag erna ineens weer exact hetzelfde..
Dit liep ineens van kwaad tot erger, tegen de kinderspullen aan plassen ineens midden in de nacht of sochtends vroeg in de gang poepen en plassen.

Ineens ging hij tegen een wasmand met schone was plassen, was weer gewassen en hoger weg gezet.
Ik was er zo klaar mee dat ik hem in de bench heb gedaan onder het mom van patroon door breken.
Dit leek goed te gaan voor 2 a 3 weken tot mijn man vorige week thuis kwam van de nachtdienst en uitgebreid met hem uitgeweest is waarbij hij meerdere keren gepoept heeft.
Ik kom nog geen 10 min later in de badkamer en heeft hij gepoept in de badkamer.

Net zit ik op de bank en hoor ik ineens "water" lopen, ik loop naar de badkamer en staat ie tegen de wasmand wederom met schone was te plassen.

Wie o wie kan met mij meedenken om tot een oplossing te komen.

Ohja even voor de goede orde, bv vanochtend heb ik een km of 5 met hem gefietst rond een uur of half 9, en heeft in de bench gezeten tot 14.00 toen kwam mijn man thuis, heeft de hond uitgelaten,daarna heeft hij de hele middag tot 18.00 buiten gerommeld en de hond heeft de hele middag buiten gelopen (1200m2 tuin). Ik heb rond 17.30 ongeveer nog 30 min met de bal gespeeld en mijn man heeft hem rond 18.30 uitgelaten waarbij hij alles gedaan heeft. Gemiddeld genomen lopen we per wandelbeurt zo tussen de 40 en 60 min.

SweetVanille

Re: Hond plast en poept ineens in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:03

Wat vind de dierenarts? Lijkt me iets medisch.
Hoe oud is de hond?

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:06

Ik zou inderdaad ook als eerste naar de dierenarts gaan. Grote kans dat het iets medisch is, en het is sowieso goed om dat uit te sluiten al zou het niet zo zijn. Het heeft namelijk geen nut om aan iets van gedragstraining te beginnen als er misschien wel iets heel anders aan de hand is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:16

Nou geef hem eerst een flink op zijn donder want plassen tegen een schone was is gewoon zoeken naar een plekje.
Kijk als ie nu steeds voor de deur zou gaan zitten of in zn bench dan is het logisch dat hij het niet kan ophouden.
Daarnaast, een paar keer poepen op een wandeling... Wat krijgt hij te eten? Bij goed eten gaat de hoeveelheid ontlasting vrij fors naar beneden.
Maximaal 2 keer per dag is eigenlijk wel normaal bij goede voeding.

Ik denk inderdaad ook dat er iets niet klopt in zijn spijsverteringstelsel of dat de sfeer niet juist is ofzo waardoor hij dit gedrag gaat vertonen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:19

Hutcherson schreef:
Nou geef hem eerst een flink op zijn donder want plassen tegen een schone was is gewoon zoeken naar een plekje.

Hij zal dit niet voor de lol doen dus straffen is compleet onnodig. Maak je zo'n beestje alleen maar bang terwijl hij misschien ongemak /pijn heeft. Erg sneu.

Eerst maar medisch uitsluiten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:45

Vaak is er een medisch probleem .Hier ook een hond gehad die dat deed. Had last van blaasgruis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:48

Hutcherson schreef:
Kijk als ie nu steeds voor de deur zou gaan zitten of in zn bench dan is het logisch dat hij het niet kan ophouden.
Daarnaast, een paar keer poepen op een wandeling... Wat krijgt hij te eten? Bij goed eten gaat de hoeveelheid ontlasting vrij fors naar beneden.

Ik denk inderdaad ook dat er iets niet klopt in zijn spijsverteringstelsel of dat de sfeer niet juist is ofzo waardoor hij dit gedrag gaat vertonen.

Wat een vreemde reactie... je geeft hem eerst op zijn donder en gaat dan uitzoeken wat er aan de hand is...? Aparte volgorde :?

ts: is er iets verandert in je situatie? Of iets voorgevallen, wat in jullie ogen misschien niet zoveel voorstelde, maar voor de hond misschien veel stress opleverde?

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:53

Ik zou ook eerst een medische probleem uitsluiten. Laat eens kijken of hij geen blaasgruis of ontsteking heeft.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:38

Als hij zachte dingen zoekt om op te plassen, grote kans dat het blaasontsteking of gruis is.

Als je vermoed dat het gedrag is, wat kan, dan zou ik naar een gedragstherapeut gaan.
En mocht je medisch uitgesloten hebben, zou ik meteen op zoek gaan naar de gedragstherapeut, dit zijn nl heel hardnekkige problemen....

( hard aanpakken....niet doen, het slechtste advies )

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:39

Hier bij onze hond bleek het blaasontsteking te zijn. Helaas lukte het niet om een schone plas op te vangen.
In de kliniek is er toen direct urine uit zijn blaas gehaald d.m.v. een spuit.
Een kuur meegekregen en geen last meer van gehad. Nooit meer behoefte in huis gedaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 04:55

Gaat het om een intacte reu ? Zou hij mss volwassen worden en afbakenen ?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 06:16

Ik heb ook mijn vraagtekens bij het vele poepen...hier 2 drollen per dag bij 2 x voeren.
Zou absoluut een dierenarts laten kijken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:08

SweetVanille schreef:
Wat vind de dierenarts? Lijkt me iets medisch.
Hoe oud is de hond?

Een hond die zo vaak poept is inderdaad niet normaal en meestal medisch.

Ben je iets anders gaan voeren?
Van sommige brokken moeten honden heel veel poepen door alle zooi die erin zit.
En een bezoek aan de dierenarts kan zeker geen kwaad, zeker omdat hij dit eerder niet deed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:10

Hutcherson schreef:

Misschien er al eens aan gedacht dat een hond dit van nature echt niet wil, een hond is een schoon dier.
De hond plast misschien hiertegen omdat de eigenaren dat het laatst hebben aangeraakt of is verplaatst.
Maar de hond zomaar op zijn donder geven als je niet weet wat het is, vind ik niet juist.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:53

Sorry vergeten te vermelden, ik heb voor maandag een afspraak staan bij de dierenarts, ik zat zelf ook te denken of een blaasontsteking oid mogelijk zou zijn.
De hond is een jaar of 7/8 en is vanuit een ontzettende slechte omgeving bij ons gekomen (ze hebben hem geprobeerd te verdrinken).

De bench hadden we staan zodat hij altijd een rustig plekje kan opzoeken ivm de kinderen, onze kinderen weten dat zijn plekjes verboden zijn zoals bench en mand en de voerbakken enzo.
Het is altijd een ontzettende vrolijke hond die graag veel aandacht wil.

Het enigste wat 2 weken terug veranderd is is het voer, voordat dit gebeurde is er niks veranderd. Niet qua omgeving of bij de andere gezinsleden.

Ik ga eerst eens de DA raadplegen want ik krijg sterk het vermoeden dat er toch iets van blaasgruis ofzo aan de hand kan zijn.

Hij is trouwens niet gecastreerd, dat wouden we wel laten doen maar ivm een instabiele ademhaling wouden ze hem alleen in nood onder narcose plaatsen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:11

Wat fijn dat jullie deze hond in huis genomen hebben. Hopelijk krijg je maandag meer duidelijkheid na het DA bezoek. Arme dier heeft al heel wat meegemaakt. :(:)

Welk voer krijgt hij?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 12:24

Onze vorige hond kreeg trouwens vlees compleet diepvries, daar wouden we hem ook op zetten maar daar kreeg hij diarre van. We zijn dus over gestapt naar eigen merk die onze dierenwinkel hier in Duitsland aan bied. Ansich doet hij het daar goed op. Is energiek, glimt als ik weet niet wat..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:55

Proberen te verdrinken _-:( -:(- OMG. Maar goed, dat is off topic. Hopelijk weet je maandag meer!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:02

MarleenM schreef:
Onze vorige hond kreeg trouwens vlees compleet diepvries, daar wouden we hem ook op zetten maar daar kreeg hij diarre van. We zijn dus over gestapt naar eigen merk die onze dierenwinkel hier in Duitsland aan bied. Ansich doet hij het daar goed op. Is energiek, glimt als ik weet niet wat..

Eigen merk is vaak niet bepaald geweldig, ik zou kijken of hij het beter doet op een hogere kwaliteit brok. Zo vaak poepen kan heel goed door slechte kwaliteit brokken komen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:05

Lijkt het verhaal van mijn kat wel.
Daar werd van de week vette blaasgruis bij geconstateerd!
Zou de DA bellen en vragen of je eerder mag komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 06:54

Kan idd goed met de wisseling van het voer te maken hebben. Waarom ben je gewisseld??
Vaak is t zo, hoe goedkoper de brok, hoe meer zout en hoe minder de kwaliteit.
Goed dat je naar de da gaat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 07:09

Maar eerst een DA dan weet je daarna misschien ook beter wel type voor passend is al er wat uit komt.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 21:02

jesito schreef:
Kan idd goed met de wisseling van het voer te maken hebben. Waarom ben je gewisseld??
Vaak is t zo, hoe goedkoper de brok, hoe meer zout en hoe minder de kwaliteit.
Goed dat je naar de da gaat.

Toen wij hem kregen ben ik begonnen met diepvries vlees, maar daar kreeg hij diarree van.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:22

En al nieuws?