Hond plast en poept alleen in eigen omgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Hond plast en poept alleen in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 18:36

Zoals de titel zegt de hond plast en poept alleen in eigen buurt.

Even wat info. Mijn moeder heeft sinds dit weekend een maltezer hondje van 7 jaar. Is een ex broodfok teef.
Ze is vroeger van een fokker naar een gezin gegaan, hierna is ze de broodfok in gekomen. Na de broodfok is ze een week ergens geweest waarna ze bij mijn moeder is beland.

Hond is in de voorgaande jaren nooit uitgelaten. Nu gaat dat verder heel goed en ze gaat ontzettend graag wandelen. Alleen ze plast en poept alleen in de buurt, zodra mijn moeder weggaat met de auto,bus,fiets plast en poept de hond niet meer. Vervolgens moet ze heel nodig als ze thuis komen en gaat ze meteen zodra ze weer in de buurt komen.

Heeft iemand enig idee waar dit gedrag vandaan komt?

Esther

Re: Hond plast en poept alleen in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:43

Het hondje is het niet gewend om op pad te gaan, de nieuwe omgeving kan te spannend zijn.
Als je weggaat dan eerst steeds naar dezelfde plek gaan en dezelfde route lopen. Grote kans dat die omgeving dan ook veilig genoeg wordt om te plassen en poepen. Je kunt dan op die plek eens een stukje afwijken van de route en zo de veilige omgeving uitbreiden. Dan ook eens ergens anders heen en ook hetzelfde patroon blijven gebruiken. Niet teveel in een keer willen.
Honden leren in patronen, als een patroon bevestigd is kun je wat afwijkingen aanbrengen zodat ze steeds meer leert.
En geduld is een schone zaak bij honden(training)...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:47

Wat je zou kunnen proberen; plassen en poepen op commando zetten. Wat je bij pups met zindelijk maken ook doet. (of ik in ieder geval)
dus in haar vertrouwde plek wachten tot ze plast; zeggen plasje doen. Of poepje doen als ze poept
en snoepje er in. Herhaal dat bij ieder plasje en poepje en als het er goed in zit, doe dit dan ook op vreemde plekken.
Dus eigenlijk het zelfde als t commando ''zit'' bijvoorbeeld.

Princesj

Re: Hond plast en poept alleen in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:02

Geef het tijd. Wij vangen regelmatig buitenlandse honden op, en een daarvan heeft er zeker een maand over gedaan om overal haar behoefte te durven doen. Het is zelf zo erg geweest dat ze alleen op een bepaalde plek met mij wilde plassen en niet met mijn partner..

Commando plassen aanleren is ook een hele goede tip!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:27

Ze is gewend om in haar hok haar ontlasting te doen.

Ik zou een gedragstrainer er bij halen.
Als je dat niet wil, zou ik gaan clickeren en gedrag aan commando koppelen.
En dan kijken of je dat gedrag kunt ombuigen naar gedrag op commando.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:30

Geef het de tijd. Sinds dit weekend is erg kort.
En doe niet te veel. Houd het met uitlaten bij een klein vast rondje in het begin. Pas als dit helemaal vertrouwd gaat kan je ook verder op pad of naar andere gebieden.

Succes! En heel fijn dat dit hondje een warm thuis heeft nu <3

Edit: Wat Esther zegt dus!