Toch maar een topic voor mij lieve vriendje Red , wie weet herkennen mensen toch iets in zijn verhaal waar ik nog wat mee kan doen.
Het begon donderdagavond, de honden slapen bij mij op bed en met naar bed gaan stapte Red op bed en begon heel raar adem te halen, zo raar dat ik bij hem ben gaan zitten, dacht echt dat hij een hartaanval had, maar hij werd rustig, en ging liggen slapen.
Vrijdagochtend stapte hij al heel sloom van het bed af, mijn vriend werkte thuis en normaal bespringt hij hem al joelend, maar nu helemaal niets kop omlaag en amper willen lopen,temp opgenomen bijna 40 graden koorts, direct heb ik de DA gebeld, en ze weten dat als ik zeg "het is echt niet goed" dat het dan ook echt ernstig is, dus ik mocht meteen komen, daar aangekomen stond Red met zijn kop omlaag te pompen om adem te halen.
DA zag het gelijk dit is helemaal fout...
Temp was daar 39,6 , en ze zei meteen foto's te willen maken, dus foto's borstholte en buik gemaakt en bloed afgenomen.
Op de foto's was niets te zien, bloed zag er als water uit, slijmvliezen compleet wit en zijn lymfeklieren zijn opgezet.
Hij heeft AB en cortico steroïden gespoten gekregen en ik moest om 11 uur bellen voor bloedonderzoek..
de uitslag was verpletterend, an sich alle waardes gewoon goed, behalve rode bloedplaatjes > dodelijk laag..
Om 17.00 smiddags moest ik terug komen met hem om te kijken of de cortico steroïden iets deed, verdenking was toen al een tumor ergens cq Maligne Lymfoom ( lymfeklierkanker)
dit heb ik gistermiddag op FB geplaatst:
" kleine update : zijn net bij de DA geweest, slijmvliezen waren duidelijk meer doorbloed, temp was goed, ze heeft daarna nog een echo gemaakt van zijn buik en ook hier was niets op te zien verder, maar doordat Red zich nogal druk maakt bij de dierenarts en zich helemaal druk maakte bij op zijn rug moeten liggen voor de echo, keek ze daarna nog eens naar zijn slijmvliezen, deze waren donkerrood, en dus helemaal goed, ze heeft nogmaals bloed afgenomen dit zag er zo op het oog al beter uit zei ze, en ik moet Red straks nog een keer spuiten, morgenochtend weer terug , weer bloedonderzoek en kijken hoe het er dan voor staat... voor nu heel even adempauze..
Vanmorgen om 9 uur weer bij de DA geweest en daar is dit het verslag van:
"Zal even verslag doen van bezoekje DA , ze heeft zijn slijmvliezen weer nagekeken, zijn temp opgenomen en bloed afgenomen, dit alles ziet er beter uit.Vanmiddag krijgen we de uitslag van het bloedonderzoek nog doorgebeld. En dan nu verder, veel besproken, wat kunnen we nog doen, zolang er niet zeker is óf hij ML ( maligne lymfoom) heeft ( dit weten we pas na definitieve uitslag van het uitstrijkje) , is het behandelen op de verdenking van ML .
Goed, om leukemie uit te sluiten moet ie onder narcose en dan een beenmergpunctie hebben, voordeel is dat ze dan voor 90% zeker kan zeggen of hij dat heeft, maar de behandeling blijft hetzelfde.
Dan nog de kwestie chemo, weet dat veel mensen zullen denken dat doe je en hond niet aan, maar juist ML reageert heel goed op de chemo therapie, er zijn zelfs honden die genezen, en ziek worden ze zelden van de chemo, het is niet zoals bij mensen, wil je hem dus en kans geven moet hij aan de chemo, maar ze raad dit in zijn geval eigenlijk af, ze had het zelfs besproken met de andere DA daar , red leeft in een roedel en alles wat hij na chemo uitscheid moet opgeruimd worden en ook zijn kwijl wordt giftig, dit is bijna niet te doen , maar grootste reden is, als Red ML /leukemie heeft heeft hij dit in zo'n ernstige vorm dat ook chemo niet gaat helpen, hij gaat dan alsnog binnen 8 weken dood , zonder de chemo heeft hij nog max 5 weken.. op mijn vraag of het dan toch niet een ernstige infectie kan zijn ( hoop moet je houden toch? ) , zei ze dat dat zeker ook nog kan ,maar zij dénkt voor nu 80% ML , 20% kans op infectie... "
Mijn lieve ventje, het mag toch niet zo zijn dat ik hem nu al kwijt ga raken... hij is pas 5...ik heb het gewoon niet meer, zelfs mijn DA geeft aan het er heel moeilijk mee te hebben...

duimen jullie ajb ook mee dat het maar gewoon een simpele maar rot infectie is??