Als jullie vragen over honden hebben dan heb ik altijd wel een antwoord klaar, maar als het katten betreft, dat is een ander verhaal!

Onze katten mogen niet loslopen, ze zitten of binnen, of buiten in de kattenren, maar lopen niet los. Ik wil niet dat ze overlast veroorzaken in de buurt, platgereden worden of vermist raken.
Toen wij dit huis gekocht hebben was er in onze grote schuur een oude (grote) kippenstal, die hebben we omgebouwd tot binnenverblijf voor de katten en aansluitend aan de buitenkant een ren eraan gemaakt met allemaal klauterplankjes en (hoge) ligplaatsen. In de winter zitten ze binnen op de kattenkamer en komen ze op de overloop en beneden in de gang. In de woonkamer komen ze zelden of nooit omdat daar vijf honden rondlopen en wij hondenluiken naar buiten hebben, daar maken zij uiteraard ook graag gebruik van.
De eerste twee jaar deden we ze met een beetje goed weer altijd buiten zetten, en in de avond weer naar binnen, echter vonden ze het zo lekker buiten dat ze steeds vaker buiten deden overnachten.
Dit jaar zijn ze al vroeg naar buiten gegaan, toen het 's nachts niet meer deed vriezen zijn ze naar buiten gegaan en niet meer naar binnen, ze zitten nu nog steeds buiten.
Ik vraag mij dus oprecht af of ze het niet fijner vinden om ook de winter door buiten te blijven. 's Ochtends vroeg vind ik ze vaak buiten in de ren op de ligplaatsen, of op de oude bank die in de ren staat en zoals de afgelopen dagen was het toch echt maar een graad of 5/6 's nachts.
Het binnengedeelte is geïsoleerd, en daar zouden we makkelijk nog wat aanpassingen kunnen maken zodat ze nog meer holletjes hebben, dat is geen probleem.
We hebben een hele grote tuin, waarvan het eerste stuk betegeld (zo'n 15 meter diep en 4 meter breed) en met schutting omheind, er zijn slechts twee open stukken waar we eventueel een poort kunnen plaatsen. Dan zou het eerste betegelde stuk ook gesloten kunnen worden voor ze, dat is makkelijk af te zette, wat betekend dat ze meer ruimte zouden hebben.
Of in de winter toch lekker naar binnen zodat ze met hun luie reet tegen, op en naast de verwarming kunnen liggen?
Wat is wijsheid? Wat zouden bokkers doen?