Hond heeft bananen in zijn oren bij het los lopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Hond heeft bananen in zijn oren bij het los lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 11:48

Hallo allemaal, Onze labrador kruising van 10 maanden willen we heel graag los laten lopen. We wonen ook in een gebied waar dat echt mooi kan want er is nauwelijks verkeer en nauwelijks andere mensen en dieren. Nu is het zo dat als ik hem mee neem naar het bos ik hem perfect los kan laten lopen. Hij blijft dan heel keurig in mijn buurt, zelfs als ik op mijn paard rijdt en hij rent lekker met ons mee. Komen we andere honden tegen hoef ik hem maar 1 keer te roepen en hij rent weer achter ons aan. Maar bij ons thuis is een ander verhaal. Dan heeft hij bananen in zijn oren. Vliegt er een eend op uit de sloot dan is hij weg. Net sprong hij over de sloot en ging in het weiland lopen graven. Dan hoef ik er niet op te rekenen dat hij nog komt. Ik heb vanalles geprobeerd. Door lopen (echt wel een paar honderd meter), wegrennen, we oefenen ook heel veel met beloning thuis, in de tuin, met de lange lijn ook buiten en ik zorg dat hij honger heeft. Ik moest net een dikke kilometer om lopen om de ingang van het weiland te vinden om hem vervolgens uit zijn zelf gegraven gat vol met modder te vissen hp-frusty Nu is het zo dat mijn paard volgende week aan huis komt en ik heel graag de ritjes met ons 3n wil voortzetten. We beleven er zoveel plezier aan en alleen thuis blijven is ook al niet zo zijn hobby maar ik kan dan echt niet hebben dat hij over de sloot springt en dan niet meer komt... Daarnaast kan hij gewoon veel beter zijn energie kwijt als hij los is. Het is zo frustrerend omdat het trainen super goed gaat, ook in het bos gaat het top en 9 van de 10 keer als ik hem thuis buiten roep komt hij ook direct maar die ene keer niet.. Want dan heeft hij een ander programma -O- Alleen hij kan het dus wel. We doen ook wel denkwerk met hem en canicross. Denken jullie dat dit een puberfase is en wel over gaat? Kan iedere hond los leren lopen? Hebben jullie tips? Groetjes!

MarlindeRooz

Re: Hond heeft bananen in zijn oren bij het los lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:52

Onze hond deed dat ook! (Labrador x Mechelse herder X boerenfox) Bij haar helpt het om je te verstoppen. Dan is ze je kwijt en schrikt ze zich de pleuris. :=
Ook hebben we een tijdje met een clicker getraind. En snoepjes meenemen die lekkerder zijn. Of bijvoorbeeld een fluitje gebruiken zodat het geluid harder is. Vonden we echt cool toen dat ze naar een fluitje luisterde haha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:53

Kan heel goed puberfase zijn en het kan ook dat het juist met paard erbij wel goed gaat. Want wat doe je als hond eigen ideeen heeft als je samen met paard in het bos bent? Zeker als paard onderdeel roedel is en die wel doelbewust verder gaat, is kans veel groter dat hond er bij wil blijven, tempo zal vaak ook wat hoger liggen en meer signaal we gaan ergens naar toe geven, dan we zijn hier lekker aan het onderzoeken/rondklooien.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 11:55

MarlindeRooz schreef:
Onze hond deed dat ook! (Labrador x Mechelse herder X boerenfox) Bij haar helpt het om je te verstoppen. Dan is ze je kwijt en schrikt ze zich de pleuris. :=
Ook hebben we een tijdje met een clicker getraind. En snoepjes meenemen die lekkerder zijn. Of bijvoorbeeld een fluitje gebruiken zodat het geluid harder is. Vonden we echt cool toen dat ze naar een fluitje luisterde haha.

Jaa fluitje willen we ook gaan proberen inderdaad. Nou ik ben doorgelopen want ik moest 1km omlopen op zoek naar de ingang van het weiland want ik wilde zelf eigenlijk niet perse door de sloot... 8)7 en toen kon hij mij ook voor echt een paar minuten niet zien maar dat intereseert hem vrij weinig. Hij bleef gewoon lekker chillen in zijn gat _O- Het is gelukkig niet zo dat hij echt weg rent. Als ik met mijn paard was geweest had ik die volgens mij nog wel eerst terug naar stal kunnen brengen :=

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 11:57

tamary schreef:
Kan heel goed puberfase zijn en het kan ook dat het juist met paard erbij wel goed gaat. Want wat doe je als hond eigen ideeen heeft als je samen met paard in het bos bent? Zeker als paard onderdeel roedel is en die wel doelbewust verder gaat, is kans veel groter dat hond er bij wil blijven, tempo zal vaak ook wat hoger liggen en meer signaal we gaan ergens naar toe geven, dan we zijn hier lekker aan het onderzoeken/rondklooien.

Ja dan rijden we gewoon door, hij houdt ons dan ook veel beter in de gaten. Als ik met hem alleen ben zijn die 10000 muizen die we hier hebben natuurlijk interessanter. Maar ik loop ook gewoon door als hij besluit voor zichzeld te beginnen en dat boeit hem dan niet zo. Zelfs als hij mij niet meer kan zien..

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 12:07

En moet ik dan boos worden als hij niet komt? Als hij uiteindelijk toch komt dan prijs ik hem uiteraard en krijgt hij een beloning maar als ik hem echt moet halen wordt ik wel boos...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:52

Boos worden heeft weinig zin. Dan is het ook niet aantrekkelijk om bij je te komen.
Dus blijf aantrekkelijk voor je hond de hele wandeling, zodat hij een reden heeft om
Bij jou te blijven. Prijs hem de hemel in als hij wel komt.

Mijn flatcoated is nu 1,5 jaar en had ( en soms heeft) soms ook echt bananen in haar oren met loslopen.
Bij iedere wandeling brokjes en fluit mee en trainen. Bij je roepen als je zeker weet dat hij komt en dan flink belonen. Succes ervaringen opbouwen. Ik heb met mijn flat tijdens iedere wandeling iedere keer weer de aandacht bij mij gevraagd en oefeningen gedaan. Zit, lig, hier etc.
En nee dat is niet zo relaxed wandelen de eerste tijd, dat is keihard trainen.
Maar het helpt wel.
Mijn hond gaat erg goed nu. En nog steeds moet ik met haar meer trainen dan met mijn andere hond tijdens de wandeling. Ik laat haar de bal ophalen en naar mij brengen en op een afstand zitten etc. Alles wat mij zo leuk mogelijk maakt om bij te blijven.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:06

MarlindeRooz schreef:

Dit was bij mij ook de oplossing. 2 keer kort achter elkaar in een wandeling en daarna nooit mee nodig geweest

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 13:09

belle_boef schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit was bij mij ook de oplossing. 2 keer kort achter elkaar in een wandeling en daarna nooit mee nodig geweest

Haha dat is handig! Hier merkte ik vrij weinig reactie. Hij bleef gewoon liggen in het weiland aan de verkeerde kant van de sloot -O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:13

Dan was er nog geen paniek. Langer wachten?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 13:22

belle_boef schreef:
Dan was er nog geen paniek. Langer wachten?

Ja dat durfde ik niet want verderop stonden ook schapen in heg weiland.. Zag later dat er gaas tussen zat maar kon ik vanaf daar niet zien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:27

MarritdeG schreef:
Hij bleef gewoon lekker chillen in zijn gat _O-

:') :')
Stiekem heel grappig, maar niet voor jou op dat moment.

Ik herken het wel. Ik heb en herplaatser die de eerste 2,5 jaar van zijn leven nog nooit had losgelopen. Ik heb hem nu 13 maanden en het is een drama geweest; wegrennen, mij niet in de gaten houden, de hele wereld was 1 groot feest en 1 grote uitdaging. Mijn hond kende overigens ook alle commando's en luisterde zonder afleiding perfect!
Ik ben nu 13 maanden superintensief bezig en ik denk dat ik inmiddels wel kan zeggen dat ik een fijne hond heb buiten, hele enkele uitzonderingen daar gelaten. Ik ben al het hele jaar bezig met ieder contact met mij positief bevestigen. Iedere keer dat hij om kijkt waar ik ben; beloningswoord en snoepje erin. Iedere keer dat hij uit zichzelf naar me toe komt; beloningswoord en snoepje erin. Ook iedere keer als ik hem moest halen omdat hij niet kwam; omdraaien, meelopen, beloningswoord en snoepje erin.
Inmiddels zijn we zover dat als hij naar andere honden toe rent om te spelen en hem roep, dat hij omdraait en met me mee komt. Superfijn! Het enige dat nog lastig is is dat hij hondenpoep eet en wegrennen om poep te eten is nogal zelfbelonend natuurlijk. Ik ben nu nog bezig met kijken of ik het wegrennen voor kan zijn, door constant aandacht te vragen en positief te belonen.
Kortom, verwacht niet dat het ineens op te lossen is, volhouden, het is een kwestie van tijd. Hij is nog erg jong, hij moet het zich ook nog eigen maken.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:28

Nou bij onze labrador kon je ook behoorlijk lang wachten voordat ze eens opmerkte dat je uit zicht was, terwijl onze staande langhaar echt in paniek was.
Ik denk toch dat je moet gaan trainen zoals Def zegt. Hele lekkere beloning mee en idd een fluitje.
In je stem klinkt vaak toch je emotie erdoor en dat kan negatief werken.
Succes, het is behoorlijk frustrerend. Hier hebben we nu weer een langhaar die in principe goed luistert, maar soms even wil afmaken waar ze mee bezig is :roll:

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 13:35

Goof schreef:
MarritdeG schreef:
Hij bleef gewoon lekker chillen in zijn gat _O-

:') :')
Stiekem heel grappig, maar niet voor jou op dat moment.

Ik herken het wel. Ik heb en herplaatser die de eerste 2,5 jaar van zijn leven nog nooit had losgelopen. Ik heb hem nu 13 maanden en het is een drama geweest; wegrennen, mij niet in de gaten houden, de hele wereld was 1 groot feest en 1 grote uitdaging. Mijn hond kende overigens ook alle commando's en luisterde zonder afleiding perfect!
Ik ben nu 13 maanden superintensief bezig en ik denk dat ik inmiddels wel kan zeggen dat ik een fijne hond heb buiten, hele enkele uitzonderingen daar gelaten. Ik ben al het hele jaar bezig met ieder contact met mij positief bevestigen. Iedere keer dat hij om kijkt waar ik ben; beloningswoord en snoepje erin. Iedere keer dat hij uit zichzelf naar me toe komt; beloningswoord en snoepje erin. Ook iedere keer als ik hem moest halen omdat hij niet kwam; omdraaien, meelopen, beloningswoord en snoepje erin.
Inmiddels zijn we zover dat als hij naar andere honden toe rent om te spelen en hem roep, dat hij omdraait en met me mee komt. Superfijn! Het enige dat nog lastig is is dat hij hondenpoep eet en wegrennen om poep te eten is nogal zelfbelonend natuurlijk. Ik ben nu nog bezig met kijken of ik het wegrennen voor kan zijn, door constant aandacht te vragen en positief te belonen.
Kortom, verwacht niet dat het ineens op te lossen is, volhouden, het is een kwestie van tijd. Hij is nog erg jong, hij moet het zich ook nog eigen maken.

Ah kijk! Dat klinkt hoopgevend. Haha ja ik kan er nu ook om lachen hoor en ik baal dan ook dat ik toch op dat moment gefrustreerd was en boos werd.. Terwijl hij niet wegrende oid, hij was opzich ook vlakbij maja die stomme sloot zat er tussen Ik weet nu wel dat ik in ieder geval niet meer boos moet worden, fluitje kopen en ook als hij komt zonder dat ik hem riep oid snoepje!

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:41

Wij hebben onze hond redelijk aan een fluitje kunnen laten luisteren door er een soort Pavlov idee aan te koppelen.

Je begint dan gewoon in huis, naast je hond, en je fluit terwijl je hem jets echt heel heel lekkers geeft en je beloont met stem en aaien. Dit bouw je uit naar (ook binnenshuis) van de ene kant van de kamer fluiten en naar je toe laten komen. Nooit meer dan 1 keer fluiten en áltijd met iets heel lekkers belonen. Echt meerdere keren per dag een keertje doen. Dan in de tuin, dan voor op straat, en zo steeds verder.

Als je het echt vaak doet (echt meerdere keren per dag even), en je blijft consequent iets heel lekkers geven, koppelt de hond als het goed is het fluitje aan "komen en verwend worden", en wordt het een soort automatische reactie.

Edit: en niet naar de volgende stap gaan voordat de vorige echt bevestigd is. Het moet automatisme worden, dus je mag hem eigenlijk niet de kans geven het fluitje te negeren.

Wij hebben een energieke jachthond die ook in het veld gewoon maar doorliep, en niet kwam als wij riepen, of pas veel later. Fluitje doet hij nu heel best :D

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 13:55

SergeantRoos schreef:
Wij hebben onze hond redelijk aan een fluitje kunnen laten luisteren door er een soort Pavlov idee aan te koppelen.

Je begint dan gewoon in huis, naast je hond, en je fluit terwijl je hem jets echt heel heel lekkers geeft en je beloont met stem en aaien. Dit bouw je uit naar (ook binnenshuis) van de ene kant van de kamer fluiten en naar je toe laten komen. Nooit meer dan 1 keer fluiten en áltijd met iets heel lekkers belonen. Echt meerdere keren per dag een keertje doen. Dan in de tuin, dan voor op straat, en zo steeds verder.

Als je het echt vaak doet (echt meerdere keren per dag even), en je blijft consequent iets heel lekkers geven, koppelt de hond als het goed is het fluitje aan "komen en verwend worden", en wordt het een soort automatische reactie.

Edit: en niet naar de volgende stap gaan voordat de vorige echt bevestigd is. Het moet automatisme worden, dus je mag hem eigenlijk niet de kans geven het fluitje te negeren.

Wij hebben een energieke jachthond die ook in het veld gewoon maar doorliep, en niet kwam als wij riepen, of pas veel later. Fluitje doet hij nu heel best :D

Dankje voor de duidelijke uitleg. Wat voor fluitje moet het zijn?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:05

Onze herder van een jaar kan nogsteeds niet loslopen waarbij hij ook netjes terugkomt. Hij luistert op die momenten echt voor geen meter.
Iedereen roept altijd maar 'jij moet het leukste blijven voor hem' maar werkelijk: dat zijn we gewoon niet en dat worden we ook niet.
Voer, snoep, speeltjes, piepjes, hoge stemmetjes, poppentheater werkelijkNIETS werkt om zijn aandacht erbij te houden of hem af te leiden. Hij focust op iets en dan is het klaar en wijkt hij er niet meer van af. Zelfs onze buurman (die normaal echt een groot feest is voor hem) is dan niet voldoende.
Als hij tijdens het loslopen een andere hond spot waar hij perse naartoe wil, dan zijn wij machteloos.
Gelukkig is onze hond een kei in hondentaal en heeft veel respect en druipt af als een andere hond zijn aandacht niet wil. Komt dan ook echt wel terug bij ons maar niet op commando.
Wegrennen is het enige wat een beetje helpt en dan nog trekt ie zn eigen plan.
Bloedirritant maar houdt in dattie nu gewoon aan zn 10 meter lijn gaat en enkel los mag in de roedel met de buurhonden. Want dan luistert ie beter als de buurman zn roedel terugroept. Die van hem luisteren wel :').

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 14:10

Hutcherson schreef:
Onze herder van een jaar kan nogsteeds niet loslopen waarbij hij ook netjes terugkomt. Hij luistert op die momenten echt voor geen meter.
Iedereen roept altijd maar 'jij moet het leukste blijven voor hem' maar werkelijk: dat zijn we gewoon niet en dat worden we ook niet.
Voer, snoep, speeltjes, piepjes, hoge stemmetjes, poppentheater werkelijkNIETS werkt om zijn aandacht erbij te houden of hem af te leiden. Hij focust op iets en dan is het klaar en wijkt hij er niet meer van af. Zelfs onze buurman (die normaal echt een groot feest is voor hem) is dan niet voldoende.
Als hij tijdens het loslopen een andere hond spot waar hij perse naartoe wil, dan zijn wij machteloos.
Gelukkig is onze hond een kei in hondentaal en heeft veel respect en druipt af als een andere hond zijn aandacht niet wil. Komt dan ook echt wel terug bij ons maar niet op commando.
Wegrennen is het enige wat een beetje helpt en dan nog trekt ie zn eigen plan.
Bloedirritant maar houdt in dattie nu gewoon aan zn 10 meter lijn gaat en enkel los mag in de roedel met de buurhonden. Want dan luistert ie beter als de buurman zn roedel terugroept. Die van hem luisteren wel :').

Dat is iets minder hoopvol.. -O- het gekke aan dit exemplaar is dat ik hem dus in het bos met mijn paard bij alle situaties weg kan roepen. Andere honden, zelfs al is hij aan het spelen ik roep en hij komt. Vogels, schapen, ik roep en hij komt maar als ik alleen met hem wandel thuis is het echt een ander verhaal... Ook niet altijd maar net ging het dus wel mis |o

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 14:11

En er was niet eens zoiets bijzonders in dat weiland maar hij dacht ik ga daar even gezellig op onderzoek uit. Kijken wat daar is :):)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:32

noordje schreef:
Nou bij onze labrador kon je ook behoorlijk lang wachten voordat ze eens opmerkte dat je uit zicht was, terwijl onze staande langhaar echt in paniek was.
Ik denk toch dat je moet gaan trainen zoals Def zegt. Hele lekkere beloning mee en idd een fluitje.
In je stem klinkt vaak toch je emotie erdoor en dat kan negatief werken.
Succes, het is behoorlijk frustrerend. Hier hebben we nu weer een langhaar die in principe goed luistert, maar soms even wil afmaken waar ze mee bezig is :roll:

Op onze hond kun je ook lang wachten als je je gaat verstoppen!
Bij ooit een poging zag ik haar lekker door het bos scharrelen en zichzelf vermaken met een stok. Die werd hoog de lucht in gegooid en weer gevangen. Grote lol had ze met zichzelf. Haal mij over een uurtje of 3 maar weer op, dat was meer de gedachte haha!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:55

Sommige honden kunnen gewoon niet los.
Mijn reu (6jaar, Keeshond) ook de dikste bananen in de oren als hij los loopt. Als ik hem dan bij me roep, gaat hij eerst goed rondkijken waarom ik dat doe (andere hond, een beest), zodat hij daar nog snel heen kan. En als die er niet zijn, dan moet ik nog een paar keer roepen voor hij eens komt.
Heb een paar keer met het schaamrood op de kaken die rotzak kunnen wegvissen van andere mensen. Hij mag niet meer los. De flex is lang genoeg om overal te snuffelen en pissen. Helaas voor hem.

Edit: heb bij hem ook dat verstop-trucje gedaan. Dat werkte 2 keer als pup, daarna wist hij dat ik wel ergens zat en kwam hij na 15 minuten op z'n dooie gemakje eens kijken. Hij vindt me heus leuk hoor, aan de flex luistert hij goed, maar hij vindt de vrijheid leuker :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:01

Als je kunt roepen/fluiten tot je een ons weegt, leer je je hond in feite dat hij een commanddo kan negeren.

Wat je nodig hebt is een negatief commando, één die met 'straf' wordt geassocieerd. Die 'straf' kan heel simpel zijn: je biedt iets lekkers aan (of een speeltje), hond wil het eten, jij zegt nee, en trekt de hond met een korte ruk weg van het lekkers. Het is het enige commando dat je met een negatieve 'prompt' moet aanleren. Het commando 'nee' moet z'n eigen ingebakken 'oh help, nu gebeurt er iets vervelends' krijgen.

Het kan bij een wegloper dus heel handig zijn het commando 'nee' aan te leren. Op het moment dat jouw hond de kuierlatten neemt, jij roept, en hij reageert niet, kun je nl veel beter dat commando 'nee' geven dan blijven roepen (en bevestigen dat-ie niet op een commando hoeft te reageren).
Als je 'nee' goed bevestigd is, geeft dat een 'oh jee' Pavlov response. Het werkt op afstand - en dat heb je nodig, want je kunt je hond niet voor z'n ongehoorzaamheid corrigeren als-ie 100 meter verderop in een weiland loopt.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:16

Hahahahaha , ja ik lach je uit :+ Sorry maar welkom tot de club met een hond in de puberteit! En hou je vast!! Het kan wel een jaartje of 2 duren :(:) Maar neem van mij aan, ik heb ervaring, het komt goed , echt waar, het komt goed

Ik heb hier een ny puberende Golden retriever van 1,5 jaar ! Bloed onder mijn nagels vandaan, maar ondertussen oooooh zo lief <3

Dit is onze 3de Golden, onze eerste Golden Balou hebben vorig jaar in moeten laten slapen , hij is dan ook bijna 15 geworden.

We hebben nu Matz van 1.5 jaar en Douwe van 4,5 jaar. Douwe was ook zo'n enorme boef zoals de jouwe en onze Matz nu zijn! En net als bij onze eerste golden Balou is ook dat goed gekomen.Onze Douwe is nu de braafste en meest evenwichte hond die er is, wat een kanjer <3

Je moet je geduld kunnen bewaren en overdreven blij zijn en vooral doen als hij wel jou kant op komt! En 200.000 x per dag tot 10 tellen :+ :+

Sterkte............ook voor mezelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:22

Voorlopig gewoon aan lange lijn houden voorlopig, tot puberteit voorbij is. En goed oefenen met hier komen aan de lange lijn.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:42

Afbeelding

Ik kon het niet laten.

Foto komt van dogtime.com