Ik ben er de eerste 3 jaar consequent mee naar de hondenschool geweest, dat ging super goed. Tot op de dag van vandaag luistert hij echt goed, al merk ik zelf dat het scherpe er wat afgaat, wat zeker ook komt doordat ik zelf wat minder consequent word.
De reden dat ik nu wat minder met hem naar school ga, is de drukte rond 2 jonge kinderen in huis, maar ik zoek dit zeker terug op te pakken.
Zijn opvoeding is dus goed gelopen, ik heb maar 1 probleem met hem, en dat is dat hij zijn speeltjes (liefst een bal), niet goed loslaat. Hij loopt er als een gek achter, komt er heel vrolijk weer mee aangestormd, maar als ik het dan terug wil nemen, laat hij dus niet los. Ik heb al vanalles geprobeerd: belonen met eten werkt niet, zowel niet met gewone hondensnoepjes als met biefstuk of kip, daar doet ie het gewoon niet voor.
Een keer vragen en dan negeren helpt ook niet echt, want dan kan ik gewoon nooit echt met hem spelen.
Het is dus elke keer een gevecht om het speelgoed terug te krijgen. Ik begin te denken dat hij het commando "los" begint te verstaan als "ik moet harder vasthouden".
De oefening "apport" op school doet hij dan weer wél goed. Ik gooi weg, hij blijft naast me zitten wachten tot mijn commando "apport", gaat zijn touw zoeken en brengt het terug, gaat mooi voor me zitten en laat los als ik het touw aanpak. Daar is dus geen enkel probleem mee.
Het is dus echt een probleem bij spelen in de tuin of tijdens de wandeling. Wat erin resulteert dat ik niet echt veel met hem kan spelen, en dat vind ik echt heel jammer.
Als hij bij me komt en ik krijg het speelgoed niet, negeer ik hem en wandel ik voort. Hij loopt me dan voorbij, laat het een aantal meters verder vallen en gaat er dan bij liggen. Dan kan ik het wel terug pakken, maar dan begint het weer van voren af aan.
Iemand een idee hoe ik dit weer goed kan krijgen? Is het een kwestie van opnieuw te beginnen met een nieuw commando? Lijkt me wel moeilijk, aangezien hij het niet loslaat en ik dus ook geen commando kan geven.
Ik kan me goed inbeelden dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk is, of jullie nog wat meer willen weten, dus vraag maar raak. Misschien ben ik bepaalde dingen ook wel vergeten te vermelden, dus ik hoor het dan wel