Ik zit met een probleem. Mijn jonge reu van bijna 2 jaar oud kan van de een op de andere dag plots niet meer alleen zijn.
Wij woonde voorheen in een rijtjeshuis, als ik een korte dienst had bleven mijn 2 honden gewoon thuis, als ik een lange dienst had bracht ik ze naar de oppas. Dit ging altijd goed.
15 augustus zijn wij verhuisd naar een vrijstaande woning met veel meer grond. Als ik ga werken verblijven de honden in de bijkeuken met hun mand, speelgoed en wat lekkers, dit ging vanaf dag 1 heel erg goed. Ik heb een camera bij ze staan en kan ze dus in de gaten houden. Ze lagen gewoon lekker te slapen zodra ik ging. De eerste weken heb ik geen lange diensten gewerkt ivm opbouwen alleen zijn in het nieuwe huis. Omdat ik in de zorg werk, werk ik onregelmatig en ben dus best veel thuis voor ze. Heb ook weinig lange diensten.
Nu is het zo dat de hond erg last van zijn hormonen lijkt te hebben weer, hij is niet gecastreerd ( dit willen we eigenlijk ook liever niet ivm fokplannen in de toekomst ). Hij eet zeer slecht tot niet ( dit herken ik van de vorige periode dat hij last van de hormonen had ), hij is hangerig, zit duidelijk niet lekker in zijn vel en als klap op de vuurpijl is het drama als wij weg zijn.
Hij gaat overal tegen op springen om maar weg te kunnen, huilen ( HEEL hard, net een wolf ), laat veel onrust zien en blijft op en neer lopen. De andere hond blijft wel rustig en lijkt er niet mee te zitten.
Ik heb gisteren nog Adaptil gehaald, vanmorgen zijn ze weer een paar uur alleen geweest maar ook geen succes.
Zou dit kunnen komen door de hormonen ? Ik kan gewoon niks anders bedenken namelijk... er kan niemand op het terrein zijn geweest waar hij van geschrokken is in mijn afwezigheid, aangezien we een hek hebben en een camera die alles registreert.
Laat duidelijk zijn dat ze vanaf nu gewoon voorlopig weer even naar de oppas gaan, ik vind dit echt heel erg zielig voor de hond. Hij is volledig op nu en slaapt eindelijk nu ik weer thuis ben.
je kunt kijken voor een chemische castratie, dat werkt tijdelijk, fokplannen kunnen doorgezet worden en je kunt testen of hij inderdaad last heeft van zijn hormomen
sunshine
Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 11:36
Ik weet niet zeker of het met de hormonen te maken heeft, ik weet ook niet of er een link kan zijn tussen last van hormonen hebben & ineens verlatingsangst hebben.
Wel weet ik dat het ongeveer gelijktijdig begonnen is. Mocht het idd met hormonen te maken kunnen hebben, gaan we zeker chemisch castreren overwegen, want dit is voor niemand leuk maar zeker voor hem niet.
In het losloopgebied zijn we onlangs een teef tegen gekomen die hij enorm leuk vond. Dus of zij loops moest worden, of al geweest was is zeker een grote kans, sinds die dag is het ook begonnen dat hij slecht begon te eten
Als je chemisch wil castreren moet je wel in je hoofd achter houden dat de kwaliteit van het zaad nogal achteruit kan gaan door het chemisch castreren.
Kuggur
Geplaatst: 23-09-19 12:00
bigone schreef:
Wanneer je duidelijk de link kunt leggen naar hormonen dan zou ik castratie wel overwegen. Dan de fokplannen maar in de ijskast.
Bijkomend punt is dat imo karakter een belangrijke rol zou moeten spelen in teeltkeuze. Wil je überhaupt fokken met een hond met zulke neurotische neigingen?
sunshine
Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 12:12
Het alleen zijn herken ik niet dus dat is voor het eerst. Last van de hormonen herken ik wel, maarja is dat niet ook normaal voor een reu?
Voor de fok zal hij sowieso allerlei testen moeten ondergaan.Maar daar gaat mijn topic niet over
sayenti
Geplaatst: 23-09-19 12:18
Onze ex reu had dit ook als er ergens een loopse teef in de buurt was kon makkelijk 2straten verder zijn. Liet hij zijn eten Enzo ook staan en was hij ook niet in normaal doen.
Aangezien we ook teven hebben hebben we hem laten castreren als de teef loops komt komt zijn gedrag wel een beetje terug.
Dus zou eens rondkijken/horen of er ergens teefjes zitten.
sunshine
Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 13:24
Heb even met de dierenarts gesproken ( ofja, hun gedragsdeskundige ), en de kans is goed mogelijk dat het een hormonaal probleem is.
Ze vroeg loopt hij in huis je ook constant achterna of volgt hij je overal? En als je naar de wc gaat wat gebeurt er dan. Hij loopt verder eigenlijk niet achter mij aan, en naar de wc gaan kan ik ook gewoon zonder " gedoe ". Net waren de honden ook gewoon buiten en ik binnen. Ze zei dit lijkt niet op verlatingsangst, ik denk eerder dat dit inderdaad een hormonaal probleem is gezien de dingen die jij opsomt, hij voelt zich al vreselijk ellendig en dat wordt nog ellendiger als baasjes ook nog ineens weg zijn van huis "
Ga straks even met mijn vriend overleggen wat we gaan doen, want ik vind dit vreselijk zielig voor de hond zelf
GDG
Geplaatst: 23-09-19 13:41
speedfiets_2 schreef:
Als je chemisch wil castreren moet je wel in je hoofd achter houden dat de kwaliteit van het zaad nogal achteruit kan gaan door het chemisch castreren.
Hier had ik nog nooit van gehoord. Daar zijn dus onderzoeken naar gedaan? En na hoeveel jaar was de kwaliteit nog steeds significant minder?
xGoldenHero
Geplaatst: 23-09-19 13:55
Mijn reu had dit ook. Zo erg dat hij sterk vermagerde. Hij wilde helemaal niks meer eten, zelfs geen biefstuk!! Bleek dat hij de geur van een loops teefje had geroken tijdens het uitlaten en vanaf toen was het bijna 10 dagen drama. Die teef die we tegen kwamen woont ongeveer 250 meter hier vandaan, maar liep 1x per dag vlakbij ons huis tijdens het uitlaten. Uiteindelijk DA bezoekjes en dwang voeren totdat hij gecastreerd kon worden.
Hij reageert nu nog wel op de geur van een loopse teef maar niet meer zo extreem als eerst gelukkig.. hij was 2,5 jaar toen hij gecastreerd werd.
KimD
Geplaatst: 23-09-19 14:04
Het kan soms zomaar voorkomen, wij hebben zelf nu vijf honden, en toch behoorlijk wat verstand en ervaring in gedrag van honden.
Toch stond de buurvrouw een keer aan de deur dat één van onze honden als een gek tekeer ging als ze alleen waren, om precies te zijn onze oudste hond. Wij hebben camera's staan maar hadden dit probleem zelf nog niet waargenomen, anders hadden we uiteraard zelf actie ondernomen.
Nadat de buurvrouw bij ons is geweest hebben we de camera continu in de gaten gehouden, en inderdaad, het was niet normaal wat zich daar afspeelde. We hebben direct actie ondernomen, terug naar de basis, terug naar het begin en kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Die hebben we nooit gevonden, en ik heb nog steeds geen flauw idee wat het is geweest. Daar stond ik dan, met al mijn kennis...
De beslissing genomen ze niet meer alleen te laten, of om de boosdoener mee te nemen. De andere vier bleven namelijk super lief en stil als hij mee was. Op die manier zijn ze ruim anderhalf jaar geen minuut meer alleen geweest, sinds kort bouwen wij weer langzaam het alleen laten op. Weer begonnen met 10 minuten en dat verder uitgebreid naar een uur, net zoals een puppy.
Inmiddels zitten we op 2 uur met een rustige, kalme en niet gestreste hond. Godzijdank... De 'reset' heeft dus wel geholpen.
Adaptil werkt overigens niet direct, dat heeft 4 weken nodig om optimaal te werken. Het kan wel degelijk een probleem zijn dat gerelateerd is aan zijn hormonen, als dat zo'n uitwerking heeft moet je je sowieso afvragen of je er wel mee wilt fokken.
Zelf zou ik hem voorlopig helemaal niet meer alleen laten, je hebt best kans dat het dezelfde uitwerking heeft als die van ons.
moonsparkle
Geplaatst: 23-09-19 14:47
Heb je het alleen zijn opnieuw opgebouwd in het nieuwe huis? Mijn hond had na verhuizing ook verlatingsangst en helaas heb ik nooit een oplossing kunnen vinden heb echt vanalles geprobeerd en in het vorige huis nooit last gehad. Nu gaat hij altijd naar oppas
Kan het zijn dat er regelmatig iemand met een loopse teef voorbij jullie huis komt zodat jouw reu constant de geur ruikt ook bv dat de geur aan schoenen mee binnenkomt?
Je kan ook van merk puur de hypersex eens proberen. Dat werkt meestal vrij vlot en best goed.
Kuggur
Geplaatst: 23-09-19 22:44
dierenfan schreef:
Je kan ook van merk puur de hypersex eens proberen. Dat werkt meestal vrij vlot en best goed.
Ehm...de wàt...?
sunshine
Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 05:07
Bedankt voor jullie reacties!! Puur heb ik idd al meer gehoord, ga er eens naar kijken.
Voor nu even een kort berichtje, moet er zo uit voor een korte ochtenddienst te werken, zal later uitgebreider reageren.
Momenteel slapen ze nog lekker! Maar ze gaan zometeen naar de oppas
sunshine
Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 21:23
GDG : Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want daar zeggen ze dan weer niks over bij de dierenkliniek....
xGoldenHero: o jeetje dat klinkt ook wel heel heftig ! Huilde die van jullie ook?
KimD: Wat erg, en voelt dan heel vervelend als de buren ineens aan de deur staan. Super dat jullie direct actie hebben ondernomen, zijn genoeg hondenbaasjes die dan denken " ach hij leert het vanzelf wel af " met alle gevolgen van dien. Fijn dat ze al weer wat uurtjes alleeen kunnen blijven nu, hopelijk zet dat zo voort voor jullie en de honden
Werkt Adaptil echt na zoveel tijd pas ? Jemig, in de winkel zeiden ze dat het vrij snel werkt. De fok is sowieso nog een twijfelgeval, altijd wel geweest vanuit onze kant hoor. Zoals hij nu is zeggen we " nee " , maar blijft moeilijk.
moonsparkle: Wat erg om te horen dat hij na de verhuizing niet meer alleen kan zijn. Dan vraag je je toch af waar komt dat door he ? Gelukkig hebben jullie een oppas We hebben inderdaad opgebouwd, eerste dagen heel erg kort alleen en daarna gaan uitbouwen met meerdere uurtjes. Dit ging perfect, als ik op de camera keek waren ze gewoon heel erg ontspannen...
Sclimpre: Het zou kunnen, moet zeggen dat hier echt veel honden voorbij komen, maar ik ken de buurt nog niet zo goed dus ik weet ook niet of er veel teefjes tussen zitten.
dierenfan: Thanks! Vanmiddag gehaald !
Vanmorgen zijn ze dus bij de oppas geweest, oppas benoemde ook dat hij veel onrust opmerkte bij hem. Veel rondlopen, jammeren en af en toe een heuse huil. Heb direct Puur hypersex gehaald, kijken wat dat gaat doen. Hij ligt nu in elk geval al de hele avond in diepe rust.