Hoe honden afleren om tegen de deur te springen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe honden afleren om tegen de deur te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:31

Wij hebben 2 honden. Een bijna 3 jarige wolfkeesteef van 12 kilo en duitse herder pup van nu al 18 kilo. De teef springt al sinds ons vorige huis tegen de deur. Hier zijn wij mee aan de gang gegaan (negeren bij slecht gedrag, belonen bij goed gedrag) en hebben dit voor 95% afgeleerd gekregen.

Vorig jaar zijn wij verhuisd en was alles wel ok. Ze sprong af en toe eens tegen de deur, maar wij bleven het verder negeren. Tot deze zomer wij bezoek hadden en iemand haar binnen liet toen ze sprong want ze wou duidelijk binnen en was ‘zielig’ Sindsdien is het hek van de dam. Zij heeft een heel sterk en ingewikkeld karakter. Er zijn al meerdere bijtincidenten geweest naar zowel mijn vriend, onze dochter en mijzelf. Wij blijven met haar werken onder [b]professionele begeleiding[/ b] maar deze lopen hier nu ook op vast. Dus, op bokt zijn er meerdere inzichten, wie weet kunnen jullie helpen :)

Dus, sinds dat moment springt ze onophoudelijk tegen de deur aan als ze buiten zit. Ondertussen is zowel de deur kapot als het slot. Deur zit onder de krassen. Slot is kapot gevlogen door het constante springen. De deur gaat nu dus op slot als ze buiten zit. Ze springt gemiddeld 5-6 keer per minuut. Wij hebben dezelfde techniek geprobeerd van slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen, tot wachten tot ze springt en ons dan boos maken. Beiden zonder succes.

Soms moet ze echt gewoon buiten. Bv als ik het huis poets of als zij en de pup zeer wild zijn binnen. De stoelen zijn hier al vaker omgevallen dus die energie moeten ze buiten er maar uit laten. Ondertussen is de pup dit gedrag aan het kopiëren maar in veel mindere mate. Hij beseft dat het niet werkt. Buiten spelen wil ze niet. Eenmaal buiten gaat de focus direct naar terug binnen gaan.

Voor de voor de hand liggende vragen komen:

Wij wandelen 2x per dag voor een uur (met de pup minder uiteraard) Buiten dat zijn wij er nog 1-2 uur per dag mee bezig (bal gooien en dergelijke) Ze wordt mentaal bezig gehouden en wij hebben begeleiding. Binnen is haar gedrag gewoon goed. Als wij buiten zijn met haar ook. Enkel alleen buiten lukt niet. Ondertussen rest ons enkel de optie van een hondenren te zetten en haar daar in te steken, maar dat is niet oplossend werken in onze ogen.

Iemand tips?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:48

DeMolenhoek schreef:
Ondertussen rest ons enkel de optie van een hondenren te zetten en haar daar in te steken, maar dat is niet oplossend werken in onze ogen.

In mijn ogen wel. Je hebt te maken met sterk zelfbelonend gedrag, dat haar in het verleden succes heeft opgeleverd.
Ervoor zorgen dat ze niet bij de deur kan is zeer "oplossend". Dat de oplossing je niet bevalt is een andere zaak.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:02

Ik denk ook dat een ren (in huis) het beste is. Ze wil héél duidelijk niet alleen buiten zijn, is enkel gefocust op binnen komen, dus waarom dan toch per sé dat buiten steken doordrammen tegen sterke wil en dank? De momenten die je benoemt (poetsen/te druk samen etc) zijn net zo goed op te lossen met een ren als met buiten steken en in het geval van je teef is zij in elk geval zeer ontevreden met het buiten steken dus ik zou voor de ren in huis gaan.

DeMolenhoek schreef:
Wij wandelen 2x per dag voor een uur (met de pup minder uiteraard) Buiten dat zijn wij er nog 1-2 uur per dag mee bezig (bal gooien en dergelijke) Ze wordt mentaal bezig gehouden en wij hebben begeleiding. Binnen is haar gedrag gewoon goed. Als wij buiten zijn met haar ook. Enkel alleen buiten lukt niet. Ondertussen rest ons enkel de optie van een hondenren te zetten en haar daar in te steken, maar dat is niet oplossend werken in onze ogen.

Iemand tips?

Dat laatste (enkel alleen buiten lukt niet) zou ik dus maar gaan accepteren, na zoveel energie erin gestoken te hebben en een hond die heel duidelijk aangeeft het niet te willen of kunnen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:24

Het tegen de deur opspringen is symptoomgedrag van een probleem dat elders zit. Uit je verhaal kan ik te weinig opmaken om dat verder uit te diepen, maar als ik het goed begrijp probeer je de gemoederen tussen de honden te sussen, en scheid je ze daarom? Lukt dat in huis niet door ze beiden naar hun plaats te sturen, en ze zo allebei een time-out te geven? Nu lijkt het namelijk alsof je de pup voortrekt op je teefje: zij moet in haar uppie naar buiten, en hij mag bij jou binnen blijven.

Het omgaan met meerdere honden bij elkaar vraagt iets meer inlevingsvermogen dan wanneer je maar 1 hond hebt. Gelijke monniken gelijke kappen. Als de honden te druk zijn dan moeten ze daar allebei een vergelijkbare 'correctie' voor krijgen. Allebei naar de plaats, allebei in een eigen bench, whatever works.

Verder, als het alleen buiten blijven ook op andere momenten een probleem voor haar is kun je proberen om die tijd voor haar zo aangenaam mogelijk te maken. Bijvoorbeeld: altijd als ze buiten is, krijgt ze een kluif (o.i.d.)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:27

Tips heb ik niet, waar ik wel van schrik zijn de bijtincidenten naar jou en je man, maar vooral je dochtertje. Zij is toch nog heel klein? Het is niet waar je om vraagt, maar ik zou me eens achter mijn oren krabben of ik zo'n hond zou willen houden.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:41

Mijn honden willen ook niet buiten zijn zonder mij (zelfs niet met mij, als het vies weer is). Ik ga dus mee naar buiten en draai de deur op slot om te voorkomen dat ze teruglopen en naar binnen gaan. Als ik de honden buiten sluit (de deur op slot heb gedaan) dan zijn ze wel zo slim om aan het raam te krabben om duidelijk te maken dat ze naar binnen willen. Daarmee beschadigen de ramen en de kozijnen. Vooral de dalmatiër krijgt veel stress van het buiten moeten zijn, de Ridgeback gaat op een gegeven moment wel in het hooi liggen. Ik kies er voor om ze niet buiten te sluiten. Druk gedrag in huis tolereer ik niet, maar daar hebben ze zelf ook geen behoefte aan doordat ze genoeg beweging krijgen. Huis poetsen is ook geen probleem, ik vraag ze om op te staan. Ik maak hun plek schoon. Vervolgens gaan ze weer lekker verder liggen slapen en kan ik de vloer doen. Hebben ook een pup in huis en die leert nu dat in huis alleen rustige spelletjes zijn toegestaan. Laatst vloog hij als een wervelwind door de kamer maar toen strafte hij zichzelf door uit de bocht te vliegen en z’n teen te stoten. Ik denk dat het vrij normaal gedrag voor honden (die binnenleven) is om niet zonder hun baas buiten te willen zijn. De pup woonde bij de fokker buiten, is nu 12 week en wordt ook al een echte huismus (buiten de wandelingen om)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:46

geef haar buiten iets te doen, speeltjes met brokjes erin door de tuin heen neerleggen en van lieverlee een keer verstoppen zodat ze een doel heeft om in de tuin te verblijven. Jouw hond is denk ik altijd vermaakt door de baas om bezig te zijn en heeft niet geleerd met zichzelf bezig te zijn, de pup heeft dat instinctief nog in zich en kan zichzelf wel een tijdje vermaken zonder baas.

maak er om het aan te leren een spelletje van, bv met een kong daarin brokjes doen waar ze bij is duidelijk laten zien en ruiken dat daar wat lekkers in zit en deze in het zicht ergens in de tuin neerleggen en haar dan loslaten, natuurlijk zal ze daar in 1 streep naartoe gaan en er zo klaar mee zijn, maar het gaat om het aanleren dus dat moet je even benutten, herhaal dat een paar x en dan weer gewoon in huis laten en het later weer een paar x doen, zo bouw je dat uit dat als je zegt tuin... dan weet ze straks dat daar leuke en lekkere dingen zijn. gebruik deze kong dus nooit binnen, deze is speciaal voor buiten.

je zal merken dat na een tijdje sta je op en zeg je tuin... dan weet ze al... daar is de kong en wat lekker jippie...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:16

truus1957 schreef:
Tips heb ik niet, waar ik wel van schrik zijn de bijtincidenten naar jou en je man, maar vooral je dochtertje. Zij is toch nog heel klein? Het is niet waar je om vraagt, maar ik zou me eens achter mijn oren krabben of ik zo'n hond zou willen houden.

Bij het lezen van dit is de rest van het verhaal niet meer bij mij binnen gekomen. Dit lijkt mij een veel groter probleem dan het tegen de deur aan springen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:19

Om te antwoorden op je vraag uit de OP : niet. Tenzij in een ren of een stal steken. Of de honden gaan opvoeden zodat ze binnen rustig zijn en op hun slaapplek gaan liggen terwijl je poetst.

En heel eerlijk ? Ik zou voor deze honden een ander huisje zoeken.

Met de keeshond is het duidelijk fout gegaan toen de baby kwam. Dit is voor een hond een heel ingrijpende verandering waar niet juist op gehandeld is.
Hond krijgt minder aandacht, wordt jaloers en zo ontstaan bijtincidenten.
Eerst enkel naar de baby, nu blijkbaar ook naar jullie toe waardoor ze vaak afgescheiden zullen zitten want je wil je kind niet laten bijten uiteraard.
En de hond...tja, die wil alleen maar bij zijn baas zijn. Net zoals vroeger, voor de baby kwam.
Die begrijpt van heel deze situatie niks.

Die jonge hond copieert dat gedrag alleen maar.
Is ook een werkhondenras met een enorme will to please doorgaans. Dus die zitten ook niet graag buitengesloten.

Misschien helemaal niet wat je wil horen, maar is gewoon goed bedoeld. :)

Duhelo

Re: Hoe honden afleren om tegen de deur te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:26

Waarom springt ze tegen de deur? Omdat ze binnen of buiten wil?

Als ze van buiten naar binnen wil, mag ze dan ook naar binnen, of wil je ze X aantal tijd per dag buiten laten?

Indien ze een bepaalde tijd buiten moeten blijven zou ik opteren voor een kennel buiten. In de kennel = daar blijven, ongeacht wat ze doet.

Als ze echter wel binnen (of buiten ) mag wanneer ze wil, zou je ze misschien kunnen aanleren om een bel te rinkelen?
Dan sloopt ze niet de deur (en haar lijf met idiote sprongen), maar kan ze wel aangeven wat ze wil én wordt ze begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:59

Voor het springen tegen de deur kan je 2 dingen doen:

1. Ervoor zorgen dat ze dat niet meer kan (bv. een hondenren in de tuin). Wel vrees ik dat ze dan erg lastig zal blijven doen, wat alleen maar meer stress geeft voor jullie allemaal.

2. Werken met een E-collar. Dat moet altijd onder professionele begeleiding. Een E-collar niet meer verkrijgbaar in NL dacht ik maar vast wel te vinden. Door negatieve bekrachtiging (trilling bij het springen, desnoods schokje) zal ze dat niet meer doen. Maar het probleem is dat je dan het ongewenst gedrag onderdrukt, door angst.

Wat maakt dat je het spring-probleem eigenlijk niet kan oplossen (het is geen 'normaal' springprobleem waarbij een simpele nee soms al volstaat).

Beter is om naar de oorzaak te kijken.

Je zegt dat ze wel met jullie buiten wil en kan zijn.

Mij doet dat springen dan denken aan neurotisch gedrag door verlatingsangst. Zou dit kunnen en hoe zou dit kunnen komen? Heeft de komst van een kind iets veranderd, of was het kind er voor de hond?

Je zegt dat ze bijt naar alle leden in het gezin, in welke situaties is dat? Dit vind ik namelijk wel zorgelijk.

Wat beweging en aandacht betreft is er absoluut voldoende aanwezig!! Dat doe je goed. Het enige wat ik mogelijk mis (maar is moeilijk te zeggen van 1 post) is een kordate leider die haar karakter aankan. Zodat ze rust vindt in haar leven.

MAAR soms kan je álles goed doen (beweging en training geven, huisregels, liefde en aandacht, leiding, gedragstherapie,...) en toch nog tekortschieten.

Sommige honden zijn geboren met problemen, en hebben dan een heel specifieke omgeving nodig. In het allerslechtste geval worden honden soms ingeslapen omdat ze gewoon niet veilig door het leven kunnen. Niet dat dit bij jou zo is!! Maar ik zeg dit om aan te tonen dat het niet zozeer jouw schuld is.

Zoek eerst dus uit waar het probleem vandaan komt, of jullie dit probleem kunnen handelen, en zo niet: of er misschien iemand is die dat wel zou kunnen.

Ik zou in elk geval ten alle tijde veiligheid van mijn gezin voorop stellen, vooral voor je kind.

Succes..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-19 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:03

Oef, das een portret....in combinatie met bijtincidenten....
Ik zou mezelf eens heel hard achter mijn oren krabben en je instructeur en ook second opinion vragen, of dit een haalbare kaart is.

Ik heb vroeger een hond in laten slapen, die wat bijtincidentjes op zijn naam had.
Daar wilde ik de maatschappij en een ander niet mee opzadelen....als het fout gaat, kun je het nooit meer terugdraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:18

Hier 2 herders, waarvan 1 ook deuren kan openen.

Heb hem aangeleerd dat hij alleen naar binnen/buiten mag, wanneer hij voor de deur gaat zitten. Geld natuurlijk ook voor de andere.

Naast het wandelen, daag ik ze geestelijk ook veel uit. Met als gevolg dat ze vaak knock out in hun mand liggen. Ook krijgen ze ieder hun eigen persoonlijke aandacht, ivm hun grote will to please.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:22

Op zich zou opspringen tegen een deur redelijk gemakkelijk moeten af te leren zijn. Maar het lijkt alsof het maar een symptoom is van iets wat dieper zit. 5 tot 6 keer per minuut klinkt al behoorlijk neurotisch en dat in combinatie met verschillende bijtincidenten en het feit dat een professional het ook niet meer weet maakt dat de oorzaak waarschijnlijk niet simpelweg is dat ze niet graag buiten is. Wat je zeker niet wil is dat de pup haar gaat naäpen, want die is een paar maatjes groter.
Ik denk dat je best een andere professional inschakelt, liefst iemand die het ras door een door kent, en eventueel overweegt haar te herplaatsen naar een gezin zonder kleine kinderen. Voordeel is dat de hond nog maar 3 jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:43

Kuggur: Ze doet het ook als wij ergens anders zijn, dus uiteindelijk wil ik dit toch wel oplossen :)

GreaseMonkey: De honden worden niet gescheiden. Ze mogen gerust spelen, maar momenteel wonen wij nogal klein en stoten ze in hun geweld stoelen en dergelijke om. Ze gaan dan ook samen buiten :) Er gaat nooit maar 1 van de 2 naar buiten. Zoals je al zegt: Zelfde regels voor beiden en dat houden wij ook strikt aan.

GMekkes: Ik wou dat de keeshond eens sliep. Daar gaat vragen om op te staan en terug liggen helaas niet bij op :) Hier moeten ze binnen ook rustig zijn, maar zij versleept rustig haar hele hebben en houwen door het huis :D

Speurneusc: Ze heeft buiten een heel arsenaal aan speelgoed, waaronder een kong. Ze is geen op eten gefocuste hond. Wij hebben dit lang geprobeerd en nu nog steeds maar zij heeft er geen interesse in.

Pandora2: Ik kan bij jou bericht eigenlijk alleen maar denken: Meent die dit nu of is ze er mee aan het lachen? Waarom zou ik voor de pup een nieuwe thuis moeten zoeken? Verder doe je wel een heel grote aanname dat de problemen zijn begonnen met onze dochter die kwam. Dat is zeker niet zo. Het is nooit een gemakkelijke hond geweest en er zijn vaker bijtincidenten geweest. Hier waren wij al een jaar over en wij hebben hierin ook advies gevraagd. Dit advies was dat dit geen probleem ging zijn als wij haar in alles voldoende betrokken en haar niet aan kant gingen zetten. Dit advies hebben wij dus ook gevolgd. Zitten ze nu apart? Jazeker. Doormiddel van een hek van 3,5 meter breed tussen de woon en eetkamer (1 open ruimte) Ik verblijf evenveel aan dochters kant als aan hondenkant. Ze zien mij, horen mij, ruiken mij en ik ben er altijd voor hun. Dat de pup een werkhondenras is zijn wij ons van bewust. Hij is ook gekocht om te werken. Ik hoop dat je dit niet verkeerd op neemt.

Duhelo: Ze springt om binnen te geraken. Ik laat haar buiten en nog voor de deur toe is springt ze er al tegen. Ik zet ze buiten omdat ze dan vaak heel wild aan het spelen zijn en ze dan stoelen en dergelijke omgooien. Zij zijn daar beiden heel fanatiek in en dat gedrag is op dat moment moeilijk te doorbreken. Ik zet ze dus buiten om daar af te koelen/verder te spelen/gedrag te doorbreken etc. De kees is ook niet de meest sociale en durft bij bezoek enorm de grens opzoeken (of erover gaan) Wij staken haar dan eerst in de bench maar dan gaat ze met haar neus er door zitten grommen. Dus dan gaat ze ook buiten.

Djali: Geboren met problemen. Daar zeg je het. Wij hebben haar gekocht bij een particuliere fokker. Moeder en vader aanwezig. Wij hebben contact opgenomen met de rest van het nest. Bij 3 zijn er geen problemen. Situatie: Honden mogen alles. Ze zitten zelfs op tafel etc. Alle 3 zijn ze begonnen aan de opvoeden en na enkele weken het opgegeven. Honden zijn niet zindelijk, bijten nog steeds alles kapot etc. Bij de andere 2 is het flink fout gegaan. Flinke bijtwonden. Begeleiding door een trainer en gedragstherapeut brengt weinig veranderen. Alle 6 de pups uit het nest vertonen hetzelfde karakter en worden benoemt als onvoorspelbaar.

Er zijn nog testen gedaan met andere stabiele honden om het gedrag te observeren van haar en hun. Hierdoor gingen we kunnen zien wanneer de stabiele hond reageerde op een reactie van haar zodat wij deze reactie leerde herkennen en tijdig een escalatie konden voorkomen. Dit heeft niet gewerkt aangezien zij blijkbaar geen waarschuwing geeft. Voorbeeld: Stabiele hond lag te slapen, zij loopt rond. Opeens spurt ze naar de stabiele hond en valt flink aan. Aanleiding? Geen idee. Wij zaten apart om de observatie niet te storen.

Wij zijn al heel lang en intensief met haar bezig en dat heeft zeker al vruchten afgeworpen. Het onvoorspelbare blijft wel.

De overige bokkers die adviseren om haar weg te doen: Ik moet hier wel wat om lachen, want normaal is bokt de eerste om te zeggen: Hond was eerst, dus kind moet weg :D Maar ik snap jullie punt. Het is ook niet de eerste keer dat ik dit hoor en ook een vraag die ik mij al veel heb gesteld. Ik ga daar niet verder op in gaan want ik kan hier niet alleen over beslissen. De kees is voornamelijk de hond van mijn vriend. Haar focus staat volledig op hem. Hij heeft haar ook het liefste van de 2. Als ik haar weg doe kan ik mee vertrekken.

Het ging zelfs zo ver dat hij niet geloofde dat ze de baby beet. Hij was hier dan ook heel erg laks in als ik ging werken, tot hij haar net op tijd kon weg trekken. Sindsdien staat er dus een hekken. Ze bijt zeker niet elke dag. Het is een tijd wekelijks tot dagelijks geweest, maar het laatste half jaar is dit flink beter geworden. Sinds de komst van de pup (begin augustus) is dit nog 2 keer (1 keer naar mij en 1 keer naar mijn vriend) voorgevallen. Maar 1 keer kan genoeg zijn uiteraard. Dit ga ik dus nog even laten bezinken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:48

Ik heb er ook zo 1. Staat de deur open dan loopt hij zelf alleen buiten, gaat de deur dicht springt hij net zolang tot die open is. Deur zit dus op slot want hij springt van binnen ook open. Bij mij is het over als hij in de kennel buiten zit. Die springt gij niet open en gaat hij rustig liggen slapen...

Zal later wat uitgebreider reageren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:03

DeMolenhoek schreef:
Djali: Geboren met problemen. Daar zeg je het. Wij hebben haar gekocht bij een particuliere fokker. Moeder en vader aanwezig. Wij hebben contact opgenomen met de rest van het nest. Bij 3 zijn er geen problemen. Situatie: Honden mogen alles. Ze zitten zelfs op tafel etc. Alle 3 zijn ze begonnen aan de opvoeden en na enkele weken het opgegeven. Honden zijn niet zindelijk, bijten nog steeds alles kapot etc. Bij de andere 2 is het flink fout gegaan. Flinke bijtwonden. Begeleiding door een trainer en gedragstherapeut brengt weinig veranderen. Alle 6 de pups uit het nest vertonen hetzelfde karakter en worden benoemt als onvoorspelbaar.

Er zijn nog testen gedaan met andere stabiele honden om het gedrag te observeren van haar en hun. Hierdoor gingen we kunnen zien wanneer de stabiele hond reageerde op een reactie van haar zodat wij deze reactie leerde herkennen en tijdig een escalatie konden voorkomen. Dit heeft niet gewerkt aangezien zij blijkbaar geen waarschuwing geeft. Voorbeeld: Stabiele hond lag te slapen, zij loopt rond. Opeens spurt ze naar de stabiele hond en valt flink aan. Aanleiding? Geen idee. Wij zaten apart om de observatie niet te storen.

Wij zijn al heel lang en intensief met haar bezig en dat heeft zeker al vruchten afgeworpen. Het onvoorspelbare blijft wel.

De overige bokkers die adviseren om haar weg te doen: Ik moet hier wel wat om lachen, want normaal is bokt de eerste om te zeggen: Hond was eerst, dus kind moet weg :D Maar ik snap jullie punt. Het is ook niet de eerste keer dat ik dit hoor en ook een vraag die ik mij al veel heb gesteld. Ik ga daar niet verder op in gaan want ik kan hier niet alleen over beslissen. De kees is voornamelijk de hond van mijn vriend. Haar focus staat volledig op hem. Hij heeft haar ook het liefste van de 2. Als ik haar weg doe kan ik mee vertrekken.

Het ging zelfs zo ver dat hij niet geloofde dat ze de baby beet. Hij was hier dan ook heel erg laks in als ik ging werken, tot hij haar net op tijd kon weg trekken. Sindsdien staat er dus een hekken. Ze bijt zeker niet elke dag. Het is een tijd wekelijks tot dagelijks geweest, maar het laatste half jaar is dit flink beter geworden. Sinds de komst van de pup (begin augustus) is dit nog 2 keer (1 keer naar mij en 1 keer naar mijn vriend) voorgevallen. Maar 1 keer kan genoeg zijn uiteraard. Dit ga ik dus nog even laten bezinken :)

Klinkt voor mij alsof je man eigendom van de kees is en de rest er weg moet blijven. Hoeveel zeggenschap heeft hij dus werkelijk over de kees en hoe betrouwbaar zou deze hond dan zijn? Zo te lezen klopt er in de aanleg al iets niet in dit gehele nest. Dat tegen de deur aanspringen is het meest opvallende en daarom het meest storende, maar niet het werkelijke probleem. Hoe moeilijk ook, maar met de problemen met de andere honden uit dit nest er bij zal de eerst vraag toch moeten zijn of het houden van deze hond een veilige keuze is. Nog afgezien van of en tot hoe ver dit dier te trainen is, want ook dan zal dit consequent volgehouden moeten worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:39

Ik reageerde overigens opzettelijk specifiek op de vraag over het ongewenste tegen de deur springen.
Een hond die habitueel mensen bijt wordt hier ingeslapen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:54

Kuggur schreef:
Ik reageerde overigens opzettelijk specifiek op de vraag over het ongewenste tegen de deur springen.
Een hond die habitueel mensen bijt wordt hier ingeslapen.

En daar valt zeker wat voor te zeggen, zeker ook omdat dat ongeacht de oorzaak een moeilijker te trainen hond impliceerd en het de vraag is of dat eerlijk is naar de andere hond(en) in het huishouden om daar fors extra tijd in te steken aangezien dat altijd ten koste van de andere(n) zal gaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:55

DeMolenhoek schreef:
GMekkes: Ik wou dat de keeshond eens sliep. Daar gaat vragen om op te staan en terug liggen helaas niet bij op :) Hier moeten ze binnen ook rustig zijn, maar zij versleept rustig haar hele hebben en houwen door het huis :D

Oh dat ken ik ook van onze wolfskees-kruising. Lief dier, maar als hij in de 'ik verveel mij' modus gaat, dan staan al mijn meubels ineens ergens anders. Wij zeggen dan dat onze binnehuisarchitect bezig is.

Springen kan hij ook als de beste, hier niet specifiek naar deuren, maar gewoon overal. Zijn manier van energie kwijt willen.

Ik moet zeggen dat dit echt de hyperactiefste hond is die wij ooit hebben gehad. Heeft enorm veel fysieke en mentale uitdaging nodig, dan is hij doodbraaf. Maar een paar dagen wat minder tijd voor de hond geef echt een gefrustreerd bolletje wol. Nu willen wij daar gerust die tijd en energie in steken, omdat wij dan ook echt merken dat het een enorm leuk dier is. Maar als hij altijd in die frustratiemodus zou blijven hangen moet hij vertrekken, dat wordt echt gevaarlijk met kleine kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:00

Zou de man met hond de deur uitdoen. Grapje maar wel met een serieuze ondertoon want die hond, vooral met de ervaring van het hele nest en kinderen die er blijkbaar rondlopen en de vele bijtincidenten , die had allang een enkeltje hemel gekregen van mij . En straks blijft blijkbaar alleen de kennel over en dan? Dan los je het deurprobleem op en de rest? Word waarschijnlijk alleen erger.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:15

Helaas geen advies, maar wel ervaring met keeshonden (hebben jullie een hond gefokt richting Spits? Die zijn veel feller).

Bij onze eigen wolfskees ken ik het niet. Die gaat inderdaad van enthousiasme springen, maar verder niet. Slaapt veel, ligt heerlijk rustig aan je voeten (ik herken het hyperactieve ook helemaal niet). Blijft alleen schoenen slopen :Y)

De laatste wolfskees van mijn ouders krapte vroeger alle binnendeuren kapot. Helaas ook geen oplossing voor gevonden. Klinken omhoog, want het was natuurlijk wel eens gelukt om de deur open te maken, daardoor ging hij door. Toen de hond overleden was, nieuwe deuren :o

De keeshond daarvoor was een echte waakhond. Niemand kwam in de buurt van 'zijn' kinderen. Daarvoor zijn ze ook gefokt, het schip bewaken. Dus dat karakter kwam erg duidelijk naar voren. Maar dan juist beschermend.

Ik hoop dat jullie een oplossing vinden. Wij hebben een hond gehad met een sterk karakter (Hovawart), maar dan hoefde ik alleen bij visite hem apart te doen. Zodra je eigen gezin ook niet veilig is, heb je geen rust meer. Toen de Hovawart overleed was ik heel blij met de rust, ik hoefde niet continue op mijn hoede te zijn bij vreemde mensen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:15

Klinkt als verlatingsangst? Hoe doet de teef als ze in de gang zit opgesloten en jullie zitten in de woonkamer oid?
Slapen ze beneden of op de slaapkamer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:28

Dan doet ze hetzelfde :j Ze heeft een hele tijd bij ons geslapen tot ze op een gegeven moment het leuk vond om mij 5-6 keer per nacht wakker te maken. Toen zijn wij dit langzaam gaan afbouwen naar beneden slapen. Dit vindt ze nu gewoon ok. Ze heeft een ruimte van 4 op 8 en een hele grote zetel om in te slapen. :) Dan vertoond ze dit gedrag overigens niet. Wij gaan slapen en zij kruipt in de zetel en gaat ook gewoon slapen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:59

DeMolenhoek schreef:

Tsja, zo´n hond ging bij mij de bench in. Leren om rust te nemen.. klinkt een beetje alsof die dat nooit heeft geleerd. Sommige honden hebben daar wat extra hulp bij nodig.