Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bitchy
Berichten: 324
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 08:11

Ik ga eerst eens kijken voor die kattebakkorrels, medische oorzaken uitsluiten of aanpakken.
En ga dan met jullie andere tips aan de slag.
Thanks iedereen!

Saskia9: ja, ze is geholpen, dat heb ik meteen laten doen toen ze er oud genoeg voor was.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:14

Eerst medische achtergrond uitsluiten. Katten zijn meesters in het verhullen van pijn en ongemak.

Als het medisch niks is. Lopen er andere katten rond het huis? Dit kan heel veel stress geven voor jou kat terwijl je het zelf miss niet in de gaten hebt. Omdat ze in de afgesloten ruimte wel op haar gemak lijkt te zijn, is dat een ruimte waar ze niet naar buiten kan zien?

Dit soort plotseling onzindelijkheid heeft ALTIJD een oorzaak in het medische òf in stress.

Bitchy
Berichten: 324
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:20

@ picobello:
Zoals gezegd ga ik inderdaad nu eerst kijken of er een medische oorzaak is, hoewel ik dit niet verwacht, maar wil graag zeker zijn.
Het huis staat midden op het perceel, er komen geen andere katten in de tuin, daarbuiten wel.
Vanuit de bijkeuken heeft ze op twee plaatsen zicht op de tuin.
De overburen hebben sinds ongeveer anderhalf jaar een nieuwe (herplaats)kat, maar die komt niet in mijn tuin. Maar goed, dat sluit natuurlijk niet uit dat ze elkaar eens een keer tegenkomen.

amsterdam10
Berichten: 596
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:14

Ja, ik heb ook een kat gehad die blaasgruis bleek te hebben en zowel op als buiten de kattenbak plaste. Kwam uit het niets opzetten.

Anoniem

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:52

Goed dat je haar urine eerst laat onderzoeken nu

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:51

Onze gecastreerde buitenkater van twee jaar begon dit gedrag vorig jaar plotseling ook te vertonen. Direct eerste gedachte: blaasproblemen. Kat helemaal door de molen gehaald, conclusie in perfecte gezondheid, dus tussen de oren.

De plekken (op de bank ;( !!) super goed schoongemaakt, eerst met schuim en stoom en daarna nog met een speciale enzymenreiniger om de urine helemaal af te breken.

En na een week was het weer zo ver, en twee dagen daarna weer. Weer dierenarts, nog steeds niks te vinden. Dus doei meneer is nu lekker verbannen naar buiten, heeft een volledig geïsoleerd nachthok en komt dus gewoon niet meer binnen. :evaw:

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:23

De reden dat juist deurmatten en hondenkussens de pineut zijn, is omdat deze veel wisselende geurtjes bevatten. De deurmat veeg je je voeten aan af. Dus allerlei vreemde geuren van vreemde mensen dieren, gras etc worden hier verzameld. De honden brengen ook veel geur mee van buiten naar binnen wat ze afzetten op hun kussen. Als een kat om wat voor reden dan ook het nodig acht om hier zijn eigen geur te laten overheersen, dan kunnen ze dit doen dmv te sproeien/plasjes achter te laten.
Dit kan zijn doordat ze onzeker zijn of op een andere manier stress ervaren of omdat ze om wat voor reden dan ook geen vreemde geurtjes in huis dulden.
Feromonen stoffen verspreiden helpt nog wel eens. Dus feliway of een andere vorm. De spray variant vind ik zelf hierin handiger dan de stekker in het stopcontact. Omdat je veel lokaler kunt werken.
Zelf heb ik voor de honden altijd kussens die geen vocht opnemen, zodat het kussen bij zo een ‘ongelukje’ makkelijk te verwijderen is.
Verder de plaatsen waar geplast wordt niet schoonmaken met chloor want dat nodigt nog meer uit om daar te plassen.

Uiteraard is dit alles pas van toepassing als medische oorzaak is uitgesloten. Maar dat is wel genoeg vermeld. ;)

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:30

Een manier om urine op te vangen is ook door een grote eetlepel/jus lepel onder dr bips te schuiven als poes op de bak gaat.

Mijn kat met blaasontsteking ging mooi niet op de katkor korrels maar de lepel truc werkte wel. Je moet dus wel even goed opletten.

Urine moet ook zo vers mogelijk naar de DA worden gebracht. Het liefst nog warm.

Bitchy
Berichten: 324
Geregistreerd: 29-12-05

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:57

Dankjewel voor alle tips en uitleg, heel verhelderend!

Haar urine is onderzocht: niks aan het handje gelukkig.
Hoewel, in zoverre gelukkig dat haar dus niks mankeert, maar het lijkt dus een gedragsprobleem wat minder makkelijk op te lossen is.
We gaan dus gewoon op de oude voet verder: poeslief overdag lekker buiten en 's nachts in de bijkeuken.
So be it, iedereen tevreden. :)