HELP ! Zieke jack russel....., we weten het niet meer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lissie23

HELP ! Zieke jack russel....., we weten het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 12:22

Onze 10 jarige Jack Russel is ernstig ziek, ligt op het moment in de kliniek aan het infuus.

Ze begon maandag over te geven. Ik vond wel te dat ze teveel moest braken van het goede, dus afspraak gemaakt bij de dierenarts. Alles nagekeken, geen koorts, waarschijnlijk wat verkeerds gegeten en een spuitje tegen de misselijkheid gehad. Niet willen eten is echt niks voor haar. Dinsdag nog niet veel veranderd. Weer naar de dierenarts geweest, weer een spuitje tegen de misselijkheid gehad, nog steeds niet willen eten. Woensdag wilde ze wel een klein beetje gekookte kip eten, maar woensdagavond en donderdag moest ze dat bezuren, met diarree met bloed erin en weer overgeven. Donderdagochtend bij spoedarts geweest en bloed afgenomen en een echo gemaakt. Geen vreemde bloedwaardes, alleen glucose was wat laag, maar dat is wel logisch. Ook nog steeds geen koorts. Op echo geen gekke dingen te zien.
Ze voelt zich echt heel beroerd en ligt te rillen en slaapt veel. Vrijdag naar de kliniek geweest voor een uitgebreide echo, bijnieren iets vergroot en galblaas zag er iets anders uit, wat nog nader onderzocht gaat worden. Maar geen echte verklaring tot nu toe.

De laatste paar weken heeft ze veel last van jeuk gehad, heeft ze de laatste jaren in de zomermaanden wat last van onder haar buik. Ze loopt veel in het land en waarschijnlijk is er iets in het gras, waar ze niet tegen kan. Smeren dan met Vetaderm, waarna het weer super gaat. Alleen deze zomer zijn we maar aan het tobben. Ook jeuk aan haar achterbenen, wat ze open beet. Spuitje gehad tegen de jeuk en daarna toch ook maar op de prednison. Dit hebben we afgebouwd, waarna de jeuk weer begon. Afspraak gemaakt bij de Laarakker ( holistische dierenarts ). Helaas afspraak moeten afzeggen vanwege dat ze zo ziek werd.

Feit is nu, dat ze in de kliniek verblijft. Niet wil eten, geen koorts heeft. Buiten een actieve indruk maakt, maar eenmaal binnen in de slaap/ruststand gaat. Ze is altijd een actieve hond, maar geen ADHD-er. Thuis is ze ook altijd rustig. Maar de dierenartsen tasten in het duister. Heb vanmiddag weer een gesprek over haar toestand, maar misschien heeft er iemand nog tips of vragen die ik kan overleggen.

BigOne

Re: HELP ! Zieke jack russel....., we weten het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 12:29

Veel in weiland gelopen? Schimmels? Geen idee maar lijkt wel op die vervelende ziekte waar in Noorwegen zoveel honden ziek van werden, had met een bacterie te maken. Sterkte.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 12:31

bigone schreef:
Veel in weiland gelopen? Schimmels? Geen idee maar lijkt wel op die vervelende ziekte waar in Noorwegen zoveel honden ziek van werden, had met een bacterie te maken. Sterkte.

Ik zal het eens overleggen, dank je voor de tip

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 12:36

Wellicht een stomme vraag aangezien het altijd wel wordt gedaan maar is er naar zijn hart geluisterd? Onze hond was de week ervoor voor de jaarlijkse APK bij de DA geweest en helemaal gezond, een week later had hij zo'n ernstige hartruis dat we hem de week erop hebben laten gaan. Ook onze hond was actief buiten maar sliep thuis veel, wilde niet eten en moest spugen.
Een dag voor we hem lieten inslapen hebben we nog een fotoshoot met hem gedaan waarbij iemand ons aansprak met de vraag of het nog een jonge hond was.

Moet erg aan onze hond denken als ik dit zo lees, maar naar het hart luisteren is over het algemeen een standaard iets wat ze bij de DA doen..

Sterkte iig!

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 12:37

LoveUggs schreef:
Wellicht een stomme vraag aangezien het altijd wel wordt gedaan maar is er naar zijn hart geluisterd? Onze hond was de week ervoor voor de jaarlijkse APK bij de DA geweest en helemaal gezond, een week later had hij zo'n ernstige hartruis dat we hem de week erop hebben laten gaan. Ook onze hond was actief buiten maar sliep thuis veel, wilde niet eten en moest spugen.
Een dag voor we hem lieten inslapen hebben we nog een fotoshoot met hem gedaan waarbij iemand ons aansprak met de vraag of het nog een jonge hond was.

Moet erg aan onze hond denken als ik dit zo lees, maar naar het hart luisteren is over het algemeen een standaard iets wat ze bij de DA doen..

Sterkte iig!

Naar hart is meerdere keren geluisterd en geen afwijking te horen.

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 13:04

Laatst bijgewerkt door Astrid_Brann op 05-10-19 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 13:05

Je bent niet onlangs in Noorwegen of Duitsland geweest met je hond? Want het klinkt wel een beetje als de ziekte in Noorwegen.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 13:07

Astrid_Brann schreef:
Ik wil geen angst inboezemen, maar sommige symptomen doen me verdacht veel denken aan de ziekte die de rondes doet in Noorwegen op het moment...
https://www.licg.nl/nieuws/onbekende-ho ... -noorwegen

Ik weet het, zal het straks nog even met dierenarts overleggen.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 13:07

Amandavd schreef:
Je bent niet onlangs in Noorwegen of Duitsland geweest met je hond? Want het klinkt wel een beetje als de ziekte in Noorwegen.

Nee, onze hond gaat nooit mee naar het buitenland...

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 14:53

Lever waarden waren ook goed? ook ivm de jeuk die je beschrijft?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 14:56

Het klinkt idd als de ziekte uit noorwegen... Heel veel sterkte!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:07

Welke regio woon je TS?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:00

Wat vreselijk zeg! Veel sterkte met je hondje.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:01

levershunt ?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:03

Ik las er over heen. Echo was al gemaakt zie ik

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 14:23

Amandavd schreef:
Welke regio woon je TS?

Zuid Holland

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 14:23

Eloya schreef:
Lever waarden waren ook goed? ook ivm de jeuk die je beschrijft?

Leverwaarde waren goed

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 14:33

Gistermiddag mochten we bij de kliniek op bezoek komen en haar even uitlaten. Ze was weer van het infuus af. De dierenarts had gevraagd om ook wat lekkers voor haar mee te nemen. Heb toen een paar kleine stukjes gekookte kip meegenomen, die ze graag wilde eten. Ik helemaal blij. Ze had gelukkig bij de dierenarts ook wat licht verteerbaar voedsel gehad. Tijdens ons bezoek moest ze opeens heel nodig een poepje doen. Deze was gelukkig stukken dikker als de afgelopen dagen het geval was. Ze mocht gelukkig mee naar huis met pilletjes tegen de misselijkheid. Vannacht heb ik weer gezellig op de bank geslapen. Om de 2 a 3 uur wilde ze weer naar buiten. Ontlasting werd helaas weer wat dunner en ook weer met bloed erin. Sinds gisteravond weigert ze weer al het voedsel ( ook die we van de dierenarts hebben meegekregen ). Ze begon vandaag ook weer met bibberen. Heb daarom weer contact opgenomen met de dierenarts. Mochten weer een spuitje tegen de pijn komen halen en hebben pijnstillende tabletten meegekregen. Eenmaal thuis, nam ze een klein hapje van haar eten. Hoop zo dat we nu een stijgende lijn krijgen.....

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:43

Och vervelend zeg, arm ding. Kan t geen giardia zijn? Dat is een heftige bacterie waar ze erg ziek van kunnen worden. Of is dat in de onderzoeken al getest. Beterschap!

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 14:46

Mandy73_unes schreef:
Och vervelend zeg, arm ding. Kan t geen giardia zijn? Dat is een heftige bacterie waar ze erg ziek van kunnen worden. Of is dat in de onderzoeken al getest. Beterschap!

Zei een vriendin van me ook al. Moet van de dierenarts nu 3 dagen achter elkaar ontlasting verzamelen. Valt helaas niet mee, als ze niet eet en daarom niet poept......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:55

Eén van mijn honden heeft een tijdje terug ook zoiets gehad. Die knapte binnen een paar dagen gelukkig helemaal op met Finidiar. Dat is anti-diarree, maar absorbeert ook giftige stoffen (ook bv die door bacteriën etc geproduceerd worden). Misschien kun je dat eens voorstellen aan je DA?
Een weekje later kreeg één van de andere honden ook vergelijkbare symptomen, wel milder, en die heb ik direct op de Finidiar gezet en was ook binnen een paar dagen beter. Kennelijk toch één of ander virus dat heerste...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:02

Je dierenarts kan ook een diarreeprofiel insturen naar het lab. Dan heb je maar van 1 dag ontlasting nodig en testen ze op veel voorkomende oorzaken voor (bloederige) diarree, waaronder giardia en parvo, maar ook bijvoorbeeld clostridium perfringens en circovirus.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 16:25

Ibbel schreef:
Eén van mijn honden heeft een tijdje terug ook zoiets gehad. Die knapte binnen een paar dagen gelukkig helemaal op met Finidiar. Dat is anti-diarree, maar absorbeert ook giftige stoffen (ook bv die door bacteriën etc geproduceerd worden). Misschien kun je dat eens voorstellen aan je DA?
Een weekje later kreeg één van de andere honden ook vergelijkbare symptomen, wel milder, en die heb ik direct op de Finidiar gezet en was ook binnen een paar dagen beter. Kennelijk toch één of ander virus dat heerste...

Hadden jouw honden ook geen koorts? Bedankt voor de tip

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 16:25

Mloui schreef:
Je dierenarts kan ook een diarreeprofiel insturen naar het lab. Dan heb je maar van 1 dag ontlasting nodig en testen ze op veel voorkomende oorzaken voor (bloederige) diarree, waaronder giardia en parvo, maar ook bijvoorbeeld clostridium perfringens en circovirus.

Ga ik morgen gelijk even naar informeren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:30

lissie23 schreef:
Hadden jouw honden ook geen koorts? Bedankt voor de tip

Nee, geen koorts, alleen idd niet eten, braken, echt waterdunne diarree met later ook wat bloed. En heel zielig, zich terugtrekken, bibberen, ze voelde zich echt heel erg beroerd.