Waar maken wij onze katten gelukkiger mee, binnen of buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Waar maken wij onze katten gelukkiger mee, binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 18:02

Bokkers!

Als jullie vragen over honden hebben dan heb ik altijd wel een antwoord klaar, maar als het katten betreft, dat is een ander verhaal! :+ Toch hebben we er vier, drie broers en een (gevonden) poesje.

Onze katten mogen niet loslopen, ze zitten of binnen, of buiten in de kattenren, maar lopen niet los. Ik wil niet dat ze overlast veroorzaken in de buurt, platgereden worden of vermist raken.

Toen wij dit huis gekocht hebben was er in onze grote schuur een oude (grote) kippenstal, die hebben we omgebouwd tot binnenverblijf voor de katten en aansluitend aan de buitenkant een ren eraan gemaakt met allemaal klauterplankjes en (hoge) ligplaatsen. In de winter zitten ze binnen op de kattenkamer en komen ze op de overloop en beneden in de gang. In de woonkamer komen ze zelden of nooit omdat daar vijf honden rondlopen en wij hondenluiken naar buiten hebben, daar maken zij uiteraard ook graag gebruik van.

De eerste twee jaar deden we ze met een beetje goed weer altijd buiten zetten, en in de avond weer naar binnen, echter vonden ze het zo lekker buiten dat ze steeds vaker buiten deden overnachten.

Dit jaar zijn ze al vroeg naar buiten gegaan, toen het 's nachts niet meer deed vriezen zijn ze naar buiten gegaan en niet meer naar binnen, ze zitten nu nog steeds buiten.

Ik vraag mij dus oprecht af of ze het niet fijner vinden om ook de winter door buiten te blijven. 's Ochtends vroeg vind ik ze vaak buiten in de ren op de ligplaatsen, of op de oude bank die in de ren staat en zoals de afgelopen dagen was het toch echt maar een graad of 5/6 's nachts.

Het binnengedeelte is geïsoleerd, en daar zouden we makkelijk nog wat aanpassingen kunnen maken zodat ze nog meer holletjes hebben, dat is geen probleem.

We hebben een hele grote tuin, waarvan het eerste stuk betegeld (zo'n 15 meter diep en 4 meter breed) en met schutting omheind, er zijn slechts twee open stukken waar we eventueel een poort kunnen plaatsen. Dan zou het eerste betegelde stuk ook gesloten kunnen worden voor ze, dat is makkelijk af te zette, wat betekend dat ze meer ruimte zouden hebben.

Of in de winter toch lekker naar binnen zodat ze met hun luie reet tegen, op en naast de verwarming kunnen liggen?

Wat is wijsheid? Wat zouden bokkers doen?

Ricie

Re: Waar maken wij onze katten gelukkiger mee, binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:06

Katten kunnen in de winter prima naar buiten, dus ik zou kijken of de katten het zelf leuk en aangenaam vinden. Als dat zo is zou ik ze ook in de winter lekker buiten zetten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 18:11

Ik heb wel echt het idee dat ze het buiten fijner vinden. Logisch ook, daar hebben ze veel meer te zien en te doen dan binnen. Buiten kunnen ze overigens ook niet het behang van de muur krabben, dat doen ze binnen wel, we hebben dit jaar voor de derde keer de gang behangen. :+

Krabpalen zat binnen en buiten, maar ik denk dat het behang gewoon fijner krabt. :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:18

Zo te lezen hebben de katten al zelf gekozen :D
Ik zou ze gewoon buiten laten. Dus de schuur en een stuk tuin als ik het goed begrijp ?

Maar hebben jullie nog iets aan de katten zo ? Want die schuur en ren heeft dus geen toegang tot jullie huis denk ik ? Gewoon uit interesse hoor. Als ik zie hoe mijn dames hier 's avonds met z'n allen bij mij op de zetel kruipen :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 18:33

Nee, dan zitten ze echt apart, toen we de katten kregen hadden we maar één hond, inmiddels zijn er vijf honden en is dat niet handig als ze overal komen. De honden vinden hun rust dan niet meer, en de katten laten de honden ook niet meer met rust. :+ Maar het grootste probleem is dus dat ze door de hondenluiken naar buiten kunnen.

De schuur heeft trouwens wel een ruime oppervlakte. Ik zal straks op de plattegrond van de koopakte eens kijken wat het precies was. Ik dacht ergens tussen de 35 & 40 vierkante meter.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:42

Onze buitenkat was ook altijd buiten. Of het nou 30 graden of -10 was. Hagel, regen, onweer of zon. Hij vond het zelf fijner om buiten te zijn.

Een kat kan echt wel tegen een beetje regen en kou, daar hebben ze immers hun vacht voor :j

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:47

Ja, die van ons was ook altijd buiten. Hij werd doodongelukkig als hij die vrijheid niet had! Maar, als hij zag dat het sneeuwde, bleef hij uit zichzelf al binnen...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:52

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar katten zijn toch echt buitendieren. Ok, hier lagen ze ook super graag te slapen in hun mandje aan de verwarming, maar oh wee als we hen wilden binnen houden. Dan hadden we het geweten. En ja, ik snap de katteneigenaars die zeggen dat ze niet willen dat hun katten overlast veroorzaken of bang zijn dat ze overreden worden etc. Maar, katten zijn jagers en horen imo buiten :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:02

:D Terrorcats ! }>

Ik denk ook echt dat ze gelukkig zijn met hun buitenplek hoor.
Een kat heeft graag een prikkelrijke omgeving.
Als ze maar een comfortabele droge slaapplaats hebben voor slecht weer.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:04

Onze katten zitten graag buiten en binnen. We hebben de achterdeur altijd open dus ze kunnen zelf kiezen. Snachts hebben we ze binnen en dan vinden ze ookprima. Ze liggen dan lekker te slapen. Je katten geven zelf al aan dat ze graag buiten zijn dus zou ze in jou geval gewoon lekker buiten laten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:40

Onze katten zijn met mooi weer eigenlijk altijd buiten en met slecht weer vrijwel altijd binnen. Katten vinden het heerlijk om vrij in het bos of de wei te jagen etc, maar ook om lekker naast je te liggen als je bezig bent. Ik zou ze beide mogelijkheden geven.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:45

Het zijn natuurlijk wel katten. Als jij ze buiten wil, willen zij naar binnen, als jij ze binnen wil, willen zij naar buiten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:01

Kan je geen aansluiting maken met je huis dat ze zelf kunnen kiezen?