Dus op voorhand al excuus als het een lang verhaal wordt.
Het verhaal begint in de zomer van 2011.
Een poosje daarvoor heb ik mijn relatie beëindigd en ben ik alleen gaan wonen, met mijn hond.
In de zomer van 2011 is er een kitten (poes) bijgekomen, die (raar maar waar) door de hond was uitverkoren.
In januari 2012 is er een tweede hond in ons huishoudentje gekomen.
De onderlinge verstandhouding tussen honden en kat waren prima, geen enkel probleem gehad daarmee.
We woonden toen overigens zowat in de middel of nowhere, kat kon in en uit hoe ze wilde maar was eigenlijk altijd veel thuis.
Eind 2013 zijn we verhuisd naar ons huidige stekje.
Nog steeds veel rust en ruimte, grenzend aan een natuurreservaat dus kat kan nog steeds naar believen naar buiten, wat ze ook doet.
Tot zover was er geen enkel probleem.
In januari 2017 heb ik de oude hond in moeten laten slapen.
Een poosje later heb ik een herplaatser in huis genomen.
Kat en nieuwe hond moesten aan elkaar wennen, maar ook niet meer dan dat.
Kat was 's nachts altijd binnen maar had het hele huis(je) ter beschikking, als altijd.
Nog steeds geen probleem.
Tot ze ineens binnen begon te plassen...
Op de deurmatten, het vloerkleed, de kussens van de honden...
(ik heb overal houten vloeren dus ze koos duidelijk voor een 'comfortabele' ondergrond)
Ik heb haar toen een poosje verbannen naar de bijkeuken (die eigenlijk bestaat uit twee ruimtes, met tussendeur die altijd half open staat) waar ze alleen 's nachts verbleef.
Royaal qua afmetingen, voorzien van voer- en waterbakjes, krabpaal, comfortabele plekken om te liggen, daglicht en frisse lucht en in elke ruimte een kattenbak.
En jawel, ze gebruikte braaf, afwisselend, beide bakken.
Vanaf afgelopen voorjaar heeft ze nagenoeg elke nacht in die bijkeuken gebivakkeerd.
Ze is elke dag buiten, maar is afgelopen zomer niet elke avond naar huis gekomen.
Kwam ze wel, verbleef ze in die bijkeuken, waar dan ook netjes van de bakken gebruik werd gemaakt.
Omdat ze dat dus braaf consequent deed, mocht ze vorige week weer van het hele huis gebruik maken.
Gezelliger voor mij, en ook fijner voor haar.
Dacht ik... tot ze dus weer op een hondenkussen en een deurmat geplast had...
Great...

De deur naar de bijkeuken stond overigens open, zodat ze zonder probleem bij het voer, water, en vooral de kattenbakken kon komen.
Dus maar weer alles gewassen en kat weer verbannen naar de bijkeuken.
Nu weet ik niet zoveel van kattengedrag, vandaar daar ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft op de vraag waarom ze dat doet.
Ze lijkt geen stress te hebben vanwege die herplaats-hond: die geeft ze kopjes, loopt er onderdoor en geeft hem een mep als hij te opdringerig is.
De andere hond negeert haar.
Is het dan een soort markeergedrag?
Ik wil haar natuurlijk het liefst gewoon gezellig door het hele huis laten lopen, maar als ze dan alles alles onder plast is dat natuurlijk geen optie.
Heeft iemand de gouden tip?
En ja, nogmaals excuus voor het hele verhaal